Du og jeg og vi fire <3

Etter flere dager hvor formen har vært storartet våknet jeg natt til i går med kvalme.
I tillegg hadde stakkars mannen mareritt og sov veldig urolig.
Dagen i går var kvalmen med meg hele dagen og jeg må nok innse at magen ikke regulerer seg like bra som sist svangerskap.
Forstoppelse! Når det endelig løsnet forsvant også litt av kvalmen, men siden jeg pga forstoppelsen ikke hadde klart å spise nok.. *sukk*

I dag er formen litt bedre og jeg måtte ringe å fortelle moren min om den glade nyheten.
Jeg forventet meg en lang skjennepreken som sist, men denne gangen var mamma minst like glad som meg og gratulerte meg varmt <3
Jeg føler meg veldig lettet og i dag har jeg vært flink å sett etter jobb, oppdatert jobblogg og har en plan om å bli ferdig med selvangivelsene våre i dag :)

Matlysta er det dårlig med og vekta i morrest sa 66,7kg.
Passer på å drikke godt isteden. :)
Tror jeg må be mannen ta med frukt og bær når han kommer hjem fra jobb så jeg kan lage smoothie :)
 
Våknet i morrest og følte meg i fin form, litt trøtt, men det er vel lov?

Stod opp etter at mann og barn hadde forlatt huset for jobb og barnehage.
Tok vitaminene og laget meg en brødskive og helte i et glass farris.
Alt vel helt til siste tugge skal svelges og jeg gikk en runde på stuegulvet i håp om at kvalmen skulle forsvinne, med bøtta trygt hengende på armen. (du kan trygt hoppe over de tre neste setningene)

Mens jeg sprader rundt på stuegulvet blir kvalmen verre og som en forvirra struts vet jeg ikke om jeg bør sette meg ned eller bare bli stående så jeg gjorde litt av begge mens jeg brekker meg for å få ut det kroppen vil kvitte seg med.
Og like brått som det kom er det over og jeg føler med (nesten) like fin som da jeg våknet.
Fortsatt like sulten og nesten like tørst og ganske lattermild av egne tåpeligheter.

Tro når det er trygt å svelge noe igjen?
Merkelig nok så var det kun frokosten og ingen vitaminpiller eller kapsler som kom tilbake. Kanskje kidden har litt næringsvett tross alt?
 
Formen

Formen er vesentlig bedre enn i går. ingen kvalme, ingen oppkast, men en liten murrende hodepine kom snikende.
Jeg regner med den kommer av spenninger for ryggen sier klart i fra at husvask i går var lite kult.
Jeg er skikkelig støl i korsruggen og det strammer.

Fått i meg 0,75L vann så langt i dag og to loffskiver, et lite kakestykke og tre gelegodis. WOHOO!

Skal prøve meg på litt mer mat straks.
Sjekket også telefonen min for vekt detaljene mine og ser jeg har gått ned mer enn jeg trodde for jeg hadde notert feil vekt på uke to. Fra 68,9 til 66,2. Enn så lenge er det bare positivt for jeg har helt klart for mye i utgangspunktet.
Jeg håper vekta stabiliserer seg og holder seg her fram til uke 12. :)
 
Ubehagelig opplevelse i går.
Tok meg helt ut etter en handlerunde og ble skrekkelig sliten av ingen ting. La meg halv ti i gårt og lå å skalv og ristet med frysninger.
Sov til halv 12 i dag og kroppen oppfører seg som om jeg skulle være skikkelig nedfor. Det kjennes ut som noen har dødd og jeg føler meg nedfor (uten at jeg egentlig er det)
Null energi, og lite tegn til spirelille. Hadde noen murringer i stad og ble overlykkelig.

Skikkelig sliten og har ikke gjort noe annet enn å ligge på sofen i dag. :(
 
I dag var en bra dag ned matlyst og sosial aktivitet :)
 
Har hatt en stigende form, men sliter igjen med matlyst.
Har korrigert vekt for uke 9 og har holdt vekten siden torsdag. Ellers trøtt og slapp og har sovet litt dårligere siste to nettene.
 
Nå har jeg forvirret tenkt lenge over hvor i !"#"#¤%¤#¤"# jeg kunne ha gjort av helsekortet fra forrige graviditet før jeg kom på at Føden tok jo det inn. *facepalm*

Så da har jeg vært i kontakt med sykehuset hvor jeg fikk min datter og skal sende inn skjema for å få det utlevert.
70kroner værsågod, men jeg tenker det kan være kjekt å ha å sammenligne med sist. :D

Nå gleder jeg meg til første kontroll på onsdag :)
 
Hjemme fra tidlig ultralyd og er både glad og lettet. :)

Alle målinger var fine og han kunne ikke finne noe unormalt.
Forstret er målt til først 11+3, men de andre målingene viste 11+2.
Vi fikk både 2 og 3D bilder samt flere filmklipp :)

Hovedpersonen selv er en aktiv liten krabat som sparker godt fra seg og danset rundt. :)
På bildet ser vi en god strekk! :D
 

Vedlegg

  • CL_0004.JPG
    CL_0004.JPG
    239 KB · Visninger: 36
Når jeg i sene nattetimer sitter å ser på fillmklippene og bildene av lille i magen så kjenner jeg at kjærligheten til mine barn er helt ubeskrivelig.
Selv så liten og enda har h*n ikke sett dagens lys er den så stor del av våre liv <3
Fantastiske lille skapningen. Må bare alt være bra med deg sånn at du i månedskifte november/desember får se dagens lys og vi får bli kjent med deg! <3 Så elsket og så høyt ønsket av mange!
 
12 uker i dag! Milepæl <3

I går kveld hadde jeg skikkelige sterke og smertefulle stikkinger i underlivet tilsvarende det jeg hadde med Lille i sist svangerskap, men da 12+5.
Det var så vondt at jeg lå å beit sammen tenner og kjempet med tårene og jeg har høy smerteterskel.
Fryktelig ubehagelig, men det ga seg etter en liten time :)

Heldigvis har formen vært stigende siste par ukene og vekten sier i dag 65.4.
Jeg sliter dog med forstoppelse igjen og det begynner å nærme seg en uke, men jeg føler ingen ubehag enda.

Men nå kommer magen virkelig fram. Jeg ser kjempetykk ut til tross for at jeg er 5 kg lettere enn i mars. Men nå tror jeg det er på tide å komme seg ut igjen og begynne å gå og sykle. :)

I dag ser vi til og med et gløtt av blå himmel :D
 
Kynnere

Nei :( Da skal jeg altså bli plaget med dette allerede nå...
Jeg må ærlig innrømme at dette svangerskapet misliker jeg mer og mer for hver dag som går.
Konstant uvel, noe oppkast, ingen matlyst, ingen energi, tidvis merker jeg at bekkenet protesterer og nå kom altså kynnere.
I tillegg har jeg fått merker etter sokkene så hurra. Jeg kunne skrevet 2 i ødem allerede.

Jeg begynner å bli deprimert av å være i så dårlig form og jeg har nesten ikke vært ute av huset mer enn en gang i uken de 3 siste månedene og jeg begynner å få negative følelser rundt fødselen.

Dette svangerskapet er helt ulikt det forrige og allerede nå er jeg utmattet. :(

Har bestilt time hos legen for å snakke om mat/vekt situasjonen for nå har jeg akkurat gått ned 5,5 kg siden 23 februar.
Det er et nederlag at jeg ikke klarer noen verdens ting og jeg ligger hjemme å føler meg som verdens største hypokonder for jeg ser jo ikke syk ut. Bare litt sliten og overhormonell som griner for den minste lille ting.

En ting er sikkert. Jeg gjør ikke dette igjen.

Og den fantastisk lure legen min...det viser seg at hun IKKE ba om å få sjekket jernlagrene som jeg spesifikt ba om fordi jeg allerede da for drøye 2 uker siden var svimmel. GAAH!
 
Mandag, solskinn, vekta har ikke gått nevneverdig mye ned ca 200gram. Matlysten er litt bedre og det beste av alt. Jeg fikk vite av NAV i dag at dagpenger kvalifiserer til foreldrepenger så jeg trengte ikke være bekymret for det :D:D:D:D:D
HURRA! :D

Behandlingstid for foreldrepenger skal være 6 uker i mitt fylke så da skal jeg sørge for å ha levert søknad i god tid :)
For en lettelse :D
 
Legetime i dag for å spørre om vektnedgang. Legen rådet meg til å kjøpe inn nutridrink fra apoteket å ha til de dagene jeg ikke klarer mat så jeg får i meg næringsstoffer.
Tok og 3 nye blodprøver for å sjekke b og d vitamin, samt jernlagrene og rubella som ble uteglemt på første svangerskapskontroll. :)
 
Enn at jeg har glemt å skrive ned første gang jeg med sikkerhet kjente liv :O

13 mai var jeg helt sikker på at det var bitteliten som romsterte tundt med kilende bevegelser.
På 4 punkter tett intill hverandre kjente jeg det som jeg kun kan sammenligne med en reke som går på havbunnen. :D

Siden har det bare blitt sterkere og det har gått fra lette små bobler til at noen stryker meg forsiktig over kinnet følelse, til at jeg kjenner den flytter seg om jeg ligger eller presser på magen :)

Spesielt når jeg legger meg for natta kan jeg kjenne liv og når jeg skifter liggestilling fra ene siden til den andre :)
Det er veldig betryggende :)

I dag fikk jeg overraskende nok en reaksjon når jeg spiste is.
Jeg trodde virkelig ikke at babyen ville kjenne det enda ettersom avstanden fra magesekken og ned til rett under navlen er så stor, men det har den hvis gjort.
Det ble ville tilstander i over 5 minutter. :O Så da kjenner den tydeligvis kulde da :)

Så sjekket jeg hvor høyt livmoren har krøpet opp og jeg trodde først kanten var rett over navlen, men den var en cm under navlen i morrest :)
Tok en måling på egenhand nå og fikk 11.5cm (målte to ganger for sikkerhet skyld)
Når jeg ser på skjemaet på helsekortet for gravide ser det helt perfekt ut i forhold til normalkurven.
Jeg er overrasket over at det ikke var større siden dette er mitt 2. svangerskap.

Gleder meg til første jordmorkontroll 19 juni :)
 
Enn at jeg har glemt å skrive ned første gang jeg med sikkerhet kjente liv :O

13 mai var jeg helt sikker på at det var bitteliten som romsterte tundt med kilende bevegelser.
På 4 punkter tett intill hverandre kjente jeg det som jeg kun kan sammenligne med en reke som går på havbunnen. :D

Siden har det bare blitt sterkere og det har gått fra lette små bobler til at noen stryker meg forsiktig over kinnet følelse, til at jeg kjenner den flytter seg om jeg ligger eller presser på magen :)

Spesielt når jeg legger meg for natta kan jeg kjenne liv og når jeg skifter liggestilling fra ene siden til den andre :)
Det er veldig betryggende :)

I dag fikk jeg overraskende nok en reaksjon når jeg spiste is.
Jeg trodde virkelig ikke at babyen ville kjenne det enda ettersom avstanden fra magesekken og ned til rett under navlen er så stor, men det har den hvis gjort.
Det ble ville tilstander i over 5 minutter. :O Så da kjenner den tydeligvis kulde da :)

Så sjekket jeg hvor høyt livmoren har krøpet opp og jeg trodde først kanten var rett over navlen, men den var en cm under navlen i morrest :)
Tok en måling på egenhand nå og fikk 11.5cm (målte to ganger for sikkerhet skyld)
Når jeg ser på skjemaet på helsekortet for gravide ser det helt perfekt ut i forhold til normalkurven.
Jeg er overrasket over at det ikke var større siden dette er mitt 2. svangerskap.

Gleder meg til første jordmorkontroll 19 juni :)


I dag har jeg sorresten spist masse.

To små brødskiver, en med peanøttsmør og honning, en med nutella. En liten yoghurt. Til lunsj en banan og nudler, middagen hoppet vi glatt over pga sen frokost og enda senere lunsj. tidligere i kveld stoppet vi på kiosken og spiste landgang (baguett med ost og skinke, varmet for dere ikke nordlenninger som kanskje leser) og en 0,4 milkshake med banan/pistasje.

Spiste halve landgangen og hele milkshaken. Ny rekord! Men i dag bør jeg hvertfall ha nådd nok kalorier. Hvor sunn kosten var, det får vi diskutere en annen gang.
Tror jeg skal hive nedpå et eple med det samme :)
 
14+0

Veide meg i morrest med det samme jeg stod opp og tenkte ikke over at jeg hadde klær på.
Tidligere har jeg veid meg naken for å ha rett sammenligningsgrunnlag.

Først sa vekta 64,8KG sombetød at jeg hadde lagt på meg 400 gram.
Men så gikk jeg tilbake til senga og når jeg stod opp i 11 tiden og veide meg etter morgenstell var den 64,5 kg.
Trolig har den da gått litt under for jeg er full i magen og får ikke til å gå på do. (intet nytt her).
Vet fra tidligere at vektforskjellen da fort kan utgjøre mellom 500 gram og 1 kg, men jeg skriver ned 64.5 for det er jo ikke reelt at jeg har helt tom mage hver gang jeg veier meg.

Våknet i 5 tiden av at jeg følte meg uggen og har hatt usansynlige mareritt i natt.
Jeg har drømt det samme i mange timer og det startet bare om igjen hver gang jeg våknet for å snu meg så i dag er jeg fullstendig utmattet og matlysten er vekk. en halv skive med leverpostei, rødbeter og majones var alt jeg fikk ned sammen med en kopp kaffe.

Litt surt for i dag hadde jeg planer om å gå en lang tur siden godværet er tilbake, men jeg vil bare sove og armer og ben er som gele.
Bare det å skrive på PC/mobil er et ork.

Heldigvis kommer mannen hjem med epler og bananer til meg etter jobb <3 Det gleder jeg meg til :)

Og jeg kan jo ikke annet enn å smile når jeg kjenner at lille romsterer rundt <3 Som jeg gleder meg til å møte mitt andre barn <3
 
Da har pappa og kjent liv nå i kveld :D
Jeg ba han legge hånda der lille romsterte og han utbrøt "Der! " to ganger samtidig med at Jeg kjente bevegelse :D Utrolig tidlig, men veldig morro :D
 
Det som er mindre morro er at matlysten er borte igjen og vekta fortsetter å gå ned.
Jeg klarer ikke spise.
I går var det nesten en skive brød og en halv kopp cappuccino, en liten japp og 3 små biter vannmelon. :(

I dag har jeg tvunget i meg en skive med prim, to glass appelsinjuice, 4 biter vannmelon, en plomme, et halvt eple og en skive med kokt skinke og i desperasjon en nutrilettbar. Stappmett av typen vond. Og likevel langt fra nok næring :(
 
Back
Topp