Egglederen på motsatt side kan forsøke å hente egget fra motsatt eggstokk, men det fungerer sikkert ikke alltid og hver gang. Dessverre.
Siden du har fått barn så kan det hende "den vennlige livmoren"-teorien passer hos deg. Du kan lese mer om den her;
http://www.susannekaluza.com/?p=8264, men i korte trekk går det ut på at noen livmødre beholder alle befruktede egg uansett om de er friske eller ikke helt friske, mens andre livmødre er mer kritiske og nekter dårlige egg å få feste seg. De som har en vennlig livmor vil derfor kunne oppleve mange aborter, som hos andre egentlig ikke ville gitt positiv test i det hele tatt. Det gir egentlig god grunn til å prøve videre, for da er sannsynligheten stor for at det etter hvert er et perfekt, friskt egg.
Og da vil man ikke kunne finne noe galt ved vanlig utredning for habituell abort.
Progesteronstøtte har ingen klar dokumentert effekt ved habituell abort, men det kan se ut som den har en viss effekt, og det forskes derfor mer på progesteronstøtte nå. Den gis likevel omtrent som standard behandling ved habituell abort, siden det ikke er noen risiko for mor eller barn ved progesteronstøtte i første trimester. Jeg skal slutte ved uke 10-12 ved graviditet.
Albyl-E får jeg pga at jeg har fått påvist heterozygot faktor leiden V mutasjon, ved utredning for habituell abort. Det er utfra en teori om at man får mini-blodpropper i de tynneste blodårene i livmorslimhinnen/morkaken, og dermed hindrer næringstilførsel til embryoet/fosteret. Her finnes det veldig lite dokumentasjon, men dette gis også til omtrent alle som opplever habituell abort. Det skal taes fra positiv test til uke 12. Jeg tror dette bare er tull, men det er ikke skadelig i 1. trimester, det er derimot skadelig senere, så dette er viktig å slutte med til riktig tid.
Prednisolon er det mye ny, og spennende forskning på. Det er blant annet en ny studie fra i høst, men også noen gode studier fra 2005-2006. Her har de sett på immunologiske faktorer i livmoren, og sett at det hos noen kvinner er et mye høyere antall av disse faktorene enn hos andre. Det gir jo en risiko for at ens eget immunforsvar tar livet av et befruktet egg, siden det befruktede egget er 50 % fremmed materiale. Så har de klart å vise at ved prednisolon-inntak så reduseres dette immunsystemet i livmoren. Så derfor tar jeg det nå. Legen min og jeg har ikke enda klart å finne ut helt sikkert når jeg burde slutte med prednisolon, men det skal jeg finne ut av snarest mulig. Det er en lav dose jeg tar (5 mg per dag), men det gir jo risiko for blant annet benskjørhet hos meg. Det gir i følge hvert fall en studie noe økt risiko for åpen leppe-gane-spalte hos fosteret. Slik jeg har forstått det er det usikkerhet knyttet til om dette er reelt, og hvert fall ved veldig lav dose prednisolon.
Jeg har akkurat begynt med prednisolon, så det er det nye jeg prøver nå. Alt det andre tok jeg jo også i november, da jeg mistet sist, så jeg begynner jo egentlig å gi litt opp at det skal gå før operasjon, men vi prøver en liten stund med prednisolon nå. Om jeg skal ta det lenge må jeg inn til bentetthetsmålinger, så vi ser at det ikke går dårlig med skjelettet mitt.