Bør barnetrygden økes?

Bakgrunnen for barnetrygden var å utjevne ulikhetene mellom de som har barn, og de som ikke har.
Så ledes skal den ikke behovsprøves, men den skal også økes i henhold til konsumprisindeksen _HVERT ÅR_ for å opprettholde den originale intensjonen
 
Synes den skal økes, og at det skal gjelde for alle! De med lav inntekt bør få flere goder, som bl.a. gratis bhg og SFO. Men barnetrygden er viktig for flere enn dem med dårlig økonomi. Vi har selv en helt gjennomsnittlig økonomi, og kunne sikkert bli vurdert utenfor dem med behov for støtte av politikerne sitt perspektiv. Men så er det en gang slik at vi har tatt opp boliglån etter inntekten vi har , og betaler mye i mnd. Videre har vi Begge mye studielån for den utdannelse vi har valgt. Om vi skulle mistet nesten 2000 kr i mnd, hadde dette først og fremst gått ut over barna våre!! For inntekten vår dekker i stor grad faste utgifter, og jeg må stadig vente på barnetrygden for å handle dyrt utstyr til barna. F.eks. sko og vinterdress...


Jeg føler dette med behovsprøve barnetrygden handler mer om å «straffe» de som har opparbeidet set god lønn, bolig osv.
Rett og slett misunnelse, når de har faktisk regnet på at behovsprøve er dyrere enn slik stønaden er nå.
Vi må også bruke barnetrygden for at barna våre skal få klær og sko slik dere gjør.
Bare sko til mine tre barn kom på godt over 3000, så trenger de nye vinterklær, ullklær osv.
Jeg tror vi er opp i godt over 10.000 for klær til mine barn denne måneden.
Det er ikke sånn at bare fordi vi tjener godt så trenger vi ikke en liten trygd til å hjelpe oss med utgiftene vi har til våre barn.
Skal man fjerne trygden så får man fjerne den til alle. Og de som har dårlig råd i Norge får reduserte utgifter til barnehage/SFO, det kan jo vi bare drømme om, man kan få bostøtte osv. Masse stønader som ikke er for alle.
La oss heller heve de ett par hakk [emoji4]
 
Last edited:
Jeg føler dette med behovsprøve barnetrygden handler mer om å «straffe» de som har opparbeidet set god lønn, bolig osv.
Rett og slett misunnelse.
Vi må også bruke barnetrygden for at barna våre skal få klær og sko slik dere gjør.
Bare sko til mine tre barn kom på godt over 3000, så trenger de nye vinterklær, ullklær osv.
Jeg tror vi er opp i godt over 10.000 for klær til mine barn denne måneden.
Det er ikke sånn at bare fordi vi tjener godt så trenger vi ikke en liten trygd til å hjelpe oss med utgiftene vi har til våre barn.
Skal man fjerne trygden så får man fjerne den til alle. Og de som har dårlig råd i Norge får reduserte utgifter til barnehage/SFO, det kan jo vi bare drømme om, man kan få bostøtte osv. Masse stønader som ikke er for alle.
La oss heller heve de ett par hakk [emoji4]
Misunnelse? Huttetu så lei jeg er det misunnelseskortet , jeg vil hvertfall ikke ha den behovsprøvd fordi jeg er misunnelug
 
Dersom man ønsker at vi skal få flere barn er kanskje økning av barnetrygd en måte å stimulere til det på. Barnetrygd bør ikke behovsprøves, men knyttes til barnet. Forskjeller bør heller utjevnes over skatteseddelen.
 
Jeg føler dette med behovsprøve barnetrygden handler mer om å «straffe» de som har opparbeidet set god lønn, bolig osv.
Rett og slett misunnelse.
Vi må også bruke barnetrygden for at barna våre skal få klær og sko slik dere gjør.
Bare sko til mine tre barn kom på godt over 3000, så trenger de nye vinterklær, ullklær osv.
Jeg tror vi er opp i godt over 10.000 for klær til mine barn denne måneden.
Det er ikke sånn at bare fordi vi tjener godt så trenger vi ikke en liten trygd til å hjelpe oss med utgiftene vi har til våre barn.
Skal man fjerne trygden så får man fjerne den til alle. Og de som har dårlig råd i Norge får reduserte utgifter til barnehage/SFO, det kan jo vi bare drømme om, man kan få bostøtte osv. Masse stønader som ikke er for alle.
La oss heller heve de ett par hakk [emoji4]

Jøss, hva slags holdning er dette? Hvorfor sette opp et "vi" og snakke om misunnelse?

Samtidig har vi feks en regjering som kutter i stønader til de som har minst fra før, kutt som korrelerer mistenkelig med skattekutt til de aller rikeste, og i dette klimaet vil behovsprøving av barnetrygd kanskje være en naturlig debatt å ta.
 
Jøss, hva slags holdning er dette? Hvorfor sette opp et "vi" og snakke om misunnelse?

Samtidig har vi feks en regjering som kutter i stønader til de som har minst fra før, kutt som korrelerer mistenkelig med skattekutt til de aller rikeste, og i dette klimaet vil behovsprøving av barnetrygd kanskje være en naturlig debatt å ta.

For når man vet at behovsprøve ender opp som en dyrere stønad enn i dag, så handler det om at de som har skal iallefall ikke få mer.
Hvorfor behovsprøve noe som man vet ender opp dyrere stønad bare fordi man tjener mindre så skal det altså koste mer enn den allerede gjør.
Og ja, vi har en regjering som er glad i kutt, skal de røre barnetrygden så får de heller kutte den i sin helhet, og finne ny stønad til de barna som har minst. Slik de har gjort med barnehage/SFO.æ, du skaper ikke en stønad der færre får, men koster mer for samfunnet
Og du jeg må få lov å skrive vi som oss i vår familie uten at du skal henge deg opp i det, skriver ikke på vegne av deg eller andre.
 
Misunnelse? Huttetu så lei jeg er det misunnelseskortet , jeg vil hvertfall ikke ha den behovsprøvd fordi jeg er misunnelug

Det er overhode ikke noe kort, jeg bare forstår ikke logikken. Når man vet at dette vil koste samfunnet mye mer enn den gjør i dag så vil man altså heller bruke en hel haug med penger på byråkrati enn at alle skal få fordi de faktisk har opparbeidet seg enn god inntekt. Jeg finner ingen god grunn til at man skal ønske dette bortsett fra misunnelse. Hvilken god grunn synes du behovsprøve er når du vet at det betyr mer penger ut til helt andre ting enn rett til familier som trenger den?
 
Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter som følger med det å ha barn. Barnehage/SFO er en slik utgift. Sparing er ikke en slik utgift. Vi bruker den også til å spare, og dermed tenker jeg at vi ikke er en familie som trenger den på samme måte som de som må bruke den på bleier og barnemat.

Det er jeg helt enig i. Vi har en god inntekt og sparer barnetrygden til barna på hver deres konto. Kunne selvsagt kjøpt dyrere bil eller større hus og bruke de 2000 kr på nedbetaling av lån, men vi har valgt å prioritere å spare barnetrygden. Når vi er i den «luksus» situasjonen og kan velge å prioritere sparing synes jeg at vi ikke oppfyller «kravet» om bidrag til å dekke utgifter til barna.
 
Har ikke en godt betalt jobb selv, vi er på gjennomsnittet men om denne utregningen blir som den de bruker ved redusert betaling i barnehage f.eks så får ikke vi en krone[emoji85]

Den ser jeg, derfor LITT behovprøvd ;) slik at alle ikke får mer men at for Ola og Kari Nordmann som jobbet med vanlige jobber vil få den økt mens de som tjener mer vil ha det de har i dag feks.
 
Den er jo nesten en vits slik den er nå i hvertfall så noe bør jo gjøres. Ser problemet ved behovsprøving - hensikten skulle være å gjøre det mindre økonomisk belastende å ha barn. 970 kr i mnd er ikke mye hjelp i for folk med to inntekter, men å ta den vekk når mange er avhengige av den går heller ikke.

Å behovsprøve den blir både riktig og galt. Det blir jo forskjellsbehandling, men det er vi jo glade i i landet her så der ville ikke overrasket meg. Men det blir i hvertfall dyrt å gjennomføre! Da er det bedre at den er som den er.

At den ikke er justert etter kpi blir feil på alle måter, så å justere den er egentlig det enkleste. Det blir ca 1534kr for ett barn uten tillegg.
 
Jeg føler dette med behovsprøve barnetrygden handler mer om å «straffe» de som har opparbeidet set god lønn, bolig osv.
Rett og slett misunnelse, når de har faktisk regnet på at behovsprøve er dyrere enn slik stønaden er nå.
Vi må også bruke barnetrygden for at barna våre skal få klær og sko slik dere gjør.
Bare sko til mine tre barn kom på godt over 3000, så trenger de nye vinterklær, ullklær osv.
Jeg tror vi er opp i godt over 10.000 for klær til mine barn denne måneden.
Det er ikke sånn at bare fordi vi tjener godt så trenger vi ikke en liten trygd til å hjelpe oss med utgiftene vi har til våre barn.
Skal man fjerne trygden så får man fjerne den til alle. Og de som har dårlig råd i Norge får reduserte utgifter til barnehage/SFO, det kan jo vi bare drømme om, man kan få bostøtte osv. Masse stønader som ikke er for alle.
La oss heller heve de ett par hakk [emoji4]

Du tuller nå ja?
Jeg har en sykdom som gjør at AAP er løsningen hos oss, i tillegg mistet mannen jobben i en periode, og vi satt med ca 20.000 i med tilsammen i den perioden.

8500 i husleie, 1500 i støm, 1000 i tlf, 500 i internett 1600 i bhg (behovsprøvd og redusert),
Buss 1400, 3000 i mat og hygiene(MME unge),

Da sitter vi igjen med 2000 som skulle gå til utstyr til meg, ungen og mannen.
Absolutt alt ble kjøpt brukt, vi gikk tidvis kraftig i minus, og hadde 500kr for mye i mnd til å få bostøtte.

Så når du sier at di kjøpte sko til 1000kr pr barn, så har jeg kansje en 100lapp å bruke. Og å handle utstyr for 10000kr, kunne jeg bare drømt om!

En ansatt i bhg fortalte meg at ungen trengte nye sko umiddelbart (da det plutselig ble jævlig varmt) og jeg gråt, for jeg hadde ikke råd, da måtte det gå ut over matbudsjettet.
Da skulle jeg faenmed hatt behovsprøvd barnetrygd da!
Og jeg er faen ikke misunnelig på deg, jeg har en mye bedre økonomi nå, og skulle lett gitt fra meg hele barnetrygda mot at jeg fikk større trygd i den perioden jeg trengte det mest!

At noen som har hatt mye penger hele veien er så trangsynt at dem ikke ser en sånn situasjon for andre er greit nok, og folk skal få si hva dem mener. Men det går jo ann å se lenger en sin egen nesetipp. Kansje se litt på andre sin situasjon.
Og så må det nevnes at jeg skulle gitt alt for å ta utdannelse, få bedre jobb og bedre økonomi den veien. Vært en av de som har "jobbet så hardt". Men det går faktisk ikke for alle!

Så tenk litt på det når du sier misunnelig, ja, du er heldig og sikkert jobbet hardt. Men jeg gir ærlig talt blanke faen i din økonomi. Jeg har mer en nok med å tenke på min egen ;)
 
Misunnelse? Huttetu så lei jeg er det misunnelseskortet , jeg vil hvertfall ikke ha den behovsprøvd fordi jeg er misunnelug

For du tror ikke det finnes misunnelse eller? Forslaget om behovsprøvd trygd blir litt robin-hood politikk, man må ta fra noen for at andre skal få, det blir jo helt på tryne når det er barn man tar fra pg prislappen for å få dette til å bli riktig utregnet er så enorm at man like godt kunme delt ut litt mer til alle.
 
Du tuller nå ja?
Jeg har en sykdom som gjør at AAP er løsningen hos oss, i tillegg mistet mannen jobben i en periode, og vi satt med ca 20.000 i med tilsammen i den perioden.

8500 i husleie, 1500 i støm, 1000 i tlf, 500 i internett 1600 i bhg (behovsprøvd og redusert),
Buss 1400, 3000 i mat og hygiene(MME unge),

Da sitter vi igjen med 2000 som skulle gå til utstyr til meg, ungen og mannen.
Absolutt alt ble kjøpt brukt, vi gikk tidvis kraftig i minus, og hadde 500kr for mye i mnd til å få bostøtte.

Så når du sier at di kjøpte sko til 1000kr pr barn, så har jeg kansje en 100lapp å bruke. Og å handle utstyr for 10000kr, kunne jeg bare drømt om!

En ansatt i bhg fortalte meg at ungen trengte nye sko umiddelbart (da det plutselig ble jævlig varmt) og jeg gråt, for jeg hadde ikke råd, da måtte det gå ut over matbudsjettet.
Da skulle jeg faenmed hatt behovsprøvd barnetrygd da!
Og jeg er faen ikke misunnelig på deg, jeg har en mye bedre økonomi nå, og skulle lett gitt fra meg hele barnetrygda mot at jeg fikk større trygd i den perioden jeg trengte det mest!

At noen som har hatt mye penger hele veien er så trangsynt at dem ikke ser en sånn situasjon for andre er greit nok, og folk skal få si hva dem mener. Men det går jo ann å se lenger en sin egen nesetipp. Kansje se litt på andre sin situasjon.
Og så må det nevnes at jeg skulle gitt alt for å ta utdannelse, få bedre jobb og bedre økonomi den veien. Vært en av de som har "jobbet så hardt". Men det går faktisk ikke for alle!

Så tenk litt på det når du sier misunnelig, ja, du er heldig og sikkert jobbet hardt. Men jeg gir ærlig talt blanke faen i din økonomi. Jeg har mer en nok med å tenke på min egen ;)

Hadde det hjulpet deg i den situasjonen du var i å vite at andre med bedre råd fikk mindre? Om du hadde fått mer? Bare lurer... for hvorfor kan ikke alle få mer? Regulering av barnetrygden til alle, ikke bare de staten mener trenger det, noen med en bedre lønn kan trenge de like mye som det du gjorde fordi man ofte har utgifter etter inntekt, vi har det.

Og slik du skriver med det sinnet du viser så virker du faktisk noe sjalu på at andre har mer enn deg, selv om du mener du gir «faen» i andres økonomi[emoji849][emoji51]
 
For du tror ikke det finnes misunnelse eller? Forslaget om behovsprøvd trygd blir litt robin-hood politikk, man må ta fra noen for at andre skal få, det blir jo helt på tryne når det er barn man tar fra pg prislappen for å få dette til å bli riktig utregnet er så enorm at man like godt kunme delt ut litt mer til alle.
Klart det finnes men de jeg kjenner som vil ha behovsprøvd er hvertfall ikke misunnelige og å dra det kortet hele tiden blir for dumt
 
Du tuller nå ja?
Jeg har en sykdom som gjør at AAP er løsningen hos oss, i tillegg mistet mannen jobben i en periode, og vi satt med ca 20.000 i med tilsammen i den perioden.

8500 i husleie, 1500 i støm, 1000 i tlf, 500 i internett 1600 i bhg (behovsprøvd og redusert),
Buss 1400, 3000 i mat og hygiene(MME unge),

Da sitter vi igjen med 2000 som skulle gå til utstyr til meg, ungen og mannen.
Absolutt alt ble kjøpt brukt, vi gikk tidvis kraftig i minus, og hadde 500kr for mye i mnd til å få bostøtte.

Så når du sier at di kjøpte sko til 1000kr pr barn, så har jeg kansje en 100lapp å bruke. Og å handle utstyr for 10000kr, kunne jeg bare drømt om!

En ansatt i bhg fortalte meg at ungen trengte nye sko umiddelbart (da det plutselig ble jævlig varmt) og jeg gråt, for jeg hadde ikke råd, da måtte det gå ut over matbudsjettet.
Da skulle jeg faenmed hatt behovsprøvd barnetrygd da!
Og jeg er faen ikke misunnelig på deg, jeg har en mye bedre økonomi nå, og skulle lett gitt fra meg hele barnetrygda mot at jeg fikk større trygd i den perioden jeg trengte det mest!

At noen som har hatt mye penger hele veien er så trangsynt at dem ikke ser en sånn situasjon for andre er greit nok, og folk skal få si hva dem mener. Men det går jo ann å se lenger en sin egen nesetipp. Kansje se litt på andre sin situasjon.
Og så må det nevnes at jeg skulle gitt alt for å ta utdannelse, få bedre jobb og bedre økonomi den veien. Vært en av de som har "jobbet så hardt". Men det går faktisk ikke for alle!

Så tenk litt på det når du sier misunnelig, ja, du er heldig og sikkert jobbet hardt. Men jeg gir ærlig talt blanke faen i din økonomi. Jeg har mer en nok med å tenke på min egen ;)

Hva vet du hva jeg har vært igjennom for å komme dit vi er? Og ikke jobber jeg fullt pga sykdom, akkurat som deg er jeg også syk!
Og vet du når tre barn må ha yttertøy så lar jeg de ikke gå uten klær. Da er det andre ting som viker først.
Og hvordan hjelper behovsprøvd barnetrygd deg når du har 100kr på kontoen?
Hjelper det deg med behovsprøvd barnetrygd at staten betaler masse penger til noe du ikke vil få glede av? For du får ikke mer penger av å behovsprøve barnetrygden, men staten betaler enormt mye for å behovsprøve den.
Jeg er ikke for sløsing av penger bare for å ta i fra de med mer penger, hadde alle pengene derimot gått til de som faktisk trengte det så skulle jeg vært helt enig med behovsprøve den.
Jeg er i mot å bruke utallige milliarder på byråkrati bare for å straffe de som har en bedre lønn enn noen andre.
Og når man vet dette, at dette vil koste enormt så ser jeg ingen gode argumenter på hvorfor andre barn skal miste en trygd som var ment til å hjelpe litt på utgiftene for å ha barn fattig eller rik bortsett fra misunnelse. Mener du at det ikke er sant og det er bedre argumenter vil jeg gjerne høre det :)
 
Ja klart det, vi som jobber og sliter og bestaler mest skatt, altså bidrar mest, vi skal ikke få noe[emoji85] for en logikk....
Hva er galt med det? Tror du barnetrygd er en premie for at du greide å presse ut en unge?
 
Hva er galt med det? Tror du barnetrygd er en premie for at du greide å presse ut en unge?

Ja det er det jo faktisk[emoji23] den er for akkurat det, at man fikk et barn og for at barnet skal få det det trenger.
 
Hva er galt med det? Tror du barnetrygd er en premie for at du greide å presse ut en unge?

Er jo nettopp for å bedre barnefamilier økonomi uansett klasse. Den er ikke for å bedre fattigdom, det har vi andre stønader til.

barnetrygd
Barnetrygd, økonomiske overføringer fra det offentlige for å bedre barnefamilienes økonomi. Barnetrygd ble innført som et familiepolitisk virkemiddel i en rekke land på 1900-tallet.

Universell barnetrygd ble innført i Norge i 1946. Det er den første universelle trygden som ble innført i landet og var uavhengig av klasse og inntekt. Alle fikk det samme, og trygden kom automatisk med andre barn. Enslige forsørgere fikk den fra første barn.

I 1970 ble trygden revidert, og nå fikk alle den fra første barn. Sverige og England gjennomførte liknende trygder omtrent på samme tid.

https://snl.no/barnetrygd
 
Ja det er det jo faktisk[emoji23] den er for akkurat det, at man fikk et barn og for at barnet skal få det det trenger.
Folk med god økonomi bør ikke kreve det. Først og fremst er jo ungene ens eget ansvar, også økonomisk. Barnetrygden skal SIKRE at barn får det de trenger. Så barnetrygden er ikke en premie, men en sikkerhet. Og personlig mener jeg de skulle hatt en maksgrense på inntekt for å få trygd, da hadde de lett hatt råd til å øke trygden for de som faktisk trenger den. Å dele ut 900 kr til alle som har varn er bare idioti.

Noen setter også trygden inn på en sparekonto hver måned, DET er i hvertfall tull. Da trenger man det ikke. Kan sidestilles med trygdesnylting
 
men familier med god økonomi behøver ikke økonomisk "bedring".
Er jo nettopp for å bedre barnefamilier økonomi uansett klasse. Den er ikke for å bedre fattigdom, det har vi andre stønader til.

barnetrygd
Barnetrygd, økonomiske overføringer fra det offentlige for å bedre barnefamilienes økonomi. Barnetrygd ble innført som et familiepolitisk virkemiddel i en rekke land på 1900-tallet.

Universell barnetrygd ble innført i Norge i 1946. Det er den første universelle trygden som ble innført i landet og var uavhengig av klasse og inntekt. Alle fikk det samme, og trygden kom automatisk med andre barn. Enslige forsørgere fikk den fra første barn.

I 1970 ble trygden revidert, og nå fikk alle den fra første barn. Sverige og England gjennomførte liknende trygder omtrent på samme tid.

https://snl.no/barnetrygd
 
Back
Topp