Alkohol og barn *inspirert*

MissVixen skrev:
Ja ser ikke problemet med det. Men et glass eller to er nok når de er tilstede. De skal ha et sunt forhold til at foreldrene eller andre voksne drikker, og det betyr at voksne kan drikke et glass eller to uten å bli beruset. Barn har ikke vondt av det. Det vonde starter når foreldrene eller de voksne endrer atferd pga alkoholen.

sign

Synes ikke man skal nyte noe alkohol så lenge man er den (voksne) som har ansvaret for barnet/-a, verken om barnet er våkent eller sover.
Man vet ingenting om når barnet evt våkner, eller for den saks skyld plutselig blir sykt. Har man ansvaret for barn får en holde seg unna alkohol; skal man nyte alkohol får man heller ha barnevakt er nå min mening...

Vi drikker aldri samtidig i tilfelle en av oss må kjøre et sted og aldri mer enn et glass vin (jeg) eller to øl (han). Nå som jeg er halvveis kommer han nok ikke til å drikke i det hele tatt.  

Kleo79 skrev:
Nei, det syns jeg ikke. Alkohol skal kun nytes når det ikke er barn tilstede. Har flere venninner med ektemenn som drikker seg til tider suppe fulle mens barna sover i senga på rommet sitt. Syns det er helt forkastelig, for hva hvis barna våkner? Skal man da valse inn til de på ustø ben, snøvle fram at de må sove for så å gi de et altfor vått og illeluktende kyss? Og hvordan forklarer man for de små at mamma er dårlig og spyr neste morgen fordi hun er fyllesjuk? Nei, her skal ungene ut av hus hvis jeg skal bli full. Det er greit å ta ett glass vin eller én øl etter at barna har sovna, men det holder med det ene glasset.

Hvem sier at det er de fulle menna som skal inn der? Her kan mannen drikke noen ganger, men da er det jeg som har ansvaret for ungene, så våkner de er det jeg som skal inn til dem. Han får ikke komme i nærheten av dem.

Et glass eller to ser jeg ikke noe i veien med, men synes det bør stoppe der hvis barna er hjemme.

Hver gang dette diskuteres, så er det noen som må problematisere det ene glasset med vin, fordi man ikke skal være beruset sammen med barn.

Helt riktig, det skal man ikke, derfor kan de fleste tillate seg ett glass vin eller øl selv med barn tilstede, men ikke særlig mye mer. 

Det må selvfølgelig være opp til hver enkelt. Det er likevel ikke sånn at man blir full og endrer oppførsel så fort noen i rommet åpner en flaske vin. Slike holdninger kommer som regel fra folk som kun drikker for å bli bæsjedritings selv, og derfor ikke har peiling på hvordan man utøver en mer normal drikkekultur.

Før noen spør, så handler det ikke om å måtte ha det glasset med vin, men hvorfor ikke? Det smaker godt. På det nivået er det omtrent som å spørre om man ha det glasset med brus.

Om man forandrer seg/blir beruset av et glass vin eller to så lar man jo være å drikke med barn tilstede. Selv drikker jeg ikke, for jeg klarer ikke alkoholsmaken, men om andre tar seg et glass eller to så ser jeg ikke noe problem med det. Det gjorde mine foreldre og, uten at det påvirker oss på noen måte.

Som regel venter den av oss som skal legge han med å ta det ene glasset til han er i seng. 
Men det har hendt ja, og jeg har ingen problemer med det. 

<3 <3 <3 <3 skrev:
Synes ikke man skal nyte noe alkohol så lenge man er den (voksne) som har ansvaret for barnet/-a, verken om barnet er våkent eller sover.
Man vet ingenting om når barnet evt våkner, eller for den saks skyld plutselig blir sykt. Har man ansvaret for barn får en holde seg unna alkohol; skal man nyte alkohol får man heller ha barnevakt er nå min mening...

Ja og hva hvis man ikke har tilgang til barnevakt? Skal man aldri få ta seg et glass?

Nedsig skrev:
Hver gang dette diskuteres, så er det noen som må problematisere det ene glasset med vin, fordi man ikke skal være beruset sammen med barn.

Helt riktig, det skal man ikke, derfor kan de fleste tillate seg ett glass vin eller øl selv med barn tilstede, men ikke særlig mye mer. 

Det må selvfølgelig være opp til hver enkelt. Det er likevel ikke sånn at man blir full og endrer oppførsel så fort noen i rommet åpner en flaske vin. Slike holdninger kommer som regel fra folk som kun drikker for å bli bæsjedritings selv, og derfor ikke har peiling på hvordan man utøver en mer normal drikkekultur.

Før noen spør, så handler det ikke om å måtte ha det glasset med vin, men hvorfor ikke? Det smaker godt. På det nivået er det omtrent som å spørre om man ha det glasset med brus.

Heilt enig!!

hell no.. ikke på julaften en gang..

Ja, det synes jeg er helt ok. Ingen problem. 

ludine skrev:

Tøsefaen skrev:
Jeg synes det er helt ok.

Hvis man skal skåne ungene så til de grader for alt, hvordan kommer de da til å takle det når de ser det andre steder enn hjemme?
Kommer til å bli sjokkskada når de går ut døra for første gang da tror jeg.

Jeg er motstander av å være beruset foran ungene, men å vise de at det går an å ta seg et glass og at alkohol ikke bare handler om fyll synes jeg er ok, og ikke minst viktig.
Jeg er fullstendig klar over at unger lett merker at mamma og pappa oppfører seg annerledes, men litt tåler de da. 

Det kan jo være litt ulikt fra barn til barn kanskje. Hvis alt annet er bra så er det kanskje ikke noe problem. Men sett at barnet har andre problemer som foreldrene ikke nødvendigvis vet om, kanskje det ikke er like uproblematisk da?

Jeg vet ikke, men jeg syns det er verdt å reflektere rundt det.

Det varierer fra barn til barn, ja. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang syns det var skummelt at foreldrene mine drakk, mens broren min minnes at han syns det var ekkelt. 

nei har ikke noe problem med de 2 glassene med vin eller øl men det jeg ikke godtar er folk som drikker til de forandrer seg eller har fest når ungene er hjemme.Jeg selv kan godt ta en rusbrus men festinga kan jeg gjøre når jeg har barnefri..

Min mening er at det kan man vente med til de har lagt seg.

Helt okei det  ja.. eg er en av de som LIKER å drikke vin fordi det smaker godt, ikkje for å bli full.

Om eg har skjenka meg et glass rødvin imens meg og sambo står å lager lørdagsbiffen , og småen fyker rundt på gulvet å leker så ser eg ingen problem med det.

Eg endrer ikkje oppførsel etter 1 glass..ikkje 2 heller.

Ja, det har jeg ingen problem med:) Skjer ytterst sjeldent da.. kanskje annenhvert år..

NEI, alkohol skal ikke nytes i barns nærvær!!!

Hva er problemet med å ta et glass eller to rødvin da? Dere som er imot.. Hva kan skje? Hva er dere redde for?

reddfornr2 skrev:
NEI, alkohol skal ikke nytes i barns nærvær!!!

hvorfor ikke?

Back
Topp