❤️ IKM Uke 49 ❤️

Når det henviser til offentlig, kan de henvise hvor som helst? Jeg har litt lyst å prøve samme som deg, kanskje jeg skulle få legen min til å henvise.. Jeg har en ganske..udugelig fastlege, og har egentlig ikke lyst å innvolvere han i dette under noen omstendigheter :bag: (derfor, blant annet, gikk jeg til privat gynekolog). Men kanskje jeg kan he om henvisning uten og nevne at det er for babyønske? :bag::dead::knegg: Jeg lurer på om den gynekologen er den mamma bruker, faktisk.. Var det Anna (?) hun het? Mamma viste jeg i alle fall en bygg når vi var der for litt siden, og det var like ved spesialistsenteret der. Er sikkert ikke flust med kvinnelige gynekologer på Jessheim i den gata?
Jeg og irriterer meg over at jeg ikke kunne gå teste letorozol når jeg først var hos en gynekolog (og prøvd såpass). Når du får tilbudet om det Ametyst, så burde ikke alderen være i veien - jeg fikk litt følelsen av at hun ikke ønsket å gjøre en ting for meg der jeg var. Og at jeg burde vær fornøyd med det jeg hadde fått :knegg: :shy:
Husker ikke hva hun heter, men det er Din Gynekolog tlf 403 38 024. Der får du all hjelpen du trenger, og hun tar hensyn til alderen din. Det har ingen ting å si hvor du bor. Du velger selv hvor du vil gå :) Legen må bare sende en henvisning om du skal ta offentlig. Om hun tar uten henvisning og hva det koster vet jeg ikke, men ta og ring

Såå deilig beskjed å få! Er så motiverende å få høre at i det minste alt ligger tilrette for at det skal gå. Godt det er god hjelp å få :Heartred jeg har troen på denne måneden!
Jaaa :love7Jeg letta flere kilo, og er så motivert nå. Gleder meg til eggløsning :dance018Hun sa også at det var best å ha sex på dag 12-14-16 (om du har 28 dagers syklus) og at spermen lever i 3-4 dager. Jo mere sæd som er klar til å penetrere egget jo bedre!

Men oioi? Hva skjer? Jeg er på cd 14 liksom :pompus: :knegg: eggløsning på cd 23 sist liksom.. Aldri hatt før cd 18-20. Følte plutselig vi fikk det travelt, fast ikke vært noe action her på nesten en uke :bag::hilarious:
Oj, ser ut som den kommer tidligere da. Jeg får alltid el på cd 15-16. da er det bare å hoppe i høyet :dance018

Forresten, hva regner dere som starten på syklusen? Jeg spottet på tirsdag, men status per i dag er at jeg enda ikke har fått mensen. Pleier å blø veldig mye de første dagene, så det er tydelig når det først kommer. Er to dager forsinket nå:rolleyes:
Fra første dag med blod.. jeg bløde heller ikke sånn kjempe masse nå. Hadde så slim med rosa søndag, på mandag begynte jeg smått å blø veldig lite og tirsdag/onsdag kom mengder.
Jeg satt første blødning på mandag

Jaaa :love7Jeg letta flere kilo, og er så motivert nå. Gleder meg til eggløsning :dance018Hun sa også at det var best å ha sex på dag 12-14-16 (om du har 28 dagers syklus) og at spermen lever i 3-4 dager. Jo mere sæd som er klar til å penetrere egget jo bedre!
Oo spennende info! Vi pleier å peise på hver eneste dag senest fra høy på monitoren, til og med eggløsning, så blir jo hver dag i over en uke. Litt jobb med andre ord :laughing002 Men sa hun noe om det er bedre/mindre bra med hver dag enn annenhver dag?

Men oioi? Hva skjer? Jeg er på cd 14 liksom :pompus: :knegg: eggløsning på cd 23 sist liksom.. Aldri hatt før cd 18-20. Følte plutselig vi fikk det travelt, fast ikke vært noe action her på nesten en uke :bag::hilarious:
Hadde du begynt på noe nye kosttilskudd eller noe sånt denne måneden? Kanskje det spiller inn?

Oo spennende info! Vi pleier å peise på hver eneste dag senest fra høy på monitoren, til og med eggløsning, så blir jo hver dag i over en uke. Litt jobb med andre ord :laughing002 Men sa hun noe om det er bedre/mindre bra med hver dag enn annenhver dag?
Nei, bare at det holder med annen hver dag. Og om du da har annen hver dag så får det fylt seg opp med mengder igjen. Har man hverdag så blir det jo ikke like mye sæd. Vi skal nå ha sex torsdag, lørdag, mandag, tirsdag. Har eggløsning på mandag mest sannsynlig. Så tenker at man har annen hverdag så det også havner på selve eggløsning dagen. For hun sa jo mere sæd som venter jo bedre.

Hadde du begynt på noe nye kosttilskudd eller noe sånt denne måneden? Kanskje det spiller inn?
Jeg har i alle fall sluttet på noe :hilarious: virker som det ble helt krøll av det jeg gikk på, de to syklusene var ikke som de pleier hos meg (ligger i dagboka mi). Men jeg bestilte slik fertility-greie tilskudd, har ikke fått tatt det hele syklusen, men kanskje? Spennende! Men kanskje jeg får eggløsning til dag 18-19, bruker ta litt tid, men alt er bedre enn dag 23!

Fra første dag med blod.. jeg bløde heller ikke sånn kjempe masse nå. Hadde så slim med rosa søndag, på mandag begynte jeg smått å blø veldig lite og tirsdag/onsdag kom mengder.
Jeg satt første blødning på mandag
Ja, for det var friskt blod tirsdag kveld, men kom ikke noe i bindet før i dag. Så regner fra i dag tenker jeg:happy:

Nedtur, tok en ny eggløsningstest nå i ettermiddag, og den vart nærmest ikke strek på :knegg: Bare sånn tull greie altså. Jaja. Vi sushi begynne aksjeleggingen i dag, så annenhver dag fremover etter oppskriften til @Ametyst83 :happy112

Jeg kjører også annenhver dag, der EL-dagen er en av dagene. Men kan ikke vente til CD 12 med å begynne siden det er min EL-dag, så vi begynner ofte mens jeg fortsatt har mensen :laughing002 gjerne CD 6-8-10-12

Hvorfor er det best å ha sex annenhver dag før eggløsning?

Å ha sex annenhver dag før eggløsning øker sjansene for å bli gravid. Her er noen grunner til hvorfor dette ofte anbefales:

1.Optimal timing for sædkvalitet: Sædceller har optimal kvalitet når de produseres jevnlig, men ikke for hyppig. Annenhver dag gir et godt kompromiss – det er hyppig nok til at det alltid finnes sædceller til stede, men uten at kvaliteten reduseres på grunn av for hyppige utløsninger.

2.Sædcellenes overlevelsestid: Sædceller kan leve inne i en kvinnes kropp i opptil fem dager. Ved å ha sex annenhver dag, sørger man for at det alltid er en frisk forsyning av sædceller tilgjengelig i fall eggløsningen skjer tidligere eller senere enn forventet.

3.Dekker hele den fertile perioden: Kvinners sykluser kan variere fra måned til måned, så det kan være vanskelig å treffe helt presist på eggløsningsdagen. Å ha sex annenhver dag fra rundt dag 10 til dag 20 i syklusen (for en typisk 28-dagers syklus) øker sjansen for at det er sædceller til stede når egget frigjøres.

4.Unngår unødig stress: Å ha sex annenhver dag kan være lettere å følge over tid enn å prøve å ha det daglig, og kan bidra til å redusere stress rundt prosessen, som kan være positivt for både kropp og sinn.

Samlet sett gjør denne rutinen det enklere å treffe på eggløsningen med gode sædceller, og øker dermed sjansene for befruktning.

Nedtur, tok en ny eggløsningstest nå i ettermiddag, og den vart nærmest ikke strek på :knegg: Bare sånn tull greie altså. Jaja. Vi sushi begynne aksjeleggingen i dag, så annenhver dag fremover etter oppskriften til @Ametyst83 :happy112
Eller, når den fikk ligget litt (lar de alltid ligge litt før jeg tar bilde) var den kanskje ikke så ulik den før i dag. Bare så sånn fort over den etter jeg tisset og så absolutt ingenting :knegg:

Vedlegg

• 20241114_165129.jpg
    20241114_165129.jpg
    1,1 MB · Visninger: 24
Hvorfor er det best å ha sex annenhver dag før eggløsning?

Å ha sex annenhver dag før eggløsning øker sjansene for å bli gravid. Her er noen grunner til hvorfor dette ofte anbefales:

1.Optimal timing for sædkvalitet: Sædceller har optimal kvalitet når de produseres jevnlig, men ikke for hyppig. Annenhver dag gir et godt kompromiss – det er hyppig nok til at det alltid finnes sædceller til stede, men uten at kvaliteten reduseres på grunn av for hyppige utløsninger.

2.Sædcellenes overlevelsestid: Sædceller kan leve inne i en kvinnes kropp i opptil fem dager. Ved å ha sex annenhver dag, sørger man for at det alltid er en frisk forsyning av sædceller tilgjengelig i fall eggløsningen skjer tidligere eller senere enn forventet.

3.Dekker hele den fertile perioden: Kvinners sykluser kan variere fra måned til måned, så det kan være vanskelig å treffe helt presist på eggløsningsdagen. Å ha sex annenhver dag fra rundt dag 10 til dag 20 i syklusen (for en typisk 28-dagers syklus) øker sjansen for at det er sædceller til stede når egget frigjøres.

4.Unngår unødig stress: Å ha sex annenhver dag kan være lettere å følge over tid enn å prøve å ha det daglig, og kan bidra til å redusere stress rundt prosessen, som kan være positivt for både kropp og sinn.

Samlet sett gjør denne rutinen det enklere å treffe på eggløsningen med gode sædceller, og øker dermed sjansene for befruktning.
Ja, ikke noen stor overraskelse der, jeg føler ofte rådene som kommer er mer for "allmennheten" og basert på at man trenger enkel info. Allmennheten vet jo ikke nødvendigvis når eggløsningen er osv, så da blir rådet ofte litt generelt "Gjør du dette så er du sikkert dekket". Mannen brukte ChatGTP forrige syklus, med spørsmål "om eggløsning er på fredag, når bør vi ha sex da for å optimalisere sjansene for å bli gravid?" :hilarious: :laughing001 Er jo litt morsomt at man kan motivere dem litt på en måte som treffer (min er opptatt av teknologi og synes det er spennende :knegg:).

Ja, jeg skal være litt ekstra bekymret. Men helt på ekte er jeg bekymret for hvordan forrige graviditet og fødsel påvirket kroppen min. Det er mye som har endret seg. Så ønsker gjerne å få sjekket ut statusen der nede!

Haha - nei vi to trenger nok ikke progresteron, men Lexoterol hadde vært litt spennende å prøve :love017 Evt. får vi spise godt med ananas i dpo-land:laughing002
Det forstår jeg! Veldig godt å få en sjekk, slik at det er en mindre ting og bekymre seg for. Syntes selv det var noen kilo av skuldrene å høre at alt ligger tilrette for graviditet nå. Slipper å lure på hver mnd det ikke går om det er fordi noe er «galt». Håper du får time raskt :Heartred
Haha nei gjør vel ikke det!:laughing002 Har ikke hørt om lexotorol? Kjørte på med ananas 1-5 dpo forrige syklus og jeg. Ingen planer om å gi meg med det. Får gjøre det vi kan si :laughing001

Last edited:
Det forstår jeg! Veldig godt å få en sjekk, slik at det er en mindre ting og bekymre seg for. Syntes selv det var noen kilo av skuldrene å høre at alt ligger tilrette for graviditet nå. Slipper å lure på hver mnd det ikke går om det er fordi noe er «galt». Håper du får time raskt :Heartred
Haha nei gjør vel ikke det!:laughing002 Har ikke hørt om lexotorol? Kjørte på med ananas 1-5 dpo forrige syklus og jeg. Ingen planer om å gi meg med det. Får gjøre det vi kan si :laughing001
Forrige gang jeg ble henvist hadde jeg time hos fastlegen i oktober, og fikk time hos offentlig gynekolog i mars :rolleyes: Men skal følge tipset om å be om å bli oppringt dersom noen avlyser!

Jeg skrev nok feil, mente letrozol, hvis det er sånn det skrives. Den som sikrer at man får eggeløsning, og som @Ametyst83 sa man kunne få lettere tvillinger av:D

Forrige gang jeg ble henvist hadde jeg time hos fastlegen i oktober, og fikk time hos offentlig gynekolog i mars :rolleyes: Men skal følge tipset om å be om å bli oppringt dersom noen avlyser!

Jeg skrev nok feil, mente letrozol, hvis det er sånn det skrives. Den som sikrer at man får eggeløsning, og som @Ametyst83 sa man kunne få lettere tvillinger av:D
Ouff:( det var lenge.. bor ikke i olso? Er kanskje lengre ventetider utenfor storbyer. Men ja, si fra at man kan komme på kort varsle ved avbestillinger bør hjelpe :D
Åjaa skjønner! Men får man det når man har regelmessig eggløsning?

Back
Topp