Bør barnetrygden økes?

Jeg lurer også på dette? For uansett hvor mye jeg leser om dette tema så kommer det opp at barnetrygden er i dag den billigste velferdsgode fordi den koster minimalt å Administrere, hvordan få dette til å bli billigere med at man skal hele tiden sjekke dette opp mot inntekt skjønner ikke jeg.

Så er det slik at noen goder må gå til alle, for vi ønsker å opprettholde velferdstaten vår.
Da må man ha litt giverglede (ønske om å skatte), og følelsen av at alle får igjen litt for det man gir. Man får ikke det om alt av stønader til de som har mest forsvinner.

Jeg kan ikke skjønne at dette kan drives uten kostnad, noen må jo styre dette og tenk på alle arbeidsgiverne som må bruke tiden sin på å dokumentere inntekt, nei dette er kok mer jobb enn morro og det koster helt sikkert mer enn det smaker [emoji849]
 
Nei, vi har en felleskonto som slike ting går ut fra, så er jo felles økonomi. Men vi har også våre private midler, han dog mer enn meg [emoji14] for eksempel boliglån blir trukket fra hver vår konto:)
Hadde jeg bodd alene så hadde jeg vært virkelig avhengig av barnetrygden hvertfall :p
Det hadde jeg og, så jeg eier ikke dårlig samvittighet for å spare de pengene hver mnd til vi faktisk trenger dem. For den dagen kommer nok :)
Tror nok ingen bryr seg så mye om hvordan man disponerer pengene, for bor man sammen så deler man. Opp til hver enkelt hvordan.
Men jeg vet jo at samboer ikke ville latt meg gå personlig konkurs bare fordi han tjener nesten dobbelt av hva jeg gjør [emoji14]
 
Det hadde jeg og, så jeg eier ikke dårlig samvittighet for å spare de pengene hver mnd til vi faktisk trenger dem. For den dagen kommer nok :)
Tror nok ingen bryr seg så mye om hvordan man disponerer pengene, for bor man sammen så deler man. Opp til hver enkelt hvordan.
Men jeg vet jo at samboer ikke ville latt meg gå personlig konkurs bare fordi han tjener nesten dobbelt av hva jeg gjør [emoji14]
Samme her, han hjelper jo ut hvis det skulle knipe :)
Jeg vet også at pengene kommer til å trenges, etterhvert :) men ikke særlig morsomt at folk kan finne på å sidestille det med trygdesvindel :eek:
 
Samme her, han hjelper jo ut hvis det skulle knipe :)
Jeg vet også at pengene kommer til å trenges, etterhvert :) men ikke særlig morsomt at folk kan finne på å sidestille det med trygdesvindel :eek:

Det er jo ikke det! Altså som jeg skrev over så har jeg tre barn. Det koster!
Og jeg sparer alt jeg kan slik at jeg har til da vi trenger det.
Som denne høsten så trengte alle nye sko, vinterdresser, ullundertøy, og mellomlag.
Og når man er opp i størrelser som 150-160 så koster det mer enn størrelsene på 80/90.
Jeg har brukt i gjennomsnitt litt over 3000 på hver unge, jeg har handlet på tilbud, jeg har gjort flere kupp allikevel kommer det altså på nesten 10.000 for ungene mine denne høsten. Og det er høst/vintersesong.
Heldigvis så sparer jeg litt, slik at jeg har en liten buffer til slikt, for alle barn trenger klær.
Og jeg er ingen snylter av den grunn, barnetrygden går til det den skal :)
 
Det er jo ikke det! Altså som jeg skrev over så har jeg tre barn. Det koster!
Og jeg sparer alt jeg kan slik at jeg har til da vi trenger det.
Som denne høsten så trengte alle nye sko, vinterdresser, ullundertøy, og mellomlag.
Og når man er opp i størrelser som 150-160 så koster det mer enn størrelsene på 80/90.
Jeg har brukt i gjennomsnitt litt over 3000 på hver unge, jeg har handlet på tilbud, jeg har gjort flere kupp allikevel kommer det altså på nesten 10.000 for ungene mine denne høsten. Og det er høst/vintersesong.
Heldigvis så sparer jeg litt, slik at jeg har en liten buffer til slikt, for alle barn trenger klær.
Og jeg er ingen snylter av den grunn, barnetrygden går til det den skal :)
Vi sparer til trangere tider, vi vet at det kommer. Både fordi ungene blir større (som du nevner), det går opp og ned med min lønn hver mnd og fordi vi ønsker å kjøpe et annet hus (da leie ut her vi bor nå), vi ønsker litt større plass og mye mer hage :happy:
Javel, så er vi ikke avhengig av å bruke pengene akkurat nå, men de kommer til å gå til det den er beregnet for, slik du sier :)
 
Samme her, han hjelper jo ut hvis det skulle knipe :)
Jeg vet også at pengene kommer til å trenges, etterhvert :) men ikke særlig morsomt at folk kan finne på å sidestille det med trygdesvindel :eek:
Tror nok de færreste gjør det, og heldigvis så gjør ikke staten det heller :) Hva enkeltpersoner måtte mene om det bryr jeg meg svært lite om.
Kan jo gjerne si at vi ikke sparer barnetrygden, men av mine egne penger istedenfor, så kanskje det er mer godtatt? [emoji14] hehe

Vi kjøpte ny bil i februar fordi min sang på siste vers, og da gikk alle mine sparepenger med til egenkapital. Plutselig dukker det jo opp utgifter som er litt høyere, og da er det greit å ha pengene satt av tenker jeg. Man MÅ ikke bruke de med en gang man får dem. Om vi bruker dem om et år eller om 10 år får være opp til oss ;)
 
Nå må du huske at ting kan forandre seg fort, jeg mener også man skal planlegge, bl.annet at man muligens ikke har barnehageplass etter permslutt osv... men man kan ikke planlegge mange år frem og man kan bli syk eller miste jobben. Mange som er hjemmeværende er jo syke og da tenker jeg det ikke bør forventes at de ikke har barna i barnehagen, barnehagen er flott for barn mtp det sosiale så selv om mor/far er hjemme så kan man da fint bruke barnehage med god samvittighet.



Og.... jeg tror virkelig ingen får barn pga barnetrygden[emoji23][emoji85]

Ja, som jeg skrev- uforutsette ting kan skje.. med oss alle.
 
Det er vel litt vel naivt å si at man ikke trenger barnehageplass om man er hjemmeværende.
Det er bra for barn å bli sosialisert å lære seg hvordan man skal leke pent og oppføre seg rundt andre barn.
Noen kan være så syke at de må ha en avlastning i hverdagen sånn at barn må i barnehage.
Hvordan skal man gå rundt å finne seg en jobb om man har unger med på slep?

Man trenger kanskje ikke full bhg plass, om en ikke har råd til det.. ja, det er fint for barn å være i bhg, men de trenger det strengt tatt ikke før de er 3 år. 1 åringer har ingenting i bhg og gjøre om de ikke MÅ pga foreldrenes jobb.

Poenget mitt er at vi kan ikke bare kreve og kreve fra staten, og skal ha alt gratus fordi vi velger å få barn.
Når barna er små og en har bhg utgifter må en bare slakke krava på andre materielle ting.
 
De som nevnte misunnelse i tråden, skriver nok det fordi enkelte mener de "rike" ikke har krav på trygd, og kaller det tom svindel...

Hvorfor vil ikke de som har dårlig råd at de med god råd skal få trygd? Det er jo ikke enten eller
 
De som nevnte misunnelse i tråden, skriver nok det fordi enkelte mener de "rike" ikke har krav på trygd, og kaller det tom svindel...

Hvorfor vil ikke de som har dårlig råd at de med god råd skal få trygd? Det er jo ikke enten eller

At noen kaller det svindel, eller sidestiller med svindel er jo bare tragisk fra ende til annen, trygdesvindel er når man lurer seg til stønader man ikke har krav på. Alle har krav på barnetrygd om man har barn og ingen lurer til seg den, man får den automatisk,ikke rart man drar misunnelsekortet når folk klarer å lire ut noe så dumt[emoji23]
 
Last edited by a moderator:
Nja njæ. Syns de som har nok penger ikke burde få noe, og de som har lite penger burde få mer.

Men hvem bestemmer hvem som har nok penger? Vi har en relativt høy husstandsinntekt men går i minus hver måned. Og det er ikke fordi vi bedriver luksusfelleaktiviteter. Denne økningen ville helt klart ha kommet våre barn til gode.
 
Men hvem bestemmer hvem som har nok penger? Vi har en relativt høy husstandsinntekt men går i minus hver måned. Og det er ikke fordi vi bedriver luksusfelleaktiviteter. Denne økningen ville helt klart ha kommet våre barn til gode.

Fungerer fint i andre land. I England så får alle barnetrygd. Men om du tjener mer enn £50k i året så må du betale tilbake deler av det i skatt. Tjener du £60k i året så må du betale tilbake alt i skatt.
 
Fungerer fint i andre land. I England så får alle barnetrygd. Men om du tjener mer enn £50k i året så må du betale tilbake deler av det i skatt. Tjener du £60k i året så må du betale tilbake alt i skatt.

Hva er vitsen med å betale ut en ytelse som du må betale tilbake i skatt?[emoji23] for et tullete opplegg...
 
Hva er vitsen med å betale ut en ytelse som du må betale tilbake i skatt?[emoji23] for et tullete opplegg...

Fordi ikke alle vet hvor mye de tjener hvert år. Det er ihvertfall et bedre opplegg her enn i Norge, der griske foreldre tar imot stønader de ikke trenger
 
Fordi ikke alle vet hvor mye de tjener hvert år. Det er ihvertfall et bedre opplegg her enn i Norge, der griske foreldre tar imot stønader de ikke trenger

Haha... griske? Er du seriøs eller? Hvem bestemmer hvem som trenger og hvem som ikke gjør det? Jeg kan ihvertfall si at barnetrygden her spares til ungene og går direkte til de den dagen de trenger den er det å være grisk mener du?
 
Haha... griske? Er du seriøs eller? Hvem bestemmer hvem som trenger og hvem som ikke gjør det? Jeg kan ihvertfall si at barnetrygden her spares til ungene og går direkte til de den dagen de trenger den er det å være grisk mener du?

Barnetrygden er der for å hjelpe å betale ting fordi man har barn. Setter man det på en sparekonto så trenger man ikke de pengene. Da er det bedre at de som ikke har så mye penger får mer.
 
Barnetrygden er der for å hjelpe å betale ting fordi man har barn. Setter man det på en sparekonto så trenger man ikke de pengene. Da er det bedre at de som ikke har så mye penger får mer.

Jeg har like mye rett på dem som alle andre, vi hadde spart heøt uavhengig av den stønaden så om vi skal være pirkete kan jeg jo si at vi sparer 1000kr pr.barb i mnd om det kommer fra lønn eller trygd er uvisst, vi kutter andre ting for å kunne spare forsi vi vil sikre ungene i fremtiden.
 
Jeg har like mye rett på dem som alle andre, vi hadde spart heøt uavhengig av den stønaden så om vi skal være pirkete kan jeg jo si at vi sparer 1000kr pr.barb i mnd om det kommer fra lønn eller trygd er uvisst, vi kutter andre ting for å kunne spare forsi vi vil sikre ungene i fremtiden.

Det er jo nettopp der griskheten kommer inn. «Jeg har like mye rett». Trenger du det ikke så hadde det vært bedre at de pengene ble sendt til en familie som ikke har råd til å spare 1000 kr i mnd.
 
Det er jo nettopp der griskheten kommer inn. «Jeg har like mye rett». Trenger du det ikke så hadde det vært bedre at de pengene ble sendt til en familie som ikke har råd til å spare 1000 kr i mnd.

Jeg er ikke grisk fordi jeg mener barna mine fortjener de pengene de har rett på, på lik linje med andre barn, barnetrygden er til å sikre barna og det gjør vel jeg når jeg sparer, du er vel såpass hard på har jeg sett i andre tråder at du mener man bare kan prioritere og kutte så da kan vel de familiene som ikke har råd til sparing gjøre det da[emoji6]
 
Back
Topp