Alkohol og barn *inspirert*

om det er greit for meg? ja. jeg orker som regel bare et lite glass som jeg drikker sakte og om jeg hadde kjent at jeg ble påvirket hadde jeg stoppet.
at det er greit generelt? nei. Noen tåler veldig lite før de forandrer seg og noen klarer ikke stoppe.

Kleo79 skrev:
Nei, det syns jeg ikke. Alkohol skal kun nytes når det ikke er barn tilstede. Har flere venninner med ektemenn som drikker seg til tider suppe fulle mens barna sover i senga på rommet sitt. Syns det er helt forkastelig, for hva hvis barna våkner? Skal man da valse inn til de på ustø ben, snøvle fram at de må sove for så å gi de et altfor vått og illeluktende kyss? Og hvordan forklarer man for de små at mamma er dårlig og spyr neste morgen fordi hun er fyllesjuk? Nei, her skal ungene ut av hus hvis jeg skal bli full. Det er greit å ta ett glass vin eller én øl etter at barna har sovna, men det holder med det ene glasset.

Nå er det da faktisk snakk om ett eller to glass til maten!!!!! Ikke sitte å drikke seg dritings. Hvorfor dra det såååååå mye lengre enn nødvendig liksom.

Carla82 skrev:
Ja det synes jeg er helt greit. Er så mange nordmenn som har et så hysterisk forhold til alkohol. Er det FY ender det nok ofte med at barna drikker seg dritings så fort de blir 18. Alt som er farlig og forbudt, blir jo spennende. Jeg prøver å vise barna mine et naturlig/ sunt forhold til alkohol: At alkohol er helt greit, i små mengder. Det er helt greit å kose seg med et glass vin til maten. 

Blir nok leeeeenge før den tid,kjære deg :-P Hehehehe

jeg kan fint ta et glass vin til maten selv om ungene er hjemme. Da må jeg bare vite at jeg lett får tak i noen som kan kjøre om det skulle skje et eller annet. Stort sett så drikker jeg ingenting når ungene er hjemme. Tar aldri mer enn ett glass da... Og jeg drikker det BARE ved siden av mat.

Jeg har vokst opp med store alkoholinntak og jeg har den dag i dag problemer med å omgås familien min når de "koser seg med litt vin".

nei, det liker jeg ikke tanken på.
ikke har jeg lyst til at snuppa skal lære å nyyyte denne hersens alkoholen heller!

Jeg ser problemet! Drikker selv ikke til mat eller forann barn. Jeg latt samboeren min drikke 1 øl til maten(en gang i halvåret skjer sikkert det:P), grunnen til det er at jeg har en mor som er alkoholiker. Selv visste jeg ikke det før jeg ble ganske gammel, i en alder av 14/15 når jeg fikk type fikk jeg sjokk at foreldrene hans drakk vin til maten, mine drakk jo ikke noe(trudde jeg..) Så jeg ønsker at sønnen våres skal ha et mer normalt forhold til det enn meg.

Jeg syns det er helt ok å ta seg ett glass vin eller en øl med barn tilstede, så lenge man ikke blir så synlig påvirket av det. Jeg personlig drikker ikke alkohol til mat, men jeg ser ikke problemet med å drikke det foran barna. Er jo ikke snakk om å drikke seg full akkurat.

Denne beskrivelsen syns jeg stemmer bedre med å drikke seg full med barn til stede (noe jeg syns er totalt uakseptabelt), enn å ta seg et glass eller to til maten (som jeg syns er helt greit). Man endrer vel normalt ikke oppførsel før man begynner å bli brisen/full? Og akkurat på punktet mellom tilnærmet edru og synlig beruset (brisen/full) syns jeg grensen for hva som er akseptabelt med barn til stede går.

Labambie skrev:
Nei, JEG synes ikke det. Hva andre måtte mene er vel egentlig ikke så nøye for meg, jeg synes man godt kan vente til ungen er i seng. 

http://www.bevissteforeldre.no/pages/forskole.aspx?nr=23

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

(vi fikk forresten utdelt denne informasjonen på 4-årskontrollen så det er tydelig at det er et "problem") 

Labambie skrev:
Nei, JEG synes ikke det. Hva andre måtte mene er vel egentlig ikke så nøye for meg, jeg synes man godt kan vente til ungen er i seng. 

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

(vi fikk forresten utdelt denne informasjonen på 4-årskontrollen så det er tydelig at det er et "problem") 

Så du mener at en som er vant til å drikke tolv øl til vanlig forandrer seg etter ETT glass vin?

Ja et glass til maten kan man ta. Men her er jeg streng på at er vi i middag eller har middags gjester er det kun en av oss som kan ta en øl eller et glass vin! Det er fordi jeg vil ikke at vi skal bli fulle/brisene foran barna. Og skulle det skje noe er det greit at en kan kjøre!
 Her tar ikke jeg og Bf et glass samtidig for jeg  tenker at barnet kan bli sykt i løpet av natten og noen må kjøre!

Jeg rører aldri alkohol når det er barn tilstede, men vi tar med barna i selskap der andre drikker vin til maten.

her i huset er det ikke greit. men vi har aldri alkohol i huset uansett for vi er avholds begge 2. hadde ikke satt pris på om folk på besøk hadde gjort det eller.

Ja det syns jeg. Er man normal kan man fint vokse opp med det uten å ta noe skade.
Hadde aldri noe problem med at pappa tok seg en øl til grillmaten om sommern eller en lørdagskveld.

Værre er det med fyll, det er uakseptabelt!!

Jeg venter til de er i seng.

Andre må gjerne ta seg et glass eller to, men synlig beruset med barn til stede hører ingen plass hjemme, mener jeg. Selv kommer jeg nok aldri til å drikke alkohol foran mine barn, før de er gamle nok til å drikke selv.

Ja, men gjør ikke det selv  

På juleaften og nyttårsaften, tar jo gjerne dem andre seg ett glass vin eller noe.. Men jeg holder meg edru,  er livredd for at det skal skje noe.. Så derfor holder jeg meg kjørbar. Men i syden tok jeg meg en rusbrus etter han hadde lagt seg, men der hadde ikke jeg bil uansett, og det var lege på hotellet ! 

Før har jeg sagt at nei det er uakseptabelt, men nå er det greit med 1-2 glass til maten e.l. Andre må gjerne ta 1-2 glass, men selv klarer jeg ikke å nyte det så lenge hu er våken så venter som regel til hu er i seng.

For meg er det helt greit. Men det er svært sjeldent jeg har drukket alkohol mens hun har vært våken og tilstede, eneste er på nyttårsaften og i bryllup, som jeg kan huske.
Jeg vet godt hvor mye jeg selv tåler, og jeg blir ikke full/"rar"/"ekkel" av 1 eller 2 glass.

Mange bruker argumentet at man må kunne kjøre i tilfelle noe skulle skje. Greit nok, men hva med oss som hverken har lappen eller bil, og heller ikke kjenner noen i nærheten som kan kjøre?

larsen85 skrev:

Kleo79 skrev:
Nei, det syns jeg ikke. Alkohol skal kun nytes når det ikke er barn tilstede. Har flere venninner med ektemenn som drikker seg til tider suppe fulle mens barna sover i senga på rommet sitt. Syns det er helt forkastelig, for hva hvis barna våkner? Skal man da valse inn til de på ustø ben, snøvle fram at de må sove for så å gi de et altfor vått og illeluktende kyss? Og hvordan forklarer man for de små at mamma er dårlig og spyr neste morgen fordi hun er fyllesjuk? Nei, her skal ungene ut av hus hvis jeg skal bli full. Det er greit å ta ett glass vin eller én øl etter at barna har sovna, men det holder med det ene glasset.

Nå er det da faktisk snakk om ett eller to glass til maten!!!!! Ikke sitte å drikke seg dritings. Hvorfor dra det såååååå mye lengre enn nødvendig liksom.

Og jeg svarer jo på det, hvis du gidder å lese alt. Så nevner jeg i tillegg noe jeg opplever i min nære omkrets, som jeg reagerer sterkt på. Dette blir da i tillegg til svaret på HI. Skjønner?

Tøsefaen skrev:

ludine skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:
Ja jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet med det!

Dette skrev Labambie lengre opp i tråden. Jeg tror det er mye i det faktisk.

Den beskrivelsen der får meg til å tenke på whitetrash alkiser som ikke tenker på andre enn seg selv, og ikke voksne fornuftige foreldre som tar seg et glass rødvin til lørdagsmiddagen.
Synes det blir litt overdrevet...

Enig...
Her er det snakk om ett-to glass vin til middag, ikke det å feste og drikke seg dritings ved hvert måltid. Folk trekker det litt langt...

Jeg vet hvor grensen min går, altå når jeg kan bli brisen, så ville ikke styrtet to glass, akkurat. Heller et par slurker fra et halvt. (jeg blir lett påvirka hihi :P)

Back
Topp