Trenger råd

Ja har sagt til han at jeg bryr meg ikke hvordan han fikk gjelden, men at jeg som ektefelle burde få vite hvordan han har klart å få ett så høyt trekk da de få utgiftene vi har som jeg vet om som kan gi slike størrelser er blitt betalt. Og at vi skal klare å komme oss gjennom det men det forutsetter at han klarer å være ærlig og prøve å få ned trekket på da 20 000 i mnd gjør at jeg må sitte med alle de store utgiftene som huslån og bhg alene samt at jeg har billån og studielån. I tillegg skal vi ha mat osv.

Kjenner jeg blir så frustrert
Det kan være mange ting, men for mange som plutselig får seg gjeld sånn er det spillegjeld av noe slag. Kan han være aktuell for det? Skjønner godt du blir frustrert. Hvis dere har felles økonomi, så vet jo du også like godt at regningene er blitt betalte. Da må det være private regninger for han som er kommet på. Nå er det påske, og dessverre får dere ikke noe svar nå. Ds er eneste dere kan gjøre å snakke godt sammen. Jeg tror likevel det er viktig at du får fullmakt her. Hvis det er slik vi tror at han har noe gjeld på "privaten" tyder det på at han har mistet kontrollen på noe vis, og da trenger folk hjelp å ta tak i det, og ikke minst må tillit bygges opp igjen.

Har han en historie med rot med økonomien eller gjeldsproblemer? Har har den siste tiden vært deprimert eller stresset? Slike ting øker sjansen for at det er gjeldsproblemer nå. Kr håper dere får snakket ut, for jeg tenker at her er det noe han ikke forteller. Hvis han ikke har noen ide om hvor gjelda kommer fra, hvorfor er han ikke mer aktiv i å kjempe mot kravet da? Du får bare bruke tiden nå i påsken og prøve å finne ut av det, alt kan løses bare begge vet hva de står overfor.

Det kan være mange ting, men for mange som plutselig får seg gjeld sånn er det spillegjeld av noe slag. Kan han være aktuell for det? Skjønner godt du blir frustrert. Hvis dere har felles økonomi, så vet jo du også like godt at regningene er blitt betalte. Da må det være private regninger for han som er kommet på. Nå er det påske, og dessverre får dere ikke noe svar nå. Ds er eneste dere kan gjøre å snakke godt sammen. Jeg tror likevel det er viktig at du får fullmakt her. Hvis det er slik vi tror at han har noe gjeld på "privaten" tyder det på at han har mistet kontrollen på noe vis, og da trenger folk hjelp å ta tak i det, og ikke minst må tillit bygges opp igjen.

Har han en historie med rot med økonomien eller gjeldsproblemer? Har har den siste tiden vært deprimert eller stresset? Slike ting øker sjansen for at det er gjeldsproblemer nå. Kr håper dere får snakket ut, for jeg tenker at her er det noe han ikke forteller. Hvis han ikke har noen ide om hvor gjelda kommer fra, hvorfor er han ikke mer aktiv i å kjempe mot kravet da? Du får bare bruke tiden nå i påsken og prøve å finne ut av det, alt kan løses bare begge vet hva de står overfor.
Ja har felles økonomi utenom tlf regning, samt studielånet mitt og jeg har billån på min bil som jeg fikser selv så vet at regninger blir betalt. Så vidt jeg vet har han ikke hatt problemer før vi ble sammen og spilling har han ikke vært særlig interessert i. Han har kanskje en lei tendens til å gi opp litt fort. I tillegg har han omsider avsluttet en lang krangel fra tidligere arbeidsgiver for manglende utbetaling av lønn hvor det endte med at han og flere andre ansatte fikk slått arbeidsgiver konkurs for manglende lønnsutbetaling. Så forstår han er lei.

Ok. Høres ut som han kanskje bare finner på dette her. Lite sannsynlig å ikke få svar når man ringer.
Ja ikke godt å si. Sitter og grubler mye selv om dette lønnstrekket er reelt, om hvorfor det skal være så vanskelig å få til en løsning hos namsmann eller inkassobyrå; om ikke annet enn senket trekket slik at vi ihvertfall får betalt regninger som kommer samtidig som vi har penger igjen til mat osv. Foreldrene mine har heldigvis hjulpet oss mye med klær til ungene men går ikke i lengden det heller

Ja har sagt det til han. Men han virker så utrolig tafatt og lite engasjert til faktisk å gjøre noe. Skylder bare på at han ikke får snakke med rett person hos namsmannen og at namsmannen har blitt så vanskelige å få tak på etter at namsmannen i flere kommuner her ble slått sammen for ett par år siden

Huff, det høres krevende ut. Hvis det faktisk er sånn at han har fått gjeldsproblemer er det dessverre ikke helt uvanlig at man stikker hodet i sanden fremfor å ta tak i problemet. Det høres ikke ut som du har noe annet valg enn å fortsette å presse ham. Og hvis han har et reelt gjeldsproblem kan kanskje denne saken faktisk bli et vendepunkt, og at dere får ryddet opp før det blir enda verre.

Her er det flere ting som ikke kan stemme.
20 000 i mnd?? Jeg googlet "hvordan beregne lønnstrekk" og legger ved bilde av et resultat.

Ingen inkassoselskap er "tjent" men så høye beløp i lønnstrekk over en så kort periode. Det er jo helt umulig å betale.

Vedlegg

• Screenshot_20200410-153459_Chrome.jpg
    Screenshot_20200410-153459_Chrome.jpg
    24,3 KB · Visninger: 40
20 000 i mnd?? Jeg googlet "hvordan beregne lønnstrekk" og legger ved bilde av et resultat.

Ingen inkassoselskap er "tjent" men så høye beløp i lønnstrekk over en så kort periode. Det er jo helt umulig å betale.
Det kommer jo helt an på inntekten.

Det kommer jo helt an på inntekten.
Jo selvfølgelig. Men syns enda 20k i mnd var hysterisk mye. Men kan jo hende de har unormalt god inntekt.
Jeg hadde ikke klart 20k i mnd og jeg har god inntekt.
Kjenner 1 som fikk tvangstrekk pga et ubetalt forbrukslån. Var snakk om 110k. Han ble trekt 4k i mnd. Nedbetalingen gikk over lang tid. Men det var det han hadde råd til.

Jo selvfølgelig. Men syns enda 20k i mnd var hysterisk mye. Men kan jo hende de har unormalt god inntekt.
Jeg hadde ikke klart 20k i mnd og jeg har god inntekt.
Kjenner 1 som fikk tvangstrekk pga et ubetalt forbrukslån. Var snakk om 110k. Han ble trekt 4k i mnd. Nedbetalingen gikk over lang tid. Men det var det han hadde råd til.
Det er mye, ikke tvil om det. Men noen folk har ganske god inntekt, og noen har også lave utgifter ellers feks de er single og barnløse. Da kan trekk fort bli veldig høye.

Det er mye, ikke tvil om det. Men noen folk har ganske god inntekt, og noen har også lave utgifter ellers feks de er single og barnløse. Da kan trekk fort bli veldig høye.
Bare TS kan svare på det, siden hun har info. Men virket som mannen hennes ikke klarte å betale sin del av regningene pga trekket,og det da fallt regningene på henne.
Derfor tror jeg ikke 20k er et reelt trekk i dette tilfellet.

Bare TS kan svare på det, siden hun har info. Men virket som mannen hennes ikke klarte å betale sin del av regningene pga trekket,og det da fallt regningene på henne.
Derfor tror jeg ikke 20k er et reelt trekk i dette tilfellet.
Er de gifte, har de forsørgeransvar for hverandre. Man ser på deres totale inntekt og livsoppholdsutgifter. Det kan være mange faktorer. :-)

Du kan jo be om å få tilgang i nettbanken hans, slik at du iallfall kan få ut den informasjonen som ligger der? Høres dessverre veldig rart ut at et så stort trekk er helt uforklarlig for ham.

Er de gifte, har de forsørgeransvar for hverandre. Man ser på deres totale inntekt og livsoppholdsutgifter. Det kan være mange faktorer. :)

Men slik det blir beskrevet her, så har de jo ikke nok til livsopphold når det trekkes så mye.

Han har lavere grunnlønn enn meg og jeg er sykepleier. Men vi får ca likt utbetalt i lønn da han har en del tillegg pga fagbrev, sertifikater og overtid som gjør at vi ligger ca likt i lønn. Med huslån og 3 unger kan jeg ikke forstå hvordan de kan klare og komme frem til at 20 000 kr skal være trekket og at han skal sitte igjen med mellom 8 og 10 000 igjen og leve for. Bare bhg regningen er på over 8000 kr siden alle 3 går i bhg

Du kan jo be om å få tilgang i nettbanken hans, slik at du iallfall kan få ut den informasjonen som ligger der? Høres dessverre veldig rart ut at et så stort trekk er helt uforklarlig for ham.
Jeg klarer ikke å bli klok på det selv. Og ingen kan svare han ifølge han selv. Han blir irritert og amper jeg spør mer, sier han hun som svarer tlf hos namsmannen var skikkelig sur og sa at namsmannen var for travel til å prate med folk og det var uansett slutt på at namsmannen pratet med folk, før hun la på. Jeg får ikke noe mer ut av mannen enn at han ikke får prate med namsmannen fordi de som tar tlf nekter å sette tlf over til namnsmann, og henviser til inkassoselskap. Og de på inkaasoselskapet henviser han til den personen som har saken hans men vedkommende er tydeligvis aldri tilstede når mannen ringer. De har heller ifølge mannen aldri ringt fra inkassoselskapet før det gikk til namsmann. Så nå sitter jeg her da og kommer ingen vei fordi mannen som i utgangspunktet er sta som ett esel nekter for at han har noen ubetalte regninger, både fra vår tid sammen og før vår tid. Og ihvertfall ingen regninger som skal gi ett så stort lønnstrekk over flere måneder.

Men slik det blir beskrevet her, så har de jo ikke nok til livsopphold når det trekkes så mye.
Nei skal han trekkes 20 000 kr i måneden sitter jeg med alle de store regningene som huslån, bhg, i tillegg til eget studielån og billån. Da har vi ikke penger igjen til mat og andre ting vi måtte trenge. De pengene han får utbetalt i lønn går til å dekke strøm, tlf og forsikringer.

Han har lavere grunnlønn enn meg og jeg er sykepleier. Men vi får ca likt utbetalt i lønn da han har en del tillegg pga fagbrev, sertifikater og overtid som gjør at vi ligger ca likt i lønn. Med huslån og 3 unger kan jeg ikke forstå hvordan de kan klare og komme frem til at 20 000 kr skal være trekket og at han skal sitte igjen med mellom 8 og 10 000 igjen og leve for. Bare bhg regningen er på over 8000 kr siden alle 3 går i bhg
20 000 er et fullstendig urimelig lønnstrekk isåfall.
Så ja. Jeg er redd mannen din tilbakeholder noe informasjon.
Håper du finner ut av ting!

20 000 er et fullstendig urimelig lønnstrekk isåfall.
Så ja. Jeg er redd mannen din tilbakeholder noe informasjon.
Håper du finner ut av ting!
Ja synes også 20 000 er helt urimelig og klarer ikke helt å forstå hvor det kommer fra for jeg vet at våre felles utgifter og regninger ikke kan lage så store lønnstrekk da jeg vet de største regningene som lån og bhg blir betalt.

Kjenner jeg blir så irritert for han er så utrolig dårlig på å prate om slike ting og blir bare irritert over maset mitt om at noe må det være. Allikevel blånekter han på at han vet noe som helst og at han ikke klarer å finne ut av det da ingen av de instansene han kontakter vil gi han ett svar (ifølge han selv). Vet så innmari godt at han burde ihvertfall ha en anelse men han benekter til og med det.

Og når han heller ikke får tak i noen som kan hjelpe han å få nedjustert trekket på så er vi like langt og han gir opp

Jeg klarer ikke å bli klok på det selv. Og ingen kan svare han ifølge han selv. Han blir irritert og amper jeg spør mer, sier han hun som svarer tlf hos namsmannen var skikkelig sur og sa at namsmannen var for travel til å prate med folk og det var uansett slutt på at namsmannen pratet med folk, før hun la på. Jeg får ikke noe mer ut av mannen enn at han ikke får prate med namsmannen fordi de som tar tlf nekter å sette tlf over til namnsmann, og henviser til inkassoselskap. Og de på inkaasoselskapet henviser han til den personen som har saken hans men vedkommende er tydeligvis aldri tilstede når mannen ringer. De har heller ifølge mannen aldri ringt fra inkassoselskapet før det gikk til namsmann. Så nå sitter jeg her da og kommer ingen vei fordi mannen som i utgangspunktet er sta som ett esel nekter for at han har noen ubetalte regninger, både fra vår tid sammen og før vår tid. Og ihvertfall ingen regninger som skal gi ett så stort lønnstrekk over flere måneder.

Unskyld meg, men om det skulle være tilfelle at han har null regninger som er ubetalte og null regninger som skal kunne gi ett slikt trekk - så burde jo det være det mest naturlige i verden å ikke gi opp i møte med namsmann eller inkassobyrå når han først tar kontakt. Det høres jo totalt usansynlig ut at begge de overnevnte aktører skal gjøre seg så vanskelige når dette er hovedtyngden av hva hvertfall en av disse aktørene bedriver i sitt virke.
Jeg vil tro at de aller fleste oppegående tenkende menneskene som ender opp med å få 70% av sin inntekt over flere mnd trukket under tvang, og som oppriktig mener at dette er ett feilaktig krav hadde gjort alt i sin makt for å komme til bunns i saken omgående. Om det så var å kontakte advokat.

Huff, det høres krevende ut. Hvis det faktisk er sånn at han har fått gjeldsproblemer er det dessverre ikke helt uvanlig at man stikker hodet i sanden fremfor å ta tak i problemet. Det høres ikke ut som du har noe annet valg enn å fortsette å presse ham. Og hvis han har et reelt gjeldsproblem kan kanskje denne saken faktisk bli et vendepunkt, og at dere får ryddet opp før det blir enda verre.

Det hadde vært så mye bedre om han ihvertfall kunne si noe om han visste hvorfor han fikk lønnstrekk. Eneste han har sagt er at "oi jeg fikk ett lønnstrekk denne måneden så jeg kan ikke sette over penger til felleskonto".. dette var i januar. Nå er min sparekonto begynt å gå tom fordi jeg må dekke inn for lån osv. Hell i uhell med denne koronakrisen dom gjør at vi slipper bhg regning i april men nå starter de jo opp igjen med bhg også så må betale i mai. Og har sagt han må finne ut av dette rotet før den tid

Back
Topp