Haukeland universitetssjukehus

Det er virkelig godt å høre, for unner ingen den opplevelsen jeg hadde. Jeg stod ute på gangen der og grein i fortvilelse da jordmoren min fra helsestasjonen plutselig løp på meg. Hun jobbet på Storken, tok tak og ordnet så godt hun kunne for oss på barsel. Ille når personalet på andre avdelinger ser at det går over stokk og stein, og nå ordne opp.
Ja det var skikkelig ille før. Så de skal ha skryt for total helomvending :happy:
 
Noen som har født nylig på Kk under korona? Hvordan var det med far? Fikk han være med?
 
Last edited:
Noen som har født nylig på Kk under korona? Hvordan var det med far? Fikk han være med?

Fødte 22. juli. Far fikk være med på fødsel, og vi fikk være på fødestua lenger enn normalt. Når vi ble flyttet til barsel måtte han dra hjem, og fra da fikk han kun komme i besøkstid 17-20. Var en snarvisitt innom nyfødtintensiv/barneklinikken, der fikk begge foreldre være så mye de ønsket. :)
 
Noen som har født nylig på Kk under korona? Hvordan var det med far? Fikk han være med?

Fødte 12.august. Pappaen fikk være med frem til vi ble flyttet til barsel. Ellers var det visitt tid fra 17-20.

Selv var jeg ikke utenfor rommet fra jeg kom på barsel til jeg reiste hjem - utenom tur til barnelegen, og da jeg ble flyttet fra tremannsrom til enerom (Fikk tvillinger, så ble prioritert når det gjaldt enerom)
 
Dere som har født de siste ukene, hvordan var opplegge rundt corona nå?

og hva har de av klær til mor, klær til baby, tilgang på mat/snacks, toalett artikler?

må man være på rommet?
 
Har født nå i slutten av desember, så svarer på denne tråden nå, selv om du over meg her nok fødte før meg. Kan likevel hende noen andre får bruk for svaret :)

På grunn av corona er man på rommet stort sett hele tiden. Man må ut på gangen for å hente mat fra kjøkkenet (om det er rolig kommer de inn til deg med maten om du vil) i tillegg til når man skal til barnelegen, og man må også ut på gangen med brettet igjen etter mat.

Klær til mor som finnes der er nettingtruser og bind, og sykehusskjorter. Siden man stort sett bare er på rommet er de skjortene supre for amming og nærkontakt med baby. Klær til baby er bleier og skjorter, i tillegg til store flanellskluter og bomullsteppe/helseteppe til å pakke inn babyen i.

I dusjen er det en såpe/shampoo og håndklær. Ellers er det babyolje og stelleunderlag ved stellebordet. Og selvsagt såpe og toalettpapir.

Det er måltider fire ganger i døgnet, men drikke kan man få utenom. Saft eller te for eksempel. Men det er ikke mulig for å kjøpe noe i kiosk for eksempel.

Nå er det åpent for besøk i en time hver dag innenfor besøkstiden av én person, og dette må være den samme personen hver dag.

Til slutt vil jeg si at jeg hadde en superfin opplevelse av både fødsel og barsel nå i desember. Man hører gjerne om de som er misfornøyde, men de som er fornøyde roper sjelden høyest. Veldig godt å være på Storken. :Heartred
 
en fantastisk opplevelse på storken <3 praktiske var som hun over beskrev :)
 
Hvor lenge er en innlagt etter fødsel nå?
Det velger man stort sett helt selv. Noen velger å reise hjem etter 6 timer, andre blir i en uke :happy: Men mtp korona og restriksjoner for besøk (en fast person 1t daglig i visittiden mellom kl 17-20) er det en god del som reiser hjem tidlig for å kunne ha partner sammen med seg den første tiden.
 
Hvor lenge er en innlagt etter fødsel nå?
Dersom mor og barn er friske får man ikke bli lenger enn et par dager på Haukeland, slik det har vært de siste årene. Men på sikt (Når de har tatt i bruk det nye Glassbygget) vil de at de fleste skal dra hjem etter seks timer.
 
Dersom mor og barn er friske får man ikke bli lenger enn et par dager på Haukeland, slik det har vært de siste årene. Men på sikt (Når de har tatt i bruk det nye Glassbygget) vil de at de fleste skal dra hjem etter seks timer.
Så en blir ikke kastet ut etter 6 timer i dag?
 
Telefon: 55 97 42 63 / 55 97 42 64
Nettside: https://helse-bergen.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeseksjonen#les-meir-om-fødeseksjonen,-kvinneklinikken
Adresse: Jonas Lies vei 72, 5053 Bergen (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Barseltilbud og visittider:
Vi har åtte fødestuer med avansert medisinsk-teknisk utstyr. Vi har også egen operasjonsstue på avdelingen. På Storken er det fire fødestuer.
Barsel 1 har 20 sengeplasser og Barsel 2 har 20 sengeplasser. De fleste rommene er tomannsrom. Vi har familierom på pasienthotellet.
Visittider: For fedre og søsken: 17.00-20.00 For andre: 19.00-20.00

Gjennomsnittlig liggetid: På barsel 1 er det Individuelt, er tilpasset mor og barns behov. På barsel 2 er oppholdet to dager, men kan bli forlenget ved behov. Etter keisersnitt ligger kvinnen vanligvis 4-5 dager

Her finner du Spedbarnsboken: Haukeland deler ikke ut Spedbarnsboken. Spør etter boken på helsestasjonen din, eller bestill den gratis her: https://gobokhandelen.no/produkter/bok/spedbarnsboken/

Parkering: Parkering mot avgift på sykehusets parkeringsplasser. Se link med oversikt: https://helse-bergen.no/praktisk-informasjon/parkering
Antall fødsler i året ca 5000.

Nyttige telefonnummer:
Innleggingstelefonen for fødende: 55 97 22 00
Barsel 1: 55 97 43 60 / 55 97 43 62
Barsel 2: 55 97 60 95
For spørsmål: 55 97 42 00
Direkte til Storken: 55 97 43 33 / 55 97 42 46



Få en virtuell omvisning hjemme fra sofaen - klikk her!
De tilbyr også pundendalblokkade.
 

Er veldig spent på disse glassblokkene, som allerede står ferdig, men ikke blir tatt i bruk før høsten 2023.
Rommene ser nå fine ut, kombinert fødestue og barselsrom, med badekar og seng til partner. Men de tenker bare at man skal bo der i inntil et døgn etter fødsel? "I byggeplanen er det lagt opp til at 40 prosent reiser hjem innen ett døgn. De øvrige får flytte over til et familierom."

Håper egentlig at jeg rekker å føde på KK, hadde kanskje vært greit å sammenligne opplevelsene etter barn nummer to.
Hva tenker folk? Hører jo både bra og dårlige ting om KK.
 

Er veldig spent på disse glassblokkene, som allerede står ferdig, men ikke blir tatt i bruk før høsten 2023.
Rommene ser nå fine ut, kombinert fødestue og barselsrom, med badekar og seng til partner. Men de tenker bare at man skal bo der i inntil et døgn etter fødsel? "I byggeplanen er det lagt opp til at 40 prosent reiser hjem innen ett døgn. De øvrige får flytte over til et familierom."

Håper egentlig at jeg rekker å føde på KK, hadde kanskje vært greit å sammenligne opplevelsene etter barn nummer to.
Hva tenker folk? Hører jo både bra og dårlige ting om KK.
Jeg fødte på KK 07.06. I år, tror det blir fint å få flyttet inn i de glassblokkene. Det er jo gammelt bygg forsåvidt. Men jeg er veldig fornøyd med KK sånn egentlig. Joda det varierer jo litt hvem som er på jobb og hvor flinke de er til å formidle informasjon eller sånn. Men sånn blir det jo med turnus. Følte meg veldig godt ivaretatt der :) ble kanskje litt ekstra siden det var tvillinger, men alikevell.

Forøvrig mener jeg å ha lest at leger og jordmødre på KK sier det er me realistisk at ca 27% reiser hjem såpass tidlig enn 40. Så ikke helt enig med ledelsen der da
 
Har de noe sånt fokus på KK, på å ha baby nært? Får man tett veiledning i starten hvordan håndtere baby, eller er det litt å finne ut av det selv?
 
Noen som vet om lystgass vil bli tillatt på nye KK? Vet noen fra når det blir aktuelt å ta i bruk Glassblokkene til fødsler? Så et sted det stod sen høst, men mener jeg også har hørt neste sommer. Spennende!!
 
Da vi var der i oktober sa de innflytting i november 2023. Jeg spurte ikke da, men i skissen til klimabudajettet til Haukeland for 22/23 står det i alle fall at lystgass blir tilgjengelig i glasblokkene, så regner jo med det gjelder også kk.
Noen som vet om lystgass vil bli tillatt på nye KK? Vet noen fra når det blir aktuelt å ta i bruk Glassblokkene til fødsler? Så et sted det stod sen høst, men mener jeg også har hørt neste sommer. Spennende!!
 
Back
Topp