Ja, endring til sommertid kan påvirke tempen. Ettersom det for den gjennomsnittelige kvinne medfører 0,05 grader økning pr halvtime senere målt vil det gi 0,1 grads økning. Hvilket i og for seg ikke er så mye, min temp hopper da sikkert opp og ned såpass jevnt og trutt, men om den faktisk stiger 0,1 grad og forblir sånn, så kan det, litt avhengig av målingene dagene før, og hvor i syklusen du er, lure tempetolkningen til å tro at dette er EL. Det er dog en veldig lav stigning for EL, og neppe noe problem.
Jeg har lest at man bør ta denne overgangen over 3 dager hvor man endrer tempetiden med 20 minutter pr dag, men det har jeg egentlig aldri praktisert. Mye fordi jeg ikke måler til helt gitt tid uansett...
Det med "ok innen 30 minutter" eller "ok innen 2-3 timer" går egentlig på at man ifølge grunnleggende charting-teori kan "tidsjustere" med 0,05 grader for hver halvtimes avvik, innenfor 1,5 time i hver retning fra normal tempetid, derav et 3 timers "ok-vindu", hvor det er 30 minutter (i hver retning) "ok helt uten å tenke på tidsjusering heller"
FF markerer målinger tatt utenfor dette +/-30-minutters vinduet med sirkel. Det gjør den også om du markerer sleep deprived ja, ettersom man skal ha 3 timers sammenhengende søvn før måling, har man ikke det er målingen usikker. Sirkel betyr "usikker på om dette er helt rett temp denne dagen"
Jeg er i vurderingsmodus på om jeg skal begynne å tidsjustere målingene mine. Usikker.
uansett, sommetid kom i den minst følsomme tiden for meg, under mens. Da har det jo ikke så mye å si.
Men det er greit å måle hver dag ja, både for å komme inn i vanen, og for at FF skal få mest mulig info. Dog praktiserer jeg litt sånn "Ja, jeg temper egentlig hver dag, men det gjør ikke så mye om det ikke blir sånn under mensen eller den første uken, et er viktigere når det nærmer seg EL, men jeg vet jo at jeg definitivt trenger å konsentrere meg om å få tempet så godt som mulig fra rundt dag 10, så har jeg et greit grunnlag for å finne EL (som for meg finner sted rundt dag 20)
Mine sykluser er litt rotete, og mine grafer somregel enda mer rotete, og mye av det er min egen feil, grunnet uregelmessig temping, hopper over noen dager, og måler til varierende tider. Ja, mye nettopp pga unger som kan finne på å komme vasende inn på vårt rom til sånne tider på døgnet at det roter til tempingen min. Da blir det sånn.