Vi som prøver for første gang

Melder meg inn her jeg også! :)

29 år, prøver på første barn med samboeren min på 33. Er i pp2 nå, med ikm 17/06.

Jeg begynte å tempe noen dager ut i denne syklusen, tar eggløsningstester rundt EL og følger med på livmorhalsen og utflod. Jeg vil vite aalt, haha:angel7

Ser frem til å dele tanker med dere, alle virker så hyggelige her inne!

Velkommen i gjengen! Vi er flere her som vil vite alt :pompus:

Vet ikke om dette er riktig sted å skrive om CBFM, men jeg velger å gjøre det likevel, da jeg i likhet med dere andre prøver på førstemann.. Dere får si ifra om dere ikke vil høre om det, vet jo det er en egen tråd om det, men det er ikke mye aktivitet der nå..:happy: I dag tok jeg EL-test, og monitoren viste høy sjanse for å bli gravid! Håper på max i løpet av de neste par dagene! Så i kveld blir det å legge inn aksjer! Har masse EL-slim om dagen, så det er i hvertfall et sikkert tegn!:happy: Håper virkelig det klaffer nå.. Første pp med monitoren, og den virker helt genial! Synes det er så vanskelig å tyde strimmeltestene... :dead: Kryss fingrene for oss! ;)

Spennende! Er så mange tråder her og jeg har virkelig ikke fått vært innom alle så tenker bare kjør på med info om hva vi holder på med ja, så kan man heller bytte over til en annen tråd hvis det blir mye snakk om en helt spesifikk ting! Men så bra, har lurt veldig på den der ja. Skal se om jeg finner tråden du snakker om og lese litt der!

Lutinus er rett og slett progesteronstøtte, skal tas fra etter eggløsning til IKM (ser at en del tar det lengre ved positiv test). Hvis det er mangel på progesteron som er problemet mitt, vil det løse problemet (såvidt jeg har forstått). Verdt et forsøk tenker jeg, selv om listen over bivirkninger er lang som et vondt år ;)
Gyn mente at det kunne ordne seg selv ved å vente, men når syklusen min nå har normal lengde virker det litt for usannsynlig at EL tilfeldigvis er akkurat like mye forsinket som lutealfasen er forkortet, så jeg tror heller at det alltid har vært sånn... Blir en spennende syklus nå i alle fall!

Hvordan går det med deg i dpo-land? Du er vel midt i de kanskje aller mest spennende dagene nå? ❤️

Håper der hjelper dere ja!! Så bra at det finnes sånt.
Her fikk jeg TR i dag, etter bare 24 dager! Det er uvanlig for meg, men da er det bare å rulle opp ermene og gjøre klar for PP3. Håper den syklusen blir normal lengde igjen i alle fall og at denne korte er et engangstilfelle :bored:

Håper der hjelper dere ja!! Så bra at det finnes sånt.
Her fikk jeg TR i dag, etter bare 24 dager! Det er uvanlig for meg, men da er det bare å rulle opp ermene og gjøre klar for PP3. Håper den syklusen blir normal lengde igjen i alle fall og at denne korte er et engangstilfelle :bored:

Åh, sender støtte og sympati. CD1 er aldri den kuleste dagen i måneden :(
Krysser fingrene for at PP3 blir både din og min siste!

Lykke til❣️ Er alltid gøy å høre hva dere andre førstegangsprøvende holder på med, selv om det er andre tråder for det spesifikke temaet :)

Mannen min er bortreist i helgen og kan nesten ikke vente til han er tilbake i morgen for første aksjemøte i denne PP! Bruker ikke sånn monitor men følger med på el-slim og tar tempen :) Det nærmer seg EL woop woop :) Krysser fingrene for oss. Hvilken PP er du i?

Tusen takk, og I like så ❤️

Krysser fingrene for oss begge, og at vi har fått lagt inn nok aksjer begge to! :happy: Tipp, topp tommel opp for EL-slim!! Hvordan funker temping? Hørt mange som driver med det, men litt usikker på hvordan det foregår, sånn utenom å måle temperatur liksom? Spennende å høre om andre måter å følge syklusen sin på, annet enn apper, tester og denna monitoren jeg har:happy:

Jeg er i PP4 totalt, men PP1 med monitoren. Lest om så mange som har fått det til på første forsøk når de har begynt å bruke den, så nå kommer jeg vel til å bli megaskuffa om det ikke sitter..:hilarious: Vi har sex stort sett annen hver dag, utenom når jeg har mensen, da er det ikke så ofte vi gjør det.. Så sånn sett så burde alt egentlig ligge til rette for det!:happy:

Last edited:
Spennende! Er så mange tråder her og jeg har virkelig ikke fått vært innom alle så tenker bare kjør på med info om hva vi holder på med ja, så kan man heller bytte over til en annen tråd hvis det blir mye snakk om en helt spesifikk ting! Men så bra, har lurt veldig på den der ja. Skal se om jeg finner tråden du snakker om og lese litt der!

Ja, jeg tenkte vel det samme selv!:happy: Kan jo bli helt gal av å se igjennom alle trådene.. Og tenker vel at her er det rom for alle, uavhengig av hvordan de følger syklusen, benytter seg av el-tester etc.. Er i hvertfall det jeg har fått inntrykk av fra dere alle etter å ha lest igjennom denne tråden:happy:

Jeg er liksom ikke sååå inn i denne monitor-greia at jeg har så mye i den "Vi som bruker CBFM"-tråden å gjøre, føler jeg. Men, det er utrolig mye bra informasjon der. Var pga. den tråden at jeg kjøpte den. Ser jo så mange som fikk det til på første PP med motor, som hadde prøvd i flere år! Så jeg håper virkelig jeg får like gode erfaringer:p

Åssen tracker du syklusen din? Om du gjør det i det hele tatt da:)

Tusen takk, og I like så ❤️

Krysser fingrene for oss begge, og at vi har fått lagt inn nok aksjer begge to! :happy: Tipp, topp tommel opp for EL-slim!! Hvordan funker temping? Hørt mange som driver med det, men litt usikker på hvordan det foregår, sånn utenom å måle temperatur liksom? Spennende å høre om andre måter å følge syklusen sin på, annet enn apper, tester og denna monitoren jeg har:happy:

Jeg er i PP4 totalt, men PP1 med monitoren. Lest om så mange som har fått det til på første forsøk når de har begynt å bruke den, så nå kommer jeg vel til å bli megaskuffa om det ikke sitter..:hilarious: Vi har sex stort sett annen hver dag, utenom når jeg har mensen, da er det ikke så ofte vi gjør det.. Så sånn sett så burde alt egentlig ligge til rette for det!:happy:

Det er jo et veldig bra utgangspunkt, har lest div artikler om at man i teorien egentlig ikke trenger å undersøke så voldsomt etter EL så lenge man har sex annenhver dag i syklusen, også utenom mens :-) Men er jo gøy å følge med :-)

Jeg har bare tempet siden 17.mai, måler vaginalt hver morgen kl0530. Plotter det inn i app Fertility Friend og får opp en graf som svinger litt fra dag til dag. Dagen etter EL skal temp gå betraktelig opp og så skal den holde seg oppe helt frem til den synker dagen før/dagen for mens. Den synker ikke hvis man er gravid så det er spennende å se på tempen før IKM!

Noen som har opplevd å ha eggløsning uten at el tester blir positive? Skulle ha el 4 juni, men lite el slim, testen var også på sitt mest synlige da men ikke positiv. I dag 7 juni har jeg el slim som rå eggehvite, så vil si det ikke er tvil om eggløsning :) Syntes det bare er så rart at el testene aldri ble sterke...

Det er jo et veldig bra utgangspunkt, har lest div artikler om at man i teorien egentlig ikke trenger å undersøke så voldsomt etter EL så lenge man har sex annenhver dag i syklusen, også utenom mens :) Men er jo gøy å følge med :)

Jeg har bare tempet siden 17.mai, måler vaginalt hver morgen kl0530. Plotter det inn i app Fertility Friend og får opp en graf som svinger litt fra dag til dag. Dagen etter EL skal temp gå betraktelig opp og så skal den holde seg oppe helt frem til den synker dagen før/dagen for mens. Den synker ikke hvis man er gravid så det er spennende å se på tempen før IKM!

Ja, jeg har også lest det, men den er utrolig kjekk å tracke syklusen med, selvom det helt sikkert hadde gått uten! Jeg er bare veldig utålmodig.. :nailbiting: Er absolutt veldig gøy å følge med, og så genialt at jeg kan se tilbake på det fra mnd til mnd om jeg ikke skulle bli gravid veldig fort!

Seriøst, så sjukt spennende med temping! Jeg hadde garantert dødd av spenning, så jeg får holde meg til monitoren min :D
Kom forresten ikke max på monitoren i dag. Høy fremdeles. Håper på max i morgen, men fortsetter uansett å legge inn aksjer, så vi ikke misser EL-toppen! :p Har mannen kommet hjem igjen og er klar for å hoppe til køys? :gen014

Ja, jeg tenkte vel det samme selv!:happy: Kan jo bli helt gal av å se igjennom alle trådene.. Og tenker vel at her er det rom for alle, uavhengig av hvordan de følger syklusen, benytter seg av el-tester etc.. Er i hvertfall det jeg har fått inntrykk av fra dere alle etter å ha lest igjennom denne tråden:happy:

Jeg er liksom ikke sååå inn i denne monitor-greia at jeg har så mye i den "Vi som bruker CBFM"-tråden å gjøre, føler jeg. Men, det er utrolig mye bra informasjon der. Var pga. den tråden at jeg kjøpte den. Ser jo så mange som fikk det til på første PP med motor, som hadde prøvd i flere år! Så jeg håper virkelig jeg får like gode erfaringer:p

Åssen tracker du syklusen din? Om du gjør det i det hele tatt da:)

Enig i det, en veldig koselig gjeng dette og tenker også det er rom for å snakke om ulike metoder vi bruker og sånt ja!
Jeg har bare brukt eggløsningstester, men de har ikke blitt veldig tydelig positive for meg så jeg må nok teste oftere i neste runde tror jeg, for å bli helt klok på den... eeeller kanskje kjøpe den monitoren, det høres jo veldig fint ut å ha noe som tolker for deg liksom! :Heartred

Enig i det, en veldig koselig gjeng dette og tenker også det er rom for å snakke om ulike metoder vi bruker og sånt ja!
Jeg har bare brukt eggløsningstester, men de har ikke blitt veldig tydelig positive for meg så jeg må nok teste oftere i neste runde tror jeg, for å bli helt klok på den... eeeller kanskje kjøpe den monitoren, det høres jo veldig fint ut å ha noe som tolker for deg liksom! :Heartred

Så absolutt! Blir så hyggelig å følge alle sammen fremover! :happy: Håper det klaffer fort for oss alle!
Begynte med det jeg også, men synes egentlig alle testene er veldig vanskelige å tyde, så er så genialt med en skjerm som forteller meg det, så jeg slipper å være usikker! Med testing hver dag fra CD6 til du får maksimal på LH-stigning så burde det være vanskelig å ikke treffe på el, men man veit aldri!

Hvilke tester bruker du, type merke?

Hvilken PP er du i? Heier på deg:Heartpink

Ja, jeg har også lest det, men den er utrolig kjekk å tracke syklusen med, selvom det helt sikkert hadde gått uten! Jeg er bare veldig utålmodig.. :nailbiting: Er absolutt veldig gøy å følge med, og så genialt at jeg kan se tilbake på det fra mnd til mnd om jeg ikke skulle bli gravid veldig fort!

Seriøst, så sjukt spennende med temping! Jeg hadde garantert dødd av spenning, så jeg får holde meg til monitoren min :D
Kom forresten ikke max på monitoren i dag. Høy fremdeles. Håper på max i morgen, men fortsetter uansett å legge inn aksjer, så vi ikke misser EL-toppen! :p Har mannen kommet hjem igjen og er klar for å hoppe til køys? :gen014

Hihi ja det er helt sykt nervepirrende! Og da tempen sank så veldig rett før ikm i forrige syklus så gadd jeg ikke teste med g-test fordi jeg visste resultatet liksom.. Håper sånn på at jeg får en bra kurve denne syklusen! Har lest en del om hormon-vennlig kosthold så i fasen etter EL skal jeg spise mye varm mat som skal holde temp/progesteron oppe.. så får vi håpe det er er befruktet egg inni der som setter seg fast hehe :-)

Han kom hjem i ettermiddag, KJEMPEsliten.. men fikk unnagjort en quicke så da er vi i gang:hilarious: Ble ikke noe av fredag da det ble for travelt på morgenen.. Nå kommende uke er vi begge hjemme så vi får legge inn aksjer. Min EL er enten på onsdag eller på lørdag (appene foreslår foreskjellig) Men det som er gøy med temping da er at jeg med stor sikkerhet vet hvilken dag EL faktisk har vært :-) selv om man får vite det i ettertid da..

Har forresten ikke lagt noe spesielt merke til el slim :-( unnagjort halve flasken med grapefruktkjerneekstrakten ! Men el slimet slår vel kanskje ikke inn før det faktisk skal komme, sp hvis EL er kommende lørdag er det jo enda mange dager før det skal komme..

Temping er sykt spennende! Det er nesten så jeg gleder meg til å våkne hver morgen :happy: jeg har i alle fall lært mye mer om kroppen min etter at jeg starta med temping i januar (tror jeg det var). Snakker meget varmt om temping til alle som er i denne situasjonen. Jeg vet med sikkerhet at det hadde vært sykt mye forvirring rundt min egen syklus hadde det ikke vært for tempingen. Feks det med at jeg har positive el-tester så lenge. Glad jeg kan se ganske nøyaktig på tempekurven min når el-dagen fortsatt var :D fremdeles litt forvirring, men ganske sikker på at det hadde vært mer om jeg ikke hadde tempa. Heia temping!:Heartred

Hihi ja det er helt sykt nervepirrende! Og da tempen sank så veldig rett før ikm i forrige syklus så gadd jeg ikke teste med g-test fordi jeg visste resultatet liksom.. Håper sånn på at jeg får en bra kurve denne syklusen! Har lest en del om hormon-vennlig kosthold så i fasen etter EL skal jeg spise mye varm mat som skal holde temp/progesteron oppe.. så får vi håpe det er er befruktet egg inni der som setter seg fast hehe :)

Han kom hjem i ettermiddag, KJEMPEsliten.. men fikk unnagjort en quicke så da er vi i gang:hilarious: Ble ikke noe av fredag da det ble for travelt på morgenen.. Nå kommende uke er vi begge hjemme så vi får legge inn aksjer. Min EL er enten på onsdag eller på lørdag (appene foreslår foreskjellig) Men det som er gøy med temping da er at jeg med stor sikkerhet vet hvilken dag EL faktisk har vært :) selv om man får vite det i ettertid da..

Har forresten ikke lagt noe spesielt merke til el slim :-( unnagjort halve flasken med grapefruktkjerneekstrakten ! Men el slimet slår vel kanskje ikke inn før det faktisk skal komme, sp hvis EL er kommende lørdag er det jo enda mange dager før det skal komme..

Ja, det skjønner jeg det må være! Høres så utrolig lurt ut, og en "lettvint" måte å holde kontrollen på, kontra å måtte gjennomføre en test mellom to gitte klokkeslett. Monitoren tar nemlig ikke i mot tester utenfor tidsrommet man har satt seg. Så om man forsover seg eller noe da så gikk jo den dagen i vasken.. Heldigvis har jeg noen vanlige strimmeltester liggende ;)

Du må oppdatere meg på denne kurven, ble litt nysgjerrig på dette opplegget her kjente jeg! Typisk at han skulle være sliten da, ja.. Godt dere fikk tid til en kjapp en, alt er bedre enn ingenting! :notworthy Varm mat har jeg aldri lest om i forbindelse med EL og graviditet, kanskje jeg må teste ut det! Håper virkelig det fester seg en liten spire i deg i løpet av denne uka❤️

Jeg har hatt maaasse slim, virker som om det ingen ende vil ta.. Får vel nesten bare være glad for det, eller? :hilarious:

Temping er sykt spennende! Det er nesten så jeg gleder meg til å våkne hver morgen :happy: jeg har i alle fall lært mye mer om kroppen min etter at jeg starta med temping i januar (tror jeg det var). Snakker meget varmt om temping til alle som er i denne situasjonen. Jeg vet med sikkerhet at det hadde vært sykt mye forvirring rundt min egen syklus hadde det ikke vært for tempingen. Feks det med at jeg har positive el-tester så lenge. Glad jeg kan se ganske nøyaktig på tempekurven min når el-dagen fortsatt var :D fremdeles litt forvirring, men ganske sikker på at det hadde vært mer om jeg ikke hadde tempa. Heia temping!:Heartred

Ja, det høres veldig spennende ut! Høres mer lettvint ut enn å måtte huske å tisse i en kopp i halvsøvne klokka 6 om mårran, men jeg har nå valgt det sjøl, så:hilarious: På en annen side tror jeg at skuffelsen når tempen faller hadde blitt så sjukt stor i forhold til å "bare" få en negativ graviditetstest. Aner ikke hvorfor jeg tror det, det var bare noe som poppa opp i hodet mitt når jeg leste om det nå i stad. Jeg kunne liksom fint fortsatt å ha håpet oppe og testa meg flere dager i etterkant hvis jeg kun baserte det på kroppstemp., mens med monitoren så ber den meg om å ta en graviditetstest når mensen snart nærmer seg, og da får jeg det liksom svart på hvitt, om det gir noen mening?:happy: Men, man skal aldri si aldri, kanskje jeg prøver meg på temping om vi ikke lykkes med monitoren etter en viss tid? :D

Ja, det høres veldig spennende ut! Høres mer lettvint ut enn å måtte huske å tisse i en kopp i halvsøvne klokka 6 om mårran, men jeg har nå valgt det sjøl, så:hilarious: På en annen side tror jeg at skuffelsen når tempen faller hadde blitt så sjukt stor i forhold til å "bare" få en negativ graviditetstest. Aner ikke hvorfor jeg tror det, det var bare noe som poppa opp i hodet mitt når jeg leste om det nå i stad. Jeg kunne liksom fint fortsatt å ha håpet oppe og testa meg flere dager i etterkant hvis jeg kun baserte det på kroppstemp., mens med monitoren så ber den meg om å ta en graviditetstest når mensen snart nærmer seg, og da får jeg det liksom svart på hvitt, om det gir noen mening?:happy: Men, man skal aldri si aldri, kanskje jeg prøver meg på temping om vi ikke lykkes med monitoren etter en viss tid? :D

Jeg forstår hva du mener :) jeg er en ekspert på å tvinge frem streker som ikke er der, så for meg er det greitt å få dyssa ned forhåpningen mine litt ved å se på temperaturen. Jeg bruker både EL-tester og graviditetstester i tillegg da. Jeg har fullt opp med arbeid gjennom syklusene, for å si det sånn :hilarious::hilarious:

Ja, det skjønner jeg det må være! Høres så utrolig lurt ut, og en "lettvint" måte å holde kontrollen på, kontra å måtte gjennomføre en test mellom to gitte klokkeslett. Monitoren tar nemlig ikke i mot tester utenfor tidsrommet man har satt seg. Så om man forsover seg eller noe da så gikk jo den dagen i vasken.. Heldigvis har jeg noen vanlige strimmeltester liggende ;)

Du må oppdatere meg på denne kurven, ble litt nysgjerrig på dette opplegget her kjente jeg! Typisk at han skulle være sliten da, ja.. Godt dere fikk tid til en kjapp en, alt er bedre enn ingenting! :notworthy Varm mat har jeg aldri lest om i forbindelse med EL og graviditet, kanskje jeg må teste ut det! Håper virkelig det fester seg en liten spire i deg i løpet av denne uka❤️

Jeg har hatt maaasse slim, virker som om det ingen ende vil ta.. Får vel nesten bare være glad for det, eller? :hilarious:

Mye slim er bra, det skal jo bedre miljøet i livmoren og hjelpe svømmerne mot målet ;-) Det er så irriterende at jeg hadde MYE slim i feb (etter jeg slutter på p-pillen), i mars og i april. Men så og si nesten ingenting i mai, første PP!! Håper det er tilbake nå i juni siden jeg har store planer om å faktisk bli gravid nå:hilarious:

Når vi først snakker om temping... Har noen av dere sett grafer hvor tempen ikke begynner å synke før langt uti syklusen? Jeg er på tredje syklus med temping nå, men begge de to forrige har tempen vært høy til ca CD12, med noen lave dager (6 på det meste) før EL rundt CD19 og så steget igjen. Jeg synes alle kurver jeg finner virker å være lave nesten helt fra start? Har googlet meg blå på dette men ikke klart å bli noe klokere...

Så absolutt! Blir så hyggelig å følge alle sammen fremover! :happy: Håper det klaffer fort for oss alle!
Begynte med det jeg også, men synes egentlig alle testene er veldig vanskelige å tyde, så er så genialt med en skjerm som forteller meg det, så jeg slipper å være usikker! Med testing hver dag fra CD6 til du får maksimal på LH-stigning så burde det være vanskelig å ikke treffe på el, men man veit aldri!

Hvilke tester bruker du, type merke?

Hvilken PP er du i? Heier på deg:Heartpink

Har brukt babyplan sine, men har jo bare prøvd i to perioder så jeg er ikke noen ekspert på hvordan det fungerer ennå. Har fått mange svar og god info her inne når jeg har lurt på ting da! Teorien foreløpig er at jeg har kort topp, så når jeg bare har testet en gang om dagen (evt. morgen og kveld) kan jeg ha misset den. Jeg tror jeg prøver med vanlige tester i PP3 også, men tipper jeg blir utålmodig og ender med å kjøpe monitor hvis det ikke blir noe da heller :hilarious: Eller begynner med temping. Eller begge deler. :rolleyes:

Noen som har opplevd å ha eggløsning uten at el tester blir positive? Skulle ha el 4 juni, men lite el slim, testen var også på sitt mest synlige da men ikke positiv. I dag 7 juni har jeg el slim som rå eggehvite, så vil si det ikke er tvil om eggløsning :) Syntes det bare er så rart at el testene aldri ble sterke...

Jeg hadde det et par runder i vinter. Det var skikkelig KJIPT! Det gjorde jo dermed at vi ikke var like ivrige på å legge inn aksjer, og det kan jeg love deg vi angret på. Nå har vi bare bestemt oss for at vi legger inn aksjer annen hver dag uansett hva tester sier om EL og ikke. Bedre føre var enn etter snar osv... ;)

Hurra for EL-slim! :D

Back
Topp