Trenger råd

Så alt var en feil? Så bra å høre. Teit at det skjedde, men da er det i det minste ikke lureri fra mannen sin side! :)
Nei heldigvis ikke men utrolig kjipt situasjon at noe så gammelt skal komme nå. Mannen hadde spurt inkaasoselskapet hvorfor dette ikke kom opp når vi skulle ha boliglån i banken om han virkelig er skyldig i disse pengene. Det kunne han ikke gi ett svar på
 
Nei heldigvis ikke men utrolig kjipt situasjon at noe så gammelt skal komme nå. Mannen hadde spurt inkaasoselskapet hvorfor dette ikke kom opp når vi skulle ha boliglån i banken om han virkelig er skyldig i disse pengene. Det kunne han ikke gi ett svar på
Men banken må jo ta sin del av ansvaret også? Kan ikke bare falle på dere..
 
Det er jo helt hinsides, herlighet for en historie!

Men da antar jeg han vil få pengene igjen også fra trekkene? :O Iom at dette er oppgjort gjeld. Halleluja for en suppe, og elendig av både inkasso, bank og namsfogd, sånt skal da ikke gå an :/

Gi oss gjerne oppdateringer for dette er jo sinnsykt! Gå til avisene med det tenker jeg, da pleier det å bli fortgang i ting.
Ja håper ihvertfall det. Helt sinnsykt at noe så gammelt som vi mener og tror er helt oppgjort plutselig skal komme tilbake uten at vi hører noe. Og så rart at de ikke klarer å holde seg oppdatert på adresseendring og tlf men arbeidsgiver klarer de å holde seg oppdatert på
 
Men banken må jo ta sin del av ansvaret også? Kan ikke bare falle på dere..
Er akkurat det jeg også tenker er logisk. Inkaasoselskapet hadde tatt bort ca 150 000 i renter så er en start. Men er veldig forskjell på 100 000 kr og 500 000 kr så hadde egentlig håpt at med tanke på den suppa som er oppstått så burde en ta med ennå mer. Nå har han ikke fått tak i namsmannen ennå - men inkassoselskapet sier også at så lenge de har sendt ut brev så er det egentlig vår "feil" som mottaker om vi ikke mottar brevet da de har sendt det på rett måte. Helt sygt spesielt når de ikke har rett kontaktinfo på mannen
 
Er akkurat det jeg også tenker er logisk. Inkaasoselskapet hadde tatt bort ca 150 000 i renter så er en start. Men er veldig forskjell på 100 000 kr og 500 000 kr så hadde egentlig håpt at med tanke på den suppa som er oppstått så burde en ta med ennå mer. Nå har han ikke fått tak i namsmannen ennå - men inkassoselskapet sier også at så lenge de har sendt ut brev så er det egentlig vår "feil" som mottaker om vi ikke mottar brevet da de har sendt det på rett måte. Helt sygt spesielt når de ikke har rett kontaktinfo på mannen
Men det henger ikke på greip, for adressen skal jo stå registrert i folkeregisteret... -.-
 
Men det henger ikke på greip, for adressen skal jo stå registrert i folkeregisteret... -.-
Ja akkurat.. var det jeg også sa til mannen og som også inkassobyrået sa når han gikk inn og kikket at vi hadde jo gjort alt rett ifht adresseendring osv så hvorfor banken ikke hadde sjekket adr osv var uforståelig
 
Ja akkurat.. var det jeg også sa til mannen og som også inkassobyrået sa når han gikk inn og kikket at vi hadde jo gjort alt rett ifht adresseendring osv så hvorfor banken ikke hadde sjekket adr osv var uforståelig
Banken min ber meg om å bekrefte adressen jevnlig så syns det virker rart.
 
Godt det har ordnet seg,synes mange var ekstremt mistenksomme i denne tråden, det kan faktisk gjøres feil rundt omrking uten å da uten at parnter lyver eller holder ting skjult
 
Godt det har ordnet seg,synes mange var ekstremt mistenksomme i denne tråden, det kan faktisk gjøres feil rundt omrking uten å da uten at parnter lyver eller holder ting skjult
Ja, veldig mange er det, men mange kan kanskje ha gode grunner til det også. Men veldig glad det ordnet seg. Hadde ett håp om at det ikke var han som skjulte noe. Vil gjerne tro det beste om den man er sammen med.
 
Ja, veldig mange er det, men mange kan kanskje ha gode grunner til det også. Men veldig glad det ordnet seg. Hadde ett håp om at det ikke var han som skjulte noe. Vil gjerne tro det beste om den man er sammen med.
Selv im man har grunner til det selv så betyr ikkr det at alle må mistenkes , synd man dømmer folk utfra noen få innlegg somandre legger ut om en.
 
Selv im man har grunner til det selv så betyr ikkr det at alle må mistenkes , synd man dømmer folk utfra noen få innlegg somandre legger ut om en.

Å bli trukket 20 k i mnd, ikke ane hvorfor, nekte å ringe inkasso og namsmannen, deretter påstå de ikke hjelper er litt rart- hadde vært maks mistenksom hadde lignende skjedd samboeren min. ;) det er ganske galskap å ha så utdatert informasjon på noen.
Er veldig glad på TS sine vegne at det var noe sånt som massiv inkompetanse fra tidligere kundeforhold.

sier det igjen, gå til avisene! Eller så vil sikkert saken trekke ut i månedsvis.
 
Er denne "løsningen" noe du har vært med på, eller noe mannen din har "løst opp" på egenhånd? Har du lest offisiell kommunikasjon fra inkasso, namnsmann osv?


Godt det har ordnet seg,synes mange var ekstremt mistenksomme i denne tråden, det kan faktisk gjøres feil rundt omrking uten å da uten at parnter lyver eller holder ting skjult

Det handler vel mye om egen erfaring.

Jeg har selv vært i et forhold hvor ei fjær egentlig var et hønseoppdrett av en slik industriell skala at jeg selv ikke kunne forestille meg det. Når det ringer på døra om morgenen og det står namnsmann med låsesmed utenfor døra som gir deg noen minutter på å samle undertøy ford nå blir låsen byttet. Jeg ante ikke en dritt, samboeren min hadde bare kastet alle brevene. Kommunikasjonsforsøkene gikk i dass hver eneste gang. Og med ca 700,000kr inntekt i året fikk han kun fast lønnstrekk på 5000kr til slutt. Inkl at de tok høyde for forsørgeransvar for to små barn, lån osv. Bilen ble tvangssolgt. Det var ørten gamle forbrukslån, og først når jeg tok for meg brevene i egen hånd + kontaktet namnsmannen fikk jeg hele bildet. Det ble lovet bot og bedring, 2 år senere fant jeg brev med kjøp av ny TV på nedbetaling og et annet, nytt forbrukslån på 70,000kr. Når man har erfaring med slike situasjoner så vet man at alt som bortforklares med 98% sannsynlighet er en løgn med en fargerik bakgrunn, og at "jeg skjønner ikke - det er noen andres feil" i 98% av tilfellene ikke er noen andres feil enn vedkommende selv. Forbrukslån som fornektes og ikke nedbetales er et mørkt kapittel i boka om mennesker, og når man ikke trodde det kunne bli verre så blir det verre.
 
Ikke for å være veldig negativ, men jeg syns dette høres rart ut fremdeles... Jeg gikk fra en legeregning (glemte å betale i automaten) på 150 kr for et par år siden. Fakturaen ble sendt til adr legekontoret hadde på meg, men jeg hadde akkurat flyttet og glemt å endre adr hos legen. Fakturaen gikk til inkasso, tror kravet endte opp rundt 1000 kr. Etter å ikke ha fått svar fra meg ved å sende brev til adr de fikk fra legekontoret tok de altså bare et kjapt søk i folkeregisteret for å sjekke at adr var korrekt. Da oppdaget de at jeg var registrert en annen plass og jeg fikk brev fra de på korrekt adr. Da jeg ringte for å forklare at jeg hadde flyttet allerede før inkasso var innblandet, frafalt kravet og jeg trengte kun å betale det opprinnelige beløpet på 150 kr.

Det jeg prøver å si er at når inkassobyrået brydde seg såpass mye om et så lavt beløp at de sjekket adr, så er det da utrolig merkelig at de ikke gjør det samme for et beløp på 100 000 kr. Og dersom mannen din hadde ordnet opp i banken så er det jo bare for banken å bekrefte dette slik at han ikke trenger å betale tenker jeg. Dette er ikke sånt som bare "faller mellom to stoler". Enten så har han betalt ned for 15 år siden eller så har han ikke betalt det han skylder og sitter nå i denne knipen hvor han har ignorert problemet.

Jeg ville ha ringt selv for å høre.
 
Er denne "løsningen" noe du har vært med på, eller noe mannen din har "løst opp" på egenhånd? Har du lest offisiell kommunikasjon fra inkasso, namnsmann osv?




Det handler vel mye om egen erfaring.

Jeg har selv vært i et forhold hvor ei fjær egentlig var et hønseoppdrett av en slik industriell skala at jeg selv ikke kunne forestille meg det. Når det ringer på døra om morgenen og det står namnsmann med låsesmed utenfor døra som gir deg noen minutter på å samle undertøy ford nå blir låsen byttet. Jeg ante ikke en dritt, samboeren min hadde bare kastet alle brevene. Kommunikasjonsforsøkene gikk i dass hver eneste gang. Og med ca 700,000kr inntekt i året fikk han kun fast lønnstrekk på 5000kr til slutt. Inkl at de tok høyde for forsørgeransvar for to små barn, lån osv. Bilen ble tvangssolgt. Det var ørten gamle forbrukslån, og først når jeg tok for meg brevene i egen hånd + kontaktet namnsmannen fikk jeg hele bildet. Det ble lovet bot og bedring, 2 år senere fant jeg brev med kjøp av ny TV på nedbetaling og et annet, nytt forbrukslån på 70,000kr. Når man har erfaring med slike situasjoner så vet man at alt som bortforklares med 98% sannsynlighet er en løgn med en fargerik bakgrunn, og at "jeg skjønner ikke - det er noen andres feil" i 98% av tilfellene ikke er noen andres feil enn vedkommende selv. Forbrukslån som fornektes og ikke nedbetales er et mørkt kapittel i boka om mennesker, og når man ikke trodde det kunne bli verre så blir det verre.
Det som er veldig rart også er at namsmann ikke har oppdatert informasjon (?) det skal jo ikke være mulig.

havnet selv i økonomisk klinsj pga en ubetalt regning i 2015 og flyttet sikkert tre ganger på ett år av andre grunner. Er det noen som alltid får tar i adresse er det kommune og namsmann. I tillegg er de hyppig på å oppdatere adresser. Det som kan skje er at to personer har helt likt navn, min samboer heter akkurat det samme som en annen i samme bygd av alle ting og opplevde å bli påskrevet en gjeld som ikle var hans- men han ordnet veldig fort opp i det uten mye provlemer.
Ønsker ta lykke til.
 
Det som er veldig rart også er at namsmann ikke har oppdatert informasjon (?) det skal jo ikke være mulig.

havnet selv i økonomisk klinsj pga en ubetalt regning i 2015 og flyttet sikkert tre ganger på ett år av andre grunner. Er det noen som alltid får tar i adresse er det kommune og namsmann. I tillegg er de hyppig på å oppdatere adresser. Det som kan skje er at to personer har helt likt navn, min samboer heter akkurat det samme som en annen i samme bygd av alle ting og opplevde å bli påskrevet en gjeld som ikle var hans- men han ordnet veldig fort opp i det uten mye provlemer.
Ønsker ta lykke til.
Var usikker om jeg skulle si mer i denne tråden, men jeg synes også det er noe som fortsatt høres rart ut. Alle namsmenn bruker folkeregisteret, det har de tilgang til direkte ved søk på personnummer. Er mannen registrert på rett adresse? Dersom han ikke er det vil de likevel prøve å finne han, feks ved oppslag på ektefelle eller samboer med felles barn, og undersøke hvor han bor.

Jeg håper det ordner seg for trådstarter og mannen hennes.
 
Ja etter mye tlf frem og tilbake så fikk han endelig tak i rett person hos inkassoselskapet. Det var noe gammelt fra 15++++ år siden som han i utgangspunktet hadde fikset opp i (var da på 100 000 kr), men som tydeligvis har falt mellom 2 stoler ifm skifte av bank osv på den tiden i tillegg har inkassobyrået hatt feil tlf nr samt adresse på han. De har prøvd å kontakte han på ett tlf han hadde for en rundt 15 års tid siden samt sent brev til adressen han hadde på den tiden. Ulempen er at der har han ikke bodd siden 2013 da vi ble samboere og det tlf han har idag har han hatt siden ihvertfall siden 2007/2008 da vi ble kjent om ikke ennå lenger. Faren bodde på samme adresse så han var jevnlig innom frem til faren døde i 2015 men fikk aldri noe brev da ang denne saken. Så renter har påløpt siden da og blitt til 500 000. Uten at vi har hørt noe som helst. Mistenker at også brevet namsmannen har sendt ut har gått til tidligere adresse. Er så rart at ingen der tydeligvis har fått med seg at han har skiftet adresse 3 ganger siden vi ble samboere i 2013 og etterhvert gift. Han har fått vekk en del av rentene heldigvis og han på inkaasoselskapet forsto at her hadde ting gått litt feil men at mannen må få tak i namsmannen og for å sjekke opp i trekket og få det ned, for hvis mamsmannen tror at mannen min ennå bor på adressen han hadde før vi ble samboere så kan de umulig ha fått med seg at vi sitter med huslån, 3 barn i bhg osv osv og dermed har såpass med utgifter at ett lønnstrekk på ca halve lønnen og litt til ikke gir nok penger igjen til å kunne klare seg etterpå

synes dette hørtes rart ut for det er noe som heter foreldelsesfrist. Vanlig foreldelsesfrist er på 3 år, men hvis det er snakk om lån i banken er det 10 år. Hvis det er riktig det mannen din sier om at det er snakk om fra 15-år+++ tilbake i tid så er dette kravet foreldet og ulovlig for inkassoselskapet å kreve inn. Det vet inkassoselskapet også derfor blir jeg litt mistenksom til din manns forklaring
 
synes dette hørtes rart ut for det er noe som heter foreldelsesfrist. Vanlig foreldelsesfrist er på 3 år, men hvis det er snakk om lån i banken er det 10 år. Hvis det er riktig det mannen din sier om at det er snakk om fra 15-år+++ tilbake i tid så er dette kravet foreldet og ulovlig for inkassoselskapet å kreve inn. Det vet inkassoselskapet også derfor blir jeg litt mistenksom til din manns forklaring
Det er ikke foreldet hvis det er tatt utlegg jevnlig for å vedlikeholde kravet. Men da er det også flere utleggsforretninger som har vært gjennomført, med tilhørende brev osv.
 
Det er ikke foreldet hvis det er tatt utlegg jevnlig for å vedlikeholde kravet. Men da er det også flere utleggsforretninger som har vært gjennomført, med tilhørende brev osv.

ja men de har ikke fått tak i han tross at adressen står registrert i folkeregisteret. En informasjon kreditor burde ha skaffet seg (loven er streng der).
 
ja men de har ikke fått tak i han tross at adressen står registrert i folkeregisteret. En informasjon kreditor burde ha skaffet seg (loven er streng der).
Jeg vet ikke helt hva du mener med at loven er streng. Som kreditor trenger du ikke faktisk få tak i folk,det er nok at man holder lovens måte å varsle på,normalt folkeregistrert adresse.
 
Back
Topp