Vi som temper!

Negativ EL-test i dag (så vidt). Om tempen holder seg høy og går litt til opp så begynner jeg med Lutinus og tror på andre syklus med tidlig EL i løpet av disse 12 pp'ene. :)

*Taster på app på mobilen*
Hurra for tidlig EL :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

I sist syklus hadde jeg et tilsvarende lite hopp i tempen fra antatt EL-dag og til 1 dpo (fra 36,15 til 36,24). Men i den syklusen hadde jeg ikke målt så høy temp før det. Denne gangen gikk den fra 36,16 i går til 36,26 i dag, men jeg har flere ganger ligget på 36,20/36,25 tidligere allerede. Hvordan vet man egentlig da om det bare er en normal variasjon i tempen eller om det faktisk var pga EL? Kan det hende EL-dagen egentlig er i dag? Det er vel dette FF skal hjelpe meg med, men jeg kan vel tro den også kan bli litt forvirra av det og sette feil dag?

det er det at du har hatt litt opp og ned som gjør at jeg ikke synes den er overbevisende.

du må... kjedelig nok... vente et pr dager, og se :)

det er det at du har hatt litt opp og ned som gjør at jeg ikke synes den er overbevisende.

du må... kjedelig nok... vente et pr dager, og se :)
Mmkay. Så det kan bety at jeg ikke kan være 100% sikker på EL-dagen selvom tempen går opp i morgen? Den kan både ha vært i går og være i dag? Var det ikke dere som sa at temping ville gi meg et sikkert svar på når EL har vært?? Snurt! *geipe* Haha :D

Det gir deg et svar, og helt ærlig ser det ikke ut til at du er dpo enda. Den skal stige til 0,05 høyere enn den høyeste av de siste seks

fra app

Satser på dpo-land nå :) Så da er det vel bare 12-13 dager til mensen kommer. Hurra... Ringer legen for time når det skjer. Tok ut spiralen i august i fjor, så noe er på bærtur. Begge de to første satt i første pp. Denne gangen har jeg vært gravid en gang på 12 mnd, og det var exu... Truffet på el har vi gjort hver gang også. Oppgitt :(

Du ser ut til dpo nå ja.

Så satser vi på at mensen ikke kommer, men gjør den det er en tur til legen en fin plan.

Satser på at tr ikke dukker opp, Medusa! Kjedelig når ting ikke lenger er som de er..

Det gir deg et svar, og helt ærlig ser det ikke ut til at du er dpo enda. Den skal stige til 0,05 høyere enn den høyeste av de siste seks

fra app

Trodde det var 0,2-0,5 som var vanlig stigning? Mulig jeg tar feil, altså..

fra app
Okey! Jeg tar det ikke for gitt at jeg er i dpo helt enda, nei. Vi får.. Ja.. Vente og se eller? Hehe.

Ja, men tempeteori tilsier minimum 0,05 over den høyeste av de siste 6
Men gjelder det sånn tempen er på det høyeste? Eller at en hver dpo-temp (i alle fall tidlig dpo) bør være 0,05 over?

"coverline", den røde linjen bortover som FF tegner, skal ifølge klassisk tempeteori ligge 0,05 over den høyeste av de siste seks, med eller uten mulighet for å se bort fra en som avviker veldig, avhengig av hvor streng man er. FF er litt mer liberal enn det også, og kan sette coverline selv med flere temper over de siste dagene til tider.

Minimum de første tre SKAL være over coverline, det er det som definerer EL i tempeteori. Det vanlige er at den holder seg over coverline, langt over, frem til mens, men som du ser hos f.eks meg er det ikke uvanlig at den kan duppe ned en gang, typisk ca på midten. (I mitt tilfelle lurer jeg på om dette skyldes dårlig progestreonproduksjon, men det er en annen sak)

Ook. For jeg lekte meg litt og la inn to høye temper de neste to dagene. Da sier FF EL i går og 1 dpo i dag. Det er det jeg mener. Kan det være at FF kan være litt unøyaktig også? For da skulle den vel egentlig ikke regna EL før i dag ut ifra teorien om at tempen må øke med minst 0,05? Jeg synes din tempeteori høres mer fornuftig ut i grunn, for temper på 36,20-tallet har jeg jo fått flere ganger denne syklusen.

Last edited:
Da har jeg startet å tempe. Skal forsøke å lese litt på innleggene i starten. Henger ikke heeeeelt med ennå. :p

Ook. For jeg lekte meg litt og la inn to høye temper de neste to dagene. Da sier FF EL i går og 1 dpo i dag. Det er det jeg mener. Kan det være at FF kan være litt unøyaktig også? For da skulle den vel egentlig ikke regna EL før i dag ut ifra teorien om at tempen må øke med minst 0,05? Jeg synes din tempeteori høres mer fornuftig ut i grunn, for temper på 36,20-tallet har jeg jo fått flere ganger denne syklusen.

FF mener å ha en bedre formula, som tar inn sekret, evt tester, temp etc og gir beste estimt på EL. Den kan bomme likevel, og klassisk tempeteori er strengere. Om det er bedre er en annen sak. du kan velge å sette at den skal bruke det (FAM - fertility awareness method) i stedet for "advanced" om du vil.

FF mener å ha en bedre formula, som tar inn sekret, evt tester, temp etc og gir beste estimt på EL. Den kan bomme likevel, og klassisk tempeteori er strengere. Om det er bedre er en annen sak. du kan velge å sette at den skal bruke det (FAM - fertility awareness method) i stedet for "advanced" om du vil.
Takk O' store tempeguru :D

Sånn for å kaste meg inn i diskusjonen.. Et egg løsner 0-48 (72?) timer etter positiv el-test?

Back
Topp