Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Når fikk dere EL på enkel kur med letrozol?

Vet mange har spurt om det før, men blir aldri lei av å lese svarene. Skriv gjerne også når dere pleide å ha EL.

Fikk ikke eggløsning på enkel dose. Men håper på eggløsning nå av dobbel dose. Håper du lykkes med EL på enkel dose
 
Har noen av dere som har stått en stund på Letrozol opplevd at el plutselig kommer senere og senere? :p De første 7 rundene har el kommet på cd16, men den forrige kom den på cd17, og nå ser det ut til at den kommer på cd18! Begynner den å miste sin effekt?
Jeg har hørt at man bare skal bruke det tre perioder på rad?
 
Jeg har hørt at man bare skal bruke det tre perioder på rad?
Tror det kommer an på omstendighetene hos kvinnen som bruker det, og hvilken lege du spør. Jeg har hørt man ikke har effekt dersom man ikke er gravid innen 6 mnd, og det spurte jeg min gynekolog om. Men hun mente jeg bare kunne fortsette på det.
 
Måtte du vente helt til neste mens likevel eller begynte du igjen før det?

Jeg får sjeldent mensen, har lange sykluser opp mot 70 dager så måtte på ny runde med provera siden det ikke ble påvist eggløsning og da ville gå lang tid før neste mens. Så fikk da ta dobbeldose istede denne pp. :)
 
Var hos gynekologen i dag (CD12). Fant en follikkel på 15 mm i den venstre eggstokken, og gynekologen trodde egget kom til å slippe søndag eller mandag. Det blir CD14-15 på meg, mot eggløsning mellom dag 22-39 tidligere. Veldig lettet over at enkel dose har hatt effekt. Skal også ta progesteronstøtte siden lutealfasen har vært defekt i de andre syklusene.
 
Var hos gynekologen i dag (CD12). Fant en follikkel på 15 mm i den venstre eggstokken, og gynekologen trodde egget kom til å slippe søndag eller mandag. Det blir CD14-15 på meg, mot eggløsning mellom dag 22-39 tidligere. Veldig lettet over at enkel dose har hatt effekt. Skal også ta progesteronstøtte siden lutealfasen har vært defekt i de andre syklusene.
Hva betyr det at lutealfasen har vært defekt? :)
 
Hva betyr det at lutealfasen har vært defekt? :)

At den har vært for kort til at egget kan feste seg. Noen kaller den defekt når den er under 10 dager og andre når den er under 8. Min har variert fra 6-9 dager i fem sykluser, så tok blodprøve på den siste syklusen og fant ut at progesteronet var for lavt (verdi på 12, tror sen bør være over 25 for at det skal være en god eggløsning).
 
Jaja, bli med i denne tråden og da! Så når tr kommer for fult så skal jeg på min første pp med letrozol! Har eggløsning, og syklus som er innenfor hva som er fint og "godkjent", men var visst for å booste enda mer?
Hva bør jeg forvente?

Skal også på vannscaning en dag, men skal si ifra når mensen kommer for fult, og bare ikke spotting for å finne dato! Noen som har gjort det?:happy:
 
At den har vært for kort til at egget kan feste seg. Noen kaller den defekt når den er under 10 dager og andre når den er under 8. Min har variert fra 6-9 dager i fem sykluser, så tok blodprøve på den siste syklusen og fant ut at progesteronet var for lavt (verdi på 12, tror sen bør være over 25 for at det skal være en god eggløsning).
Aha, takk for svar! Blir spennende å se om dette hjelper dere! :)
 
C2A90043-906E-489F-B07B-8203CF9BD575.jpeg

Har gått på første pp med letrozol, som jeg tok fra CD 4-9. Var på UL på CD 12, og da var den ene follikelen 14 mm. For første gang på over et år har jeg i kveld (på CD 13) fått min ordentlige positive EL-test. Når ville dere hatt sex? Hadde i går, og tenker igjen i morgen.
 
Har det noe å si om man begynner dag 3, 4 eller 5?

Mener jeg har lest en forskingsartikkel om at det ikke var noe forskjell på å begynne dag 3 eller 4 og hvor mange som ble gravide av det. Vet ikke hvorfor legene skiller på det, men ville fulgt legens råd uansett ☺️ (Kan være at slimhinnen må rekke å bygge seg opp eller lignende)
 
Last edited:
Var hos gynekologen i dag (CD12). Fant en follikkel på 15 mm i den venstre eggstokken, og gynekologen trodde egget kom til å slippe søndag eller mandag. Det blir CD14-15 på meg, mot eggløsning mellom dag 22-39 tidligere. Veldig lettet over at enkel dose har hatt effekt. Skal også ta progesteronstøtte siden lutealfasen har vært defekt i de andre syklusene.

Å så moro at du har hatt effekt på enkel dose:happy: håper EL kommer for deg som forespeilet av gyno. Var selv på UL i går og fikk målt en på 23 mm på venstre side her, er på cd 19 i dag. Så er en spennende tid nå å se om det slipper:) så nå er det bare å legge inn aksjer.

Masse lykke til :Heartred
 
Jaja, bli med i denne tråden og da! Så når tr kommer for fult så skal jeg på min første pp med letrozol! Har eggløsning, og syklus som er innenfor hva som er fint og "godkjent", men var visst for å booste enda mer?
Hva bør jeg forvente?

Skal også på vannscaning en dag, men skal si ifra når mensen kommer for fult, og bare ikke spotting for å finne dato! Noen som har gjort det?:happy:


Jeg er selv på 2 pp med letrozol nå, det eneste jeg erfarte var ingen bivirkninger eller eggløsning på enkel dose, men tok dobbeldose på pp 2 nå, og hatt en del bivirkninger. Og mer effekt, med en follikel på 23 mm i går på cd 18. Men dette med bivirkninger er jo veldig individuelt fra person til person. Skal du ta enkel eller dobbel dose siden det er for å booste? Håper du får fin effekt av letrozol.

Når det gjelder vannscaning så har jeg ingen erfaring:(
 
Jaja, bli med i denne tråden og da! Så når tr kommer for fult så skal jeg på min første pp med letrozol! Har eggløsning, og syklus som er innenfor hva som er fint og "godkjent", men var visst for å booste enda mer?
Hva bør jeg forvente?

Skal også på vannscaning en dag, men skal si ifra når mensen kommer for fult, og bare ikke spotting for å finne dato! Noen som har gjort det?:happy:

Jeg har scannet eggstokkene for å sjekke om egglederne var åpne. Selve skanningen var ikke veldig vondt, kjentes litt som lettere mensensmerter. Men måtte prøve tre ganger siden jeg har to livmorer, så fikk veldig vondt etterpå. Måtte ligge en halvtime-time på pauserommet og vred meg i smerte. Men tror ikke det gjør like vondt hvis man bare må gjøre det én gang. Har hørt kroppen kan begynne å produsere noen proteiner som er gunstig for livmorer og at det øker sjansen litt for at egget fester seg.
 
Å så moro at du har hatt effekt på enkel dose:happy: håper EL kommer for deg som forespeilet av gyno. Var selv på UL i går og fikk målt en på 23 mm på venstre side her, er på cd 19 i dag. Så er en spennende tid nå å se om det slipper:) så nå er det bare å legge inn aksjer.

Masse lykke til :Heartred

Wow, 23 mm. Da slipper det nok snart og blir en god eggløsning. Happy humping og krysser fingrene for spire på oss begge ☺️
 
Back
Topp