Lage babymat??

Vis vedlegget 159095
Gårsdagens store oppkok. Kjøttdeigsaus med masse grønnsaker og quinoa

Økologisk usaltet kjøttdeig av storfe
2 gulrøtter
1 søtpotet
1 brokkoli
1 rødløk
1/5 rød paprika
2 kartonger hakkede tomater (kan fint bruke hermetisk også)
4 porsjoner quinoa
2-3 fedd hvitløk
Basilikum
Oregano
Svartpepper

Jeg begynte med å bløtlegge quinoaen i ca. 6 timer så den begynte å spire. Da får man mest næring! Kok opp quinoa og kutt grønnsakene i like store biter, finkutt paprika, rødløk og hvitløk. Damp søtpotet, brokkoli og gulrot i ca. 15 min! Stek karbonadedeigen i smør eller olje på svak varme for å unngå stekeskorpe. Ha i løk, paprika og hvitløk og la det surre noen minutter. Ha i tomat og krydre etter ønske. Mos alt sammen med litt ekstra olje og eventuelt en del av dampevannet for ønsket konsistens!

Smakte veldig godt :)
Det så jo bra ut:) kanskje jeg får prøve noe sånt en dag! Men nå må jeg enten kjøpe flere bokser, eller vente til vi har spist opp litt av maten i fryseren:P

Vi har ikke kommet til middagsmat enda og venter til lillemann blir 6-7 mnd.
Hittil har han spist:
- avokado/banan.
- eple/pære.
- søtpotet/gulrot/olivenolje.
- pære/mango.
- søtpotet/gulrot/mais/olivenolje.
- Hipp risgrøt.
- Søtpotet/gulrot/paprika/olivenolje.

De ferdige grøtspising fra hipp var godkjent her, men ikke de fra semper:P så hun er en bestemt liten frøken altså... Og de siste dagene får jeg nesten ingenting i henne, men mistenker tenner rett rundt hjørnet, og da kan de jo få litt dårlig matlyst!

Men de økologiske grøtene, hvis de bløtlegges en god stund før de kokes, så frigjøres jo jern og andre mineraler! Og hvis du blander med aprikosmos blir det jo ekstra jern... Er ikke det nok på et grøtmåltid??
Er hipp som er favoritten her å:p ja, har tenkt på tenner jeg å!
Jeg sa det til barnelegen som følger han opp, men hun vil gjerne at vi gir han ferdig grøt fordi da vet vi akkurat hvor mye han får i seg. Han spiser aprikosmos hver dag:)

Så spennende :)
Vi er fortsatt på smaksprøver så det har jeg kjøpt - planen er å lage det neste uten om grøten når han begynner å spise litt mer :)

Vis vedlegget 160246Formiddagens sysler!

Bakte dette brødet: suuuuupergodt❤️
https://lagbarnemat.wordpress.com/2014/06/24/verdens-beste-brod-eltefritt/

Og hjemmelagd leverpostei. Ikke prøvd enda, men skal visst være kjempegodt! Masse jern :) :
Vis vedlegget 160247
Så flink du er til å lage hjemmelaget mat! :) syntes det er så vanskelig å få det til å smake godt, har kjøpt 3 bøker om barnemat. Men de er jo basert på at du skal amme til barnet er 6 mnd.

Så flink du er til å lage hjemmelaget mat! :) syntes det er så vanskelig å få det til å smake godt, har kjøpt 3 bøker om barnemat. Men de er jo basert på at du skal amme til barnet er 6 mnd.
Takk :) det er bare å krydre godt! Bruker mye tomatsaus og kokosmelk for smaken. William er glad i både hvitløk, chili og urter! De som er ferdig introdusert for mat ved 4-5 mnd kan spise akkurat det samme som de på 6 ;)

Takk :) det er bare å krydre godt! Bruker mye tomatsaus og kokosmelk for smaken. William er glad i både hvitløk, chili og urter! De som er ferdig introdusert for mat ved 4-5 mnd kan spise akkurat det samme som de på 6 ;)
Oki, jeg tenkte på kokosmelk jeg å:) blir det ikke mye magevondt av krydder? Er sikkert forskjellig fra barn til barn, men jeg er så redd for å gi han mat som gjør alt verre:( oki, vi har så vidt begynt med litt kjøtt. Her er det fruktmos til lunsj, middag, så litt grøt til kvelden. Er ikke fulle måltider for han er ikke glad i fast føde:p

Har kjøpt den babymatdampern fra Avent så pakka den fram igår:)

Prøvde først med ett eple, som ikke gikk så fint... ble rett å slett ikke dampa så ble for kornete..
Prøvde så med søtpotet og gulrot som jeg prøvde å dampe, mn på nytt ble det ikke dampa... måtte til slutt fjerne en liten silikonring inni maskina, og da ble det vellykket:)
Har ikke fått tid å gitt han enda, mn skal prøvesmakes i morgen:) Synes i allefall selv det var godt på smak;)

(Noen andre som har den maskina til Avent? Som har plagdes med dampinga??:))

Oki, jeg tenkte på kokosmelk jeg å:) blir det ikke mye magevondt av krydder? Er sikkert forskjellig fra barn til barn, men jeg er så redd for å gi han mat som gjør alt verre:( oki, vi har så vidt begynt med litt kjøtt. Her er det fruktmos til lunsj, middag, så litt grøt til kvelden. Er ikke fulle måltider for han er ikke glad i fast føde:p
Her har jeg ikke merket noe på magen, men spesielt urter gir god smak, og ingen reaksjoner på magen i hvert fall :) og smør gjør alt mye bedre ;) bra å følge barnas rytme da, siden han ikke er så glad i det! Har du prøvd å gi eggeplomme for å utelukke allergi? For bananlapper med rørte blåbær og bringebær var veldig populært her! Mettende, men godt og søtt :)

Har kjøpt den babymatdampern fra Avent så pakka den fram igår:)

Prøvde først med ett eple, som ikke gikk så fint... ble rett å slett ikke dampa så ble for kornete..
Prøvde så med søtpotet og gulrot som jeg prøvde å dampe, mn på nytt ble det ikke dampa... måtte til slutt fjerne en liten silikonring inni maskina, og da ble det vellykket:)
Har ikke fått tid å gitt han enda, mn skal prøvesmakes i morgen:) Synes i allefall selv det var godt på smak;)

(Noen andre som har den maskina til Avent? Som har plagdes med dampinga??:))
Jeg har den, og det hørtes skikkelig rart ut at du måtte fjerne noe :o jeg bare satte i gang. Kanskje de glemte å fjerne noe?

Jeg har den, og det hørtes skikkelig rart ut at du måtte fjerne noe :o jeg bare satte i gang. Kanskje de glemte å fjerne noe?

Ja står jo ganske tydelig at den silikonringen skal være på under dampinga... mn alt var iskaldt når den var på... tok den av å dampa på nytt uten å da ble alt varmt...
Får prøve på nytt m noe annet i mårra...:confused:

Her har jeg ikke merket noe på magen, men spesielt urter gir god smak, og ingen reaksjoner på magen i hvert fall :) og smør gjør alt mye bedre ;) bra å følge barnas rytme da, siden han ikke er så glad i det! Har du prøvd å gi eggeplomme for å utelukke allergi? For bananlapper med rørte blåbær og bringebær var veldig populært her! Mettende, men godt og søtt :)
Skal nok prøve meg med litt mer krydder nå tenker jeg:) han har blitt allergitestet for det meste (med blodprøver), men ingen allergitester er sikre før de er rundt 1 år. Så de mistenker melkeallergi, ikke merket noe til noe annen allergi. Men kanskje jeg skal prøve eggeplomme da:) hvordan lager du bananlapper? Og hvordan spiser han dem? :p du er jo så flink, heldig gutten din er:) jeg har vurdert å melde meg på babymat kurs, for å lære litt mer og bli litt tøffere når det gjelder å lage mat:p veldig glad i å lage mat, men redd for at han skal bli dårlig av det jeg lager:p haha

Skal nok prøve meg med litt mer krydder nå tenker jeg:) han har blitt allergitestet for det meste (med blodprøver), men ingen allergitester er sikre før de er rundt 1 år. Så de mistenker melkeallergi, ikke merket noe til noe annen allergi. Men kanskje jeg skal prøve eggeplomme da:) hvordan lager du bananlapper? Og hvordan spiser han dem? :p du er jo så flink, heldig gutten din er:) jeg har vurdert å melde meg på babymat kurs, for å lære litt mer og bli litt tøffere når det gjelder å lage mat:p veldig glad i å lage mat, men redd for at han skal bli dårlig av det jeg lager:p haha
Tusen takk :D det har blitt veldig gøy, egentlig aldri vært en som står masse på kjøkkenet ;) men de skal jo faktisk kunne spise alt vi spiser med unntak av noen få ting: honning, melk, spinat, selleri og sellerirot, sukker, kanel. Tror det egentlig er det? Så får man bare prøve seg fram, men skal han bli dårlig er det vel for at han kanskje reagerer på det? Synes så synd på gutten deres og dere som har så mye plager :( babyer pleier visst å elske bløtkokt eggeplomme. Du kan jo prøve en ts noen dager, og får du da ikke reaksjon kan du fint bruke hele egget! Jeg bruker stavmikser på 1 banan og 2 egg + noen never bløtlagte havregryn og eventuelt litt kokos! Lar de svelle i 30 min og så steker jeg i kokosolje på svak varme (sette platen på fullt, men setter den ned til halvparten før jeg legger på lappene). Steker i 15 min ca, og snur når det er halvveis, men man ser jo selv :) jeg gav han en lapp selv som jeg delte i fire og som han kunne spise selv, med masse bær som jeg gnidde godt på dem. Og så skjærte jeg opp en lapp med bær i små biter, og gav denne med skje. Da ble det litt mating og litt BLW :)

Ja står jo ganske tydelig at den silikonringen skal være på under dampinga... mn alt var iskaldt når den var på... tok den av å dampa på nytt uten å da ble alt varmt...
Får prøve på nytt m noe annet i mårra...:confused:
Funker det ikke da ville jeg klagd :o

Tusen takk :D det har blitt veldig gøy, egentlig aldri vært en som står masse på kjøkkenet ;) men de skal jo faktisk kunne spise alt vi spiser med unntak av noen få ting: honning, melk, spinat, selleri og sellerirot, sukker, kanel. Tror det egentlig er det? Så får man bare prøve seg fram, men skal han bli dårlig er det vel for at han kanskje reagerer på det? Synes så synd på gutten deres og dere som har så mye plager :( babyer pleier visst å elske bløtkokt eggeplomme. Du kan jo prøve en ts noen dager, og får du da ikke reaksjon kan du fint bruke hele egget! Jeg bruker stavmikser på 1 banan og 2 egg + noen never bløtlagte havregryn og eventuelt litt kokos! Lar de svelle i 30 min og så steker jeg i kokosolje på svak varme (sette platen på fullt, men setter den ned til halvparten før jeg legger på lappene). Steker i 15 min ca, og snur når det er halvveis, men man ser jo selv :) jeg gav han en lapp selv som jeg delte i fire og som han kunne spise selv, med masse bær som jeg gnidde godt på dem. Og så skjærte jeg opp en lapp med bær i små biter, og gav denne med skje. Da ble det litt mating og litt BLW :)
Kan de ikke få kanel?? I følge en oppskrift fra babyverden, for eple- og pæremos skulle jeg ha i litt kanel. Rart om de ikke kan spise det ;)

Kan de ikke få kanel?? I følge en oppskrift fra babyverden, for eple- og pæremos skulle jeg ha i litt kanel. Rart om de ikke kan spise det ;)
Kanskje litt hysterisk, men skal begrenses for både små og store :) jeg bruker selv til meg, men gir ikke mini. Skal kjøpe Ceylon kanel som skal være mye bedre!

"Kassiakanel er en etterligning av kanel. Den inneholder mye kumarin som man kun skal ha i veldig små mengder, både store og små. Ceylonkanel er ekte kanel som kommer fra kaneltreet og inneholder kun små mengder kumarin.
Kassiakanel lages av et helt annet treslag."

Ja, de skal jo i utganspunktet det:) ja, han får litt utslett i ansiktet av frukt smoothie, men så har jeg slitt veldig med atopiskeksem selv så kan hende det er det. Ja, men håper vi får litt svar på ahus på torsdag:) har vært fullt med bekymringer siden november nå, så begynner å bli så sliten:( det hørtes godt ut, det må prøves en dag:) takk:)

ImageUploadedByBV Forum1454761891.602785.jpg
Lunsj til William:
Et hardkokt egg
Hjemmelagd brød med leverpostei
Mos av banan, avokado, chiafrø og kokosolje med litt saft fra kokte blåbær og bringebær!

Back
Topp