Skravletråd for GRØNT lag :)

I felles skrsvletråd er det spørsmål om definisjonen av den sunne middagen.

Kan dere som har laget denne utfordringen avklare hva dere "godkjenner" der, vær så snill?
 
Når det står 25 poeng for 10 min gåtur hver dag, får jeg 25 tilsammen eller pr dag?
 
Som Sara spør om her, hva sier vi om «sunn middag» dere? F.eks halvparten av tallerkenen skal være grønnsaker? Det er hvertfall noe litt målbart. Og hjemmelaget, er en posesaus ved siden av alt annet hjemmelaget greit eller ikke? Jeg tenker kanskje at det er ok, men ikke noe mer hvis det skal være hjemmelaget... eventuelt bare ha krav om sunn og ikke nødvendigvis hjemmelaget? (Altså man kan spise en sunn middag på restaurant også liksom)
Hva tenker dere grønt lag?
 
I felles skrsvletråd er det spørsmål om definisjonen av den sunne middagen.

Kan dere som har laget denne utfordringen avklare hva dere "godkjenner" der, vær så snill?
Har skrevet litt i felles skravletråd.
 
Når det står 25 poeng for 10 min gåtur hver dag, får jeg 25 tilsammen eller pr dag?
Du får 25 poeng pr dag og hvis du går det hver dag så får du 50 poeng i bonus.
 
Som Sara spør om her, hva sier vi om «sunn middag» dere? F.eks halvparten av tallerkenen skal være grønnsaker? Det er hvertfall noe litt målbart. Og hjemmelaget, er en posesaus ved siden av alt annet hjemmelaget greit eller ikke? Jeg tenker kanskje at det er ok, men ikke noe mer hvis det skal være hjemmelaget... eventuelt bare ha krav om sunn og ikke nødvendigvis hjemmelaget? (Altså man kan spise en sunn middag på restaurant også liksom)
Hva tenker dere grønt lag?
Jeg tenker at posesaus er ok så lenge det ikke er den feiteste sausen. Noen ganger er det jo sunnere å ta posesaus enn å lage den fra bunnen. F.eks kjøttkake i brun saus. Spise masse grønnsaker til, ikke så mye potet. Om man lager egne kjøttkaker eller ikke er nesten det samme tenker jeg. Alt trenger ikke være laget fra bunnen av.
Når jeg skrev lage/spise hjemmelaget sunn mat var fordi i forrige runde så sto det "lage" og da ble det litt usikkert siden mannen lager middag og da fikk man ikke nødvendigvis poeng for den oppgaven.
 
Jeg også tenkte på noe sånt, men er kanskje ikke alle som har skritteller?

Kunne det å prøve noe nytt innen sunn livsstil være en ting? Altså prøve en ny gruppetime, gjennomføre en økt yoga hjemme eller lage en ny, sunn (for meg er sunn hjemmelaget og næringsrik) rett?
Hva slags mat tenkte du selv på når du skrev dette?
"lage en ny, sunn (for meg er sunn hjemmelaget og næringsrik) rett"
 
Hva slags mat tenkte du selv på når du skrev dette?
"lage en ny, sunn (for meg er sunn hjemmelaget og næringsrik) rett"
Tenker ikke nødvendigvis lavkalori, for meg skal en middag ligge på rundt 600kcal, så har plass til mer enn nok mat. Men det bør være en god balanse av de forskjellige næringsgruppene. Vi spiser f.eks grønnsaksgrateng med ostesaus og skinkebiter.
For meg er den ikke usunn selv om den inneholder kremost, men næringsrik og god.
Kjøttkaker i brun saus, lapskaus, hjemmelaget hamburger. Det er sunn, næringsrik mat for meg.
 
.
 
Tenker ikke nødvendigvis lavkalori, for meg skal en middag ligge på rundt 600kcal, så har plass til mer enn nok mat. Men det bør være en god balanse av de forskjellige næringsgruppene. Vi spiser f.eks grønnsaksgrateng med ostesaus og skinkebiter.
For meg er den ikke usunn selv om den inneholder kremost, men næringsrik og god.
Kjøttkaker i brun saus, lapskaus, hjemmelaget hamburger. Det er sunn, næringsrik mat for meg.
Personlig så syns jeg ikke ostesaus eller, som det ble diskutert i felles skravletråd, fløtesaus er sunt. Men som jeg skrev i felles skravletråd så må det være opp til hver enkelt hva de betegner som sunn mat.
De andre rettene du skrev er sunn mat tenker jeg også.
 
Hvordan går det med dere?
Jeg fikk utrolig nok kommet meg ut på en joggetur i kveld, første på lenge! Blytungt, men deilig også:p Har ikke blitt så mye trening og mosjon de andre dagene, men prøver å jobbe med maten så vekten forhåpentligvis går litt nedover:rolleyes:
 
Hvordan går det med dere?
Jeg fikk utrolig nok kommet meg ut på en joggetur i kveld, første på lenge! Blytungt, men deilig også:p Har ikke blitt så mye trening og mosjon de andre dagene, men prøver å jobbe med maten så vekten forhåpentligvis går litt nedover:rolleyes:
Så flink du er! Kostholdet er jo veldig viktig. Ser selv når jeg spiser sunnere uten noe aktivitet så går vekta ned.
Går greit :) Klart noe hver dag. I dag er jeg ikke helt i form, tett nese, varm og vondt i halsen, men kom meg ut på en liten kveldstur så jeg får poeng for tur :D
 
Så flink du er! Kostholdet er jo veldig viktig. Ser selv når jeg spiser sunnere uten noe aktivitet så går vekta ned.
Går greit :) Klart noe hver dag. I dag er jeg ikke helt i form, tett nese, varm og vondt i halsen, men kom meg ut på en liten kveldstur så jeg får poeng for tur :D
Bra du kom deg ut en tur:) Får håpe du blir frisk igjen fort! God følelse når man kan krysse av noe på lista hver dag!
Ja for meg er det sikkert 80% kostholdet og 20% trening i forhold til hva som påvirker vekten, spesielt det å klare å holde meg unna alt ekstra av godis osv som det er så lett å få mye kcal inn på kort tid:eek: Trening er gram mens maten er kilo som de sier:p Men jeg vil uansett veldig gjerne få bedre kondis også for å henge med i svingene, så det er jo ikke bare for kiloene jeg vil trene.
 
Føler jeg har for få timer i døgnet til å få til aktiv trening. Prøver å sykle i stede for å bruke bilen når jeg kan, kjenner det er trening når jeg forsøker å trå til litt ekstre, men får ikke følelsen av trening selv om jeg vet det hjelper mer enn ingen aktivitet .

Har som mål å nå over 10000 skritt hver dag denne uken, skal prøve å få dette til en vane slik at jeg kan gå med en tur på ettermiddager / kvelder hvis jeg ikke har oppnådd dette tidligere på dagen :D
 
Bra du kom deg ut en tur:) Får håpe du blir frisk igjen fort! God følelse når man kan krysse av noe på lista hver dag!
Ja for meg er det sikkert 80% kostholdet og 20% trening i forhold til hva som påvirker vekten, spesielt det å klare å holde meg unna alt ekstra av godis osv som det er så lett å få mye kcal inn på kort tid:eek: Trening er gram mens maten er kilo som de sier:p Men jeg vil uansett veldig gjerne få bedre kondis også for å henge med i svingene, så det er jo ikke bare for kiloene jeg vil trene.
Kondis kan jeg bare drømme om :p Må endel ned før jeg kan tenke på det tror jeg.
Ble ikke tur i dag og jeg som skulle gå for bonus... Er blitt litt verre med litt feber så kroppen skal få slappe av og bli frisk. Skal få til bonus på plukk og miks hvertfall.
 
Kondis kan jeg bare drømme om :p Må endel ned før jeg kan tenke på det tror jeg.
Ble ikke tur i dag og jeg som skulle gå for bonus... Er blitt litt verre med litt feber så kroppen skal få slappe av og bli frisk. Skal få til bonus på plukk og miks hvertfall.
Jeg fokuserer også først og fremst på kiloene først, men all eventuell fremgang i formen er bonus:p Blir jo lettere med treningen når man veier litt mindre også så da blir det en god sirkel istedenfor en ond i så fall!
Huff da må du prøve å slappe av litt ja, det er viktigere enn bonusen! Bra du får til plukk og miks da, bra jobbet!
 
Jeg fokuserer også først og fremst på kiloene først, men all eventuell fremgang i formen er bonus:p Blir jo lettere med treningen når man veier litt mindre også så da blir det en god sirkel istedenfor en ond i så fall!
Huff da må du prøve å slappe av litt ja, det er viktigere enn bonusen! Bra du får til plukk og miks da, bra jobbet!
Sant det, jo mindre man er jo lettere er det å bevege på seg. Etter dagens vekt er jeg veldig optimistisk på vekta i morgen selv om mensen kom i dag :wacky:
Fikk streng beskjed fra mannen i går at jeg ikke fikk gå på tur når jeg var så dårlig. Men skal prøve i dag da :) Er litt bedre på en måte men tett enda.
 
Husk å regne godt over utfordringen og skrive "Ferdig" når det er gjort :)

Lykke til med veiinga i morgen!
 
Lag GRØNT FERDIG

Søndag


Trening: 0
Mosjon: 10 (20 min)
Snop: 0
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (4,6,7,8)

Dagens total: 135

Mandag

Trening: 0
Mosjon: 0
Snop: 25
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (1,5,7,8)

Dagens total: 150

Tirsdag

Trening: 45 (45min)
Mosjon: 0
Snop: 25
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (2,6,7,8)

Dagens total: 195

Onsdag

Trening: 0
Mosjon: 0
Snop: 25
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (2,5,7,8)

Dagens total: 150

Torsdag


Trening: 0
Mosjon: 5
Snop: 25
Plukk og miks: 100 (5,6,7,8)

Dagens total: 130

Bonus:

Trening: 0
Mosjon: 0
Snop: 50
Tur: 50
Plukk og miks: 50


Totalt: 910
På torsdagen så har jeg glemt å skrive egen linje for "TUR" som du må fylle på selv. Så det ikke selv før jeg skulle skrive inn min poeng.
Så poengene dine på torsdagen er da kanskje feil siden tur poeng ikke er med der. Regner med at du har gått tur hver dag siden du har bonus på det?
 
Lag GRØNT FERDIG!

Søndag


Trening: 30
Mosjon: 30
Snop: 0
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (1, 5, 7, 8)

Dagens total: 185

Mandag

Trening: 20
Mosjon: 60
Snop: 0
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (1, 2, 5, 8)

Dagens total: 205

Tirsdag

Trening: 60
Mosjon: 20
Snop: 0
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (2, 5, 7, 8)

Dagens total: 205

Onsdag

Trening: 20
Mosjon: 15
Snop: 0
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (5, 7, 9, 11)

Dagens total: 160

Torsdag


Trening: 20
Mosjon: 20
Snop: 25
Tur: 25
Plukk og miks: 100 (1, 5, 7, 8)

Dagens total: 190

Bonus:

Trening: 50
Mosjon: 0
Snop: 0
Tur: 50
Plukk og miks: 50


Totalt: 1095
Du skal ha bonus på mosjon også hvis poengsummen på det er riktig. "Mosjon: 5 poeng pr 10 min (eks 30 min 15 poeng, 60 min 30 poeng)". Det betyr at du hadde en times mosjon på søndag og to timer på mandag bl.a og da har du jo godt over kravet for bonus.
Husk å endre før fristen :)
 
Last edited:
Back
Topp