Alkohol og barn *inspirert*

Det byr meg egentlig ganske i mot å drikke alkohol når det er barn til stede.

En ting er selvfølgelig etter at dem er lagt, og man er sikker på at de har sovnet for kvelden. 

Men husker selv så godt den usikkerheten jeg følte som barn da voksne drakk rundt meg, og det å se foreldrene mine og andre trygghetspersoner påvirket og ikke oppføre seg som vanlig, kun etter en øl til maten el.    Så det er ikke noe jeg vil at min datter eller andre barn skal oppleve. 

Jeg synes det er helt ok.

Hvis man skal skåne ungene så til de grader for alt, hvordan kommer de da til å takle det når de ser det andre steder enn hjemme?
Kommer til å bli sjokkskada når de går ut døra for første gang da tror jeg.

Jeg er motstander av å være beruset foran ungene, men å vise de at det går an å ta seg et glass og at alkohol ikke bare handler om fyll synes jeg er ok, og ikke minst viktig.
Jeg er fullstendig klar over at unger lett merker at mamma og pappa oppfører seg annerledes, men litt tåler de da. 

Jeg ser ikke på et glass vin eller en øl som et problem nei... Men skal det drikkes noe særlig mer enn et par øl skjer ikke det før etter leggetid.

Tøsefaen skrev:

Hvis man skal skåne ungene så til de grader for alt, hvordan kommer de da til å takle det når de ser det andre steder enn hjemme?

Jeg er motstander av å være beruset foran ungene, men å vise de at det går an å ta seg et glass og at alkohol ikke bare handler om fyll synes jeg er ok, og ikke minst viktig.
Jeg er fullstendig klar over at unger lett merker at mamma og pappa oppfører seg annerledes, men litt tåler de da. 

Det kan jo være litt ulikt fra barn til barn kanskje. Hvis alt annet er bra så er det kanskje ikke noe problem. Men sett at barnet har andre problemer som foreldrene ikke nødvendigvis vet om, kanskje det ikke er like uproblematisk da?

Jeg vet ikke, men jeg syns det er verdt å reflektere rundt det.

Jeg har på ingen måte traumatiske opplevelser av at foreldrene mine drakk seg fulle med oss barna til stede, men jeg husker tydelig at jeg la merke til at de forandret seg etter noen glass, selv om de ikke drakk seg overstadig beruset. På nyttårsaftener for eksempel, var vi flere familier som var samlet til middag og fyrverkeri og det var helt normalt at de voksne drakk alkohol.

Japp, syns det er helt greit. 
I min oppvekst var aldri alkohol noe som ble gjemt bort, men jeg så likevel aldri en full person før jeg var 13 år, på toget da vi skulle på leirskole. Folk burde jo gjøre det som føles rett for dem, men jeg ser ingenting galt i å nyte alkohol i moderate mengder foran barna, så lenge det ikke er ofte og man oppfører seg normalt og slikt. 

ludine skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:
Ja jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet med det!

Dette skrev Labambie lengre opp i tråden. Jeg tror det er mye i det faktisk.

http://www.bevissteforeldre.no/pages/forskole.aspx?nr=23

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

Den beskrivelsen der får meg til å tenke på whitetrash alkiser som ikke tenker på andre enn seg selv, og ikke voksne fornuftige foreldre som tar seg et glass rødvin til lørdagsmiddagen.
Synes det blir litt overdrevet...

ludine skrev:

Tøsefaen skrev:

Det kan jo være litt ulikt fra barn til barn kanskje. Hvis alt annet er bra så er det kanskje ikke noe problem. Men sett at barnet har andre problemer som foreldrene ikke nødvendigvis vet om, kanskje det ikke er like uproblematisk da?

Jeg vet ikke, men jeg syns det er verdt å reflektere rundt det.

Ja, man må jo alltid reflektere rundt sine valg.
Man kjenner jo sitt eget barn og ser jo om barnet mistrives eller føler seg utrygg.

toneany skrev:
Japp, syns det er helt greit. 
I min oppvekst var aldri alkohol noe som ble gjemt bort, men jeg så likevel aldri en full person før jeg var 13 år, på toget da vi skulle på leirskole. Folk burde jo gjøre det som føles rett for dem, men jeg ser ingenting galt i å nyte alkohol i moderate mengder foran barna, så lenge det ikke er ofte og man oppfører seg normalt og slikt. 

Spørsmålet er, klarer man selv å vurdere egen oppførsel som normal etter at man har drukket litt? Man føler seg jo sjelden beruset etter ett til to glass, men hva merker barna? Og et annet spm til alle: hva tenker man om alderen på barna? Har alderen noe å si, eller er det det samme om de er nyfødt eller tenåringer?

Jupp!

Så lenge man holder seg til 1-2 glass vin og ikke er merkbart påvirket er det jo overhode ikke noe problem. 

Jeg er av den oppfatning at barn og alkohol ikke hører sammen, uansett. 
Jeg drikker svært lite til vanlig, og ser virkelig ikke nødvendigheten av å drikke når det er barn tilstede! 

*Becca* skrev:
Jeg er av den oppfatning at barn og alkohol ikke hører sammen, uansett. 
Jeg drikker svært lite til vanlig, og ser virkelig ikke nødvendigheten av å drikke når det er barn tilstede! 

Jeg er enig med deg kjenner jeg.

Labambie skrev:
Nei, JEG synes ikke det. Hva andre måtte mene er vel egentlig ikke så nøye for meg, jeg synes man godt kan vente til ungen er i seng. 

http://www.bevissteforeldre.no/pages/forskole.aspx?nr=23

Når foreldrene har tatt seg et par glass kan barna kjenne på at mamma og pappa er annerledes enn vanlig. Kanskje reagerer de på at mamma er mer kosete eller ler lettere, eller at pappa snakker høyere eller ikke setter grensene der han pleier. Barna lurer på hva som skjer, om de har gjort noe for å forårsake denne endringen i atferd, og kan lett bli usikre. Deres referanserammer (les: foreldrene) har plutselig liten relevans, fordi de ikke reagerer på samme måte som tidligere. Sett i sammenheng med barns kunnskap om alkoholens negative effekter, er det ikke rart at barn kan føle seg utrygge i sammenhenger der de voksne nyter alkohol. 

(vi fikk forresten utdelt denne informasjonen på 4-årskontrollen så det er tydelig at det er et "problem") 

Enig her 

Når eg ein sjelden gong tar meg noko å drikke som inneholder alkohol med sønnen min til stede, så drikkes det i så sakte tempo, og så lite mengder at det er ingen fare for at sønnen min merker noko som helst på meg :)

Jeg vokste opp med foreldre som tok et glass eller to til maten, og har ingen vonde minner eller utrygghet knyttet til det.
Fulle naboer på St. Hansfest når vi ble litt større var slitsomme, men mer morsomme enn ekle - men vi barna lekte jo på stranda mens de voksne festet på plenen, så det kom ikke så tett innpå.

Drikker VELDIG sjelden og veldig lite selv, men har ikke noe problem med et glass vin til maten med Jr. tilstede - noe som skjer en gang hvert skuddår, omtrent. :p
Fyll med Jr. tilstede er derimot IKKE greit - da skal han være mer eller mindre voksen, i så fall.

Er ingen i vår familie/slekt som har blitt fulle/vært slitsomme i fylla - jeg er vant til store familiejuler og nyttårsfeiringer med utvidet slekt og "normalt" alkoholforbruk, men ingenting jeg noensinne reagerte på - stemningen var akkurat like mye "italiensk familieselskap" både før og etter at schnappsen kom på bordet. ;)

_ChubbiNøff_ skrev:
Ja det synes jeg.
Har selv vokst opp med at dette er greit, og har alltid hatt et greit forhold til alkohol.

Samme her..

Her tar mannen eller besteforeldre seg et glass øl når det er grilling på sommeren, eller at de tar seg en øl i solveggen. Et glass vin til julemiddagen eller en dram ser jeg heller ingen problemer med altså :)

Har selv vokst opp med dette, og har et helt normalt forhold til alkohol.

Men ingen får bli synlig beruset med unger i hus, ikke en gang når de sover. I tilfelle de skulle våkne.

Jeg er også vokst opp med at det er greit og det var heller ikke "hver" dag. Jeg reagerer ikke hvis sambo en sjelden gang tar seg en øl. Selv drikker jeg så og si aldri alkohol rett og slett fordi jeg ikke liker smaken av det.

Vi har hatt noe problemer med alkohol/pillemissbruk i fam så når de er til stede så blir det aldri servert alkohol (pga at de klarer ikke beherske seg).

Ja det synes jeg er helt greit. Er så mange nordmenn som har et så hysterisk forhold til alkohol. Er det FY ender det nok ofte med at barna drikker seg dritings så fort de blir 18. Alt som er farlig og forbudt, blir jo spennende. Jeg prøver å vise barna mine et naturlig/ sunt forhold til alkohol: At alkohol er helt greit, i små mengder. Det er helt greit å kose seg med et glass vin til maten. 

Back
Topp