Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Som jeg skrev over sier jeg ikke at det ene utelukker det andre, men jeg synes det er en uting med overflod av gaver og at antall og pris på gaver skal være i fokus.

Hva er overflod da? Er ikke alle som har 30 onkler og tanter, 4 par besteforeldre osv.
Vi har en svært liten familie, mine barn får ikle overflod på julaften. Jeg sitter ofte igjen med en vond klump i magen etter julaften for ungene sitter med en liten stabel klær som kommer godt med, og ingen leker.
Alle vet at klær ikke er favoritten til små barn, man trenger ikke skjule det :)

Vi blir vel nesten opp i den samme summen til være tre Ts, vi bruker ca 3000 på hver pluss/minus :)

Har ingen fast sum. I år blir det gaver for ca 2000 til barnet.

Hva er overflod da? Er ikke alle som har 30 onkler og tanter, 4 par besteforeldre osv.
Vi har en svært liten familie, mine barn får ikle overflod på julaften. Jeg sitter ofte igjen med en vond klump i magen etter julaften for ungene sitter med en liten stabel klær som kommer godt med, og ingen leker.
Alle vet at klær ikke er favoritten til små barn, man trenger ikke skjule det :)

Vi blir vel nesten opp i den samme summen til være tre Ts, vi bruker ca 3000 på hver pluss/minus :)
Jeg synes vel ikke det skal være riktig å si overflod fordi man har stor familie heller som vi har, vi kan da ikke nekte familie å komme med gaver.
Jeg skjønner det er kjipt andre veien da

Blir litt sjokkert over summene folk bruker :o utstyr og klær får frøkna når hun trenger det, så gave absolutt maks 1000. Ser flere gir flere gaver og noen flere dyre. Jeg tenker en dyr gave må holde :)

Jeg vet ikke! Men har ofte makspris på 1500. Vi kunne fint prioritert slik at vi kunne brukt 5000+ per barn på julaften, men det ser jeg ingen grunn til at vi skal.

For det første handler ikke jula om dyre gaver, for det andre greier jeg ikke i min villeste fantasi å komme på en så dyr gave som barna mine trenger. Jeg får det rett og slett ikke til.

Jeg har ikke kjøpt ferdig gaver til dem, men planlegger å kjøpe Duplo, og en snøkule hver til dem. Det blir ikke så alt for dyrt.

Vi bruker ca 1000kr pr.barn. Syns det blir helt feil å gi de utstyr for tusentalls kroner til jul, utstyr får de når de trenger det, julegaver er noe de ønsker seg[emoji5]

Forøvrig er det alltid samme svarene i sånne tråder, alltid noen som må mene at at andre bruker for mye penger og må kritisere det.

Lurer på om jeg skal begynne å skrive at jeg synes noen bruker for lite penger ;) Hadde hvertfall laget litt liv her inne da tror jeg

Kjære vene, hadde jo blitt krig her inne da[emoji23][emoji23]

Tror nok ingen kjører økonomien i grøfta pga julehandelen.. de fleste har nok kontroll på økonomien sin og kjøper etter lommeboka, og hva de har råd til.
Opp til hver enkelt hva de legger i julegavene.

Det er det dessverre alt for mange som gjør[emoji17]

Å du har problemer med det fordi?
Ja jeg er opptatt av klær og utstyr blant annet, samme som jeg er opptatt av reising og bøker, så da er det vel naturlig å snakke om det akkurat som andre er opptatt av vesker feks og forteller hvilke de har kjøpt ;)
Om du ikke liker det så hopp over det da eller blokker meg så du ikke ser innleggene .

Samme her. Så jeg skryter vel jeg og.... [emoji23]

Jeg synes vel ikke det skal være riktig å si overflod fordi man har stor familie heller som vi har, vi kan da ikke nekte familie å komme med gaver.
Jeg skjønner det er kjipt andre veien da

Nei, men klart blir pakkehaugen større sånn er det og det stor forskjell. Jeg mente ikke noe vondt andre veien, men det virker som mange tror at vi alle sitter med store familier og barna blir så lei pakker at de pakker opp i flere dager etter julaften.
Derfor jeg lurte på hva er overflod?

Nei, men klart blir pakkehaugen større sånn er det og det stor forskjell. Jeg mente ikke noe vondt andre veien, men det virker som mange tror at vi alle sitter med store familier og barna blir så lei pakker at de pakker opp i flere dager etter julaften.

Nei jeg vet du ikke mener noe vondt, var egentlig mer et svar til dette med overflod og være negativ til at noen får mange pakker for det er mange som uttaler seg om det. Jeg husker en sånn diskusjon på ett annet forum og da var det flere som nevnte at alt over 10 pakker var overflod og man burde be folk gå sammen om å kjøpe om man fikk mer enn 10

Overflod er vel når du sitter hele kvelden og pakker oppgaver istedet for å feire jul. Sånn har vi det ofte, og vi har sagt til familie at vi må roe ned nå (på en fin måte). Skal feire hos svigers i år, så slipper nok litt unna overfloden, men stort sett sitter vi jo med gaver opp hele juletreet omtrent :p

Nei jeg vet du ikke mener noe vondt, var egentlig mer et svar til dette med overflod og være negativ til at noen får mange pakker for det er mange som uttaler seg om det. Jeg husker en sånn diskusjon på ett annet forum og da var det flere som nevnte at alt over 10 pakker var overflod og man burde be folk gå sammen om å kjøpe om man fikk mer enn 10

Jeg bare forstår ikke hvorfor andre skal mene noe med pakkene barn får.
Noen har 30 onkler og tanter, noen har ingen. Sier seg selv at pakkehaugen er forskjellig hos oss alle. Jeg ville ikke nektet mine familiemedlemmer å kjøpe gaver til mine barn :)

Jeg bare forstår ikke hvorfor andre skal mene noe med pakkene barn får.
Noen har 30 onkler og tanter, noen har ingen. Sier seg selv at pakkehaugen er forskjellig hos oss alle. Jeg ville ikke nektet mine familiemedlemmer å kjøpe gaver til mine barn :)
Nei, jeg skjønner heller ikke det, og jeg kunne heller ikke nektet noen av de å kjøpe

Ingen overflod her i hvert fall, selv om jeg kjøper flere pakker til hvert av barna. Om jeg (og moren min, hun kjøper ofte flere ting) hadde holdt oss til en pakke hver, hadde hver unge fått fire pakker hver + eventuelt noe smått fra venner. Og kall meg gjerne materialistisk fordi jeg synes det er stusselig for et barn å ha fire pakker å åpne på julaften altså, det tåler jeg fint!

Ca 1000kr , har bare et barn, venter nummer to nå straks. Tenker ca 1000 kr på hvert barn :-)

Jeg legger ikke en grense for hva jeg skal kjøpe for, det er så ulikt fra år til år hva ønskene og behovet er. Jeg bruker heller ikke lik sum på de nettopp av den grunn. Eldste ønsker seg rideleir og rideutstyr, vi har gått flere sammen om rideleiren og det blir nok jeg som betaler mest. Men hun får noe mer, Ikke fordi hun hadde forventet det men fordi jeg ønsker å gi hu det. Sko og klær får hun når hun trenger det, men om hu vil ha nytt fordi hun har lyst på kan hun ønske seg det til jul. Småen har ikke de samme dyre ønskene og hans gave blir da billigere. Hva andre velger er helt opp til de og ikke noe jeg legger meg oppi.

Back
Topp