Du og jeg og vi fire <3

Aktiv dag :D

Startet dagen med den sedvanlige mandagsrutinen, veiing og magebilder.
Jentungen var hjemme fra barnehagen i dag og vi har hatt en kjempefin dag :)

Frokost, som ingen av oss fikk ned stort av, sykkel/gåtur. Vært ute å blåst såpebobler og sett jentungen sykle og hoppe tau.
Så ble det handletur for hun har vokst så utrolig mye siste par månedene. Ble 4 nye gensre, ankelsokker og My little Pony plaster. :D
Så spanderte vi på oss en softis på café og bare kosa oss.
Så ble det mer lek ute, før det ble pannekaker til sen middag.
Vasket klær har jeg til og med rukket :)
Nå er det avslapping som gjelder :)

La også merke til at bekkenet har ikke protestert en eneste gang og det er godvær ute :D
 
Deilige sommerdager

Fredag sist uke var det klart for vår tur på ordinær ultralyd. Mannen ble med og vi satt på et ganske fullt venterom og en lege kom tidvis med beskjeder til de andre som satt der. Hun ene sytes jeg synd på for han kom å gav halve beskjeder.
"Deg må vi legge inn" før han løp videre.
Så der satt det da en stakkars gravid, som tydelig hadde ventet lenge og helt klart måtte vente litt til. Jeg ble litt skremt over hvor dårlige beskjeder hun fikk og kan tenke meg hun var passe bekymret.
Det var førsteintrykket av UNN fødepol.

Så ble det vår tur og vi fikk en veldig hyggelig men hardthendt jordmorstudent.
Hun fikk gode bilder av nesten alle mål og var storfornøyd med bildene av hjertet. Men hun fikk ikke målt blodtilførsel/gjennomstrømming fra begge sider fordi Tiny bestemte seg for å vinke så fint til oss.
Så vi skal tilbake i slutten av juli og håper h*n er mer villig da.
Kjønn hadde Tiny heller ikke lyst å dele med oss, men nå får vi jo en sjanse til, men av en eller annen grunn er jeg nesten sikker på at det blir overraskelse fram til fødsel. :)


I helgen har det vært familietid med lek, sommer og sol. I går var vi på stranden og Lille og mannfolka badet, mens mor satt i skyggen og gumlet god mat, frukt og juice med en veldig spennende bok. :)
Solbrent ble jeg og.

Og vekta og jeg er gode venner.. 64,4
 
21+0, vekta står nesten stille og SF målet er nå 20,5 og fyller hele magehulen.

Lille sparker så det gjør vondt og flere ganger har jeg sittet dobbel fordi det gjør vondt. Jeg fæler meg fæl som klager, for det er vel heller et godt tegn, men fy det er slitsomt.
Både blære og ribben har fått gjennomgå og jeg ser med skrekk og gru fram mot de neste par ukene før h*n blir så lang at hun ligger i forsterstilling. :O

I dag holder også magemusklene på å flytte seg og den minste lille bevegelse gir en brennende strekk. Det kjennes ut som jeg revner. :(

Har hatt 3-4 dager med lett kvalme og har følt meg litt uggen og håper det er over nå.. Matlysten er fortsatt ikke på topp, men jeg får hvertfall i meg mat. Men å få den ut er verre.
Tror det er minst en måned siden jeg fikk fullstendig tømt magen så i kveld blir det fiberblanding og jeg og Lille skal ut å gå en tur etterpå og vannflaska står klar :)
Må ta en vektkontroll etter at jeg har fått tømt magen for å finne ut om jeg egentlig har gått ned mye mer. :/
Vekta står liksom stille på 64,4-64,6 litt ettersom når jeg måler og jeg vet jo det blir feil når jeg ikke går skikkelig på do. :(
Og magen vokser og endelig er det tydelig at jeg er gravid, ikke bare en oppblåst ballong :D
 
Ny uke, nye muligheter. :)
Siste uken har vært preget av vann i kroppen og siden sist søndag/mandag har vekta økt med 0,5 kg til tross for at magen regulerer seg litt bedre. (men fortsatt ikke skikkelig)
Så nå er det slutt på all salt mat og halvfabrikater og tilbake til skikkelig mat for jeg har ikke noe ønske om å bli flodhest pga vann i kroppen.
Det merkes allerede på gifteringen, som siste 2 mnd har vært for stor pga vekttap. Det er ganske skremmende å se hvor fort det skjedde, bare poff over natta.
Så ananasjuice, ananas og hyppige gåturer står på menyen denne uken.

Matlysten er det fortsatt så som så med. Jeg ser at jeg foretrekker søtere mat framfor syrlig mat, men det skal ikke være for mye sukker i det før jeg får avsmak.
Kaffen.. vi kommer overens en gang i blant. Sjokoladen og jeg er og tidvis (for) gode venner. så nå må jeg begynne å passe meg. *ler*
Men alt i alt er jeg veldig glad jeg legger på meg.
Knøttet i magen er blitt så stort at nå er det ikke til å unngå at jeg ihvertfall legger på meg babyvekt, blod og fostervann om ikke annet. De siste to burde alt være tilstede, så babyvekten må komme :)

Som jeg gleder meg til november/desember <3
 
Ordinær ultralyd v.2.0 gjennomført. :)
Lille vokser godt og følger vekstkurven flott :) Alle organer ser ut som de skal. Kjønn forblir en overraskelse, men jeg tror det blir jente :)
 
Innkjøp :p
Jeg som ikke skulle handle noe før jeg var minst 27 uker på vei.. :p
Oo
 

Vedlegg

  • 1406639991109.jpg
    1406639991109.jpg
    56,7 KB · Visninger: 24
  • 1406640006680.jpg
    1406640006680.jpg
    49,9 KB · Visninger: 24
  • 1406640021004.jpg
    1406640021004.jpg
    55,8 KB · Visninger: 23
Plutselig svimmelhet.

Sov forferdelig dårlig etter rabalder i overetasjen (hvor ingen var hjemme, og vi hørte ting som falt, folk som gikk over gulvet og musikk/stemmer).
Opp i dag, trøtt som fy, men mann og barn må avgårde til SFO og jobb.
Fikk ryddet litt på morrakvisten og vasket klær. Sortert vinterklærne for å få oversikt om noe må erstattes osv.
Har spist en god frokost. En skive med laks og salat, en nektarin og et glass sjokolmelk (kjempelurt når man har melkeproteinallergi)
Satte meg så ned foran PC'en for å få unna litt "kontorarbeid" og blir brått skikkelig svimmel. Hele verden spant rundt meg og det kjennes ut som jeg tidvis holder på å svime av.

Går på toalettet, reiser meg og er helt fin i et par minutter før det kommer igjen.
Kjenner hverken til låsninger i nakken eller andre ting som skal gjøre meg svimmel så jeg ble passe skremt.
Har hatt 2 "anfall" på en halv time nå og det er ca bare halvannen time siden jeg spiste.
I alle dager er det som skjer? :/
 
Etter å ha blitt vekket på natterstid av skjæra som stjeler jordbær fra rankene rett utenfor soveromsvinduet mitt, har det nå blitt til at jeg våkner og ikke får sove skikkelig igjen.
Fra helgen og til og med i går har de vekket meg 03.30 og holdt det gående til 04.10. Men i dag har de endret mønster og jeg hørte kun en fugl og da var klokka 05.09. (oh så lykkelig..)

Jeg tar det som et tegn på at sommeren virkelig er på hell og vil vel egentlig aller helst påstå at sommeren her endte 30 juli.
Det lukter høst ute og vindene er kaldere allerede.
Om kvelden blir det raskere skjømt og det frister både å tenne i ovnen og stearinlysene. :)

Jeg elsker høsten, når man kan finne fram litt varmere koseklær og nyte stille kvelder inne, mens høststormene raser ute. Og denne høsten har vi jo noe ekstra fint å glede oss til :)
Når september kommer starter vi med de nødvendige babyinnkjøpene og i løpet av oktober skal sprinkelsengen skrus opp og gjøres klar.
Jeg kjenner at behovet for "nesting" allerede har meldt sin ankomst og jeg tror at i kveld blir muligens vognteppe lagt på pinnene.

Jeg gleder meg!:Heartred:Heartpink:Heartblue
 
Da var lille bollens bilstol i hus :)
Det ble en Be Safe II Go som jeg ønsket meg :) Vogna vet vi desverre ikke noe mer om før slutten av august. Men da er alle de store tingene klarert og i hus :) <3
 
Vekt
Utgangspunkt 70,2 ved første dag siste mens
2 - 68,9
3 - 67.7
4 - 67.7
5 - 67.1
6 - 67.5
7 - 66.9
8 - 66,2
9 - 65.5
10 - 65.4
11 - 65,2
12 - 64,7
13 - 64.5
14 - 64.5
14+3 64.2 på "full" mage
15 - 64.0
16 - 64.0 (var tidligere denne uken nede i 63,5)
17 - 64,3
18 - 64,3
19 - 64,4
20 - 64,4
21 - 64,5
22 - 65,0 på full mage
22+6 65,2
23 - 65,7
23+6 65.2 (på kveldstid)
24 - 65.4
25 -









Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Å være gravid er altså ikke alltid en dans på roser.

Nå har bekkenet mitt bestemt seg for at nok er nok og jeg tror det er denne gangen som sist, en låsning.
Jeg har lite og ingen stråling nedover, men jeg klærer knapt å være meg selv.
Å reise seg opp og sette seg ned er det værste.
Snu meg rundt i senga klarer jeg med en viss tålmodighet, men det er ikke noe behagelig.

Det begynte lørdag hvor vi var halvannen time på et kjøpesenter for å kjøpe bilstol til lille bollen i magen og andre små nødvendige ærend.
På slutten av handleturen måtte jeg som vanlig sette meg ned for å ta en pause fordi bekkenet ikke liker "overbelastning".
I det jeg reiser meg kjenner jeg at morgendagen kom til å bli preget av "stiv og støl".
Lite visste jeg at det kom til å gå lenger tid og det har gradvis blitt verre til tross for mye hvile, pute for å avlaste osv.

I morges var jeg rett og slett redd for at dette kom til å ende særs dårlig og ga rett og slett opp tanken på å ringe fastlegen.
Jeg har uansett time hos jordmor til ordinær kontroll på onsdag og hun kan like gjerne geleide meg i rett retning av behandling.
Jeg bare håper indelig dette kan bli bedre så jeg får igjen litt mobilitet og nyte graviditeten.
I værste fall ser jeg for meg sykemelding, rullestol, dusjstol og handicap parkering. :(
Det er jo fantastisk flott med bekkenplager i et hus hvor stue og kjøkken er nede og soverom og bad/toalett er oppe.

Likevel vet jeg at jeg burde skamme meg for å synes synd på meg selv.
Jeg bærer et friskt barn, har tak over hodet og en fantastisk liten familie som gjør sitt beste for både meg og samholdet.
Jeg er bortskjemt og verdsatt <3
 
2 kontroll hos jordmor utført :)

Etter mye stress pga tull på legekontoret følte jeg meg utslitt allerede før jeg kom meg inn til jordmor.
Hadde godeste mannen min med meg og det var en veldig hyggelig samtale rundt bordet. :)

SF målet var jeg veldig spent på og det lå akkurat på medianen for uke 24 :)
Til sammenligning lå det 1 cm lavere med føstemann.
Hjertelyden var 150 fl/min og vi fikk jobbe litt for å få hørt den på doppleren. Tiny lå i seteleie med fjeset mot oss og hadde ingen umiddelbare planer om å snu seg. :p
Blodtrykket var perfekt sa hun og hun målte 105/64.
Urinen var negativ for alt som kunne være fælt, så alt var bare godt.

Fikk beskjed om å oppsøke manuellerapaut for bekkenet som er veldig variabelt.
Plutselig i går ettermiddag var jeg nesten smertefri etter to dager som mer eller mindre invalid. :rolleyes:
Men i dag er det passe kranglete igjen. (regnvær ute).
Skjønner ikke at man kan bli så værsyk:confused:

Nå skal jeg gå å sloss med halsbrannen som nettopp meldte sin ankomst (selvforskyldt, drakk en vanlig kaffe mocca).
 
Natt til torsdag.. :(

Alt man skal oppleve som gravid sier jeg bare.
Jeg har lært noe helt nytt i natt.
Bronkial spasmer! Skrekkelig vonde greier som ligner på noe midt i mellom halsbrann og kraftig bronkitt.
Kom veldig brått og skjer muligens fordi mageboeren trykker på lungene. Ifølge han som tok meg inn behandles dette med opiater så i mitt tilfelle var det ikke mye å gjøre enn å håpe at det i løpet av noen dager gikk over. :(

Men blodtrykket, metning og crp var alt fint så de gode nyhetene er at det var ikke blodpropp i lungene. :)

Torsdag fikk jeg heldigvis sove lenge og følte meg litt bedre når jeg stod opp. Fortsatt tungpusten og med en følelse av å ha kraftig bronkitt, men det var helt levelig.
Når jeg stod opp drro på cafe med en gjeng jenter med termin alt fra oktober til desember og hadde det veldig hyggelig :) Litt positiv fokus i hverdagen gjør alt så mye bedre.

Og jeg er glad og lykkelig for at bekkenet har vist bedring etter flere dagers hvile.


I går ettermiddag/kveld har jeg til og med klart å ta husvasken. :D
Mannen støvsugde og jentungen ryddet rommet sitt og tørket støv, slik at jeg kunne konsentreret meg om grundig vask av kjøkken og skap, samt badet og ikke minst dusjen (å vaske dusjkabinettet er altså noe av det jeg liker minst).
Så fikk alle gulvene seg en skikkelig omgang med moppen.

Huset dufter rent og den gode helgefølelsen er på plass til tross for grått og kaldt vær <3

Dagen i dag blir å gå til familiehygge og vi skal ut å kjøpe skolesaker til jentungen som skal starte i første klasse på tirsdag :) Vi har tenkt å overraske henne med en 2DS i gave for å markere at hun har blitt skolejente.
Spill og nettbrett er noe vi i vår familie er veldig restriktive med, men litt morro må en få lov å ha :)

Og siden mannen er så fantastisk som han er å gjør alt han kan for at jeg skal kunne slappe mest mulig av har jeg lovet at han skal få kjøpe en lenge etterlengtet PS4. :) Så har han godt med underholdning framover og. *ler*
 
I går ble sprinkelsengen skrudd sammen og satt på plass. :)

Vi hadde egentlig planlagt å vente med dette til oktober/november fordi jeg synes det er litt creepy å gå å se på en tom barneseng i flere måneder.
Men vi må om møblere på soverommet for å få plass til sprinkelsengen og med tanke på bestilling av eventuelt nytt klesskap og mulig lang ventetid på dette bestemte vi oss for å flytte om på ting allerede nå.

Så nå står sengen der å venter. :)

Og kurvstativet med alle klærne står nå i gangen til skue for hvem som helst som kommer inn døren. *liker ikke*
Men alt av skap vi har sett på har mål som ikke passer så det blir vel til at vi beholder kurvsystemet og håper vi kan finne en god løsning for å skjule dette.
Ser med skrekk og gru på at det ikke finnes ferdigsydde trekk til slike.
Tror jeg må finne en god syerske som kan lage etter mål.

Og i dag er planleggingsdag på SFO og Lille og jeg benytter muligheten til å gjøre oss ferdige med alt av handling til skolestart og skal avgårde for å ordne nye pass :)
 
Stor dag :D

Våknet i morrest etter et skrekkelig mareritt om at babyen forsøkte å sparke seg ut fordi vannet var gått og misfarget. Helt surrealistisk og skikkelig ekkelt :(
Og i mange uker nå har jeg forsøkt å gå i meg selv å slå meg til ro at vi ikke ville få vite kjønn før fødsel.
Men det har gnagd så lenge at jeg måtte bare gi etter for lysten til å bestille en 3D ultralyd, privat. :oops:
For et luksusproblem! Jeg burde skjemmes. Men et eller annet gjorde meg skikkelig stresset ved å ikke vite.
Å gå rundt å ikke vite hvordan man skal titulere den lille ble pinlig nok ren tortur. Tiny, Lille, bitteliten, bollen osv.
Jeg fikk rett og slett ikke til. Det har sikkert noe med tilknytning å gjøre, men når milliarder av kvinner før meg har greid det, så hvorfor skal ikke jeg? :rolleyes:

Så i morrest bestilte jeg ultralyd hos Ultralydklinikken og var på godt nord-norsk svinheldig og fikk time allerede i dag.

Og det ble som med tidlig ultralyd en flott opplevelse. Dag Harald Hovind på Ultralydklinikken er altså en fantastisk mann å omgås.
Så blid og omgjengelig, deler masse av seg selv og sørger for en god tone under hele ultralyden. Han er god på å huske ansikter og navn og man føler seg riktig velkommen på kontoret hos han :)

Da jeg fortalte at jeg siden sist hadde hatt 3 ultralydundersøkelser på sykehuset hos jordmor/lege og at ingen av de hadde vært i stand til å stadfeste kjønn så lo han litt. På ingen måte triumferende, men mer en sånn "huff er det mulig, jeg skjønner frustrasjonen din".
Han fleipet og sa "Skal vi se hvor mange sekunder det tar meg å finne kjønnet på Tjorven her?", før han satte ultralydapparatet på magen min.
Vi tok uhøytidelig tiden.. det gikk maks 4 sekunder! :D
Rett på, og det var synlig også for meg at her var det slett ingen prins med tut, men ei lita prinsesse som lå å sov søtt. :)

Jeg fikk nysgjerrigheten stilt og føler meg så utrolig lettet av en eller annen grunn. Alt liksom falt på plass og skuldrene senkte seg noen hakk. :)
Flere fine bilder og film fikk vi og med hjem :Heartpink

Vel hjemme fikk jeg slappet godt av og hvilt meg og blir vekket av telefonen som ringer.
Vogna var kommet til butikken :excited001:excited001:excited001 <---der har du meg.
Så nå er doningen kommet hjem og står til pynt i stua, for jeg har ingen anelse om hvor jeg skal gjøre av den :smiley-ashamed008
Mannen så med skrekk og gru på at den fylte hele bagasjerommet på vår Toyota Avensis. hahaha. Tror vi må lære å stable litt bedre :p

Men åh, for en dag.. :Heartpink

Babyen ble estimert til å være ca 835 gram, hadde 145 fl/min og fotsålen hennes var 5cm lang hihi.
Og hun ligner veldig på sin storesøsteren sin ser det ut for :Heartpink:Heartred
JEG ER SÅ GLAD! :Heartbigred
 
Ny uke, nye muligheter sies det :)

Var på vekta i morrest vel vitende om at matlysten har vært dalende og jeg får plutselige kvalmebølger igjen.
Vekta sa da 65,9 så opp 400 gram siden fredag når jeg kontrollmålte.
Å skal gjette vekt når man har konstant forstoppelse er ikke lett, men jeg tror det er ca riktig nå.
Jeg har dog endel vann i kroppen etter at vi fredag spiste pasta med pesto og der er jeg og saltbøssa litt for gode venner.
Det synes både på ringfingeren og på leggene. Sexy sokkemerker :cool: Litt redd for at det jukser på vekta ytterligere, men det får gå :)
Magen vokser hvertfall fint så forhåpentligvis får jeg ikke masse kjeft av jordmor for at vekta ikke øker.
Hvor mye skal den egentlig øke herfra og ut? Tror jeg må sjekke litt rundt.

I det første svangerskapet hadde jeg til nå lagt på meg ca 6 kg.
I dette svangerskapet er det totale vekttapet nå redusert til 4,3.
Det laveste jeg har vært dette svangerskapet er ned 6,7 kg. 2,4 kg opp er jo ikke helt ille på 10 uker. :)
 
Vrangsøvd :/
Siv 5 og en halv time i dag.
Sov hele sist natt og var normalt aktiv i går.
Dagen før sov jeg og hele dagen.
Den kroppen er merkelig fascinerende. :p
Skal bestille legetime neste uke så jeg får bekreftelse fra lege/jordmor på svangerskapet så jeg får søkt foreldrepenger :)
Må da ta HIV og HEP prøver siden det ikke har blitt gjort tidligere. Kanskje lurt å be om ny prøve for å sjekke jernlagrene også siden jeg er så trøtt.

Sjekket vekten i dag ettersom magen har normalisert seg.
Både denne fredagen og forrige var vekta 65,4 mens mandag dom er veiedag var det 4-500 gram høyere.
Skal ta ny måling i morgen for jeg har klart å tulle i meg mengder med ananas i dag og lurer på hvor stor virkning den har på vaske tap siden den er vanndrivende.
Men åh så godt det var med ananas :D
 
Mandag og ukebytte dag :)
Vekta så 65,4 kg og denne uken har jeg vært regelmessig på do til en forandring og jeg fryktet det skulle være verre. :)
Nå har jeg en seriøs plan om å slumre i senga til klokka er 9.
Da må jeg ringe legen og huske å lese av strømmen :)
 
Åååh milepæl.
Lille våknet og hopper rundt inni her.
Så begynner jeg å stryke på magen, så blir det stille før jeg kjenner at hele babyen snur seg med ryggen ut og spenner fra som om hun forsøker å komme nærmere. :O :D
Stille var det helt til jeg sluttet å stryke nå. Hihi.
Nå sparker hun forover igjen. :)
 
Lite søvn = kvalme

:(
 
Back
Topp