Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Hiver meg med i denne flotte gjengen jeg også. En god stund siden jeg har vært her inne nå. Er i pp 15 ca, og har akkurat startet på min første pergotime (som jeg har fått grunnet manglende EL av og til). Har regelmessig mens, men håper dette skal sette fart på tingene, hadde vært så koselig å bli gravid igjen og fått et lite nurk. Har en liten tass på 2 år fra før. Får 3 runder med pergo, og så blir det prøverør dersom det ikke går (da jeg er 37 år).
Lykke til.

Jeg håper pergo holder for deg

Noen som har hatt EL nå? Jeg tror jeg hadde i går eller i dag, uansett kjennes det godt i eggstokker ;) Spent på de neste dagene :) Hadde ingen bivirkninger av pergoen i allefall, men fikk EL tidligere enn før.

Jeg håper at jeg har el i dag...

Edit, el testen var i alle fall klart positiv, og jeg har sålenge jeg har gått på hormoner og testet fått el samme dag som positiv test, bekreftet både med temp og med ul som dagen etter positiv test viste ingen egg klare, altså at det hadde sluppet dagen før (det igjen verifisert med blodprøve)

Last edited:
Jeg er på CD 14 (pergo) og har ikke fått EL enda. Den kom på CD 21 i sist pp med pergo, så jeg regner ikke med noe særlig tidligere nå heller.

Noen som har hatt EL nå? Jeg tror jeg hadde i går eller i dag, uansett kjennes det godt i eggstokker ;) Spent på de neste dagene :) Hadde ingen bivirkninger av pergoen i allefall, men fikk EL tidligere enn før.
Jeg fikk EL på CD 12 eller 13. Dessverre, til overraskende stor sorg hos meg, ble de siste aksjene lagt på kvelden CD 10. Så jeg har lave forventninger til denne pergosyklusen.

PP 3 på¨pergotime og positiv eggløsningstest idag :D

Men CD 10 Lilla86 kan fortsatt gå det - får bare håpe på gode svømmere ;) Overraskende Sara at EL kommer en dag før positiv test! Det har jeg aldri hørt før :) Jeg har alltid kjent EL ganske godt de gangene jeg har det, men denne syklusen med pergo er litt forvirrende. Var sikker på jeg hadde EL for 2 dager siden, men har fortsatt sterke EL smerter siste par dagene... Så vi fortsetter nå uansett med sengekos annenhver dag (fikk beskjed at mannen ikke skulle ha utløsning før dag 11, så dermed sex dag 11, 13, 15, 17 og 19). Gidder ikke lenger disse EL testene, så nå blir det uansett bare å følge oppskriften og håpe på det beste ;)

Nei, el samme dag som den positive. Positiv test mandag, og el mandag, derav 2 dpo i dag

Jeg hadde forresten el smerter også etter el på pergo

Nedslående nyheter etter UL for meg i går. Var på CD 15, og gyn kunne bare se en stor cyste og en follikel på 17 mm. Hun var ikke sikker på om jeg kom til å få EL i det hele tatt denne ppen og vil henvise oss til IVF hvis jeg ikke blir gravid denne ppen. Hun ville ikke la meg prøve dobbel pergo eller letrozol i ventetiden på IVF, så nå er jeg i ferd med å bytte gyn. Dette gidder jeg ikke lenger. MEN positiv EL-test i dag, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Er det noen som har vært borti noe lignende? Jeg er redd det er pga cysten at LH skyter i været. Vi får se, vi får se..

Jeg prøver dobbel dose Letrozol denne pp. De tre syklusene med enkeltdose har gitt EL på CD 15 hver gang. Det har hittil kun resultert i én kjemisk graviditet. Spent på hva som skjer med dobbelt dose.

Jeg kan dele det jeg har finnet her og jeg, for andre med PCOS som vil prøve Letrozol. :)

Dettte er et medikament det forskes mye på, så om man leser om det burde man sjekke datoen når artikkelen er skrevet - for her er 2010 allerede "gammelt nytt." Det har allerede kommet flere artikler i 2015!

Clomiphene citrat/clomid = pergo(time).

Her er forskning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25006718

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24348019

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23531705

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24082649

Du kan jo også vise til at Medicus bruker dette, og her:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1581476.ece

Her er en ikke vitenskapelig oppsummering av bruken av disse medikamentene:
http://www.cincinnatifertility.com/infertility-treatment/ovulation-drugs

Og her er fra den norske legeforening, men det her begynner å bli gammelt (2009):
http://tidsskriftet.no/article/1806293

http://tidsskriftet.no/article/1805851 - denne er noe kritisk, fordi det foreligger lite forskning i 2009 om at Letrozol er trygt. Det har man mye mer dokumentasjon for i dag.

Last edited:
Jeg har brukt pergo i tre pper nå uten å ha blitt gravid, men etter prøvepause neste måned (pga rubellavaksine), skal jeg i gang med Femar. Det blir veldig spennende! :)

Da er jeg også med I hormon-gjengen. skal ta Femar neste syklus med mindre det blir baby nå. Er på cd 15 nå, og ingen tegn til el, som ikke er helt el, med det første.

Nå kom jeg plutselig på at gyn snakket om to tabletter daglig I fem dager. Er dette normal dose? Hun sa også noe om at det sannsynligvis ikke ville gørr til graviditet første runde, men at mange hadde blitt gravide runde 2 og 3. Glemte selvsagt å spør om hvorfor. Noen av dere som vet? Sitter litt igjen med følelsen at jeg uansett må gjennom to til sykluser før graviditet i det hele tatt kan håpes på.

Da er jeg også med I hormon-gjengen. skal ta Femar neste syklus med mindre det blir baby nå. Er på cd 15 nå, og ingen tegn til el, som ikke er helt el, med det første.

Nå kom jeg plutselig på at gyn snakket om to tabletter daglig I fem dager. Er dette normal dose? Hun sa også noe om at det sannsynligvis ikke ville gørr til graviditet første runde, men at mange hadde blitt gravide runde 2 og 3. Glemte selvsagt å spør om hvorfor. Noen av dere som vet? Sitter litt igjen med følelsen at jeg uansett må gjennom to til sykluser før graviditet i det hele tatt kan håpes på.

Det står nok på pakken om du skal ta enkel eller dobbel dose. Det er egentlig vanligst å begynne med enkel dose, og dersom det ikke gir "god effekt" (eller ingen graviditet etter en stund) så øker man til dobbel eller også etter hvert trippel dose.

Det er flere her inne som har blitt gravide første pp med Letrozol. :)

Da gikk jeg også over på letrozol etter 1 runde enkel pergo og to dobble. Fikk el på første runde med dobbel, men ingen el på runde to:/ Får ikke mens eller el av meg selv:( Får ikke startet på letrozol før jeg får ringt legen for å få resept på primolut...Begynner å bli lei, vært uten p-piller siden 2010, vært prøvere i snart 1 1/2 år og det er 6 måneder siden konsultasjon på fertilitetsklinikken. Har kun hatt kontakt med lege via brev etter at jeg har vært inne å tatt blodprøver for å sjekke el.

God kveld! Tok letrozol fra cd 3 til 7. Fikk positiv eltest går på cd 14...har hatt mye smerter i bekken og har hatt en rar følelse i bekkenområdet i flere dager rundt el... Sluttet på pilla for snart to år siden og hadde uregelmessige sykluser i ett år..gikk til akupunktur for noe annet, og plutselig for et år siden ble de helt stabile. Gjennomført en mislykket AIH, og skal prøve letrozol selv om syklusene er helt stabile..så får vi se om det blir en ny runde AIH.. Har en sønn på fire fra før..

Første runde med pergo denne pp. Starta med dobbel dose.. gyn som ga resept. Ser mamge begynner med enkel..? Hatt et smertehelvette dagen jeg havnet i dpo land.. etter 3 dager var det værste over.. dagen etter der fikk jeg masse kremslim, noe jeg aldri har hatt før.. ikke ømme pupper som vanlig ved ikm (26-27.03) men vonde brystvorter.. også en merkelig pulsering i livmor? Kommer å går litt men er litt merkelig.. magen føles støl..
Vil dere tro jeg vil få samme smertefaen som denne pp om jeg tar enkel kur neste pp om jeg ikke allerede er gravid? Har ikke lyst på samme smerter igjen :p er også mye kvalm og kastet opp gjentatte ganger.. men hørt mye av symptomene jeg har også kan være bivirkninger av pergo.. negative tester, men fremdeles noen dager til ikm.. har to barn fra før, de er 8 og 9.. så det er lenge siden sist og de er p-pille barn.. nå er jeg snart i pp24..

Da ble Sara gravid på femte runde Letrozol (etter tre runder pergo). ♥

Jeg skal nå i gang med femte, og siste runde Letrozol (tok dobbel dose i runde 4, så nå blir pakken tom.)

Oppdaterte visst ikke her jeg heller ;) prøvde først 3runder pergo uten at noe skjedde. Fikk så prøve letrozol. Først en enkel kur også en dobbel kur som jeg ble gravid på :)

Back
Topp