Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Mine er 1 og 2 år. Kjøper ikke julegaver til de. De får nok gaver av andre og de er for små til å skjønne noe av jul og gaver. Klær og nødvendig utstyr får de i løpet av året. Når de blir større blir det ingen gaver i mange tusen kroner klassen. Er opptatt av at jul ikke skal handle om overflod av gaver, men tid med familien.

Jepp. Det ble nylig avslørt her faktisk. Et godt voksent par som skilte seg. Mannen har alltid tjent godt, de har alltid hatt det de trenger x10, vært på ferier osv. Kona har ikke fulgt med på det økonomiske, og det viser seg at de, etter ca 15 år med huslån, har en mill mer i lån enn det vi har på huset vårt. Vi har hatt huset i fem år, huset vårt er nok hakket mer verdt pga utleiedel, men husene er så og si identiske i størrelse osv. Og vi er naboer. Så de har hatt en fin fasade, og sitter igjen med mye gjeld.

Uff, det er trist.. mange som kan miste kontrollen. Ofte er det andre ting som ligger i bunn, så vakker det på seg. Når en først gir blaffen i regningene og bruker penger på å leve livet, er det hardt å gi slipp på det. Sett en del på luksusfellen, og der er det mange som føler de må unne seg alt mulig. Så mister de kontrollen..
det er desverre en kortvarig glede, for i lengden så vil det stoppe seg selv.
Vi lever ganske økonomisk, og alt det faste blir betalt først, så lever vi av det vi har igjen

Mine er 1 og 2 år. Kjøper ikke julegaver til de. De får nok gaver av andre og de er for små til å skjønne noe av jul og gaver. Klær og nødvendig utstyr får de i løpet av året. Når de blir større blir det ingen gaver i mange tusen kroner klassen. Er opptatt av at jul ikke skal handle om overflod av gaver, men tid med familien.

Det er jo ikke enten eller.. her får de både fine gaver, OG masse familietid og kos

Jeg må bare si at jeg er redd. Redd for at mine små skal bli som nevøen vår på samboers side. Han er veldig snill, men han blir så EKSTREMT sur hvis ikke hver tredje pakke er til han. Han setter seg og sutrer ordentlig, blir 7år i starten av 2019!
Slik jeg har sett det, så har de ikke skjemt ham noe spesielt bort heller.
Hvordan unngå det? :nailbiting:

Min er bare 16 mnd. Så han tenkte jeg vi skulle kjøpe duplo til. Får nok ikke gave for mer enn 500-1000 kr. Det gidder vi ikke på en ettåring.
Når han blir eldre så blir nok maksbeløpet 1500 uansett alder, vi bruker ikke så mye penger på julegaver

Det er jo ikke enten eller.. her får de både fine gaver, OG masse familietid og kos

Sier ikke at det er enten eller, men at vi prioriterer ned gaver da vi generelt er imot at gaver skal ta fokuset bort fra det vi mener er viktigst med jula - familie tid. Tenker at barna ikke har godt av å bli overlesset med gaver en gang i året. Vet at jeg setter ting litt på spissen. Barna mine lider ikke, de har mer enn nok tøy og leker og det vil de fortsette med å ha, men vil lære barna mine at til jul er det ikke det materielle som står i fokus.

Oj så mye penger folk bruker! Vi kommer sikkert til å bruke 1000kr på gave til toåringen. Når det er sagt sparer jeg all barnetrygden hans på sparekonto, så vi bruker jo en del mer resten av året på ting og tang han trenger :-)

Varierer. Men gjerne 500 - 1000 kr pr unge. Kommer til å ligge på rundt 500 kr i år pr unge. Må prøve holde det litt nede. Og går det over kan vi slå oss sammen om det de eventuelt ønsker seg med andre i familien.

Som når eldste ønska seg pc feks.

Oj så mye penger folk bruker! Vi kommer sikkert til å bruke 1000kr på gave til toåringen. Når det er sagt sparer jeg all barnetrygden hans på sparekonto, så vi bruker jo en del mer resten av året på ting og tang han trenger :)

En to åring skjønner jo ikke helt konseptet jul, og skjønner heller ikke verdien av gave. Er fornøyd bare han får pakke opp en lekebil. Det er litt annerledes når en kjøper gave til en tenåring. Store barn trenger mye mer utstyr både til alpint, sykkel, klær osv. Når de er tenåringer koster ski ofte mere enn de var 5 år.. så da ryker det en del penger.. tlf skal de jo også ha.

Du gjør lurt i å sette av barnetrygden, for den trenger du nok når barna blir større

Må da ha rett til å ha meninger, og jeg fikk faktisk litt bakoversveis av summene. Og jeg var ikke så krass at en trenger å bli så fornærmet.
Noen som er fornærmet?
Hva man kjøper for må være opp til hver enkelt tenker jeg.
Om naboen bruker 10 000 til sitt barn så er ikke det noe jeg trenger å bry meg om, tenker bare vi er forskjellige da

Last edited:
Til Kengu. Hun lar jo aldri sjansen gå fra seg til å fortelle hvor mye penger hun handler for eller hva hun handler.
Å du har problemer med det fordi?
Ja jeg er opptatt av klær og utstyr blant annet, samme som jeg er opptatt av reising og bøker, så da er det vel naturlig å snakke om det akkurat som andre er opptatt av vesker feks og forteller hvilke de har kjøpt ;)
Om du ikke liker det så hopp over det da eller blokker meg så du ikke ser innleggene .

Min får ogsp ulltøy, ønsket seg blender ett år, førstehjelpsskrin har han igså ønsket seg siden han skadet seg så mye :)
Enig! Veldig stas å få flere pakker å åpne opp. Mine får både ulltøy og skiklær. Og selv om det er ting de trenger, vet jeg at de blir kjempeglad for det. Jeg har tantebarn som er i tenårene.. de får jo div sminke og klær. Det er jo det de ønsker seg. Og det er jo fordi de bruker det.

Å du har problemer med det fordi?
Ja jeg er opptatt av klær og utstyr blant annet, samme som jeg er opptatt av reising og bøker, så da er det vel naturlig å snakke om det akkurat som andre er opptatt av vesker feks og forteller hvilke de har kjøpt ;)
Om du ikke liker det så hopp over det da eller blokker meg så du ikke ser innleggene .

Enig med deg! Jeg legger fint lite merke til hvem som skriver hva her inne.. jeg scroller bare nedover, og svarer på det jeg føler føler for å svare på. Har lite kontroll på hvem som skriver..
uansett, en må kjøpe det en liker og er opptatt av. Folks økonomi er jo en privatsak.. om naboen bygger ut terrassen, trenger ikke jeg å mene noe om det, hva de bruker penger på eller ei.. ofte handler det om prioriteringer.

Tror det blir 4-500 til ettåringen.

Vi er oppe i 10.000 kr nå... på de to våre.. enda har vi ikke kjøpt noe gøy til de.
Mest utstyr og klær
Vi er laaaangt unna kr 10000. Da er vi konkurs. Ungene og besteforeldrene får gave. Maks kr 3000-4000 tilsammen for alle gaver.

Uff, det er trist.. mange som kan miste kontrollen. Ofte er det andre ting som ligger i bunn, så vakker det på seg. Når en først gir blaffen i regningene og bruker penger på å leve livet, er det hardt å gi slipp på det. Sett en del på luksusfellen, og der er det mange som føler de må unne seg alt mulig. Så mister de kontrollen..
det er desverre en kortvarig glede, for i lengden så vil det stoppe seg selv.
Vi lever ganske økonomisk, og alt det faste blir betalt først, så lever vi av det vi har igjen

Veldig trist. Vi har absolutt ikke en fasade som tilsier at vi vasser i penger, tar oss ikke råd til dyre ferieturer osv, men lånet minker :)

Jeg har en på snart 10 selv, men aldri i verden om vi kjøper julegaver til flere tusen til ham likevel.

Ikke tenåring riktignok, men heller ikke et lite barn.

Men har man råd, så er det jo bare å kjøre på. Men man trenger ikke kjøre økonomien i grøfta fordi man må gi ungene julegaver for flere tusen heller. Uansett alder.

Forsåvidt ikke bare ment på dere to, men generelt.
Å det er jo deres valg , andre velger annet.
Hvorfor sitere oss om det ikke var ment til oss?
Bi kjører hekdigvis ikke økonomien i grøfta med p gi gave til 3000 til barnet vårt, hadde blitt bekymret om vi gjorde det

Har ingen fast sum vi kjøper for. Vår er 4 år. Har det han trenger av «store ting» (type ski, slalåm, sykkel etc) fra før. Sikkert ting vi burde ventet med å kjøpe til jul bursdag, men som vi har kjøpt ved behov. Så her pleier vi å sette inn penger på kontoen, synes det er vanskelig å finne på noe. Gidder ikke kjøpe bare for å kjøpe. Har en del familie og venner som kjøper, og har nok med å lage en ønskeliste når de etterspør :p Han har til nå endt opp med flere julegaver enn han har hatt interesse av å åpne og har foreløpig ikke lurt på hvorfor det ikke har ligget noe under treet :p

Back
Topp