Haukeland universitetssjukehus

Fødde på Haukeland sommaren 2021, og er glad eg ikkje skal det denne gongen! Ei barselavdeling med jordmødre som slettes ikkje har tid til deg.

Fødselen starta på Storken med alle naturlege typar smertelindring. Ingenting hjelpte, og eg ser fortsatt med skrekk tilbake på då jordmor stakk meg med lokalbedøvelse i underlivet for å «prøve hjelpe deg over de verste smertetoppene». Det gjorde søren meg nesten vondare enn å pressa ungen ut, der eg låg med konstante stormrier. Blei flytta over til Føde B etter 8 timar, fordi eg trengde epidural. Fekk ei ny og super jordmor på nattevakt, som tok i mot ungen min rett før 05. Ved frukosttider blei me trilla inn på eit tomannsrom, men ingen hugsa på å gje oss mat før 10:00. Eg som hadde blitt lovd at me skulle få frukostbrett med mammakopp og flagg. Det var no ein bagatell, men. Ganske tidleg begynte to-tre jordmødre å masa om amming når eg spurde om hjelp. Dei var stressa og hadde tydeleg liten tid til overs. Ho eine reiv og sleit i puppen min, grytte den inni munnen til ungen, slang han rundt i ulike ammeposisjonar så han hylskreik. Ho sa «nei, går ikkje, du får prøva igjen» og fauk på dør. Ungen grein og eg grein. Ho kom igjen og sa eg skulle håndmelka, før ho gjekk igjen. Håndmelka? Eg hadde nettopp fødd, produksjonen var knapt i gang. Eg ringte på hjelp mange gonger, og søte barnepleiarar kom inn for å fortella at jordmødrene var opptatt. Takk og pris, for barnepleiarane hadde i det minste litt tid. Me sov der ei natt, og pappaen var med. Morgonen etterpå fekk han beskjed om å reisa heim fordi ei anna mor skulle ha rommet med meg. Det var eg ikkje klar for. Eg trengde pappaen, for det var trossalt INGEN andre på bygget som brydde seg eller hadde tid. Eg sa eg kom til å reisa med han. Dei prøvde å få meg til å bli fordi dei var bekymra for ammingen. Eg sa nei, og skreiv meg ut på eige ansvar. Me reiste fort som fy, med ein baby på knapt eit døgn. Då me kom heim slappa eg av, roa ned, og plutseleg gjekk amminga som ein leik. Utan jordmødre som stressa meg og reiv meg i puppen.

Ingen god opplevelse, som eg har rapportert tilbake til helsestasjonen i ettertid. Jordmor mi der hadde sjølv jobba på KK og blei dessverre ikkje overraska.
Håpar alle som skal føda i glassblokkene får bedre opplevelsar :happy:
 
Fødde på Haukeland sommaren 2021, og er glad eg ikkje skal det denne gongen! Ei barselavdeling med jordmødre som slettes ikkje har tid til deg.

Fødselen starta på Storken med alle naturlege typar smertelindring. Ingenting hjelpte, og eg ser fortsatt med skrekk tilbake på då jordmor stakk meg med lokalbedøvelse i underlivet for å «prøve hjelpe deg over de verste smertetoppene». Det gjorde søren meg nesten vondare enn å pressa ungen ut, der eg låg med konstante stormrier. Blei flytta over til Føde B etter 8 timar, fordi eg trengde epidural. Fekk ei ny og super jordmor på nattevakt, som tok i mot ungen min rett før 05. Ved frukosttider blei me trilla inn på eit tomannsrom, men ingen hugsa på å gje oss mat før 10:00. Eg som hadde blitt lovd at me skulle få frukostbrett med mammakopp og flagg. Det var no ein bagatell, men. Ganske tidleg begynte to-tre jordmødre å masa om amming når eg spurde om hjelp. Dei var stressa og hadde tydeleg liten tid til overs. Ho eine reiv og sleit i puppen min, grytte den inni munnen til ungen, slang han rundt i ulike ammeposisjonar så han hylskreik. Ho sa «nei, går ikkje, du får prøva igjen» og fauk på dør. Ungen grein og eg grein. Ho kom igjen og sa eg skulle håndmelka, før ho gjekk igjen. Håndmelka? Eg hadde nettopp fødd, produksjonen var knapt i gang. Eg ringte på hjelp mange gonger, og søte barnepleiarar kom inn for å fortella at jordmødrene var opptatt. Takk og pris, for barnepleiarane hadde i det minste litt tid. Me sov der ei natt, og pappaen var med. Morgonen etterpå fekk han beskjed om å reisa heim fordi ei anna mor skulle ha rommet med meg. Det var eg ikkje klar for. Eg trengde pappaen, for det var trossalt INGEN andre på bygget som brydde seg eller hadde tid. Eg sa eg kom til å reisa med han. Dei prøvde å få meg til å bli fordi dei var bekymra for ammingen. Eg sa nei, og skreiv meg ut på eige ansvar. Me reiste fort som fy, med ein baby på knapt eit døgn. Då me kom heim slappa eg av, roa ned, og plutseleg gjekk amminga som ein leik. Utan jordmødre som stressa meg og reiv meg i puppen.

Ingen god opplevelse, som eg har rapportert tilbake til helsestasjonen i ettertid. Jordmor mi der hadde sjølv jobba på KK og blei dessverre ikkje overraska.
Håpar alle som skal føda i glassblokkene får bedre opplevelsar :happy:
Jeg fødte på storken tilbake i 2014. Selve fødselen gikk ok, men timene på sykehuset var forferdelige etterpå... fikk kjeft av en jordmor fordi jeg glemte å spise middag (beklager at jeg sovnet etter å ha født og ammet i hele natten...), en annen heks som ikke ville gi meg smertestillende selv jeg hadde kraftige etterrier, osv. osv. Jeg var ung, alenemor, og fikk lite hjelp. Den eneste som virket høflig og empatisk var barnelegen som kom rett før vi dro hjem.

Nå har jeg planer om å føde på Storken igjen, og så dra rett hjem så snart det er forsvarlig...

Eneste trost er at nå er det sikkert andre jordmødre, hehe.
 
Uff, hører fra alle at barsel er helt jævlig, men at føden er ok / bra. Så at de ikke flytter inn i glassblokkene før november, så da får jeg ihvertfall ikke oppleve det før baby nr 2 :dead: Men gruer meg ikke da, vi får bare prøve å gjøre det til en så god opplevelse som mulig, og evt. håpe jeg er i form til å dra hjem raskt
 
Har født to ganger på kk og lagt inn med brystbetennelse og har ikke de opplevelsen av barsel.har testet alle 3 steden for barsel. For det meste posetivt men selvsagt de er unnerbemaet men gjør så godt de kan. Men kan man styre ville jeg styrt mot storken eller føde b der de har fødsel og barsel på samme Avdeling.
 
Eg fødte på KK i Mars 2015, og har relativt omvendt erfaring. Fødselen var heilt grusom, følte meg ikkje ivaretatt i det heile, hadde ingenting å sei og meine. Det holdt på å ende ganske dårleg for meg og jentungen.

Barsel derimot, var heilt fantastisk! Eg fødte på Føden1, men låg på barsel på Storken. Hadde fått avholdt familierom på grunn av ung alder (var 17), og tidligare alvorlige psykiske problem. Og der vart eg veldig bra behandla!! Eg var dårleg etter fødselen, på grunn av stort blodtap, og fekk mat, drikke og smertestillande på løpeband omtrent. Veldig god ammehjelp og mykje skryt å få.
Var der i fem dagar etter fødsel, med mogelegheit til å vere der lengre om eg ønska.

Eg forstår at mi erfaring er gjerne litt spesiell, og det var mange faktorar som førte til at barseloppholdet var so bra som det var, men det viser jo gjerne til at dei har mogelegheit til å vere gode barselsarbeidarar!!
 
Hadde en veldig fin opplevelse på KK og nyfødtintensiven på Marie Joy (ekstra shout out til portørene som kjørte meg frem og tilbake mellom byggene)! Alle vi møtte var helt fantastiske, vi ble så godt ivaretatt og lærte mye. Det er mulig vi fikk litt spesialbehandling da, for starten var langt ifra en solskinnshistorie. Jeg fikk komme inn for sjekk en fredag kveld pga. magesmerter som ikke ga seg, men de fant ikke noe. Lørdagen ble smertene så ille at jeg ble sengeliggende, og natt til søndag kjente jeg nesten ikke liv - men uansett hvor mye jeg (og mannen) kjempet på telefon fikk jeg ikke komme inn på sjekk igjen før søndag. De var ikke fornøyd med CTGen, og da jeg ble sjekket etterpå var jeg 3 cm (fredag var jeg 1 cm, avflatet og babyen sitt hode godt nede), så ble lagt inn uansett. Minutter senere falt hjertet til baby dramatisk og kom ikke opp igjen, så det ble katastrofekeisersnitt. Selv om det var dramatisk følte jeg meg så godt ivaretatt at jeg beholdt roen. Det som var traumatisk for meg var det her med telefonene, noe som alle vi snakket med på KK ville vi skulle sende skriftlig klage på, så det skal vi. Prøver å ikke tenke på hva som kunne ha skjedd. Baby hadde både svelget og inhalert sterkt misfarget fostervann og hadde en APGAR score på 2 med én gang hun kom ut. Morkaken er blitt sendt til analyse, men det er ikke sikkert vi kommer til å finne utav noe.
Utover det, litt sånn småpirk i forhold: Fikk litt lite info da jeg kom på barsel, bare fikk en bunke med papirer "les når du har tid" (som ikke var før etter jeg ble skrevet ut), og da jeg ble skrevet ut fikk jeg en agrafftang i hånden med beskjed om å bestille timer hos fastlegen, og det var det.
På Marie Joy var alle kjempesnille, men da jeg kom hjem og leste på Ammehjelpen fant jeg ut at mye av det lille jeg ble lært om amming der var helt motsatt, og de gjorde babyen min sugeforvirret ved at hun fikk styrte tåteflasker (og fikk smokk). Med én gang vi kom hjem og jeg brukte Ammehjelpen sine råd, gikk ammingen seg til, mens på sykehuset fikk vi det ikke særlig til. Så det var jo litt dumt.

Én ting som kommer til å bli mye bedre fra i år blir jo når barneklinikken ikke er i et helt annet bygg, for det var ganske forferdelig å være borte fra babyen min de første dagene etter fødsel - og det var det for henne også, hun roet seg med én gang vi fikk familierom på Marie Joy. Portørene har dårlig kapasitet de også, så jeg visste aldri om jeg kunne bli kjørt bort til babyen min med én gang eller om jeg måtte vente en hel time. Så det blir nok veldig fint i glassblokkene der man sannsynligvis får være i samme rom fra start til slutt. Blir nok en helt annen opplevelse når vi skal få oss en til! :happy:
 
Skriver litt her siden tråden dukket opp. Fødte høsten 21 og jeg har bare godt å si om KK og barsel. Fantastisk jordmor under fødselen, god hjelp på barsel og det var plass til oss på familierom så samboer fikk være der hele tiden. Hører mye negativt om KK både på forum og i media, men det er ikke alle som har dårlige opplevelser. Jeg var storfornøyd og kunne knapt fått en bedre opplevelse som førstegangsfødende.
 
Skriver litt her siden tråden dukket opp. Fødte høsten 21 og jeg har bare godt å si om KK og barsel. Fantastisk jordmor under fødselen, god hjelp på barsel og det var plass til oss på familierom så samboer fikk være der hele tiden. Hører mye negativt om KK både på forum og i media, men det er ikke alle som har dårlige opplevelser. Jeg var storfornøyd og kunne knapt fått en bedre opplevelse som førstegangsfødende.
Helt enig! Selv om det var veldig travelt under forrige fødsel så ble vi så godt ivaretatt og tatt på alvor. Syns de er veldig flinke til å passe på god kommunikasjon og informasjon. De fulgte alle «sjekklister» når det ble behov for det og informerte oss om alt som skjedde og tok mine behov på alvor. De leste godt gjennom førdselsbrev og gjor sitt beste for å imøtekomme alle mine behov. Vi måtte dessverre dele rom med noen andre og pappa fikk ikke overnatte, men det var veldig forståelig at de som har hatt komplikasjoner eller utført keisersnitt har et større behov for familierom. Tror faktisk at det kun er familierom i det nye glassbygget heldigvis :Heartred
Syns det er kjempeskummelt å ikke skulle føde på KK i Bergen denne gangen.
 
Har de noe sånt fokus på KK, på å ha baby nært? Får man tett veiledning i starten hvordan håndtere baby, eller er det litt å finne ut av det selv?
Ser ikke ut som du har fått svar?

Men nei altså det varierer. Jeg gikk vell 2-3 dager før jeg aktivt hadde hud til hud med tvillingene. Fikk en oppå brystet når jeg fødte. Samboer fikk holde første.

Det vil jo variere etter hvem du snakker med, de hadde det travelt når vi var der. Så kommunikasjon var ikke alltid på topp ved vaktskifte. De hadde hvertfall ikke noe sånn sjal eller sånt fokus når jeg var der juni 2022.
 
@Sitronella Veldig fokus på å ha baby nært og hud til hud første timene. Henger også plakater om det på føderommene. Ble henvist til en video for bading, den var helt ok. Vi fikk veiledningen vi spurte om når det kom til baby.

Sånn generelt:
Jeg fødte på storken og opplever at de respekterte og leste ønskene i fødebrevet mitt og var veldig støttende og flinke i fødsel. Fikk føde i badekar.

Hadde flaks med at vi fikk familierom på barsel. Var litt rot med veiledning fra jordmødre på barsel, de er veldig hyggelige og dyktige, men har ganske dårlig tid. Tok litt tid med ammingen og veiledningen jeg fikk var forvirrende, fordi det var forskjellige som ga veiledning og de hadde litt lite tid. Endte med at de mente vi måtte gi litt mme, selvom jeg virkelig ikke ville det. Fikk bli et ekstra døgn pga det. Totalt sett var fødeopplevelsen veldig bra, men barsel var litt kaotisk når det kom til amming.
 
@Sitronella

Nå var teknisk sett babyen min ikke på KK da, men på nyfødtintensiven på Marie Joy, og der så jeg at de hadde en utstillingsdukke med en sånn tube på, og i brosjyren vi fikk sto det at de anbefalte det, men vi ble aldri tilbudt det. Nå var ikke babyen vår prematur da, så kan jo hende det er sånn som den artikkelen sier at de fortsatt bare har fokus på det for premature :confused005
 
Jeg fødte på storken. Hadde en komplisert fødsel, men følte meg trygg. Generelt fornøyd med storken. Barseloppholdet kan jeg ikke skryte av, følte meg verken sett eller hørt. Opplevde sykepleieren som var mest hos meg som svært uhøffelig. Maten var dårlig.
 
Jeg fødte på storken. Hadde en komplisert fødsel, men følte meg trygg. Generelt fornøyd med storken. Barseloppholdet kan jeg ikke skryte av, følte meg verken sett eller hørt. Opplevde sykepleieren som var mest hos meg som svært uhøffelig. Maten var dårlig.
Det siste er jeg helt enig i! Utrolig stusselig mat der.
 
FØDE A OG BSRSEL
Har i disse dager fått en liten skatt som måtte ut 4 uker før tiden. Var mye innlagt på oveevpopp føde A. Utrolig kjeldig og du får lite tilsyn så lenge du ikke har noen behov men plinger du på de er de der straks. De er underbemannet men gjør etter min mening en veldig god jobb.
Lille ble født med. Keisersnitt og jeg ente på frykter barsel avdeling. Men er utrolig posetivt overasket. Om natten tok de lille så vi fikk sove. Var på 2 man's Rom som. Selvsagt er kjeldig men det er jo ikke noe de kan gjøre med. Ble servert mat siden jeg ikke avr så mobil. De sjekket slik de skulle og hver gang jeg pinger de kom de. Fikk god hjelp med lille. Mangen flinke folk. Selvsagt ikke alle kjemien er strålende med. Men slik er det jo overalt. Jeg er hvertfall veldig posetivt overasket og fornøyd med opphold som varte i en uke.
 
Jeg fødte i 2016 å har ikke noe negativt å si annet enn at sengene var ganske hard :p
Jordmødrene var flinke og grei. :)
Skal føde igjen nå i år å er veldig spent på neste fødselsopplevelse! ❤️
 
Da jeg fødte i 2017 var jeg veldig fornøyd. Da fødte jeg på Føde 1 pga igangsetting. Det var lite fødende og de ansatte hadde god tid til meg/oss. Da jeg ville dra etter to døgn var de usikre på om de ville sende meg hjem. Jeg delte rom med ei som hadde skrike baby, og jeg ønsket å ha litt mer ro rundt meg.

Da jeg fødte i 2021 fødte jeg på storken, det var en styrtfødsel. Jeg fødte ca halv fire på natten, og før halv åtte var det en ansatt (sykepleier/barnepleier) innom og lurte på om jeg tenkte å dra hjem samme dag. Jeg slet med svimmelhet etter fødselen og lurte på om jeg kunne få den litt under kontroll før jeg bestemte meg. Det var greit. Jeg hadde også kraftig bekkenløsning, og burde nok blitt i et trappefritt miljø litt lengre. Likevel følte jeg at jeg var en byrde dersom jeg ble, så jeg dro derfor hjem under et døgn etter fødsel. Det endte med fødselsdepresjon. Jeg føder gjerne på KK igjen, men neste gang skal jeg lytte mer til meg selv og hva jeg trenger i etterkant..
 
Back
Topp