❤️ IKM Uke 49 ❤️

Nei, alderen får vi ikke gjort noe med. Men, kropp og helse kan vi ta tak i selv om det kan være vanskelig å gå ned i vekt. Det skulle vært like lett å slanke seg som det var å legge på seg :hilarious::dead:

Men deler:

Kan høy bmi gjøre at egget ikke fester seg?

Ja, en høy BMI kan potensielt påvirke sjansene for at et befruktet egg fester seg i livmoren, selv om det er mye variasjon fra person til person. Her er noen måter høy BMI kan påvirke implantasjonen:

Hvordan høy BMI kan påvirke festing av egget:

1. Hormonell ubalanse: Overvekt og fedme kan påvirke hormoner som østrogen, insulin og leptin, som alle spiller en rolle i reproduksjon. En hormonell ubalanse kan påvirke slimhinnen i livmoren (endometriet), som er stedet der egget fester seg.

2. Endret livmorslimhinne: Studier antyder at høy BMI kan endre egenskapene til livmorslimhinnen, noe som kan redusere sjansen for at et befruktet egg fester seg ordentlig.

3. Inflammasjon (betennelse): Høy BMI kan føre til kronisk lavgradig inflammasjon, noe som kan påvirke både eggløsningen og miljøet i livmoren, og potensielt gjøre det vanskeligere for egget å feste seg.

4. Insulinresistens: Ved insulinresistens, som er mer vanlig blant personer med høy BMI, kan insulin- og blodsukkernivåene påvirke reproduktive hormoner og livmorens evne til å ta imot et egg.

Hva kan bidra til bedre implantasjon?

Hvis du prøver å bli gravid med høy BMI, finnes det tiltak som kan optimalisere sjansene for at egget fester seg, som å stabilisere blodsukker, vurdere lett vektnedgang om mulig, og fokusere på et balansert kosthold rikt på antiinflammatoriske matvarer.

Det er lurt å snakke med en lege for å få individuell veiledning og eventuelt få hjelp til å overvåke hormonbalansen og insulinresistens, hvis det er relevant.

Jeg veier 120 kilo og er 177 cm høy. Vil bli gravid. Hvor mye burde jeg gå ned for at det skal bli lettere å bli gravid?

Med en vekt på 120 kilo og en høyde på 177 cm har du en BMI på rundt 38, som ligger i kategorien fedme grad 2. Selv om mange kvinner med høy BMI blir gravide uten problemer, kan vektnedgang øke sjansene for å bli gravid og redusere risikoen for svangerskapskomplikasjoner.

Hvor mye vektnedgang er til hjelp?

Forskning viser at et moderat vekttap på 5-10 % av kroppsvekten kan ha stor positiv effekt på fruktbarheten, hormonbalansen og eggløsningsmønsteret. For deg, med en vekt på 120 kilo, tilsvarer dette å gå ned rundt 6–12 kilo. Selv et vekttap i dette området kan bidra til:

1. Bedre hormonbalanse: Selv et lite vekttap kan redusere østrogennivået, noe som kan stabilisere eggløsningen.

2. Lavere insulinresistens: Hvis vektnedgangen reduserer insulinresistens, kan det gi bedre regulering av reproduktive hormoner.

3. Redusert betennelse: En lavgradig betennelse kan påvirke implantasjonen av egget, og vekttap kan redusere denne betennelsen.

Hvorfor moderat vekttap ofte er nok

Moderat vekttap kan gjøre en stor forskjell uten at det føles uoppnåelig. Mange opplever bedre energi, økt velvære og lavere risiko for komplikasjoner både før og under graviditeten. Hvis du ønsker å gå mer ned i vekt, kan dette også bidra positivt, men det er viktig at vektnedgangen skjer gradvis og på en sunn måte, gjerne i samarbeid med helsepersonell.

Anbefalinger videre

Hvis målet er graviditet, er det lurt å prioritere et sunt og balansert kosthold, regelmessig fysisk aktivitet, stressmestring, og eventuell veiledning fra lege eller ernæringsfysiolog.

Jeg syntes det faktisk var motiverende å lese at mye kan bli bedre bare av å gå ned 6-12 kilo :)
Enig, veldig motiverende lesning! Vi er nå på 19PP med kun 1 positiv test som endte i SA, mens datteren min satt på første PP. Det eneste som er annerledes denne gangen er at jeg veier 15 kg mer enn da jeg ble gravid første gangen. La på meg mye i svangerskapet (sluttet å gå på vekta da det bikket 30 kg:bored:), og nå nesten tre år senere har jeg bare klart å kvitte meg med halvparten av kiloene:sorry:
Så i dag hadde jeg første kursmøte med Grete Roede-veileder og er supermotivert for å telle kalorier og gå turer slik at det viser fremgang på vekta:smiley-bounce012 Skal være med på kurs hver mandag, og det gjør noe med meg når jeg må veie meg for noen andre og stå til ansvar :joyful: Håper det er det som skal til for at spiren sitter!

Så trist å lese historien din :Heartred
Her er det også siste PP før IVF, meldte mens nå og ifølge oppstartssamtale blir uttak i uke 3. Ikke hørt noe enda om når jeg skal starte med medisiner, men håper vi begge slipper å gå gjennom IVF:smiley-angelic001 og at spiren sitter denne måneden :love7
:Heartred
Men oi, så jeg kan prøve neste måned også da? Altså den måneden jeg melder ifra om mens? Trodde dette var siste, men da er det kanskje ikke det?
Krysser alt jeg har for at det sitter for begge nå, det hadde vært så fantastisk:Heartred

Iii123 - 37 - B2 - PP19 - EL 26/11- IKM 8-9/12

Usikker på hvilken IKM gruppe jeg hører hjemme i, da syklus var ustabil forrige måned. IKM 9. desember ifølge Flo-appen, men ifølge egne beregninger så er det 8. desember. Melder meg inn i begge gruppene og håper det er greit :Heartpink så får jeg heller oppdatere med datoer når EL nærmer seg :)
Velkommen skal du være! Greit med en fot i hver leir, det har jeg og :)

Back
Topp