Trenger råd

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Mannen har fått ett lønnstrekk på 20.000 kr nå over 3 mnd - så totalt 60 000 kr. Problemet er at vi ikke klarer å forstå hvilke regninger dette skal være for da de fleste regningene går gjennom nettbanken på aurogiro osv så ytterst få går gjennom vanlig brev. De få regningene han får pr post er småbeløp (type mellom 200 - 500kr). Ikke har han mottatt brev fra namsmannen, når han prøver å ringe namsmannen for å få en avklaring på hva dette gjelder, kommer han ikke gjennom til dem, kun til en type sekretær eller lignende som var ytterst lite behjelpelig og sa det bare var å akseptere lønnstrekket, ville han ha mer info måtte han prate med inkaasoselskapet. Når han ringer de, kan ikke de heller hjelpe da han må prate med sin veileder der, men som heller ikke er tilgjengelig, eller ringer opp igjen.

Så her sitter vi da, min sykepleierlønn dekker akkurat huslån, billån, tlf og mat. Mannen betaler strøm, forsikringer og bhg. "Heldigvis" slipper vi å betale bhg for april men får han lønnstrekk i mai også klarer ikke jeg den regningen også. Har søkt om å få rentefradrag på boliglånet, men den måten vi fikk beskjed om å søke på fra banken var tydeligvis feil så da fikk vi avslag .

Arbeidsgiver kunne ikke si noe om årsak til lønnstrekk. Mannen har glemt å spørre om de kan sjekke hvor lenge det skal gjelde men får gjøre det over påske.

Så - til det store spørsmålet. Når mannen verken får tak i namsmann eller inkassobyrå for å få en oppklaring i hvilke regninger dette skal være som er årsak til lønnstrekk - hvem går vi til da? Eneste regninger vi kan komme på i farten som kan gi så store lønnstrekk er huslån og bhg men de har alltid blitt betalt i tide, samme med forsikringer.

Jeg er skikkelig motløs og rådløs for tiden og vi klør oss i hodet over at ingen tydeligvis kan gi oss ett svar. De mannen fikk prate med hos namsmannen henviste bare til brevet de sendte ut en gang i tiden men det hjelper jo ikke oss når mannen min ikke har mottatt brevet... ikke var de villig til å sende ut på nytt siden deres oppgave var gjort, nemlig å sende ut brevet. Dermed ser de på det som vårt problem at vi ikke har mottatt dette.
 
Du får unnskylde at jeg sier det,men dette lukter det svidd av. Kan mannen din ha gjeldsproblemer du ikke vet om? Som du sier er det normalt autotrekk på alt. Kjenner du gangen i inkasso? Det kommer først en regning, så en purring, så varsel om utlegg, og så litt avhengig av hvem som er namsmann kommer et eget brev om når utleggsforretning holdes dersom det er feks et inkassoselskap man skylder penger. Etter det kommer enda et brev om resultatet av utleggsforretningen, og beskjed om trekk i lønn sendes til den som skylder penger og arbeidsgiver. Har alle disse brevene kommet bort i posten?

Verken namsmann eller inkassoselskap svarer på en måte jeg gjenkjenner. De pleier å være svært behjelpelige og det er aldri bare én person som kan svare.

Enten kan du presse mannen din litt på dette og spørre hva beløpet kommer fra, eller be om fullmakt så du selv kan kontakte namsmann og inkassoselskap. Husk at hvis han har en del mer gjeld enn du vet om, så vil han nok sannsynligvis benekte, være flau, redd...likevel, dette må dere komme til bunns i.

Når det gjelder avdragsfrihet på boliglån,må dere jo bare ta opp tråden igjen og søke på ny på riktig måte.
 
Om man har lønnstrekk på 20000kr må man ha en anelse om hva det gjelder. Dette høres ut som noe du ikke har fått vite noe om. Det har gått veldig langt når man får lønnstrekk, ikke noe som bare skjer over natta akkurat.
 
Om man har lønnstrekk på 20000kr må man ha en anelse om hva det gjelder. Dette høres ut som noe du ikke har fått vite noe om. Det har gått veldig langt når man får lønnstrekk, ikke noe som bare skjer over natta akkurat.

Enig i dette, han er nok klar over hva dette gjelder.
 
Du får unnskylde at jeg sier det,men dette lukter det svidd av. Kan mannen din ha gjeldsproblemer du ikke vet om? Som du sier er det normalt autotrekk på alt. Kjenner du gangen i inkasso? Det kommer først en regning, så en purring, så varsel om utlegg, og så litt avhengig av hvem som er namsmann kommer et eget brev om når utleggsforretning holdes dersom det er feks et inkassoselskap man skylder penger. Etter det kommer enda et brev om resultatet av utleggsforretningen, og beskjed om trekk i lønn sendes til den som skylder penger og arbeidsgiver. Har alle disse brevene kommet bort i posten?

Verken namsmann eller inkassoselskap svarer på en måte jeg gjenkjenner. De pleier å være svært behjelpelige og det er aldri bare én person som kan svare.

Enten kan du presse mannen din litt på dette og spørre hva beløpet kommer fra, eller be om fullmakt så du selv kan kontakte namsmann og inkassoselskap. Husk at hvis han har en del mer gjeld enn du vet om, så vil han nok sannsynligvis benekte, være flau, redd...likevel, dette må dere komme til bunns i.

Når det gjelder avdragsfrihet på boliglån,må dere jo bare ta opp tråden igjen og søke på ny på riktig måte.
Ja vet hvordan det fungerer, her vi bor leverer derimot posten mye feil - flere som har klaget til posten da brev blir lagt feil osv. Søknad på avdragsfrihet ble søkt på slik banken sa og slik det sto oppført vi skulle gjøre.

Presser han noe veldig på dette men allikevel sier han at han ikke vet. Er somregel jeg som tar inn posten så jeg vet at brev fra namsmannen ikke har kommet i vår postkasse ihvertfall.
 
Ja vet hvordan det fungerer, her vi bor leverer derimot posten mye feil - flere som har klaget til posten da brev blir lagt feil osv. Søknad på avdragsfrihet ble søkt på slik banken sa og slik det sto oppført vi skulle gjøre.

Presser han noe veldig på dette men allikevel sier han at han ikke vet. Er somregel jeg som tar inn posten så jeg vet at brev fra namsmannen ikke har kommet i vår postkasse ihvertfall.

Er dere gift?
Da kan det faktisk være mulighet å ta kontakt selv. Ei venninne av meg og mannen fikk økonomiske problemer og mistet oversikten over hvilke regninger som var betalt og ikke. Hun ringte rundt til alle mulige inkassobyråer og trengte bare å forklare at hun ringte på vegne av sin ektefelle for å få vite hvor mye de skyldte og ikke :)
 
Er dere gift?
Da kan det faktisk være mulighet å ta kontakt selv. Ei venninne av meg og mannen fikk økonomiske problemer og mistet oversikten over hvilke regninger som var betalt og ikke. Hun ringte rundt til alle mulige inkassobyråer og trengte bare å forklare at hun ringte på vegne av sin ektefelle for å få vite hvor mye de skyldte og ikke :)
Ja vi er gifte. Hmm kanskje får prøve på det over påske :).
 
Eksmannen til søskenbarnet mitt dro hjem i matpausa på jobb og tok inn posten for å skjule alle regninger/purringer/inkassokrav. Han brukte opp alle pengene sine hver mnd på alt annet enn å betale regninger. Dette holdt han skjult for søskenbarnet mitt helt til namsmannen dukket opp. Han visste ikke hva pengene gikk til da, ifølge han selv. Innrømmet aldri noe.

Tror nok mannen din egentlig vet hvorfor han har lønnstrekk hver mnd.
 
Med alle mulige forbehold kan det i prinsippet gjelde et gammelt forbrukslån eller kjøpsfinansiering som har gått i «glemmeboka», og så har beløpet ballet på seg pga høy rentesats og inkassogebyrer + namsmannsgebyrer.

Brevene kan videre i prinsippet ha blitt sendt til en tidligere adresse. Slikt skal fanges opp i systemene til inkassoselskapene, men har inntrykk av at det slurves litt her (og man er som skyldner uansett ansvarlig, med mindre det er kommet nye regler jeg ikke kjenner til).

Men er helt enig med de som skriver over at det virker veldig merkelig at han ikke skal ha fått den nødvendige informasjonen per telefon for å komme til bunns i dette. Hvem som helst hos namsmannen skal i prinsippet kunne svare på dette. Og inkassoselskapene pleier å være veldig informative - de vil jo ha pengene sine :)

Namsmannen skal i utgangspunktet ha fullmakt for å uttale seg til ektefelle. Jeg ville krevd å få dette av mannen min og så ringe dit.

Lykke til!
 
Eksmannen til søskenbarnet mitt dro hjem i matpausa på jobb og tok inn posten for å skjule alle regninger/purringer/inkassokrav. Han brukte opp alle pengene sine hver mnd på alt annet enn å betale regninger. Dette holdt han skjult for søskenbarnet mitt helt til namsmannen dukket opp. Han visste ikke hva pengene gikk til da, ifølge han selv. Innrømmet aldri noe.

Tror nok mannen din egentlig vet hvorfor han har lønnstrekk hver mnd.
Her har ikke mannen mulighet til å dra hjem i pausen så tviler på at det er tilfelle ;-). Vi setter fast av en sum på felles konto som skal gå til huslån og bhg. Ellers har vi ikke så store regninger fra vår tid sammen ihvertfall som kan gi så store lønnstrekk over flere måneder. Men selvsagt - for alt jeg vet kan han ha brukt penger på ting jeg ikke vet og droppet regninger på forsikringer
 
Eksmannen til søskenbarnet mitt dro hjem i matpausa på jobb og tok inn posten for å skjule alle regninger/purringer/inkassokrav. Han brukte opp alle pengene sine hver mnd på alt annet enn å betale regninger. Dette holdt han skjult for søskenbarnet mitt helt til namsmannen dukket opp. Han visste ikke hva pengene gikk til da, ifølge han selv. Innrømmet aldri noe.

Tror nok mannen din egentlig vet hvorfor han har lønnstrekk hver mnd.
Spurte han nettopp igjen og han nekter fremdeles på at han vet årsak og at ingen kan svare han verken hos namsmann eller inkassobyrå da namsmann henviser til inkassobyrå og inkassobyrået henviser til saksbehandleren som ifølge mannen min får beskjed om ikke er tilstede når han har ringt og saksbehandler foreløpig ikke har ringt opp igjen. Kjenner det skurrer fælt men kjipt å ha slik mistro til mannen også når han er så påståelig at det er slik det er og at han "jobber med saken".

Han er i utgangspunktet en person som ikke er så flink til å snakke om kjipe ting så å prøve å lirke ut av han noe slik virker håpløst
 
Da ville jeg ha gjort som foreslått over her, få fullmakt og ring og undersøk selv.
Er det ikke noe å skjule så burde det ikke være noe problem at du undersøker også. For dere må jo finne ut av det.
 
Spurte han nettopp igjen og han nekter fremdeles på at han vet årsak og at ingen kan svare han verken hos namsmann eller inkassobyrå da namsmann henviser til inkassobyrå og inkassobyrået henviser til saksbehandleren som ifølge mannen min får beskjed om ikke er tilstede når han har ringt og saksbehandler foreløpig ikke har ringt opp igjen. Kjenner det skurrer fælt men kjipt å ha slik mistro til mannen også når han er så påståelig at det er slik det er og at han "jobber med saken".

Han er i utgangspunktet en person som ikke er så flink til å snakke om kjipe ting så å prøve å lirke ut av han noe slik virker håpløst
Noe skurrer ja. Er du sammen med han når han ringer? Ville bedt han ha på høyttaler når han ringer.
 
Spurte han nettopp igjen og han nekter fremdeles på at han vet årsak og at ingen kan svare han verken hos namsmann eller inkassobyrå da namsmann henviser til inkassobyrå og inkassobyrået henviser til saksbehandleren som ifølge mannen min får beskjed om ikke er tilstede når han har ringt og saksbehandler foreløpig ikke har ringt opp igjen. Kjenner det skurrer fælt men kjipt å ha slik mistro til mannen også når han er så påståelig at det er slik det er og at han "jobber med saken".

Han er i utgangspunktet en person som ikke er så flink til å snakke om kjipe ting så å prøve å lirke ut av han noe slik virker håpløst
Be han om fullmakt og si at du skal klare å få ut av dem hva det gjelder. Hvis han ikke vil, må du nesten spørre hvorfor han ikke ønsker å gi deg fullmakt til å undersøke saken nærmere. Har han ikke noe å skjule gir han deg fullmakten. Men som sagt over, dette synes jeg er veldig mistenkelig.

Poenget med huslånet er at et avslag er ikke et avslag inn i uendeligheten. Mangler søknaden noe sist, så lever en søknad som de aksepterer. Da retter man feil og søker på ny, ikke bare godtar avslaget fordi det er søkt på feil måte.

Tenker at trekk på 20' over tre mnd er ganske mye, der blir jo totalt 60' som skal betales inn. Jeg tror mannen din vet hvor dette stammer fra, folk husker slik gjeld som ender som inkasso. Bare husk at han nok har det svært vanskelig dersom han kjenner til denne gjelda, for ikke bare har han pådratt seg gjeld,men også rotet seg opp i løgner til deg. Det er vanskelig å komme frem med sannheten da, så du må prøve å hjelpe han å fortelle.
 
Om ikke annet kan man be om å få redusert størrelsen på trekket og heller fordele det over flere måneder. Man har krav på å få satt av midler til bo- og livsopphold. Satsene er standardiserte, men det kan være at det er rom for enkelte justeringer - det blir opp til namsmannen å vurdere.
 
Om ikke annet kan man be om å få redusert størrelsen på trekket og heller fordele det over flere måneder. Man har krav på å få satt av midler til bo- og livsopphold. Satsene er standardiserte, men det kan være at det er rom for enkelte justeringer - det blir opp til namsmannen å vurdere.
Ja har sagt det til han. Men han virker så utrolig tafatt og lite engasjert til faktisk å gjøre noe. Skylder bare på at han ikke får snakke med rett person hos namsmannen og at namsmannen har blitt så vanskelige å få tak på etter at namsmannen i flere kommuner her ble slått sammen for ett par år siden
 
Be han om fullmakt og si at du skal klare å få ut av dem hva det gjelder. Hvis han ikke vil, må du nesten spørre hvorfor han ikke ønsker å gi deg fullmakt til å undersøke saken nærmere. Har han ikke noe å skjule gir han deg fullmakten. Men som sagt over, dette synes jeg er veldig mistenkelig.

Poenget med huslånet er at et avslag er ikke et avslag inn i uendeligheten. Mangler søknaden noe sist, så lever en søknad som de aksepterer. Da retter man feil og søker på ny, ikke bare godtar avslaget fordi det er søkt på feil måte.

Tenker at trekk på 20' over tre mnd er ganske mye, der blir jo totalt 60' som skal betales inn. Jeg tror mannen din vet hvor dette stammer fra, folk husker slik gjeld som ender som inkasso. Bare husk at han nok har det svært vanskelig dersom han kjenner til denne gjelda, for ikke bare har han pådratt seg gjeld,men også rotet seg opp i løgner til deg. Det er vanskelig å komme frem med sannheten da, så du må prøve å hjelpe han å fortelle.
Ja har sagt til han at jeg bryr meg ikke hvordan han fikk gjelden, men at jeg som ektefelle burde få vite hvordan han har klart å få ett så høyt trekk da de få utgiftene vi har som jeg vet om som kan gi slike størrelser er blitt betalt. Og at vi skal klare å komme oss gjennom det men det forutsetter at han klarer å være ærlig og prøve å få ned trekket på da 20 000 i mnd gjør at jeg må sitte med alle de store utgiftene som huslån og bhg alene samt at jeg har billån og studielån. I tillegg skal vi ha mat osv.

Kjenner jeg blir så frustrert
 
Back
Topp