Ny dag - nye spørsmål.
Trenger å dele tankene mine litt med dere.
Kanskje har noen av dere vært borti noe, hørt noe eller tenkt det samme.
Jeg fyller 41 i juni. Så hver måned teller i mitt tilfelle. Derfor er jeg litt desperat nå (lite, egentlig, men litt
) og gasser på.
Januarforsøk var skikkelig dårlige (10 egg ut, 3 befruktet, dårlig gradert, 7 tomme skall på dag 1, ikke gravid og ingenting på frys). Marsforsøk nå - tilsynelatende noe bedre - men vi får se. 10 egg ut, 8 befruktet, ruger på ett, 2 blasto på frys - seff uten at man vet kvaliteten på de. Men de ligg nå der.
Tenker hva jeg skal gjøre videre i tilfelle mislykket forsøk nå i mars. Jeg tar det ganske med ro altså, takket være erfaringer fra dette forumet. Det blir som det blir. Men vil jo gjerne gjøre de riktige tingene også.
Jeg tenker at det er kanskje best å ta nye runder med uttak framfor å arbeide med de blastoene jeg har på frys, eller? Dette for å bygge opp "lager" av noen embryoer som man kan jobbe med senere. Kvaliteten på de er på en måte bestemt ved befruktning og forringes ikke. Og ja, vi regner med at en god del av de er/blir av dårlig kvalitet pga alderen uten at vi vet om det og det blir ikke barn av de. Mens eggsene mine blir eldre og dårligere med tiden - og det er rimelig sikkert.
Jeg vet at i andre land der man holder på med gentesting av embryoer gjør man det for eldre pasienter med få embryoer: tar noen rene høsterunder, fryser flere embryoer, sender de alle til testing etterpå, og så jobber med de som er gode.
Nå har jeg ikke mulighet til å reise utenlands ofte, spes ikke under korona. Jeg vet ikke engang hvordan mine neste uttaksrunder kan bli mhp egg, kvalitet, befruktning og blastodannelse.
Har noen av dere hørt noe om lignende behandling i Norge - rene høsterunder? Uten gentesting seff.
Høres dette fornuftig ut?
Jeg har sendt mail om det til Spiren. Nå er dem på ferie, så regner med at det blir svar først etter påske.
En digresjon:
Leste en artikkel på nett i går. Den handlet om et par som var 30 og 32 for 10 år siden. De var begge friske, men ikke klar for barn da. Men de tenkte på fremtiden. Hver måned tok de ut eggs i naturlig syklus, befruktet, testet, og lagret embryoer. Bygget opp et lager. Nå, 10 år etter, bruker de disse for å lage barn. Smart, tenker jeg. Full kontroll. God planlegging. Utlandet et sted.
Nå vil jeg bare sondere terrenget litt, høre på erfaringer fra Den Store Kollektive Fornuften
Blir glad for enhver tanke dere kan dele.