Hva skjer dersom det er exu? Kan det blø ut av seg selv, eller må man som standard få en type cellegift(?)?
Du må nok inn på en sjekk og få en vurdering av det. Jeg vet dessverre ikke så mye etter som jeg gikk så langt at min sprakk. Fant det ut alt for sent. Men, de fleste har fått cellegift for å få det ut.
Graviditet i egglederen (ektopisk graviditet) kan ha alvorlige symptomer som krever rask medisinsk hjelp. Det oppstår når et befruktet egg fester seg utenfor livmoren, oftest i egglederen. Her er de vanligste symptomene:
Tidlige symptomer:
• Magesmerter: Smerter i nedre del av magen eller bekkenet, som ofte starter på én side. Smertene kan være milde til intense.
• Blødning: Vaginalblødning som kan være lettere eller annerledes enn vanlig menstruasjon.
• Uteblitt menstruasjon: Typisk for graviditet generelt, men kan ledsages av de andre symptomene i tilfelle ektopisk graviditet.
• Svangerskapssymptomer: Som kvalme, ømme bryster og tretthet, som ved normal graviditet.
Alvorlige symptomer (ved ruptur):
Hvis egglederen sprekker (ruptur), kan det føre til livstruende indre blødninger med symptomer som:
• Intense smerter: Plutselige, kraftige smerter i magen eller bekkenet.
• Skuldersmerter: Dette kan oppstå på grunn av irritasjon av diafragma fra blod i bukhulen.
• Svimmelhet eller besvimelse: På grunn av blodtap.
• Hurtig puls eller sjokk: Tegn på alvorlig blodtap.
Når skal du søke hjelp?
• Søk medisinsk hjelp umiddelbart hvis du opplever sterke smerter, blødning eller tegn på sjokk (som svakhet eller besvimelse).
• Hvis du har mistanke om graviditet, og symptomer som smerter eller uvanlig blødning oppstår, bør du kontakte lege for å utelukke ektopisk graviditet.
Diagnose og behandling
Ektopisk graviditet kan diagnostiseres med ultralyd og blodprøver (hCG-nivåer). Behandling kan inkludere medisiner (som metotreksat) eller kirurgi for å fjerne graviditeten og eventuelt reparere skadede strukturer.
Tidlig oppdagelse er viktig for å unngå komplikasjoner. Hvis du opplever symptomer, ta kontakt med helsepersonell raskt.