Alkohol og barn *inspirert*

Ja det synes jeg.
Har selv vokst opp med at dette er greit, og har alltid hatt et greit forhold til alkohol.

Ja ser ikke problemet med det. Men et glass eller to er nok når de er tilstede. De skal ha et sunt forhold til at foreldrene eller andre voksne drikker, og det betyr at voksne kan drikke et glass eller to uten å bli beruset. Barn har ikke vondt av det. Det vonde starter når foreldrene eller de voksne endrer atferd pga alkoholen.

ja, jeg syns ikke det er noe problem.. besteforeldrene til ungene tar seg av og til en øl til maten osv. 

Nei, JEG synes ikke det. Hva andre måtte mene er vel egentlig ikke så nøye for meg, jeg synes man godt kan vente til ungen er i seng. 

http://www.bevissteforeldre.no/pages/forskole.aspx?nr=23

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

(vi fikk forresten utdelt denne informasjonen på 4-årskontrollen så det er tydelig at det er et "problem") 

Jeg liker det ikke. Klarer ikke å nyte alkohol rundt barna...Har aldri kommet så langt at jeg har gjort det.

Men etter at de er i seng kan jeg fint nyte ett glass eller to. Men ikke fest med barn i hus : )

Ja, det syntes jeg.
Jeg og mannen har ett veldig avslappet forhold til alkohol.
vi drikker aldri for å blir fulle eller brisne. 
Vi kan ta oss øl når vi griller og vin når vi koser oss! 
Også når barna løper rundt oss! 

Ja, ser ikke pådet som noe problem :)

jeg synes det er sunt og derretter helt ok :)

Ser ingen problem med det... 

Jeg syns ikke det er et problem når det er snakk om så lite. Jeg vokste opp med at mamma og pappa tok seg et glass en og annen gang til middag, da det var en finere middag, og jeg har ikke tatt noen skade av det. Jeg tror at om barn ser at foreldrene drikker på en forsvarlig måte vil de få et mer avslappet forhold til alkohol. Den skal nytes, ikke styrtes. Det er min mening.

Nei, det syns jeg ikke. Alkohol skal kun nytes når det ikke er barn tilstede. Har flere venninner med ektemenn som drikker seg til tider suppe fulle mens barna sover i senga på rommet sitt. Syns det er helt forkastelig, for hva hvis barna våkner? Skal man da valse inn til de på ustø ben, snøvle fram at de må sove for så å gi de et altfor vått og illeluktende kyss? Og hvordan forklarer man for de små at mamma er dårlig og spyr neste morgen fordi hun er fyllesjuk? Nei, her skal ungene ut av hus hvis jeg skal bli full. Det er greit å ta ett glass vin eller én øl etter at barna har sovna, men det holder med det ene glasset.

Kan ikke se noe problem med et eller to glass vin, nei. Er selv oppvokst uten noen form for alkohol i hus (som vi barna har sett hvertfall), og slik kommer vi til å ha det også. Men når jeg tenker på det kan jeg ikke helt se hvilken skade et fornuftig forhold til alkohol kan ha på barn:)

Labambie skrev:
Nei, JEG synes ikke det. Hva andre måtte mene er vel egentlig ikke så nøye for meg, jeg synes man godt kan vente til ungen er i seng. 

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

(vi fikk forresten utdelt denne informasjonen på 4-årskontrollen så det er tydelig at det er et "problem") 

Er enig med deg her. For meg er det ikke naturlig eller hyggelig å drikke mens barna er tilstede. Jeg vet godt hva alkoholbruk hos foreldre kan gjøre for barn, så jeg velger det bort. Kan godt ta et glass vin når barna har lagt seg, dersom mannen min er hjemme og ikke har drukket.

Et glass går helt fint. 

Nå drikker verken jeg eller pappaen til maten da, liker det ikke.

Har ikke noe problem av å ta meg et glass vin om det er en fin middag. Vanligvis drikker vi brus, men er det finere middag tar vi vin.
Drikker oss verken brisne eller fulle. Maks 2 glass.

Har vokst opp med at foreldrene kan ta seg vin til maten og ser ikke noe problem med det.

Å drikke slik at man blir påvirka foran barna derimot, det er uakseptabelt

Jeg syns det er helt greit. Et glass eller to, men ikke noe mer. Nå drikker jeg sjeldent alkohol, og enda sjeldnere til maten, men det er greit at samboeren tar seg en øl til middagen, eller at mora mi tar seg et glass vin til middagen. Men det er selvfølgelig en grense.

Jeg eller mannen kan godt ta oss et glass vin til maten ved en spesiell anledning uten at jeg synes det gjør noe. Vi er imidlertid nøye på at ikke begge to gjør det, synes det er greit at en av oss er i kjørbar stand om det skulle være noe. Samtidig synes jeg det holder med det ene glasset, hvis det blir sånn at man blir småbrisen og barna legger merke til det blir det noe helt annet - det hadde ikke falt meg inn.

Frk.VilliTrusa skrev:
Ja jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet med det!

Dette skrev Labambie lengre opp i tråden. Jeg tror det er mye i det faktisk.

Back
Topp