Lage babymat??

LilleOlleBolle

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Er det noen av dere som har begynt å lage litt babymat, og vil dele litt oppskrifter??

Har laget litt forskjellig fruktmoser, og prøvde meg i dag på min første babymiddag, og den ble faktisk godkjent:) hun spiste ikke så mye av gangen, men det gjør hun ikke med noe, bortsett fra favoritt fruktmosene!

Jeg lagde:
3 gulrøtter
1,5 eple
2 små poteter
1 mellomstor pastinakk
1 fedd hvitløk
Ca 1 kyllingfilet

Kokte det til det var mørt (har ikke fått skaffet meg damprist enda), og så brukte jeg stavmikseren til alt var helt glatt, og tilsatte en god ss smør (helst usaltet meierismør)! Ble en fin og mild smak, og man kunne smake de forskjellige ingrediensene som var oppi:)

Hun har nemlig en favorittpose fra Ellas kitchen med gulrot, eple og pastinakk, så da tenkte jeg å lage en smak som var litt kjent:) kunne med fordel hatt mer gulrot og pastinakk oppi også...
 
Ja, jeg lager mye rart hver uke :) går helst i økologisk så godt det går(men her i Sverige er det heldigvis veldig stort utvalg)!

I morgen skal jeg lage bolognesesaus med quinoa og kjøttdeig av storfe! Skal også koke opp en stor gryte med grøt av hirse og boghvete som jeg fryser ned i porsjoner :) fryseren er full av all mulig frukt, og bær, som jeg blander i forskjellige smakskombinasjoner til lunsjfrukten hver dag!

Lagde en avokadomos som ble skikkelig god, og er perfekt til kvelds :D :

2 veldig modne bananer
2 avokado
1,5 mango
1 halv boks kokosmelk
Saft fra 1 halv lime

Kjørt sammen med stavmikser og serveres kald!
 
Ja, jeg lager mye rart hver uke :) går helst i økologisk så godt det går(men her i Sverige er det heldigvis veldig stort utvalg)!

I morgen skal jeg lage bolognesesaus med quinoa og kjøttdeig av storfe! Skal også koke opp en stor gryte med grøt av hirse og boghvete som jeg fryser ned i porsjoner :) fryseren er full av all mulig frukt, og bær, som jeg blander i forskjellige smakskombinasjoner til lunsjfrukten hver dag!

Lagde en avokadomos som ble skikkelig god, og er perfekt til kvelds :D :

2 veldig modne bananer
2 avokado
1,5 mango
1 halv boks kokosmelk
Saft fra 1 halv lime

Kjørt sammen med stavmikser og serveres kald!
Den avokadomosen hørtes god ut ja:D jeg hadde en litt tryggere variant her om dagen med banan, avokado, eple og pære:)

Og tomatsaus er neste skritt for meg og tenker jeg:) har kjøpt inn hakkete tomater, så må jeg bare finne en oppskrift jeg liker! Syns det er litt vanskelig med krydder til de minste, så greit å følge en oppskrift syns jeg:)
 
Den avokadomosen hørtes god ut ja:D jeg hadde en litt tryggere variant her om dagen med banan, avokado, eple og pære:)

Og tomatsaus er neste skritt for meg og tenker jeg:) har kjøpt inn hakkete tomater, så må jeg bare finne en oppskrift jeg liker! Syns det er litt vanskelig med krydder til de minste, så greit å følge en oppskrift syns jeg:)
Enig ;) lager mye oppskrifter fra Margit Vea eller denne bloggen https://lagbarnemat.wordpress.com (eller Facebookgruppen)
 
Hvor gamle er babyene som spiser dette? Gir bare en og en ingrediens fremdeles jeg, men nå ble jeg inspirert
 
Hvor gamle er babyene som spiser dette? Gir bare en og en ingrediens fremdeles jeg, men nå ble jeg inspirert
Min er litt over 5,5mnd, Og har smakt diverse frukt og grønnsaksmoser siden hun var ca 4mnd:) så lenge jeg bare bruker ting som ikke er typiske allergivarer så er jeg ikke såååå nøye på at alt må smakes alene først... Men hvis det er noe som folk typisk kan reagere på, så er jeg litt mer forsiktig;)
 
Jeg å har bare gitt en og en ting av gangen :p bortsett fra de ferdig smoothie posene der det er mer blandet, disse elsker han. Han liker ikke grøt desverre:( har prøvd alle typer jeg finner av både 4 og 6 mnd! Men håper å finne noen andre typer i Sverige.
Lagde brokkolimos idag og han brakk seg så mye! Fikk skikkelig vondt av han. Alt går ned så lenge det er frukt, men alt annet er dessverre helt uinteressant... Han er 5,5 mnd, kan jeg begynne med litt kjøtt av f.eks kylling nå?
 
Ja vi begynte med blandinger tidlig :) han er 5,5 mnd nå. Jeg så tidlig at han ikke reagerte på maten og man kan jo ikke prøve ut hver eneste matvare i en evighet :p han begynte med kjøtt da han nærmet seg 5 mnd! Jeg vil tro de liker maten bedre om det er blanding og ikke rene smaker? Jeg krydrer mye, med både pepper, chili, hvitløk og masse forskjellige urter! Bruker også kokosmelk eller meierismør uten salt(ganske mye) som gir en god smak ;)
 
Jeg å har bare gitt en og en ting av gangen :p bortsett fra de ferdig smoothie posene der det er mer blandet, disse elsker han. Han liker ikke grøt desverre:( har prøvd alle typer jeg finner av både 4 og 6 mnd! Men håper å finne noen andre typer i Sverige.
Lagde brokkolimos idag og han brakk seg så mye! Fikk skikkelig vondt av han. Alt går ned så lenge det er frukt, men alt annet er dessverre helt uinteressant... Han er 5,5 mnd, kan jeg begynne med litt kjøtt av f.eks kylling nå?
Jenta mi er heller ikke så glad i grøt. Men når jeg blander inn to terninger hjemmelaget aprikosmos i grøten så sluker hun hele skåla:D
 
Jeg å har bare gitt en og en ting av gangen :p bortsett fra de ferdig smoothie posene der det er mer blandet, disse elsker han. Han liker ikke grøt desverre:( har prøvd alle typer jeg finner av både 4 og 6 mnd! Men håper å finne noen andre typer i Sverige.
Lagde brokkolimos idag og han brakk seg så mye! Fikk skikkelig vondt av han. Alt går ned så lenge det er frukt, men alt annet er dessverre helt uinteressant... Han er 5,5 mnd, kan jeg begynne med litt kjøtt av f.eks kylling nå?
Prøvde noe nytt i dag som visstnok var "nomnomnom"! I går kokte jeg opp fryste blåbær og silte av bærene. Saften kokte jeg grøten på i dag og smakte kjempe godt :D kan jo prøve det? Man kan sikkert koke opp alt av bær og frukt og gjøre det samme!
 
Prøvde noe nytt i dag som visstnok var "nomnomnom"! I går kokte jeg opp fryste blåbær og silte av bærene. Saften kokte jeg grøten på i dag og smakte kjempe godt :D kan jo prøve det? Man kan sikkert koke opp alt av bær og frukt og gjøre det samme!
Lager du grøten selv? Har prøvd på hjemmelaget hirsegrøt, men den liker hun overhodet ikke:confused:
 
Lager du grøten selv? Har prøvd på hjemmelaget hirsegrøt, men den liker hun overhodet ikke:confused:
Litt forskjellig! Men i dag "kokte" jeg kjøpegrøten på blåbærsaften! Med kokt mener jeg varmet saften og blandet i pulver :p men lagd grøt på hirse og bokhvete. Hirse alene blir veldig harskt! Men blander alltid i litt fruktmos for bedre smak :)
 
Litt forskjellig! Men i dag "kokte" jeg kjøpegrøten på blåbærsaften! Med kokt mener jeg varmet saften og blandet i pulver :p men lagd grøt på hirse og bokhvete. Hirse alene blir veldig harskt! Men blander alltid i litt fruktmos for bedre smak :)
Ja jeg synes jo selv at hirsegrøten både ser ut og smaker som lim;) Så jeg blander bestandig med noe annet. Men føler jeg har prøvd å blande inn det meste, hun nekter uansett:p
 
Jeg å har bare gitt en og en ting av gangen :p bortsett fra de ferdig smoothie posene der det er mer blandet, disse elsker han. Han liker ikke grøt desverre:( har prøvd alle typer jeg finner av både 4 og 6 mnd! Men håper å finne noen andre typer i Sverige.
Lagde brokkolimos idag og han brakk seg så mye! Fikk skikkelig vondt av han. Alt går ned så lenge det er frukt, men alt annet er dessverre helt uinteressant... Han er 5,5 mnd, kan jeg begynne med litt kjøtt av f.eks kylling nå?
Samme grøtproblem her også... Tror det er den melkepulversmaken hun ikke liker, for hun haaaater mme! Så jeg har prøvd meg på å lage av havremel, og en økologisk fra holli mølle med emmer og enkorn! Disse koker jeg med vann, og så tilsetter jeg frukt og smør:) det går litt bedre, og hun spiser litt, men er nok generelt ingen storspiser;)

Siden hun ikke liker grøt så har vi prøvd mye forskjellig, begynte litt på middagsglass for 1-2 uker siden, og lagde første gang med kjøtt (kylling) i går:) har ikke merket noe reaksjon på det! Du kan nok sikkert prøve deg frem litt forsiktig vil jeg tro:)
 
Har laget søtpotet og gulrot (150g av hver) blandet med litt morsmelk. Og brokkoli med potet (150g av hver der og) og en klatt smør. Foreløpig så får hun bare en smaksporsjon, hun er 5mnder.

Egentlig så har de jo ikke behov for noe annet enn mm til 6mnder. Så stresser ikke, fordet om hun er veldig interessert i alt mulig vi spiser :p
Hun får en porsjon grøt til kvelds fast da.
Kjøtt har jeg ikke tenkt å introdusere før hun er ca. 7 mnder, gjorde det samme med storesøskenene :)

Frukt får i den posen (safe feeder eller hva den nå kalles) :) også får hun sånne poser med smoothie av og til :)
 
Samme grøtproblem her også... Tror det er den melkepulversmaken hun ikke liker, for hun haaaater mme! Så jeg har prøvd meg på å lage av havremel, og en økologisk fra holli mølle med emmer og enkorn! Disse koker jeg med vann, og så tilsetter jeg frukt og smør:) det går litt bedre, og hun spiser litt, men er nok generelt ingen storspiser;)

Siden hun ikke liker grøt så har vi prøvd mye forskjellig, begynte litt på middagsglass for 1-2 uker siden, og lagde første gang med kjøtt (kylling) i går:) har ikke merket noe reaksjon på det! Du kan nok sikkert prøve deg frem litt forsiktig vil jeg tro:)
Så "godt" å høre at det er flere som ikke er så ivrig på grøt:p matheo elsker mme, har fått det nesten hele veien. Men han kan ikke få de grøtene fra helsekosten for de inneholder ikke nok jern og han har jernmangel. Var i Sverige i går og hamstret inn barnemat og forskjellige grøttyper. Han blir utredet for melkeproteinallergi og der hadde de hele 3 forskjellige valg av melkefri grøt, men i Norge har vi en... Skal prøve middagsglass for første gang idag! Blir spennende :)
 
Prøvde noe nytt i dag som visstnok var "nomnomnom"! I går kokte jeg opp fryste blåbær og silte av bærene. Saften kokte jeg grøten på i dag og smakte kjempe godt :D kan jo prøve det? Man kan sikkert koke opp alt av bær og frukt og gjøre det samme!
Takk for tips:)
 
Jenta mi er heller ikke så glad i grøt. Men når jeg blander inn to terninger hjemmelaget aprikosmos i grøten så sluker hun hele skåla:D
Lager hjemmelaget aprikosmos jeg også, men uansett hva jeg tilsetter så er grøt ikke godt :p eneste vi får i han er de ferdig grøtpose smoothiene fra hipp og semper, de smaker ikke som grøt i det hele tatt, så de er han glad i:p
 
ImageUploadedByBV Forum1454055320.028944.jpg
Gårsdagens store oppkok. Kjøttdeigsaus med masse grønnsaker og quinoa

Økologisk usaltet kjøttdeig av storfe
2 gulrøtter
1 søtpotet
1 brokkoli
1 rødløk
1/5 rød paprika
2 kartonger hakkede tomater (kan fint bruke hermetisk også)
4 porsjoner quinoa
2-3 fedd hvitløk
Basilikum
Oregano
Svartpepper

Jeg begynte med å bløtlegge quinoaen i ca. 6 timer så den begynte å spire. Da får man mest næring! Kok opp quinoa og kutt grønnsakene i like store biter, finkutt paprika, rødløk og hvitløk. Damp søtpotet, brokkoli og gulrot i ca. 15 min! Stek karbonadedeigen i smør eller olje på svak varme for å unngå stekeskorpe. Ha i løk, paprika og hvitløk og la det surre noen minutter. Ha i tomat og krydre etter ønske. Mos alt sammen med litt ekstra olje og eventuelt en del av dampevannet for ønsket konsistens!

Smakte veldig godt :)
 
Lager hjemmelaget aprikosmos jeg også, men uansett hva jeg tilsetter så er grøt ikke godt :p eneste vi får i han er de ferdig grøtpose smoothiene fra hipp og semper, de smaker ikke som grøt i det hele tatt, så de er han glad i:p
De ferdige grøtspising fra hipp var godkjent her, men ikke de fra semper:p så hun er en bestemt liten frøken altså... Og de siste dagene får jeg nesten ingenting i henne, men mistenker tenner rett rundt hjørnet, og da kan de jo få litt dårlig matlyst!

Men de økologiske grøtene, hvis de bløtlegges en god stund før de kokes, så frigjøres jo jern og andre mineraler! Og hvis du blander med aprikosmos blir det jo ekstra jern... Er ikke det nok på et grøtmåltid??
 
Back
Topp