Kor mange tvillinggravide e vi her?

Velkommen skal dere være begge to! Jeg har termin 15. juli. Eneggede gutter.

Allea: jeg har ikke fast jobb (kun vikariat som går ut i juli), men tenker likevel at jeg tar fri hele neste skoleår. Her får mannen bare en dag betalt fri fra jobb etter fødsel (idiotisk!) så han tar 6 uker av pappapermen sin rett etter fødsel og så noen uker ferie. Jeg tar de ekstra tvillingukene. Blir nok 100% lønn på oss. Har ikke helt bestemt om jeg skal være hjemme lengre enn ett år enda, men vi har snakket litt om det. Kanskje jeg blir dagmamma en stund.

Har forresten lurt litt på tvillingforberedende kurs, men ikke helt bestemt om vi skal. Var ikke på noe kurs da jeg gikk gravid sist, og angret litt på det Etterpå. Skulle gjerne blitt fortalt hvordan tiden etter fødselen kom til å bli. En følelsesmessig berg- og dalbane!!! Vet jo på en måte hvordan det blir nå, men likevel ikke. Er jo stor forskjell på en og to babyer, men føler liksom likevel at man har et grunnlag med barn fra før. Hva tenker dere andre? Skal dere på kurs?
 
Velkommen hit! Bare heng med oss :)
Min termin var først 1.juli, men fikk ny på ul 28.juni :) Følger med i begge termingruppene, men har ikke funnet noen tvillinggruppe på juni-forumet. Er derfor med her enda :)
Hvor i landet befinner du deg da? :)

Ingen tvillinggrupper i juni, men vi er vel fire stykker som venter tvillinger i juni..?
Jeg befinner meg på sørlandet, litt utenfor kristiansand.. dere da? Fikk med meg at noen var fra bergen, men ikke alle vel?

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Jeg bor i Haugesund og venter eneggede jenter :)
 
Jeg bor i Haugesund og venter eneggede jenter :)

Hvordan er det å vente eneggede? Ekstra mye kontroller da? De deler vel på næringa tenkte jeg på. Når jeg var på oul fikk jeg beskjed om at det var bra det var toegga, fordi det var mindre og bekymre seg for da..

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Gutt og jente i vente her - bor i Fredrikstad.

Er det flere som sliter med ekstrem trøtthet eller? Jeg er så sliten hele tiden...
 
Gutt og jente i vente her - bor i Fredrikstad.

Er det flere som sliter med ekstrem trøtthet eller? Jeg er så sliten hele tiden...
Velkommen både du og momsepia :) Venter toeggede gutter 26. juli :) Jeg er ekstremt trøtt og sliten, og har vært det omtrent fra dag en...

lollo83: vi også har lurt litt på at jeg kan være hjemme lenger enn ett år, men vi får se om økonomien tillater det...

Er dere/blir dere sykmeldte? Jeg skal jobbe en uke til, da er jeg 22+3, og etter det blir jeg 100% sykmeldt. Det er deilig å tenke på, for nå er jeg så sliten at jeg orker ingenting annet enn å sove når jeg kommer hjem fra jobb. Og så er jeg plaget med vonde kynnere når jeg går og står mye- og det gjør jeg jo på jobb. Har også litt vondt "der nede" hvis dere skjønner, trykk liksom etter dager med mye gå/stå- har dere det sånn og?

GOD HELG jenter :)
 
Vet ikke hvor ofte dere med toeggede er til kontroll jeg, men jeg er på ul annenhver uke. Da måler de hodemål, magemål, lårbein og blodgjennomstrømmning. Det er for å kontrollere sted får like mye næring ja :) De er veldig strenge på at det skal være annenhver uke, så når jeg oppdaga at neste kontroll kræsjer med påskeferien min til Trondheim, så må jeg dra innom fødeavdelinga for kontroll når jeg kommer hjem skjærtorsdag. Legen mente det var for lenge å vente til tirsdag etter påske. Er jo bra at de er så strenge og at jeg får god oppfølging da, men an jo bli småstressa når de er så strenge :/ Siste målinger har sett fine ut, så er ikke bekymra :)


Jeg jobba frem til 23+3, så ble jeg 100% sykemeldt. Har ikke hatt noe plager, men er generelt sliten. Jeg hadde en times reisevei hver vei til jobb, så kjente det var godt for kroppen å slippe det :) Samridig hadde jeg nok kunne jobbet mer, og hadde vel litt dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver for at jeg ikke kunne jobbe mer, men legen sa at nok var nok. Hørte på legene, de er jo vant med dette og vet hva som er best :)
 
Husker ikke nick enda, så bare svarer.. :p

Jeg har ul hver fjerde uke, nærmere termin er det hver tredje uke.. :) men nå har jeg ett lavrisiko tvillingsvangerskap, som ul dama kalte det.. men kunne bare ringe hvis det var noe da. Men høres ut som de er strengere med deg ja. ;)

Trøtt ja, umulig å stå opp.. nå er jeg oppe litt lenge idag da, men har forbanna halsbrann.. så ligger og irriterer meg over at jeg er tom for lovehearts. :p

Jeg er sykmeldt hundre prosent. Vært det sia uke 14 eller noe.. sliter veldig med bekkenet, og har en jobb jeg står hele dagen på hardt gulv.. funker dårlig, og i tillegg har jeg karper tunell syndrom, så mine hender dovner.. så jeg er ikke dugende på jobb, er ikke dugende hjemme heller.. ;)

Du fra fredrikstad..føler nesten det er litt hjemme for meg det også.. har familie der, og bodd der.. gikk på glemmen en.gang i tiden.. ;)

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Jeg har kanskje ikke kommet langt nok enda til å bli kalt inn på så mange kontroller, men jeg har altså bare vært til en privat UL i uke 13 (da fikk vi vite at det var to der inn- hadde en liten mistanke, for jeg syns jeg fikk mage så fort... men hverken jeg eller mannen har tvillinger i familien, så det var jo litt overraskende og spennende på samme tid!) Jeg har jo hørt at du blir bedre fulgt opp med tvillinger, men hittil har ikke jeg merket noe til det!

Var så til OUL i uke 18, og alt så helt fint ut med begge guttene, og de mener ganske sikkert at de er toeggede. Så har jeg da fått innkalling til poliklinikk for gravide på Haukeland Sjukehus til gynekolog tror jeg, men det er ikke før uke 24... Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre der heller! Tar de UL da også, og sjekker de innvendig liksom?

Jordmor har jeg heller ikke vært til, har fått time i uke 24 der også. Så jeg føler meg litt "overlatt" til meg selv ;) Men, det er kanskje ikke vanlig at det skjer så mye mtp kontroller og sånn før man har kommet ut i uke 24 og utover??

Har vært til legen et par ganger, men bare i forbindelse med sykmelding.
 
Høres ut som det er oftere kontroller når de er eneggede da ja.
De tar utvendig ul hver gang på meg, og har ikke vært til annen gynekologisk undersøkelse. De vil ikke "rote" for mye der nede, og så lenge man ikke blør eller har vondt så lar de være lengst mulig.
Jordmor på helsestasjon har jeg vært til to ganger, og skal vel to ganger til i løpet sv svangerskapet. Får så god oppfølging på sykehuset, så hos henne er det mer praktisk informasjon jeg får :)
 
Hvordan er det å vente eneggede? Ekstra mye kontroller da? De deler vel på næringa tenkte jeg på. Når jeg var på oul fikk jeg beskjed om at det var bra det var toegga, fordi det var mindre og bekymre seg for da..

Sent from my HTC One V using BV Forum

Vi fikk beskjed om eneggede allerede på tidlig ul i uke 10/11. Var på ktr på sykehuset i uke 15. Oul i uke 18. Da oppdaget de at det var litt forskjell i mengde fostervann hos de to, men ingenting å bekymre seg for. Ny ktr 1,5 uke senere viste at det hadde utviklet seg mer. Enda en kontroll etter to dager og ttts ble påvist. Ble sendt til Hamburg for å operere etter noen dager (ktr torsdag og operasjon mandag). To dager etter at vi kom hjem var det enda en ktr og etter det har jeg vært en ang i uken. Sist så alt veldig bra ut, så da ble det to uker til neste gang. Skal i slutten av uken og uken etter påske. Så vi har vært på mange kontroller. Mest utvendig ul, men innvendig for sjekk av livmorhalslengden både før vi dro til Hamburg, i Hamburg og en gang ettevist vi kom hjem. Er sikkert det du skal i uke 24, Allea. Er hvertfall vanlig for tvillinggravide å få sjekket den pga det ekstra trykket med to. Hvis ikke de gjør det må du spørre om det.

går til vanlige sv.skapskontroller hos lege eller jordmor. Var hos legen denne uken så er fire uke til neste gang. Sjekker jo ikke urin og blodtrykket på sykehuset. Der er det kun ul av guttene og spørsmål om formen min er bra.

Jeg jobber foreløpig 50%. Er sykemeldt ut uken etter påske, så vi får se hva som skjer etter det. Håper jeg klarer å være litt i jobb, men merker at jeg er mer og mer sliten på ettermiddagen selv om jeg fungerer fint på jobb de få timene jeg har.
 
Jeg går til fastlegen hver 4. uke for kontroll av urin og blodtrykk og på sykehuset hver 4. uke (blir 2 uker mellom hver kontroll sånn sett) hvor det er ultralyd utvendig og innvendig for måling av livmorhals. Fikk konstatert toeggede i uke 12 privat og har vært på sykehuset i uke 15, 18 (ordinær), 21 og 25... Neste er i uke 29. Fikk inntrykk av hver 4. uke frem til uke 34 og så litt oftere på slutten så lenge alt ser bra ut.
 
Vi fikk beskjed om eneggede allerede på tidlig ul i uke 10/11. Var på ktr på sykehuset i uke 15. Oul i uke 18. Da oppdaget de at det var litt forskjell i mengde fostervann hos de to, men ingenting å bekymre seg for. Ny ktr 1,5 uke senere viste at det hadde utviklet seg mer. Enda en kontroll etter to dager og ttts ble påvist. Ble sendt til Hamburg for å operere etter noen dager (ktr torsdag og operasjon mandag). To dager etter at vi kom hjem var det enda en ktr og etter det har jeg vært en ang i uken. Sist så alt veldig bra ut, så da ble det to uker til neste gang. Skal i slutten av uken og uken etter påske. Så vi har vært på mange kontroller. Mest utvendig ul, men innvendig for sjekk av livmorhalslengden både før vi dro til Hamburg, i Hamburg og en gang ettevist vi kom hjem. Er sikkert det du skal i uke 24, Allea. Er hvertfall vanlig for tvillinggravide å få sjekket den pga det ekstra trykket med to. Hvis ikke de gjør det må du spørre om det.

går til vanlige sv.skapskontroller hos lege eller jordmor. Var hos legen denne uken så er fire uke til neste gang. Sjekker jo ikke urin og blodtrykket på sykehuset. Der er det kun ul av guttene og spørsmål om formen min er bra.

Jeg jobber foreløpig 50%. Er sykemeldt ut uken etter påske, så vi får se hva som skjer etter det. Håper jeg klarer å være litt i jobb, men merker at jeg er mer og mer sliten på ettermiddagen selv om jeg fungerer fint på jobb de få timene jeg har.

Hører det er litt forskjell på oppfølginga selv med eneggede.. Jeg har aldri fått målt livmorhalsen, ingen som har navnet det en gang. Skal huske å spørre om det neste gang! På kontrollene annahver uke på sykehuset måler de både blodtrykk og urinanalyse, så trenger ikke innom fastlegen for det...
Så lenge vi alle blir passet godt på så spiller det nok ingen rolle hvem som kontrollerer hva :)
 
Ja, skjønner godt det Amie82? Kor i Bergen e det du holder til nu? Lyst å treffes noen timer på torsdag da? :) skjønner godt om du har full timeplan altså. :)


Heisann!!! :)
Jeg har ikke fått tid å logget meg inn før nå :confused:
Var en snartur i byen på Torsdag å da var det bare stress!! Hun jeg har vært på besøk til har ei lita knerte på 5 uker som har vært noe urolig i det siste så vi holdt oss for det meste hjemme til dem ;)
Hadde noen fine dager i Bergen! Synd jeg ikke hadde bedre tid!
 
Jeg har toeggede å har fått beskjed om at de skal begynne med kontroll av livmorhalsen fra uke 26 å da blir det 2 uker mellom hver kontroll..Men jeg må sikkert inn så ofte siden jeg ikke får føde her å blir sendt til Bodø..
 
Det går fint det. Det va deilig å kvile litt på torsdagen for mæ å. Flott at du koste dæ i Bergen! :)
 
Det går fint det. Det va deilig å kvile litt på torsdagen for mæ å. Flott at du koste dæ i Bergen! :)

Dæ va no bra! :) Ja all tid til kvile e gull verdt førtia!! Begynn å bi tungt no!
Har fått en del kommentara ifra folk som ikke vet at eg venta tvillinga om at no e dæ ikke længe igjæn etter str på magen :) hehe!


Har hatt så sykt vondt i øverst del av magen ved ribbebena i de siste dagan....Syns ikke det er særlig behagelig å sitte oppreist over lengre tid..Å har konstant metthetsfølelse.
Noen andre??
 
Akkurat samme her. Måtte legge mæ ned på sofan i sted for det gjør så ondt i ribbeinan og toppen av magen.
 
Fra oul så var ikke jeg heller til ul igjen før uke 24.. så jordmor i uke 26 og ul i uke 28. Så du er ikke overlatt til deg selv, for du hadde også toeggede? Det er ikke så stor risiko tilknyttet det som med eneggede.. :)

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Ser nå at jeg ikke hadde lest alle innleggene.. jaja.

Men vi er flere som har vondt, noen som vet hvorfor?

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Back
Topp