❤️❤️❤️ Jentene i Porsgrunn ❤️❤️❤️

Da var forsamtalen over og starter opp med ivf i uke 48. I følge legen så er sønnen vi har fått naturlig, ett under[emoji173]️ så nå er det bare å telle ned til sprøyte start og uttak [emoji4]

Da var forsamtalen over og starter opp med ivf i uke 48. I følge legen så er sønnen vi har fått naturlig, ett under[emoji173]️ så nå er det bare å telle ned til sprøyte start og uttak [emoji4]
Spanande! Hvor lang tid tok forsamtalen totalt? Vi må bestille billetter til reise til og fra.. :)

jeg er akkurat ferdig med leterezol kuren. venter på eggløsning (16 okt). så skal vi ha inseminasjon i første omgang.

Posgrunnjenter :love7
Kan dere hjelpe meg litt?:) Har privat forsøk nå. Vurderer å søke oss inn offentlig etter neste innsettet..

Ble veldig syk sist stimulering (overstimulert-sykehus), og lurer på om det er sjanse for å oppleve det igjen når de da får vite at jeg ble såpas syk? Fikser ikke en runde til med det der:pale

Blir uttak avbrutt om det havner på en helg!?
Er det så samlebånd som det virker som!?
Får man ikke det man trenger av smertestillende under uttak?
Krever de legejournal fra fastlegen, eller bare henvisning?
Er de enkle å få kontakt med ved spørsmål?
:)

Last edited:
Posgrunnjenter :love7
Kan dere hjelpe meg litt?:) Har privat forsøk nå. Vurderer å søke oss inn offentlig etter neste innsettet..

Ble veldig syk sist stimulering (overstimulert-sykehus), og lurer på om det er sjanse for å oppleve det igjen når de da får vite at jeg ble såpas syk? Fikser ikke en runde til med det der:pale

Blir uttak avbrutt om det havner på en helg!?
Er det så samlebånd som det virker som!?
Får man ikke det man trenger av smertestillende under uttak?
Krever de legejournal fra fastlegen, eller bare henvisning?
Er de enkle å få kontakt med ved spørsmål?
:)

Jeg tror de vil være svært nøye med stimulering og kontroller når du har vært overstimulert før. De vil nok gjerne ha journal fra de private forsøkene dine, og om det ikke står om overstimuleringen der så burde du passe på at det kommer veldig tydelig frem på forsamtalen.

Uttak havner ikke på helg, det tilpasser de bare med stimuleringen. Det er kun ved naturlig syklus og fryseforsøk at man kan få avbrutt forsøk dersom eggløsning kommer slik at innsett-tidspunkt blir i helgen. Styrt syklus ved fryseforsøk tilpasser de også til å unngå helg.

Om du har behov for ekstra smertestillende så kan du få det, for meg holdt det fint med standarden deres.

De har en konto på en kryptert meldingsapp som heter Crypho hvor de er enkle å få kontakt med. De svarer ikke nødvendigvis samme dag, det virker på meg som de vurderer både hvor mye spørsmålet haster og om det må videresendes til lege. Man får svaret i Crypho uansett hvilken fagperson som skal svare. Man kan se i Crypho om meldingen man har sendt er blitt åpnet av Porsgrunn. Så vet man om de har registrert det hvert fall. Og om man ikke får svar på flere dager er det bare å purre. Jeg er fornøyd med dette systemet.

Tja. Det er noe samlebånd-følelse, men jeg opplever de som jobber der som omsorgsfulle, engasjerte, positive og optimistiske på våre vegne, så jeg var veldig fornøyd. Jeg opplevde også å få individuell behandling og svar på spørsmålene i Crypho (ofte enklere å få spurt der, for jeg synes kontrollene gikk radig). Om man forventer lange samtaler om hvordan man har det, og hvordan man takler forsøk osv. så får man ikke det offentlig, da burde man nok ha en egen samtale-terapeut ved siden av.

Henvisningsskjema ligger på nettsiden deres. Legen må sende henvisning. Ville som sagt lagt ved utskrift av journal fra tidligere forsøk privat.

Jeg tror de vil være svært nøye med stimulering og kontroller når du har vært overstimulert før. De vil nok gjerne ha journal fra de private forsøkene dine, og om det ikke står om overstimuleringen der så burde du passe på at det kommer veldig tydelig frem på forsamtalen.

Uttak havner ikke på helg, det tilpasser de bare med stimuleringen. Det er kun ved naturlig syklus og fryseforsøk at man kan få avbrutt forsøk dersom eggløsning kommer slik at innsett-tidspunkt blir i helgen. Styrt syklus ved fryseforsøk tilpasser de også til å unngå helg.

Om du har behov for ekstra smertestillende så kan du få det, for meg holdt det fint med standarden deres.

De har en konto på en kryptert meldingsapp som heter Crypho hvor de er enkle å få kontakt med. De svarer ikke nødvendigvis samme dag, det virker på meg som de vurderer både hvor mye spørsmålet haster og om det må videresendes til lege. Man får svaret i Crypho uansett hvilken fagperson som skal svare. Man kan se i Crypho om meldingen man har sendt er blitt åpnet av Porsgrunn. Så vet man om de har registrert det hvert fall. Og om man ikke får svar på flere dager er det bare å purre. Jeg er fornøyd med dette systemet.

Tja. Det er noe samlebånd-følelse, men jeg opplever de som jobber der som omsorgsfulle, engasjerte, positive og optimistiske på våre vegne, så jeg var veldig fornøyd. Jeg opplevde også å få individuell behandling og svar på spørsmålene i Crypho (ofte enklere å få spurt der, for jeg synes kontrollene gikk radig). Om man forventer lange samtaler om hvordan man har det, og hvordan man takler forsøk osv. så får man ikke det offentlig, da burde man nok ha en egen samtale-terapeut ved siden av.

Henvisningsskjema ligger på nettsiden deres. Legen må sende henvisning. Ville som sagt lagt ved utskrift av journal fra tidligere forsøk privat.
Tusen takk for veldig informativt svar! Det høres i grunn veldig bra ut det synes jeg.. Hvis ikke det klaffer på dette fryseforsøket så kommer vi også til Porsgrunn :Heartpink Håper ikke ventetidene er så alt for lange før man får starte, vi har jo vært gjennom alt av utredning osv, så spares for litt der :happy: Vet jo hva jeg går til, så har nok sikkert ikke så mange spørsmål heller, men noe spørsmål kan jo alltids dukke opp.
Pleier de å dyrke til blastoer?:) Har de sånn utstyr at de overvåker eggene osv under utviklingen? Eller setter de inn (2-3dgr?) før de vet om de går til blasto? :) (Fikk 6 blasto på frys siste forsøket)

Tusen takk for veldig informativt svar! Det høres i grunn veldig bra ut det synes jeg.. Hvis ikke det klaffer på dette fryseforsøket så kommer vi også til Porsgrunn :Heartpink Håper ikke ventetidene er så alt for lange før man får starte, vi har jo vært gjennom alt av utredning osv, så spares for litt der :happy: Vet jo hva jeg går til, så har nok sikkert ikke så mange spørsmål heller, men noe spørsmål kan jo alltids dukke opp.
Pleier de å dyrke til blastoer?:) Har de sånn utstyr at de overvåker eggene osv under utviklingen? Eller setter de inn (2-3dgr?) før de vet om de går til blasto? :) (Fikk 6 blasto på frys siste forsøket)

Ville sendt henvisning nå med en gang, er en del ventetid. Så kan du heller avbestille om du ikke trenger likevel. Jeg måtte vente 3 måneder på forsmtale og 4 måneder på forsøk, og kom jo rett fra annen klinikk, så jeg var ferdig med blodprøver og utredning og alt.

Jeg hadde privat ferskforsøk etter at henvisning var sendt, mens vi ventet på forsamtale. Og jeg hadde privat fryseforsøk etter forsamtalen mens vi ventet på første ferskforsøk i Porsgrunn. :p Tenkte at jeg bare skulle avbestille i Porsgrunn om jeg ble gravid privat, men det ble jeg ikke.

De dyrker enten til 2, 3 eller 5 dagers avhengig av uttaksdagen (og antall egg ut også tror jeg). De har ikke utstyr som kontinuerlig overvåker embryoene.

Om de fryser 2/3-dagers så hender det de dyrker til blasto ved tining før innsett i fryseforsøk.

Eggløsning kom på fredagen selfølgelig :0 så da for vi se om vi har klart det selv denne gangen da!er jo love håpe en siste gang :)

Da er vi ferdige med første samtale, og det er avtalt uttak/innsett uke 8.. Føles lenge til, men samtidig opplevdes det som mye ny informasjon som skulle synke inn, så det er kanskje greit.. Ble litt nervøs for bivirkninger på lang protokoll og overstimulering, selv om jeg normalt sett ikke pleier å henge meg opp i slikt :joyful:

Ville dere forresten prøvd letrozole i ventetida? Har veldig lange og ustabile sykluser, men få svømmere er trolig problemstillingen hovedsaklig... Noen med erfaring?

Ville dere forresten prøvd letrozole i ventetida? Har veldig lange og ustabile sykluser, men få svømmere er trolig problemstillingen hovedsaklig... Noen med erfaring?

Jeg fikk Letrozol i Porsgrunn for å bruke i ventetiden, ikke for å øke sjansen for graviditet, men fordi legen der mente det var en fordel at man har regelmessig eggløsning og god oppbygging av livmorslimhinnen også i syklusene før forsøket. Altså at dette kan påvirke forholdene i forsøket også. Siden jeg har uregelmessige sykluser ellers.

Har noen lyst til å ta over Porsgrunn tråden? Kopiere hovedinnlegget i en ny tråd med samme navn og oppdatere videre? (Fjerne gravide som har hatt termin og ellers oppdatere om de som venter eller er i gang med forsøk?) :)

Jeg er jo gravid nå, så jeg tenkte noen som skal i gang heller kan overta. :)

Heihei, ny på denne tråden, vi skal til samtale i januar for evt oppstart av ivf eller inseminasjon. Da vi har prøvd aktivt 8 mnd med el monitor og 4 år ca til sammen uten prevensjon og de siste 5 mnd med letrozol. 2 enkle doser og 3 doble. Lurer på med ivf må man ta sprøyter eller holder det med letrozol stimulering? Da jeg hver gang har fått et stort fint follikel. Vi er uforklarlig barnløse da de ikke finner noe feil på oss .

Heihei, ny på denne tråden, vi skal til samtale i januar for evt oppstart av ivf eller inseminasjon. Da vi har prøvd aktivt 8 mnd med el monitor og 4 år ca til sammen uten prevensjon og de siste 5 mnd med letrozol. 2 enkle doser og 3 doble. Lurer på med ivf må man ta sprøyter eller holder det med letrozol stimulering? Da jeg hver gang har fått et stort fint follikel. Vi er uforklarlig barnløse da de ikke finner noe feil på oss .

Ved IVF ønsker de gjerne 6-12 egg ut, så da må man gå på sprøyter. Det er fordi man ikke regner at alle vil bli befruktet og dele seg riktig videre, og det er jo en ganske kostbar prosess (både for klinikken og oss) så da må de ha best mulig sjanse for å oppnå minst ett godt embryo. :)

Jeg fikk ut 16 egg nå sist i Porsgrunn, og satt igjen med 6 godt delte embryo to dager etter uttak.

Ved IVF ønsker de gjerne 6-12 egg ut, så da må man gå på sprøyter. Det er fordi man ikke regner at alle vil bli befruktet og dele seg riktig videre, og det er jo en ganske kostbar prosess (både for klinikken og oss) så da må de ha best mulig sjanse for å oppnå minst ett godt embryo. :)

Jeg fikk ut 16 egg nå sist i Porsgrunn, og satt igjen med 6 godt delte embryo to dager etter uttak.

Okai takk for svar :) koster de sprøytene mye? Og hvis jeg reagerer vra på letrozol til vanlig siden jeg egentlig har el av meg selv, tror du medisiner blir dyrt da?:)

Okai takk for svar :) koster de sprøytene mye? Og hvis jeg reagerer vra på letrozol til vanlig siden jeg egentlig har el av meg selv, tror du medisiner blir dyrt da?:)

Medisinene er dyre ja. Det er veldig individuelt hvor mye medisiner man trenger, hvilke doser osv. Det kan koste alt fra 7000 til 25 000 kr per ferskforsøk. Fryseforsøk er mye billigere.

Det som lønner seg er: Kjøp kun medisiner du trenger frem til neste kontroll i Porsgrunn. Det er veldig dumt å kjøpe medisiner for hele forsøket, for det kan hende kontrollen viser at de vil endre på medisinene og da sitter du med dyre medisiner du ikke får brukt og ikke får levert tilbake. Apoteket i Porsgrunn har medisinene inne, så du bare kjører innom der etter kontroll og henter ut det du trenger frem til neste kontroll. Eventuelt kan du sjekke på nettsidene til både Apotek 1 og Vitus apotek om de har medisiner på lager i hver enkelt butikk om du vil kjøpe der du bor, men det er få apotek som har IVF-medisinene som standard-sortiment.

Du må alltid be om spesifiserte, stemplet og signerte kvitteringer på apoteket. Du kan etter hvert forsøk sende inn alle kvitteringer til HELFO sammen med et skjema du får fra Porsgrunn. Dette kan du sende inn digitalt på helsenorge.no (bare ta bilder av skjemaet fra Porsgrunn og kvitteringene.)

Du får nemlig tilbake penger fra HELFO om du bruker mer enn ca. 18 000 kr på medisinene på 3 forsøk (alt over 18 000 kr får du da tilbakebetalt). Ett forsøk er ett ferskforsøk inkludert alle fryseforsøk som tilhører. Dersom forsøket blir avbrutt uten innsett teller det ikke som ett forsøk, så da får du igjen penger for det og.

De offentlige klinikkene tilbyr 3 forsøk per barn (3 ferskforsøk + alle tilhørende fryseforsøk). Det koster 1500 kr per ferskforsøk, fryseforsøk er gratis. Disse pengene kan man ikke få refundert på noe vis.

Kontroller koster ca 350 kr, og det er vanlig egenandel i helse, så om du når grensen for frikort så blir kontrollene gratis.

Om du har lenger enn 10 km vei til klinikken i Porsgrunn kan du sende inn reiseregning (det gjøres også digitalt) til pasientreiser. Du kan sende inn reiseregning både for deg og mannen din (begge må logge inn og sende hver sin) for forsamtalen og uttaksdagen, men de andre kontrollene er kun for deg. Det er en egenandel for reiser også, det blir også gratis/ingen egenandel om man får frikort.

Back
Topp