Bør barnetrygden økes?

Folk med god økonomi bør ikke kreve det. Først og fremst er jo ungene ens eget ansvar, også økonomisk. Barnetrygden skal SIKRE at barn får det de trenger. Så barnetrygden er ikke en premie, men en sikkerhet. Og personlig mener jeg de skulle hatt en maksgrense på inntekt for å få trygd, da hadde de lett hatt råd til å øke trygden for de som faktisk trenger den. Å dele ut 900 kr til alle som har varn er bare idioti.

Noen setter også trygden inn på en sparekonto hver måned, DET er i hvertfall tull. Da trenger man det ikke. Kan sidestilles med trygdesnylting

Først og fremt er ungenes ens eget ansvar skriver du.
På hvilken inntekt begynner dette ansvaret å gjelde? For de med mindre inntekt har ikke dette ansvaret? Bare de med god inntekt har ansvar for å forsørge de barna man setter til verden?
Det er ingen regler for hva man skal bruke trygden til, så å si at det å spare pengene kan sidestilles med trygdesnylting blir kanskje å dra det litt langt? Så vidt meg bekjent så er trygdesnylting kriminelt, er altså de som sparer en 1000 lapp til barna i måneden kriminelle?
 
men familier med god økonomi behøver ikke økonomisk "bedring".

De trenger det like mye som man gjorde det da trygden ble til, det var rike den gangen også, forskjellen var vel at det var enda større forskjell mellom fattig og rik.
Det koster like mye for oss alle å ha barn, fattig eller rik og det er i Norges interesse at man får barn og stimulere til at barn blir satt til verden.
Stønader til de som har minst finnes.
Jeg blant annet betaler veldig mye mer i barnehageutgifter, helt greit og innenfor.
Derimot man bruker ikke mer penger for at de med mer penger enn andre skal få mindre.
Som da behovsprøvd barnetrygd vil gjøre, det krever enormt med å finne ut hvem som har krav og hvem som ikke har krav, har inntekten endret seg det siste året, har den økt minket?
Hva tror du slikt koster staten?
Og hvorfor er det viktig å ta fra de som har mer, samtidig som det koster staten mer?
 
Folk med god økonomi bør ikke kreve det. Først og fremst er jo ungene ens eget ansvar, også økonomisk. Barnetrygden skal SIKRE at barn får det de trenger. Så barnetrygden er ikke en premie, men en sikkerhet. Og personlig mener jeg de skulle hatt en maksgrense på inntekt for å få trygd, da hadde de lett hatt råd til å øke trygden for de som faktisk trenger den. Å dele ut 900 kr til alle som har varn er bare idioti.

Noen setter også trygden inn på en sparekonto hver måned, DET er i hvertfall tull. Da trenger man det ikke. Kan sidestilles med trygdesnylting

Om ungene er eget ansvar økonomisk så skal det gjelde alle, fattigdom har vi andre stønader til.

Syns det er merkelig at ingen tenker på kostnadene rumdt dette? Tror du dette regnes ut automatisk? At det er en data som på magisk vis bestemmer hvem som skal få?
 
Bare fordi man ikke ønsker barnetrygden behovsprøvd betyr ikke det at man ønsker de med mindre å ha det godt. Syns det blir veldig enkelt å si behovsprøvd . Vil kreve mye ressurser og penger. Vil gå utover noe annet , og blir ikke nødvendigvis noe bedre...
 
Jeg bor i England nå, vi får ikke barnetrygd fordi vi eier hus :) vi har for mye penger til at vi skal kunne få barnetrygd. Så det går helt fint an i andre land :p
 
Du tuller nå ja?
Jeg har en sykdom som gjør at AAP er løsningen hos oss, i tillegg mistet mannen jobben i en periode, og vi satt med ca 20.000 i med tilsammen i den perioden.

8500 i husleie, 1500 i støm, 1000 i tlf, 500 i internett 1600 i bhg (behovsprøvd og redusert),
Buss 1400, 3000 i mat og hygiene(MME unge),

Da sitter vi igjen med 2000 som skulle gå til utstyr til meg, ungen og mannen.
Absolutt alt ble kjøpt brukt, vi gikk tidvis kraftig i minus, og hadde 500kr for mye i mnd til å få bostøtte.

Så når du sier at di kjøpte sko til 1000kr pr barn, så har jeg kansje en 100lapp å bruke. Og å handle utstyr for 10000kr, kunne jeg bare drømt om!

En ansatt i bhg fortalte meg at ungen trengte nye sko umiddelbart (da det plutselig ble jævlig varmt) og jeg gråt, for jeg hadde ikke råd, da måtte det gå ut over matbudsjettet.
Da skulle jeg faenmed hatt behovsprøvd barnetrygd da!
Og jeg er faen ikke misunnelig på deg, jeg har en mye bedre økonomi nå, og skulle lett gitt fra meg hele barnetrygda mot at jeg fikk større trygd i den perioden jeg trengte det mest!

At noen som har hatt mye penger hele veien er så trangsynt at dem ikke ser en sånn situasjon for andre er greit nok, og folk skal få si hva dem mener. Men det går jo ann å se lenger en sin egen nesetipp. Kansje se litt på andre sin situasjon.
Og så må det nevnes at jeg skulle gitt alt for å ta utdannelse, få bedre jobb og bedre økonomi den veien. Vært en av de som har "jobbet så hardt". Men det går faktisk ikke for alle!

Så tenk litt på det når du sier misunnelig, ja, du er heldig og sikkert jobbet hardt. Men jeg gir ærlig talt blanke faen i din økonomi. Jeg har mer en nok med å tenke på min egen ;)

Jeg tenker at det ikke er barnetrygden det er noe feil med i en slik situasjon, heller at dere feks ikke fikk bostøtte fordi du fikk 500kr for mye. Da hadde det vært bedre å gi dere 500kr mindre i bostøtte da ;) behovsprøvd barnetrygd høres font ut, men det koster vel mye. Og folk har jo gjerne utgifter etter hva de tjener.
 
Folk med god økonomi bør ikke kreve det. Først og fremst er jo ungene ens eget ansvar, også økonomisk. Barnetrygden skal SIKRE at barn får det de trenger. Så barnetrygden er ikke en premie, men en sikkerhet. Og personlig mener jeg de skulle hatt en maksgrense på inntekt for å få trygd, da hadde de lett hatt råd til å øke trygden for de som faktisk trenger den. Å dele ut 900 kr til alle som har varn er bare idioti.

Noen setter også trygden inn på en sparekonto hver måned, DET er i hvertfall tull. Da trenger man det ikke. Kan sidestilles med trygdesnylting

For meg fremstår dette veldig sneversynt. Hva man har som inntekt sier ikke nødvendigvis noe om hvor mye eller lite man sitter igjen med til slutt. Det er for eksempel store forskjeller på bokostnader som avhenger av hvor man bor i Norge. Et hus i for eksempel Finnmark koster jo en brøkdel av i Oslo.
 
Barnetrygden er en gode som skal gis til alle som har barn, det er en del av skatten en betaler.

Sykes definitivt at den bør økes.
Og jeg mener alle skal få barnetrygd uansett inntekt. Om noen familier har dårligere råd bør de søke støtte på andre måter enn å Rikke på barnetrygden for de som kobber fullt og betaler mye skatt.
 
Barnetrygden skal være et tilskudd for de som har barn. En barnetrygd i selg selv skal ikke være grunn nok til å sette barn til verden.
Det koster å ha barn, og det må en tenke nøye gjennom før en setter barn til verden. En kan ikke få barn, og forvente at samfunnet gir deg gratis barnehage, bostøtte, høyere barnetrygd osv.
Alle er ansvarlig for sin egen økonomi. Og ansvaret som følger med å få barn.

Ja uforutsette ting kan skje.. men det koster å leve for alle.

De som har dårlig råd som ønsker gratis bhg? Dårlig råd fordi en ikke er i jobb? Trenger ikke bhg plass om en er hjemmeværende...
 
Barnetrygden skal være et tilskudd for de som har barn. En barnetrygd i selg selv skal ikke være grunn nok til å sette barn til verden.
Det koster å ha barn, og det må en tenke nøye gjennom før en setter barn til verden. En kan ikke få barn, og forvente at samfunnet gir deg gratis barnehage, bostøtte, høyere barnetrygd osv.
Alle er ansvarlig for sin egen økonomi. Og ansvaret som følger med å få barn.

Ja uforutsette ting kan skje.. men det koster å leve for alle.

De som har dårlig råd som ønsker gratis bhg? Dårlig råd fordi en ikke er i jobb? Trenger ikke bhg plass om en er hjemmeværende...

Det er vel litt vel naivt å si at man ikke trenger barnehageplass om man er hjemmeværende.
Det er bra for barn å bli sosialisert å lære seg hvordan man skal leke pent og oppføre seg rundt andre barn.
Noen kan være så syke at de må ha en avlastning i hverdagen sånn at barn må i barnehage.
Hvordan skal man gå rundt å finne seg en jobb om man har unger med på slep?
 
Folk med god økonomi bør ikke kreve det. Først og fremst er jo ungene ens eget ansvar, også økonomisk. Barnetrygden skal SIKRE at barn får det de trenger. Så barnetrygden er ikke en premie, men en sikkerhet. Og personlig mener jeg de skulle hatt en maksgrense på inntekt for å få trygd, da hadde de lett hatt råd til å øke trygden for de som faktisk trenger den. Å dele ut 900 kr til alle som har varn er bare idioti.

Noen setter også trygden inn på en sparekonto hver måned, DET er i hvertfall tull. Da trenger man det ikke. Kan sidestilles med trygdesnylting
Men da går det igjen på, hva med de som har delt økonomi og samboer/evnt gift? Min samboer tjener godt, jeg har en middels betalt jobb og er i tillegg kun tilkallingsvikar. Man kan da ikke tvinge folk til å ha fullstendig felles økonomi? Men det blir vel et krav hvis man skal regne ut om man har krav på barnetrygd?
Vi har felles konto, men generelt ikke felles økonomi. Jeg vil vite at jeg klarer meg på egenhånd hvis det skal bli slutt, så jeg (og han) ønsker ikke fullstendig felles økonomi :)
Og hvor skal grensa gå for å få barnetrygd, mener du?

Jeg skal innrømme at vi setter pengene inn på kontoene til barna, men sannsynligvis forsvinner de til dyrere barneting (tøy, sko osv) når de blir større og er mer ut i f.eks barnehage. Selv om jeg ikke alltid har så god utbetaling så har vi satt av barnetrygd uansett, til dette formålet. Ja, vi kunne klart oss uten, men vil absolutt IKKE sidestilles det med trygdesnylting :eek:
 
Men da går det igjen på, hva med de som har delt økonomi og samboer/evnt gift? Min samboer tjener godt, jeg har en middels betalt jobb og er i tillegg kun tilkallingsvikar. Man kan da ikke tvinge folk til å ha fullstendig felles økonomi? Men det blir vel et krav hvis man skal regne ut om man har krav på barnetrygd?
Vi har felles konto, men generelt ikke felles økonomi. Jeg vil vite at jeg klarer meg på egenhånd hvis det skal bli slutt, så jeg (og han) ønsker ikke fullstendig felles økonomi :)
Og hvor skal grensa gå for å få barnetrygd, mener du?

Jeg skal innrømme at vi setter pengene inn på kontoene til barna, men sannsynligvis forsvinner de til dyrere barneting (tøy, sko osv) når de blir større og er mer ut i f.eks barnehage. Selv om jeg ikke alltid har så god utbetaling så har vi satt av barnetrygd uansett, til dette formålet. Ja, vi kunne klart oss uten, men vil absolutt IKKE sidestilles det med trygdesnylting :eek:

Jeg tror at om man er samboer så regner de med at dere har felles økonomi, selv om dere ikke har det. For det er jo to inntekter i hjemmet.
Trygdesnylting er det jo ikke, alle har krav på barnetrygd selv om de spares [emoji23]
 
Barnetrygden skal være et tilskudd for de som har barn. En barnetrygd i selg selv skal ikke være grunn nok til å sette barn til verden.
Det koster å ha barn, og det må en tenke nøye gjennom før en setter barn til verden. En kan ikke få barn, og forvente at samfunnet gir deg gratis barnehage, bostøtte, høyere barnetrygd osv.
Alle er ansvarlig for sin egen økonomi. Og ansvaret som følger med å få barn.

Ja uforutsette ting kan skje.. men det koster å leve for alle.

De som har dårlig råd som ønsker gratis bhg? Dårlig råd fordi en ikke er i jobb? Trenger ikke bhg plass om en er hjemmeværende...

Nå må du huske at ting kan forandre seg fort, jeg mener også man skal planlegge, bl.annet at man muligens ikke har barnehageplass etter permslutt osv... men man kan ikke planlegge mange år frem og man kan bli syk eller miste jobben. Mange som er hjemmeværende er jo syke og da tenker jeg det ikke bør forventes at de ikke har barna i barnehagen, barnehagen er flott for barn mtp det sosiale så selv om mor/far er hjemme så kan man da fint bruke barnehage med god samvittighet.



Og.... jeg tror virkelig ingen får barn pga barnetrygden[emoji23][emoji85]
 
Jeg tror at om man er samboer så regner de med at dere har felles økonomi, selv om dere ikke har det. For det er jo to inntekter i hjemmet.
Trygdesnylting er det jo ikke, alle har krav på barnetrygd selv om de spares [emoji23]
Det er jo slik det blir, så går jo veldig utover den som har minst inntjent når man ikke har felles (her er det meg, angrer på at man valgte helsevesenet til tider) :p
Det ene er lov, det andre er kriminelt, så kan ikke sidestilles :p
 
Jeg synes selv at alle burde få barnetrygd uavhengig av inntekt :)
Jeg har selv god inntekt, og ikke noe egentlig behov for barnetrygden.
Med tanke på den lave fødselsraten i Norge burde barnetrygden økes for absolutt alle ifølge meg!
Da blir det jo mer gunstig for alle å få barn i dagens samfunn :D

...Men å kalle de med dårlig økonomi for misunnelige synes ikke jeg er fint gjort.
Jeg føler ikke for å rakke ned på mennesker i en dårligere stilt situasjon enn meg selv :)
 
Jeg synes selv at alle burde få barnetrygd uavhengig av inntekt :)
Jeg har selv god inntekt, og ikke noe egentlig behov for barnetrygden.
Med tanke på den lave fødselsraten i Norge burde barnetrygden økes for absolutt alle ifølge meg!
Da blir det jo mer gunstig for alle å få barn i dagens samfunn :D

...Men å kalle de med dårlig økonomi for misunnelige synes ikke jeg er fint gjort.
Jeg føler ikke for å rakke ned på mennesker i en dårligere stilt situasjon enn meg selv :)
De ønsker jo gjerne at folk skal få flere barn, da tenker jo jeg at de hvertfall ikke burde fjerne/gå igang med behovsprøving ang noe som har vært der i flere tiår :happy:
 
Jeg synes selv at alle burde få barnetrygd uavhengig av inntekt :)
Jeg har selv god inntekt, og ikke noe egentlig behov for barnetrygden.
Med tanke på den lave fødselsraten i Norge burde barnetrygden økes for absolutt alle ifølge meg!
Da blir det jo mer gunstig for alle å få barn i dagens samfunn :D

...Men å kalle de med dårlig økonomi for misunnelige synes ikke jeg er fint gjort.
Jeg føler ikke for å rakke ned på mennesker i en dårligere stilt situasjon enn meg selv :)


Ingen som har kalt de med dårlig råd misunnelige, ikke skriv noe jeg ikke har skrevet. Derimot de som står på at den skal bli behovsprøvd koste hva det koste vil, selv om det blir dyrere for staten har jeg sagt at det kan være misunnelse det skyldes. De som er for behovsprøve barnetrygden er ikke ensbetydende med å ha dårlig råd.
Og bare for å ha sagt det lønnen din sier ingenting om hvor god råd du har, du kan tjene langt over gjennomsnittet og like vel slite med å få endene til å møtes.
 
Ingen som har kalt de med dårlig råd misunnelige, ikke skriv noe jeg ikke har skrevet. Derimot de som står på at den skal bli behovsprøvd koste hva det koste vil, selv om det blir dyrere for staten har jeg sagt at det kan være misunnelse det skyldes. De som er for behovsprøve barnetrygden er ikke ensbetydende med å ha dårlig råd.
Og bare for å ha sagt det lønnen din sier ingenting om hvor god råd du har, du kan tjene langt over gjennomsnittet og like vel slite med å få endene til å møtes.

Vel, jeg tolket det slik. "Man skal velge sine ord med omhu" sies det :)
Når du skrev at du følte det var for å straffe "de som har opparbeidet seg god lønn, bolig osv" pga misunnelse, regnet jeg bare med at de misunnelige var de som var dårligere stilt, altså de uten god lønn, bolig osv. Beklager om jeg missforstod :) Jeg forstod bare ikke hvem ellers som skulle være misunnelige..
Jeg tror det er mange som ikke har satt seg inn i hva det vil si å behovsprøve barnetrygden. Jeg tror de bare tenker så enkelt som = Det støtter barnefamilier som sliter økonomisk, så flott! Og ikke tenker over det mer enn som så :) De fleste mennesker er gode og ønsker ikke å straffe andre.
Jeg er klar over at lønn og dårlig råd ikke alltid har en klar sammenheng, men det er ofte en pekepinn på hvor man ligger an. Tjener man langt over gjennomsnittet og sliter veldig økonomisk, kanskje man skal se på forbruket?

Men ja, jeg tenker at vi skal øke barnetrygden, jeg. For absolutt alle! :D
 
Vel, jeg tolket det slik. "Man skal velge sine ord med omhu" sies det :)
Når du skrev at du følte det var for å straffe "de som har opparbeidet seg god lønn, bolig osv" pga misunnelse, regnet jeg bare med at de misunnelige var de som var dårligere stilt, altså de uten god lønn, bolig osv. Beklager om jeg missforstod :) Jeg forstod bare ikke hvem ellers som skulle være misunnelige..
Jeg tror det er mange som ikke har satt seg inn i hva det vil si å behovsprøve barnetrygden. Jeg tror de bare tenker så enkelt som = Det støtter barnefamilier som sliter økonomisk, så flott! Og ikke tenker over det mer enn som så :) De fleste mennesker er gode og ønsker ikke å straffe andre.
Jeg er klar over at lønn og dårlig råd ikke alltid har en klar sammenheng, men det er ofte en pekepinn på hvor man ligger an. Tjener man langt over gjennomsnittet og sliter veldig økonomisk, kanskje man skal se på forbruket?

Men ja, jeg tenker at vi skal øke barnetrygden, jeg. For absolutt alle! :D

Misunnelse kan gå på så mangt. Man kan være misunnelig på naboen selv om de har det samme som deg. Nei, jeg tenkte ikke kun på de som har dårlig råd, for mange med de med dårlig råd er ikke opptatt av å behovsprøve barnetrygden. Jeg tenkte kun på de som er veldig opptatt av å behovsprøve barnetrygden, om de er fattige eller rike spiller ingen rolle form meg og har heller ikke satt meg inn i hva de er.
Jeg har ingenting i mot å skatte mye, betale mer i barnehage/skole, jeg er også for støtte til fritidsaktiviter for de med lav inntekt. Og bostøtte burde heves slik den var før, og mer støtte til barnefamilier med lav inntekt.
Jeg er utrolig glad i velferdstaten vår der de som tjener mest betaler mest og de som tjener minst betaler minst. Derimot er jeg fullstendig i mot å bruke masse penger på at de som har mye ikke skal få bare for de har mer.

Og det at man må se på forbruket sitt er ikke bestandig helt riktig.
Når en helt Ok bolig koster 10 mill mot 1-2 mill et helt annet sted i Norge så er det ikke forbruket, man må godta at det også bor folk i byene sånn er det i landet vårt og de kan slite mer økonomisk en de som tjener under gjennomsnittet.
 
Misunnelse kan gå på så mangt. Man kan være misunnelig på naboen selv om de har det samme som deg. Nei, jeg tenkte ikke kun på de som har dårlig råd, for mange med de med dårlig råd er ikke opptatt av å behovsprøve barnetrygden. Jeg tenkte kun på de som er veldig opptatt av å behovsprøve barnetrygden, om de er fattige eller rike spiller ingen rolle form meg og har heller ikke satt meg inn i hva de er.
Jeg har ingenting i mot å skatte mye, betale mer i barnehage/skole, jeg er også for støtte til fritidsaktiviter for de med lav inntekt. Og bostøtte burde heves slik den var før, og mer støtte til barnefamilier med lav inntekt.
Jeg er utrolig glad i velferdstaten vår der de som tjener mest betaler mest og de som tjener minst betaler minst. Derimot er jeg fullstendig i mot å bruke masse penger på at de som har mye ikke skal få bare for de har mer.

Og det at man må se på forbruket sitt er ikke bestandig helt riktig.
Når en helt Ok bolig koster 10 mill mot 1-2 mill et helt annet sted i Norge så er det ikke forbruket, man må godta at det også bor folk i byene sånn er det i landet vårt og de kan slite mer økonomisk en de som tjener under gjennomsnittet.
Veldig enig i siste der. Vi bor i storby og har enebolig. Helt andre priser enn der jeg er født og oppvokst på Østlandet .
 
Back
Topp