Trenger råd

Ja synes også 20 000 er helt urimelig og klarer ikke helt å forstå hvor det kommer fra for jeg vet at våre felles utgifter og regninger ikke kan lage så store lønnstrekk da jeg vet de største regningene som lån og bhg blir betalt.

Kjenner jeg blir så irritert for han er så utrolig dårlig på å prate om slike ting og blir bare irritert over maset mitt om at noe må det være. Allikevel blånekter han på at han vet noe som helst og at han ikke klarer å finne ut av det da ingen av de instansene han kontakter vil gi han ett svar (ifølge han selv). Vet så innmari godt at han burde ihvertfall ha en anelse men han benekter til og med det.

Og når han heller ikke får tak i noen som kan hjelpe han å få nedjustert trekket på så er vi like langt og han gir opp
Jeg syns det er rart han gjør seg så vanskelig. For disse instansene er jo her for å lage og tilpasse betalingsplaner og trekk som passer folk. Når jeg googlet litt rundt, så sto det at lønnstrekk blir beregnet ut fra hva som er igjen etter de store utgiftene er betalt. Fins lister hvis du googler.
Så de som har satt 20k som lønnstrekk, har enten null informasjon om mannen din sine utgifter eller så er det noe annet som ikke stemmer.

Hva med å prate med de som betaler ut lønna til mannen din? Og siden dere er gift, kan ikke du selv ringe namsmannen?
 
Unskyld meg, men om det skulle være tilfelle at han har null regninger som er ubetalte og null regninger som skal kunne gi ett slikt trekk - så burde jo det være det mest naturlige i verden å ikke gi opp i møte med namsmann eller inkassobyrå når han først tar kontakt. Det høres jo totalt usansynlig ut at begge de overnevnte aktører skal gjøre seg så vanskelige når dette er hovedtyngden av hva hvertfall en av disse aktørene bedriver i sitt virke.
Jeg vil tro at de aller fleste oppegående tenkende menneskene som ender opp med å få 70% av sin inntekt over flere mnd trukket under tvang, og som oppriktig mener at dette er ett feilaktig krav hadde gjort alt i sin makt for å komme til bunns i saken omgående. Om det så var å kontakte advokat.

Er det jeg også sier til han - at om han virkelig mener at dette er ett uriktig trekk så bør han bare stå på til han får ett svar på hva dette er for noe. Og er det en regning som er oversett og glemt fra hans side så ihvertfall få forhandlet til lavere lønnstrekk. For flere måneder med så stort lønnstrekk klarer vi ikke, og uansett om det er ett lønnstrekk han skal ha så er det alt for stort ifht inntekt og våre utgifter og må justeres deretter.
 
Jeg syns det er rart han gjør seg så vanskelig. For disse instansene er jo her for å lage og tilpasse betalingsplaner og trekk som passer folk. Når jeg googlet litt rundt, så sto det at lønnstrekk blir beregnet ut fra hva som er igjen etter de store utgiftene er betalt. Fins lister hvis du googler.
Så de som har satt 20k som lønnstrekk, har enten null informasjon om mannen din sine utgifter eller så er det noe annet som ikke stemmer.

Hva med å prate med de som betaler ut lønna til mannen din? Og siden dere er gift, kan ikke du selv ringe namsmannen?
Han har pratet med de på lønn, men de visste ikke så mye mer enn at de hadde fått ett krav om lønnstrekk på han og henviste han til å prate med namsmann om han lurte på noe mer. Han skal ringe igjen over påske og spørr om de kan se hvor mange måneder trekket skal være på da han glemte å spørre om det sist.

Ja har lest meg litt opp selv og sett at de skal ta utgangspunkt i hans inntekt vs utgifter. Vet det her vært mye kluss tidligere da han gikk arbeidsledig og han solgte eiendommen etter foreldrene som sto på han og det ble sett på tidligere opplysninger fra tiden hans som singel fri og frank istedenfor oss som gifte. Men det er alt oppgjort og ute av bildet..
 
Jeg klarer ikke å bli klok på det selv. Og ingen kan svare han ifølge han selv. Han blir irritert og amper jeg spør mer, sier han hun som svarer tlf hos namsmannen var skikkelig sur og sa at namsmannen var for travel til å prate med folk og det var uansett slutt på at namsmannen pratet med folk, før hun la på. Jeg får ikke noe mer ut av mannen enn at han ikke får prate med namsmannen fordi de som tar tlf nekter å sette tlf over til namnsmann, og henviser til inkassoselskap. Og de på inkaasoselskapet henviser han til den personen som har saken hans men vedkommende er tydeligvis aldri tilstede når mannen ringer. De har heller ifølge mannen aldri ringt fra inkassoselskapet før det gikk til namsmann. Så nå sitter jeg her da og kommer ingen vei fordi mannen som i utgangspunktet er sta som ett esel nekter for at han har noen ubetalte regninger, både fra vår tid sammen og før vår tid. Og ihvertfall ingen regninger som skal gi ett så stort lønnstrekk over flere måneder.
Får du se på nettbanken hans da?
 
Ikke spurt han ennå - prøvd foreløpig å få litt svar fra han
Tenker at det iallfall kan gi deg et innblikk i hans økonomi generelt, og et avslag vil jo fortelle deg at mistankene dine nok er berettiget. Hvem av dere søkte om avdragsfrihet?
 
Tenker at det iallfall kan gi deg et innblikk i hans økonomi generelt, og et avslag vil jo fortelle deg at mistankene dine nok er berettiget. Hvem av dere søkte om avdragsfrihet?
Det var jeg som søkte. Mannen hadde pratet med banken først, da sa de hvordan vi måtte gjøre - det stemte med hva som sto på bankens hjemmeside og nettbanken. Allikevel fikk vi avslag på grunnlag av at de kunne ikke godkjenne søknad om rentefritak gjennom nettbank. Selv om det står at du kan søke gjennom nettbank og egen link å gå inn på for å søke
 
Det var jeg som søkte. Mannen hadde pratet med banken først, da sa de hvordan vi måtte gjøre - det stemte med hva som sto på bankens hjemmeside og nettbanken. Allikevel fikk vi avslag på grunnlag av at de kunne ikke godkjenne søknad om rentefritak gjennom nettbank. Selv om det står at du kan søke gjennom nettbank og egen link å gå inn på for å søke
Jøss, det var rart. Spørs om ikke du bør ta en telefon til banken på tirsdag.
 
Haff, det her lukter ugler i mosen så det holder. Jeg hadde best om å få tilgang til å se i nettbank. Og evt logge inn i gjeldsregisteret å se der. Høres høyst usannsynlig ut, spør du meg. Når man ringer å spør hos namsmannen, så skal man da så klart få info om saken sin. Håper du finner ut av hva det dreier seg om og at mannen ikke har holdt noe skjult for deg:Heartred
 
Jeg har selv hatt problemer økonomisk og måtte ringe både inkasso og namsmannen og møtte veldig behjelpelige mennesker. Man kan også avtale møte og sende Mail om de er utilgjengelig på telefon.

vet du han blir trukket så mye? At han forteller sannheten og ikke bare lurer unna noe? dette er jo veldig alvorlig - jeg har felles økonomi med samboer og hadde aldri godtatt at noe sånt gikk over måneder. Dette kan jo lede til økonomisk ruin for deg/dere - her hadde jeg krevd fullt innsyn, og vært beinhard uansett hvor ukomfortabelt det er.
Definitivt ugler i mosen.

ønsker deg bare lykke til!!
 
Har du funnet ut noe mer?
 
Kan det ha vært noen form for identitetstyveri involvert? Jeg vil helst ikke tro at noe fælt har skjedd at mannen din lyver, og at han rett og slett ikke vet. Det kan være lurt å sjekke opp i før man anklager, selv om jeg er enig i at det lukter litt ugler i mosen her...
Da er det rart han ikke er mer ivrig på å finne svar da. Jeg hadde ikke godtatt å bli trekt 20 tusen hver mnd uten grunn.
 
Mannen har fått ett lønnstrekk på 20.000 kr nå over 3 mnd - så totalt 60 000 kr. Problemet er at vi ikke klarer å forstå hvilke regninger dette skal være for da de fleste regningene går gjennom nettbanken på aurogiro osv så ytterst få går gjennom vanlig brev. De få regningene han får pr post er småbeløp (type mellom 200 - 500kr). Ikke har han mottatt brev fra namsmannen, når han prøver å ringe namsmannen for å få en avklaring på hva dette gjelder, kommer han ikke gjennom til dem, kun til en type sekretær eller lignende som var ytterst lite behjelpelig og sa det bare var å akseptere lønnstrekket, ville han ha mer info måtte han prate med inkaasoselskapet. Når han ringer de, kan ikke de heller hjelpe da han må prate med sin veileder der, men som heller ikke er tilgjengelig, eller ringer opp igjen.

Så her sitter vi da, min sykepleierlønn dekker akkurat huslån, billån, tlf og mat. Mannen betaler strøm, forsikringer og bhg. "Heldigvis" slipper vi å betale bhg for april men får han lønnstrekk i mai også klarer ikke jeg den regningen også. Har søkt om å få rentefradrag på boliglånet, men den måten vi fikk beskjed om å søke på fra banken var tydeligvis feil så da fikk vi avslag .

Arbeidsgiver kunne ikke si noe om årsak til lønnstrekk. Mannen har glemt å spørre om de kan sjekke hvor lenge det skal gjelde men får gjøre det over påske.

Så - til det store spørsmålet. Når mannen verken får tak i namsmann eller inkassobyrå for å få en oppklaring i hvilke regninger dette skal være som er årsak til lønnstrekk - hvem går vi til da? Eneste regninger vi kan komme på i farten som kan gi så store lønnstrekk er huslån og bhg men de har alltid blitt betalt i tide, samme med forsikringer.

Jeg er skikkelig motløs og rådløs for tiden og vi klør oss i hodet over at ingen tydeligvis kan gi oss ett svar. De mannen fikk prate med hos namsmannen henviste bare til brevet de sendte ut en gang i tiden men det hjelper jo ikke oss når mannen min ikke har mottatt brevet... ikke var de villig til å sende ut på nytt siden deres oppgave var gjort, nemlig å sende ut brevet. Dermed ser de på det som vårt problem at vi ikke har mottatt dette.
Fant du utav hvor uglene i mosen var gjemt?
 
Fant du utav hvor uglene i mosen var gjemt?
Ja etter mye tlf frem og tilbake så fikk han endelig tak i rett person hos inkassoselskapet. Det var noe gammelt fra 15++++ år siden som han i utgangspunktet hadde fikset opp i (var da på 100 000 kr), men som tydeligvis har falt mellom 2 stoler ifm skifte av bank osv på den tiden i tillegg har inkassobyrået hatt feil tlf nr samt adresse på han. De har prøvd å kontakte han på ett tlf han hadde for en rundt 15 års tid siden samt sent brev til adressen han hadde på den tiden. Ulempen er at der har han ikke bodd siden 2013 da vi ble samboere og det tlf han har idag har han hatt siden ihvertfall siden 2007/2008 da vi ble kjent om ikke ennå lenger. Faren bodde på samme adresse så han var jevnlig innom frem til faren døde i 2015 men fikk aldri noe brev da ang denne saken. Så renter har påløpt siden da og blitt til 500 000. Uten at vi har hørt noe som helst. Mistenker at også brevet namsmannen har sendt ut har gått til tidligere adresse. Er så rart at ingen der tydeligvis har fått med seg at han har skiftet adresse 3 ganger siden vi ble samboere i 2013 og etterhvert gift. Han har fått vekk en del av rentene heldigvis og han på inkaasoselskapet forsto at her hadde ting gått litt feil men at mannen må få tak i namsmannen og for å sjekke opp i trekket og få det ned, for hvis mamsmannen tror at mannen min ennå bor på adressen han hadde før vi ble samboere så kan de umulig ha fått med seg at vi sitter med huslån, 3 barn i bhg osv osv og dermed har såpass med utgifter at ett lønnstrekk på ca halve lønnen og litt til ikke gir nok penger igjen til å kunne klare seg etterpå
 
Nei, ikke jeg heller.. Denne tråden får meg til å være glad for at jeg har kontroll på økonomien i heimen..
Ja har endelig kontroll - men når bankene ikke klarer å få med seg lån som blir betalt og oppgjort (for flere år siden og før jeg ble sammen med han) pga bankbytte osv slik at ett lån som egentlig ble fikset opp i falt mellom 2 stoler og de i banken ikke får dette med seg så sitter nå vi som igjen med regningen. Æsj så utrolig kjipt. Samtidig som banken ikke har hatt rett kontakt info på mannen - de har funnet frem ett urgammelt tlf nr som han ikke har brukt siden før vi ble kjent og det var i 2007/2008, og sendt brev til adressen han bodde på før vi ble samboere. Og der har han ikke bodd siden februar 2013. Fikk omsider tak i rett person i inkaasoselskapet som spurte om de ikke hadde rett adr og tlf nr og remset om det de hadde. Dette var da feil.
 
Ja etter mye tlf frem og tilbake så fikk han endelig tak i rett person hos inkassoselskapet. Det var noe gammelt fra 15++++ år siden som han i utgangspunktet hadde fikset opp i (var da på 100 000 kr), men som tydeligvis har falt mellom 2 stoler ifm skifte av bank osv på den tiden i tillegg har inkassobyrået hatt feil tlf nr samt adresse på han. De har prøvd å kontakte han på ett tlf han hadde for en rundt 15 års tid siden samt sent brev til adressen han hadde på den tiden. Ulempen er at der har han ikke bodd siden 2013 da vi ble samboere og det tlf han har idag har han hatt siden ihvertfall siden 2007/2008 da vi ble kjent om ikke ennå lenger. Faren bodde på samme adresse så han var jevnlig innom frem til faren døde i 2015 men fikk aldri noe brev da ang denne saken. Så renter har påløpt siden da og blitt til 500 000. Uten at vi har hørt noe som helst. Mistenker at også brevet namsmannen har sendt ut har gått til tidligere adresse. Er så rart at ingen der tydeligvis har fått med seg at han har skiftet adresse 3 ganger siden vi ble samboere i 2013 og etterhvert gift. Han har fått vekk en del av rentene heldigvis og han på inkaasoselskapet forsto at her hadde ting gått litt feil men at mannen må få tak i namsmannen og for å sjekke opp i trekket og få det ned, for hvis mamsmannen tror at mannen min ennå bor på adressen han hadde før vi ble samboere så kan de umulig ha fått med seg at vi sitter med huslån, 3 barn i bhg osv osv og dermed har såpass med utgifter at ett lønnstrekk på ca halve lønnen og litt til ikke gir nok penger igjen til å kunne klare seg etterpå
Det er jo helt hinsides, herlighet for en historie!

Men da antar jeg han vil få pengene igjen også fra trekkene? :O Iom at dette er oppgjort gjeld. Halleluja for en suppe, og elendig av både inkasso, bank og namsfogd, sånt skal da ikke gå an :/

Gi oss gjerne oppdateringer for dette er jo sinnsykt! Gå til avisene med det tenker jeg, da pleier det å bli fortgang i ting.
 
Ja har endelig kontroll - men når bankene ikke klarer å få med seg lån som blir betalt og oppgjort (for flere år siden og før jeg ble sammen med han) pga bankbytte osv slik at ett lån som egentlig ble fikset opp i falt mellom 2 stoler og de i banken ikke får dette med seg så sitter nå vi som igjen med regningen. Æsj så utrolig kjipt. Samtidig som banken ikke har hatt rett kontakt info på mannen - de har funnet frem ett urgammelt tlf nr som han ikke har brukt siden før vi ble kjent og det var i 2007/2008, og sendt brev til adressen han bodde på før vi ble samboere. Og der har han ikke bodd siden februar 2013. Fikk omsider tak i rett person i inkaasoselskapet som spurte om de ikke hadde rett adr og tlf nr og remset om det de hadde. Dette var da feil.
Så alt var en feil? Så bra å høre. Teit at det skjedde, men da er det i det minste ikke lureri fra mannen sin side! :)
 
Back
Topp