Kor mange tvillinggravide e vi her?

Hører det er litt forskjell på oppfølginga selv med eneggede.. Jeg har aldri fått målt livmorhalsen, ingen som har navnet det en gang. Skal huske å spørre om det neste gang! På kontrollene annahver uke på sykehuset måler de både blodtrykk og urinanalyse, så trenger ikke innom fastlegen for det...
Så lenge vi alle blir passet godt på så spiller det nok ingen rolle hvem som kontrollerer hva :)

Jeg visste ikke om det heller. Fikk vite det da jeg var hos jordmor i uke 16, og fikk streng beskjed av henne om å spørre etter det på sykehuset. Greit med blodtrykk og urinsjekk på sykehuset da. de vil ikke ta det av meg på Haukeland Så jeg må til fastlege/jm.
 
Vondt øverst i magen jeg også, mellom ribbeina. Føles ut som et kraftig blåmerke på en måte når jeg trykker.. Men det er sikkert bare ømt der pga lite plass?!? :) Siden flere har det sånn tenker jeg.. :)

Takk for svar ang kontroller, ser det er litt ulik praksis rundt omkring, alt etter hvor man bor, og hvordan de karakteriserer svangerskapet :) Så da skal jeg heller slå meg til ro, og stole på at de sjekker det de skal sjekke :) Og så er jeg jo ikke helt overlatt til meg selv når dere er her inne!! :dance008
 
Skal også huske på å spørre om sjekk av livmorhals hvis ikke det går av seg selv :) Skal til ktr 8. april på haukeland :)
 
Jeg visste ikke om det heller. Fikk vite det da jeg var hos jordmor i uke 16, og fikk streng beskjed av henne om å spørre etter det på sykehuset. Greit med blodtrykk og urinsjekk på sykehuset da. de vil ikke ta det av meg på Haukeland Så jeg må til fastlege/jm.

Skal de sjekke livmorhalsen mer enn en gang? Sist tok jeg med mamma på ul, bare for at hun kunne få oppleve det siden jeg har litt mer enn den ene ordinære nå.. og da skulle hun plutselig ta innvendig ul.. så har jeg jo lovet svigers å være med, men greit å vite om jeg må jage henne også ut av rommet. :p

Sent from my HTC One V using BV Forum
 
Men de tar også utvendig/vanlig UL (Haukeland)?? Vet dere det,dere som er på ktr på Haukeland? Min samboer kunne nemlig ikke være med på OUL, så da fikk min mor være med (til hennes store glede selvsagt :) ) Men jeg vil jo gjerne at mannen kan få oppleve å se de små inni magen- det er jo litt spesielt! Så tenkte å ta han med når jeg skal nå etter påske, med håp om ny UL da... Hun jeg snakket med der oppe visste ikke hva de skulle gjøre på den kontrollen nemlig- men at de mest sannsynlig skal måle størrelse etc, og det gjør de vel ved UL?

Nå har jeg forresten begynt å kjenne mer og mer spark :wav Det er herlig!! Har liksom ikke kjent noe før, eller har ikke helt visst om det var spark jeg har kjent, men bestemte meg for å ikke få panikk av den grunn ;) Hehe, men nå bekrefter de at de er der- hver dag :gen014
 
E nok vanlig ul når du skal på Haukeland neste gang ja. Innvendig tar dem bare for å sjekke livmorhalsen å så e det utvendig for å sjekke størrelse og diverse. :)
Kan æ spørre om det e nå spesiell grunn til at du blir fulgt opp på Haukeland Allea? Bortsett fra at det e tvillinger? Tenkte siden de e toeggede?

Æ fikk beskjed på ordinær ul at siden det va toeggede så ville ikke de følge mæ opp. Æ måtte ta kontakt med privat gynekolog og det måtte æ betale sjøl. Fastlegen min henviste mæ nu til en privat gynekolog som hadde en slags avtale på å sende regning til helsevesenet eller nå å mente æ ikke skulle betale nå da. Va forrige uke hos han å trur du ikke æ måtte betale. Bare 54 kr da. E jo et ubetydelig beløp, men i prinsippet skal jo svangerskapsomsorgen være gratis. Liksom at det ikke e dyrt nok med tvillinger, men må betale for svangerskapsomsorgen sjøl å.
Kjenner æ blir litt irritert over teite regler. :-/
 
Men de tar også utvendig/vanlig UL (Haukeland)?? Vet dere det,dere som er på ktr på Haukeland? Min samboer kunne nemlig ikke være med på OUL, så da fikk min mor være med (til hennes store glede selvsagt :) ) Men jeg vil jo gjerne at mannen kan få oppleve å se de små inni magen- det er jo litt spesielt! Så tenkte å ta han med når jeg skal nå etter påske, med håp om ny UL da... Hun jeg snakket med der oppe visste ikke hva de skulle gjøre på den kontrollen nemlig- men at de mest sannsynlig skal måle størrelse etc, og det gjør de vel ved UL?

Nå har jeg forresten begynt å kjenne mer og mer spark :wav Det er herlig!! Har liksom ikke kjent noe før, eller har ikke helt visst om det var spark jeg har kjent, men bestemte meg for å ikke få panikk av den grunn ;) Hehe, men nå bekrefter de at de er der- hver dag :gen014

Jeg tar utvendig ul hver gang jeg er på kontroll på Haukeland. Da blir det sjekket vekst og blodgjennomstrømning pga alt som har skjedd tidligere. Skjønner godt du vil at mannen skal få se de to små. Hos det er vekstkontroll så blir det ul. :)

Så gøy at du kjenner mer og mer bevegelser. Her er det kickboksingkamp hver dag.... De holder seg i ro så lenge jeg er i bevegelse, men i det jeg setter meg ned for å slappe av et de på an igjen med boksing og sparking.

jeg har forresten begynt å få sinnsykt mye kynnere. Det begynte rett før helgen og har bare fortsatt nå i uken. Det begynner å bli ganske ubehagelig og spesielt på natten er det plagsomt. Jeg må snu meg ofte for at ikke bekkenet skal krangle totalt, men snuingen er vond for bekkenet og hver gang jeg flytter meg en millimeter kommer det noen saftige kynnere på rekke og rad. Må huske å nevne det på ktr senere i uken. Sliter på nattesøvnen og på formen dagen etter.....
 
E nok vanlig ul når du skal på Haukeland neste gang ja. Innvendig tar dem bare for å sjekke livmorhalsen å så e det utvendig for å sjekke størrelse og diverse. :)
Kan æ spørre om det e nå spesiell grunn til at du blir fulgt opp på Haukeland Allea? Bortsett fra at det e tvillinger? Tenkte siden de e toeggede?

Æ fikk beskjed på ordinær ul at siden det va toeggede så ville ikke de følge mæ opp. Æ måtte ta kontakt med privat gynekolog og det måtte æ betale sjøl. Fastlegen min henviste mæ nu til en privat gynekolog som hadde en slags avtale på å sende regning til helsevesenet eller nå å mente æ ikke skulle betale nå da. Va forrige uke hos han å trur du ikke æ måtte betale. Bare 54 kr da. E jo et ubetydelig beløp, men i prinsippet skal jo svangerskapsomsorgen være gratis. Liksom at det ikke e dyrt nok med tvillinger, men må betale for svangerskapsomsorgen sjøl å.
Kjenner æ blir litt irritert over teite regler. :-/

Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til at jeg blir fulgt opp. Fikk beskjed av legen jeg var hos på tidlig UL da vi fant ut at det var to, at jeg kom til å bli sykmeldt og at jeg kom til å bli kalt inn på kontroller- litt oftere enn med en i magen. Fastlegen min sa det samme da jeg var der etterpå. Fikk beskjed om å ringe og avtale tid hos jordmor- og si fra om at jeg er tvillinggravid, så ville de finne plass til meg (skal første gang til JM den 05. april).
På OUL så alt bra ut, og de fikk måle det de skulle. Hun sa at hun sendte bildene videre, og at jeg kom til å bli fulgt opp ved poliklinikk for gravide ved Haukeland fremover. Så fikk jeg da en innkalling dit- og skal der 08. april.
Så for min del gikk det liksom av seg selv det der... De er ikke helt sikre på om guttene er toeggede da, men 99% tror de :) Kanskje det kan ha noe med at du tilhører en annen kommune? Jeg syns det hørtes rart ut at du ikke blir fulgt opp på Haukeland jeg da...trodde det var vanlig, enten man hadde toeggede eller eneggede. Er jo regnet som risikosvangerskap automatisk, selv om med toeggede er det minst risikofylte av de.

Kanskje du bare skal ta en tlf opp til Poliklinikken for gravide og høre selv? Kan jo hende det har skjedd en glipp?
Men, det er altså ingen spesiell grunn som jeg vet om at jeg blir fulgt opp der- trodde det var helt vanlig prosedyre!
 
Ja, bare lurte. :) syns å det e merkelig. Men men. :) har kanskje nå med at æ tilhører en anna kommune eller så kommer det ann på kæm man får på ultralyd.
 
Var på ktr i går og nevnte mye kynnere for legen. Hvis ikke de roer seg frem til onsdag blir det ingen påskeferie fjellet for vår del. Han frarådet meg å dra hvis de var like hyppige som de har vært siste uken. Kjedelig! Hvertfall siden vi ikke fikk reist på fjellet i vinterferien heller (pga operasjonen i Tyskland). Men hva gjør man ikke for de små i magen? Stor sannsynlighet for at jeg blir fullt sykemeldt etter påske også pga kynnere. Kjenner jeg nærmer meg klar for å være mer hjemme og slappe av.

Har dere planer for påsken da, jenter? Blitt ferdig med samtalene dine, Allea? Jeg mangler fortsatt tre (som ble syke eller ikke fikk byttet med noen andre) så godt mulig vikaren min må ta de.... :-/
 
Nå er det endelig påskeferie på meg :) Og jeg hadde også min siste dag på jobb nå på fredag- sykmeldt 100% framover nå fram til permisjonen begynner/fødsel. Litt rart, og litt vemodig på en måte... Trives så godt med kollegaene mine på jobb, og nå blir det jo nesten et og et halvt år til jeg ser de igjen :/ Formen er heldigvis ganske bra for tiden, men jeg også har en del kynnere, lollo83, de kommer i tide og utide. Spesielt på jobb, der jeg løper opp og ned mellom etasjene og i gangene, og elever som skal hit og dit ;) Så det skal bli godt å kunne sette seg ned- og ikke minst legge seg ned og sove litt når jeg trenger det!!

Jeg ble heldigvis ferdig med alle samtalene mine, og jeg fikk gjort klart alt til vikaren som skal ta over for meg etter påske :) Lollo83: Hvis ikke du klarer det, så må noen andre steppe inn- tenk litt på deg selv og de to i magen :)

Hvordan går det med tanke på disse kontrollene, Mamma til sim og sam? Har du snakket med noen på Haukeland, eller fortsetter du bare der du er nå?

Det blir en rolig påske på oss, mannen skal jobbe til og med onsdag, men vi tar oss sikkert en tur på hytten til min familie fredag til søndag. Helt rolig og avslappet :) Og ingen ski-fristelser, hytten ligger ved sjøen :)

Ellers så skal vi prøvekjøre et par biler på mandag :) Her snakker vi stor stasjonsvogn som får plass til hundebur i bagasjerommet i tillegg til tvillingvognen :) OG to barneseter i baksetet, pluss at vi som sitter framme skal ha plass når det er barneseter bak (Han er godt over 190 cm og jeg er 180 cm) Hehe- spent på størrelsen til babyene for å si det sånn :)

Hvilken vogn har dere/tenker dere å kjøpe?
 
Vi sliter litt med det samme sm dere mtp bil, Allea. Ikke at vi skal ha plass til hundebur i bagasjerommet, men at vi voksne skal ha plass til beina. Jeg er ikke så kjempehøy (172), men mannen på 185 har lange bein (og sliter med vonde knær) så han trenger plass. Vi skal låne mine foreldre sin Crystler grand Voyager nå etter påske for å teste om det er en bil som passer oss. Hvis ikke vi liker den må vi finne på noe annet. vi må ha plass til tre bakovervendte seter (siden kommende storesøster bare er ca 1,5 når tvillingene kommer til verden). Da minker plutselig utvalget betydelig! Jeg nekter å kjøre caravelle eller hiace (eller lignende bil). Vet at mange sverger til Ford s-max, men igjen var det dette med plassen til de som sitter foran. må kanskje ta en tur og se litt på en sånn. Håper bare vi får solgt den bilen jeg har nå om ikke så lenge. Skulle gjerne beholdt den, men det er ikke plass til tre seter i baksetet på den :(

Har dere tenkt noe på hvilken vogn dere skal ha forresten? Vet at baby jogger city mini gt double tar liten plass når den legges sammen. Har noen venner som har den vognen og hundebur i bagasjerommet på sin bmw 5-serie. :) vi tenker på Basson Bjørn dypvogn. Så får vi heller ta sportsvognvalget senere... Jeg vil helst ha de mot meg (eller muligheten til å snu de) i sportsdelen, men vil ha en bagvogn som er høy. Vet det finnes en del vogner med sportsdelen mot, men da må man ofte bruke mykbager i sportsdelen (Og den er jo ofte mye lavere enn bagdelen på duovogner). Den vognen vi vil ha tar nok litt mer plass, men det får heller være. Jeg er vant med å løfte stor vogn inn og ut av bilen (har Edge duo til storesøster).

Så bra at du ble ferdig med samtalene dine, Allea. Jeg og vikaren min har egentlig delt samtalene mellom oss allerede, men jeg tror nok at hun må ta mine også. Kjenner at det gjør godt for magen å ha fri og bare tenke på meg selv. Skal jo ha overskudd til lillemor når hun kommer fra bhg også. Skal på jobb første dag etter påske, men ringer nok KK med en gang og ber om full sm. Kynnerene kommer med en gang jeg anstrenger meg nå, og spesielt hvis jeg sitter i bilen og det er mye tele i veien. Blir ingen fjelltur på oss i påsken likevel. Hardangervidden er full i tele (og det er ikke godt for magen min) og snøen er så rar at scooteren ikke kommer seg frem til hytten vår (og jeg klarer ikke gå på ski) så det bare styrete å dra opp.. Mamma har lagt inn reiseforbud for hun er livredd for at oe skal skje mens vi er der. Blir en litt annerledes påske i år også. Bypåske påorker andre året på rad.. Jaja, vi får ta det igjen til neste år.
 
Vi såg på Skoda Superb, den er kjempestor til å være en stasjonsvogn, og mannen hadde lyst på den! MEN vi endte opp med en Citroen C5 i stedet, vi fant ut at vi skulle kjøpe en litt rimeligere bil nå først, og heller kjøre på med en nyere og litt større bil når det blir hus på oss om et par år :) Citroen C5 er en ganske stor stasjonsvogn i sin klasse, en av de største- også som Skoda Octavia, Ford Mondeo som vi også har sett på. Men jeg er fornøyd- nå har vi en bil det er plass til hele familien :) Jeg skal hente den i dag :) :)

Angående vogn, så har også jeg tenkt at jeg vil ha babyene mot meg også i sportsvognen når den tid kommer. Men vi har nok landet på TFK Twinner Twist Duo- der er det eneste minuset at babyene IKKE kan sitte mot meg i sportsvogn da... Bortsett fra det, passer den vognen oss ganske så bra. Vi går en del turer i ulendt terreng også, trenger en lett vogn som er lett å manøvrere (den har svinghjul foran) OG den har håndbrems, vognen kan jo bli tung etterhvert med to barn oppi :) Den blir veldig liten sammenslått også, og den er en av de smaleste tvilling/søskenvognene jeg har sett på- tror den er 76 cm i bredde... Den er dyr da, men vi lurer på å kjøpe fra Kiddies.de (tysk nettbutikk), kjenner en del som har gjort det og vært fornøyde, og man sparer mye penger på det. Ellers så er den vognen grei å kjøpe brukt også, har sett at det ligger alltid noen ute der :) Men jeg ombestemmer meg lett, og kan plutselig finne på å lete på nytt, nettopp pga at jeg har jo lyst å ha de vendt mot meg :(

Bypåske kan også være deilig! Nå er det jo fint vær her i vest, og det er stille og rolig :) Ta dere en tur på akvariet, naturhistorisk museum etc :) Og bare nyt vårsolen som varmer :)


God påske jenter :)
 
Vi kjøpte oss splitter ny stasjonsvogn i høst...visste at jeg var gravid, men ikke at det ble tvillinger. Mannen har en sønn før av som straks blir 4år. Var på barnashus for å teste bilstoler her, og selvfølgelig blir det ikke plass :-/ Vil ha basestoler til tvillingene, og funnet ut at maxicosi er de minste og letteste. Ble rett og slett ikke plass nok til 4åringens sete da... Ihvertfall ikke god nok plass :-/ Skikkelig kjipern å må ut å kjøpe ny bil igjen :-( Nå blir det å oppgradere til Peugeot 5008, så Joar vi mulighet for 7-seter også.

Vi har kjøpt ei veldig fint brukt tfk-vogn vi. Vanskelig å bestemme seg, og hva man vil ha når man ikke har noe å sammenligne med :) Satser på at den er brukbar :)

Fortsatt god påske til dere :) Jeg koser meg hjemme hos familien min i Trondheim! :)
 
Gratulerer med ny bil, Allea. kjenner ikke så mye til den bilen dere har kjøpt. Får ta en tur innom google og se på bilder ;) Kjedelig at dere må bytte ut den "nye" bilen da, Charieo. Jeg hadde egentlig nettopp bestemt meg for å beholde bilen min videre, men så fant vi ut at det var to i magen før jul, så da måtte de planene endres på.

Vi skal ut og se på bil i dag forresten. :) det ble spennende!

Har dere tenkt noe på bil, dere andre?

Vi skal nok alltids finne på noe kjekt selv om det blir bypåske i år også. Regner med det blir en aketur på lille en av dagene. Vi var på Bontveit i helgen og det var stor suksess, så det må nok gjentas. Ta med engangsgrill og pølser og ta en heldags der. :)

Håper dere får en flott påske alle sammen! Nå skal jeg ut i sole. Og kose meg med påskekrimmen min! :)
 
Nei, ska på kontroll igjen hos han private gynekologen 10.april, så får høre med han da.

Vi har en wolksvagen transporter med 9 seter, så bil har vi nok av. :) bil nr. 2 derimot e en Peugeot 406, ganske god plass i den egentlig, men vi må nok få oss en 7 seter etterhvert hvis vi fortsatt må ha 2 biler. :) men det kan vi nu drøye med et års tid.
 
Back
Topp