Vi over 38 ❤️

Ok. Skjønner.
Hvis jeg en gang skal bruke donor, så håper jeg dem tar bilder fra da jeg var 20, og ikke bare 41 :D
Ellers så må jeg boke timer for botox, fillers og proffe photoshoots før jeg tør levere noe fra meg :laughing001

Du er sikkert vakker akkurat sånn som du er:) Det er jeg sikker på!

Du er sikkert vakker akkurat sånn som du er:) Det er jeg sikker på!

Takk, snille :)
Ja, jeg er ganske fornøyd med meg selv. Men merker årene også.
Og i den situasjonen hvor man velger eller blir valgt, friker jeg helt ut.
Nå er ikke ED det verste.
Har fulgt litt med på debatten omkring surrogati i hjemlandet. DER er det mye spenning og redsel og usikkerhet. Der må kjemien stemme 10000%.

Fikk du mer info angående selve prosedyren? Blir det frosne egg? Eller ferskt og sykluser må samkjøres? Eller gentesting og FER i etterkant?
Veldig spennende.

Takk , vi har alle våre historier. Hadde ikke tenkt å dele min men kjente på det når noen her inne spurte hvorfor jeg ikke kunne prøve en mnd uten IVF. Skulle gjerne gjort det, men den forbindelsen er brutt. Stor klem til deg ❤️
Fekk ikkje med deg det du skreiv tidlegare i dag, NyPrøver, men ville uansett senda deg ein god klem! No håpar me verkeleg at spiren blir med heilt til mål. ❤️

Helt topp :) Beklager mye styr tidligere idag med innlegget. Jeg er så surrete sånn "teknisk." Begynte å skrive til deg før jeg hadde lest ferdig innlegget. Ikke hatt den beste barndommen jeg heller, men kan ikke sammenlignes med det du har opplevd. Det gjør meg oppriktig vondt å lese :Heartred Du er tøff som skrev det du gjorde. All kred til deg :Heartred Nå er du gravid, og vet du; denne gangen skal det gå! :Heartred Klem til deg.
Tusen takk skjønne deg, alt i orden. Jeg er ikke så teknisk selv heller :yuck:Godt å snakke med mennesker som skjønner at vi alle har en historie og vet at det å lage barn kan være veldig vanskelig.

Ny dag - nye spørsmål.

Trenger å dele tankene mine litt med dere.
Kanskje har noen av dere vært borti noe, hørt noe eller tenkt det samme.

Jeg fyller 41 i juni. Så hver måned teller i mitt tilfelle. Derfor er jeg litt desperat nå (lite, egentlig, men litt ;)) og gasser på.

Januarforsøk var skikkelig dårlige (10 egg ut, 3 befruktet, dårlig gradert, 7 tomme skall på dag 1, ikke gravid og ingenting på frys). Marsforsøk nå - tilsynelatende noe bedre - men vi får se. 10 egg ut, 8 befruktet, ruger på ett, 2 blasto på frys - seff uten at man vet kvaliteten på de. Men de ligg nå der.

Tenker hva jeg skal gjøre videre i tilfelle mislykket forsøk nå i mars. Jeg tar det ganske med ro altså, takket være erfaringer fra dette forumet. Det blir som det blir. Men vil jo gjerne gjøre de riktige tingene også.

Jeg tenker at det er kanskje best å ta nye runder med uttak framfor å arbeide med de blastoene jeg har på frys, eller? Dette for å bygge opp "lager" av noen embryoer som man kan jobbe med senere. Kvaliteten på de er på en måte bestemt ved befruktning og forringes ikke. Og ja, vi regner med at en god del av de er/blir av dårlig kvalitet pga alderen uten at vi vet om det og det blir ikke barn av de. Mens eggsene mine blir eldre og dårligere med tiden - og det er rimelig sikkert.

Jeg vet at i andre land der man holder på med gentesting av embryoer gjør man det for eldre pasienter med få embryoer: tar noen rene høsterunder, fryser flere embryoer, sender de alle til testing etterpå, og så jobber med de som er gode.

Nå har jeg ikke mulighet til å reise utenlands ofte, spes ikke under korona. Jeg vet ikke engang hvordan mine neste uttaksrunder kan bli mhp egg, kvalitet, befruktning og blastodannelse.

Har noen av dere hørt noe om lignende behandling i Norge - rene høsterunder? Uten gentesting seff.
Høres dette fornuftig ut?
Jeg har sendt mail om det til Spiren. Nå er dem på ferie, så regner med at det blir svar først etter påske.

En digresjon:
Leste en artikkel på nett i går. Den handlet om et par som var 30 og 32 for 10 år siden. De var begge friske, men ikke klar for barn da. Men de tenkte på fremtiden. Hver måned tok de ut eggs i naturlig syklus, befruktet, testet, og lagret embryoer. Bygget opp et lager. Nå, 10 år etter, bruker de disse for å lage barn. Smart, tenker jeg. Full kontroll. God planlegging. Utlandet et sted.

Nå vil jeg bare sondere terrenget litt, høre på erfaringer fra Den Store Kollektive Fornuften :)Blir glad for enhver tanke dere kan dele.

Dette har jeg aldri tenkt så veldig mye over egentlig, for jeg selv har aldri hatt spesielt mye å høste inn. Men jeg har derimot tenkt på dette ifht min "eventyrglade-reise verden rundt" lillesøster på 35, og også foreslått dette for dem. Det høres fornuftig ut å drive litt innhøsting i yngre alder iallfall. Hva jeg ville gjort i ditt sted, hm... Jeg vet ikke. Men nå er jeg også litt trett i hodet. Jeg skal tenke litt mer på det og kanskje komme opp med et mer fornuftig svar :)

Nå skal vi se på krim. Med Santelmann. Smelt! Bare synd han er så usympatisk. Men smelt likevel. :laughing001

En digresjon:
Leste en artikkel på nett i går. Den handlet om et par som var 30 og 32 for 10 år siden. De var begge friske, men ikke klar for barn da. Men de tenkte på fremtiden. Hver måned tok de ut eggs i naturlig syklus, befruktet, testet, og lagret embryoer. Bygget opp et lager. Nå, 10 år etter, bruker de disse for å lage barn. Smart, tenker jeg. Full kontroll. God planlegging. Utlandet et sted.

I en alder av 40 så ser jeg at jeg ikke kunne brukt befrukta egg fra da jeg var 30, med mindre en eks hadde lyst på barn sammen med meg nå... Men tanken er jo god! Fryse ned egg for så å befrukte senere hadde nok vært mer sannsynlig, og fleksibelt med tanke på et evnt samlivsbrudd ;)

I en alder av 40 så ser jeg at jeg ikke kunne brukt befrukta egg fra da jeg var 30, med mindre en eks hadde lyst på barn sammen med meg nå... Men tanken er jo god! Fryse ned egg for så å befrukte senere hadde nok vært mer sannsynlig, og fleksibelt med tanke på et evnt samlivsbrudd ;)

Stemmer. Man vet jo aldri hvordan det går med forholdet om 1 år, ikke snakk om 10 år. Så eggfrys gir mer fleksibilitet for oss kvinner enn embryofrys.

Dem sier at embryos tines lettere enn eggs. Og så finnes det 1-2% av kvinner, unge og tilsynelatende friske med noe tull med mitokondrier i eggcellene. De får ut mange eggs som aldri danner blastocyster. Hadde vært dumt å oppdage dette først som 40-åring.

Det blir aldri perfekt, og man kan ikke forsikre seg mot alt. Vi bare prøver så godt vi kan. Og det er utrolig hva som finnes av muligheter i dag.

Takk, snille :)
Ja, jeg er ganske fornøyd med meg selv. Men merker årene også.
Og i den situasjonen hvor man velger eller blir valgt, friker jeg helt ut.
Nå er ikke ED det verste.
Har fulgt litt med på debatten omkring surrogati i hjemlandet. DER er det mye spenning og redsel og usikkerhet. Der må kjemien stemme 10000%.

Fikk du mer info angående selve prosedyren? Blir det frosne egg? Eller ferskt og sykluser må samkjøres? Eller gentesting og FER i etterkant?
Veldig spennende.

Hei søta :)

Det er bra at du er det. Jeg tenker man får gjøre det beste ut av den man er, også får det være bra nok :) Om man velger og fikse på ett og annet, får det også være opp til enhver.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med situasjoner der man blir valgt ut?

Er hjemlandet USA? Vi står nå på venteliste, og ventetiden er fra 1-6 måneder. Det er litt risiko forbundet med dette i form av svangerskapsforgiftning, blodpropp og prematur fødsel, og enda litt høyere dersom man har opplevd dette tidligere.

Jeg har opplevd både svangerskapsforgiftning og prematurfødt baby (uke 27), så ja; det blir et risikosvangerskap. Det hadde det vært uansett. Den er likevel ikke sååå stor at vi dropper det, eller har blitt frarådet fra å gjennomgå dette.

De ønsker at eggene skal befruktes med fersk sperm, deretter blir eggene dyrket til blastocyster og frosset ned. Så finner vi et passende tidspunkt for innsett. De gentester ikke, men går gjennom familiehistorikk, både opp og ned og til sidene.

FER aner jeg ikke hva er. Da lillemann ble født ekstremt prematurt, ble han gentestet. Så mannens gener skal iallfall være solide :) Man kan uansett ikke testet for alt, og de hsr mer tro på familiehistorikk.

Dette blir spennende! :)

Så bra dere er kommer så langt og landet avgjørelsen deres ❤️❤️Hvor lang tid tar slike ting? Etter dere har godkjent donor? Veldig gla på deres vegner ❤️❤️

Hei :) Så fort vi har godkjent donor, tror jeg det går ganske raskt. Ventetid er 1-6 måneder. Takk, søta! Trenger vel ikke å nevne hvor glad jeg er på deres vegne :Heartbigred Fine deg :Heartbigred

Hei søta :)

Det er bra at du er det. Jeg tenker man får gjøre det beste ut av den man er, også får det være bra nok :) Om man velger og fikse på ett og annet, får det også være opp til enhver.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med situasjoner der man blir valgt ut?

Er hjemlandet USA? Vi står nå på venteliste, og ventetiden er fra 1-6 måneder. Det er litt risiko forbundet med dette i form av svangerskapsforgiftning, blodpropp og prematur fødsel, og enda litt høyere dersom man har opplevd dette tidligere.

Jeg har opplevd både svangerskapsforgiftning og prematurfødt baby (uke 27), så ja; det blir et risikosvangerskap. Det hadde det vært uansett. Den er likevel ikke sååå stor at vi dropper det, eller har blitt frarådet fra å gjennomgå dette.

De ønsker at eggene skal befruktes med fersk sperm, deretter blir eggene dyrket til blastocyster og frosset ned. Så finner vi et passende tidspunkt for innsett. De gentester ikke, men går gjennom familiehistorikk, både opp og ned og til sidene.

FER aner jeg ikke hva er. Da lillemann ble født ekstremt prematurt, ble han gentestet. Så mannens gener skal iallfall være solide :) Man kan uansett ikke testet for alt, og de hsr mer tro på familiehistorikk.

Dette blir spennende! :)

FER - frozen embryo replacement - frysebehandling
Samme som FET - frozen embryo transfer.

De skal altså fryses. Ok.

Jeg er opprinnelig fra Ukraina, ikke USA. Der er dem faktisk også veldig gode på IVF. Og så alt er jo lov der. PGS, surrogati etc etc. Litt "amerikanske" tilstander.

Nevnte valgsituasjon fordi jeg trodde først at donorer må velge/godkjenne dere. Ettersom du skulle levere bilder fra deg: dere velger donorer, donorer velger dere. Synes at hele situasjonen er så nervepirrende. Ser at jeg tok feil.

FER - frozen embryo replacement - frysebehandling
Samme som FET - frozen embryo transfer.

De skal altså fryses. Ok.

Jeg er opprinnelig fra Ukraina, ikke USA. Der er dem faktisk også veldig gode på IVF. Og så alt er jo lov der. PGS, surrogati etc etc. Litt "amerikanske" tilstander.

Nevnte valgsituasjon fordi jeg trodde først at donorer må velge/godkjenne dere. Ettersom du skulle levere bilder fra deg: dere velger donorer, donorer velger dere. Synes at hele situasjonen er så nervepirrende. Ser at jeg tok feil.

Hei :) Ja, stemmer. Husker nå at du skrev det. Ja, jeg skjønner. Noen steder foregår det sikkert slik, men ikke i Danmark. Bildene får klinikken så de kan finne en som ligner på meg :)

Håper kvelden din er fin :)

Tusen takk kjære deg!:happy: Ja tenk, nå har vi fulgt hverandre i et år, og for et år det har vært! Og så godt det har vært å ha denne gruppen her underveis, dere er gull verdt altså!:Heartred Formen kommer seg litt uke for uke nå kjenner jeg, veldig takknemlig for det. Utrolig spennende med ED i Danmark, håper dere snart får en match og kan gå igang, gleder meg til fortsettelsen, nå kan det bare gå oppover.:love7 God påske til deg også! :chicken:

Kjære Vårsol :)

Hei Kjære Vårsol :) Tusen takk, tenkt på deg også og lurt på hvordan det går med deg. Leit å lese at du har hatt det vondt :( :Heartred Enda godt det viste seg å være en naturlig del av behandlingen. Vondt for deg, men sikkert verst for dine nærmeste:Heartred Håper du slipper mer smerte fremover.

Jeg håper og gleder meg over eggene dine på frys, og gleder meg til å fortsette å følge deg. Tenk; vi har snart fulgt hverandre et år alt!

Ja, alt blir bra tilslutt :):Heartred

Håper du har en fin påske :duckie

17 DPO og fikk den nå på ettermiddagen. Syns den var fin og flott ❤️

Vedlegg

• 2B28358E-DCDE-44C8-A5F8-5E9969FBA39C.jpeg
    2B28358E-DCDE-44C8-A5F8-5E9969FBA39C.jpeg
    43,8 KB · Visninger: 34
Det ser ikke lovende ut for denne gangen heller. Dessverre.
Fikk litt rosa/brunaktig spotting i går kveld, som bare øker i dag, 10dpo (8dp2dt).
Tror ikke det er implantasjon gitt.
Kjennes ut som kort syklus og TR er på vei.
Har ikke testet. Kanskje i morgen.
Huff-huff :sour::grumpy:

Det ser ikke lovende ut for denne gangen heller. Dessverre.
Fikk litt rosa/brunaktig spotting i går kveld, som bare øker i dag, 10dpo (8dp2dt).
Tror ikke det er implantasjon gitt.
Kjennes ut som kort syklus og TR er på vei.
Har ikke testet. Kanskje i morgen.
Huff-huff :sour::grumpy:
Huff , kjenner den grusomme følelsen du har nå! Har også hatt så korte perioder fra innsett til blødning, føler seg nesten snytt for prøve perioden. Håper det er uskyldig og testen lyser opp til deg ❤️

Huff , kjenner den grusomme følelsen du har nå! Har også hatt så korte perioder fra innsett til blødning, føler seg nesten snytt for prøve perioden. Håper det er uskyldig og testen lyser opp til deg ❤️

Takk for støtten :)
Det går bra etter forholdene. Var nok mer skuffet etter første nedturen.
Og etter å ha lest om erfaringene til damene i denne og gamle tråden, så er jeg forberedt på at det kommer til å ta tid. Hadde vært artig å slå oddsene, men-men... Neste gang. Kanskje :)

Takk for støtten :)
Det går bra etter forholdene. Var nok mer skuffet etter første nedturen.
Og etter å ha lest om erfaringene til damene i denne og gamle tråden, så er jeg forberedt på at det kommer til å ta tid. Hadde vært artig å slå oddsene, men-men... Neste gang. Kanskje :)
Det tenkte jeg også, hadde vært å bare lest her inne en stund før jeg hadde første forsøk. Ble gravid på 1!!!! Var så gla, men mistet jo i uke 20 da. Men følte meg så heldig , nesten så jeg ikke vil si hvor heldig vi var pga det er så mange flotte damer her som fortjener en lysende test ! Godt du tar det bra, ønsker deg en fin påske ❤️

Back
Topp