❤️ IKM Uke 49 ❤️

@Isond spurte ChatGTP om økning med ex-u:

Ved en ekstrauterin graviditet (ex-u), som oppstår når et befruktet egg implanterer seg utenfor livmoren, stiger hCG (humant choriongonadotropin) ofte annerledes enn ved en normal graviditet.

Typisk hCG-stigning ved ex-u:

I en normal graviditet fordobles hCG-nivået omtrent hver 48-72 timer i de tidlige ukene.

Ved en ekstrauterin graviditet kan hCG-nivåene stige saktere, forbli stasjonære, eller til og med synke, avhengig av graviditetens utvikling og om det har oppstått komplikasjoner som brudd eller blødning.

En langsom økning eller en uforutsigbar hCG-progresjon gir ofte mistanke om en ex-u.

Diagnostisk bruk:

Måling av hCG-nivået over tid kombinert med ultralyd brukes for å diagnostisere ex-u.

Hvis hCG-nivåene ikke stiger som forventet og ingen graviditet er synlig i livmoren ved ultralyd, øker mistanken om en ekstrauterin graviditet.

Viktig merknad:

Selv om en unormal hCG-stigning er et faresignal, er det ikke en definitiv diagnose. Andre tilstander som truende spontanabort kan også gi unormale hCG-mønstre. Tidlig oppfølging hos helsepersonell er derfor avgjørende.

Det virker som at ved vanlig SA så kommer ofte blødningen når hcg er "lavt nok" (ofte er streken heteste inne synlig). Men hos deg er det vel nå like sterk som den var? Eller litt sterkere? I alle fall ikke mindre sterk?

Fikk beskjed om at det er for tidlig med ultralyd. At jeg kunne komme og ta blodprøve i morgen. Tok den siste clearblue digitale jeg hadde, og utrolig nok viste den «gravid 1-2.» Fredag forrige uke viste samme type test «ikke gravid»!!
Åpnet testen, og så at de tre strekene inni ikke var sterkere enn strekene i den digitale forrige uke. Dette gir ingen mening.

Fikk denne rundt 09.30, og hos legen litt etter 11 var testen negativ. Veldig rart. Blodprøven gir svar i kveld eller mandag.

Vedlegg

• IMG_5385.jpeg
    IMG_5385.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 38
Nei, men blør veldig lite. Som på slutten av en vanlig mens.
Rart at testen til legen ble negativ, må være noe galt med den. Håper virkelig at du er gravid og at blødningen er helt uskyldig. Vet du når du får svar på prøven? Kan du logge in på Furst i kveld og se?

Så rart at den var negativ hos legen? Kanskje de er sånn som sier den er positiv om det er like sterk strek, hvem vet. Men uansett, blod gir jo akkurat resultat :)

Rart at testen til legen ble negativ, må være noe galt med den. Håper virkelig at du er gravid og at blødningen er helt uskyldig. Vet du når du får svar på prøven? Kan du logge in på Furst i kveld og se?
Tror kanskje den ble negativ fordi hcg-nivået er for lavt, og babyplan-testen er mer sensitiv enn den legekontoret har? Hun sa jeg får svar i kveld eller på mandag. Det er ikke Fürst, tok blodprøve hos fastlege. Er i alle fall glad for at det nok ikke er exu.

Så rart at den var negativ hos legen? Kanskje de er sånn som sier den er positiv om det er like sterk strek, hvem vet. Men uansett, blod gir jo akkurat resultat :)
Sikkert fordi det er for lite hcg. Kanskje på vei ned, og testen der var mindre sensitiv enn babyplan. Jeg brukte den vanlige babyplan, ikke tidligtesten.

Tror kanskje den ble negativ fordi hcg-nivået er for lavt, og babyplan-testen er mer sensitiv enn den legekontoret har? Hun sa jeg får svar i kveld eller på mandag. Det er ikke Fürst, tok blodprøve hos fastlege. Er i alle fall glad for at det nok ikke er exu.
Har lest om tilfeller hvor de har testet negativt hos lege før og fått positiv test hjemme og blodprøve. Fant den tråden her. Den er gammel da.

Har lest om tilfeller hvor de har testet negativt hos lege før og fått positiv test hjemme og blodprøve. Fant den tråden her. Den er gammel da.

Interessant. Dessverre for meg har jeg hatt en normal mens, så har innsett at dette er enda en kjemisk. Tipper hcg er på 10 eller noe lignende latterlig lavt. :confused:

Hadde dere hatt uttak osv før? Beklager om du har sagt det, jeg fikk bare med meg at dere skulle ha ute fra ikm gruppe :Heartred Synes du det er bedre å "ikke prøve" (og risikere å teste negativt) mens dere venter? Eller er feil og vanskelig uansett? :Heartred

Vi har hatt 2 uttak. Kun 1 brukanes egg ved hvert uttak, egget blir befruktet, men stopper i utvikling/utvikler seg sent.

Vi prøver aktivt hjemme nå -og i hvertfall i et år til før vi gir oss helt, men har begynt å planlegge for en fremtid uten søsken.

Back
Topp