Vi over 38 ❤️

Ny dag, nye spørsmål.

IUI

Er det frossen eller fersk sæd man bruker til IUI?
Hva er vanlig?
Tenkte å "melke" mannen litt til fryseren til fremtidige behov. Fikk frarådet det av klinikken. IUI skal ha så lav suksess-rate (den er grei), og den blir liksom enda lavere med tint sæd.
Kan ikke tenke meg at alle IUI utføres med fersk sæd, eller?
Kan hende det er mest vanlig med fersk når man har partner, men donor er det jo (naturlig nok) fryst :happy:

Kan hende det er mest vanlig med fersk når man har partner, men donor er det jo (naturlig nok) fryst :happy:

Tenkte det, ja.
For du fikk førstemann vha IUI med fryst donorsæd, sant?
Muligens det er noen finurligheter der som jeg er ikke klar over, f.x. tilberedning, kvalitet, motilitet osv. Kanskje ikke alle sæd fra fryseren er egnet til IUI. For donorer har jo i utgangspunktet ganske bra sædkvalitet. Vi er nok ikke toppscore, og DNA frag er på grensen. Så jeg kommer til å lytte til labfolk hvis de sier nei.

Hellu :joyful: Jeg fikk svar fra Hausken igår. De svarer ikke på spørsmålene jeg stiller, så jeg er ikke ferdig. Oppdaterer dere. Er irritert, men det ødelegger ikke dagene :dead: :joyful: Jeg kommer nok ikke til å legge igjen flere kroner der, foruten om ved en eventuell ED. Når rådet jeg får er at jeg like gjerne kan prøve hjemme, trenger jeg ikke å gå gjennom dem.

Håper alle får en topp kveld! Jeg baker 3 brød en gang i uken, det har kanskje noen fått med seg :laughing001 Det er omtrent kun den ene dagen i uken jeg spiser vanlig brød, da jeg heller spiser proteinbrød. Men DEN brødkvelden ER magisk! Da ser vi serie og jeg spiser 4 brødskiver med smør og gulost, og drikker dobbel kakao. Vanligvis pleier vi og ha den kvelden på onsdager, men denne uken ble den på mandag. Hyggelig mandagskveld, men skulle ønske den var ikveld :joyful: NOK OM DET :laughing001

åhh.. hørtes helt perfekt ut. Få ting slår nybakt brød :):)

Tenkte det, ja.
For du fikk førstemann vha IUI med fryst donorsæd, sant?
Muligens det er noen finurligheter der som jeg er ikke klar over, f.x. tilberedning, kvalitet, motilitet osv. Kanskje ikke alle sæd fra fryseren er egnet til IUI. For donorer har jo i utgangspunktet ganske bra sædkvalitet. Vi er nok ikke toppscore, og DNA frag er på grensen. Så jeg kommer til å lytte til labfolk hvis de sier nei.
Ja, stemmer! Blitt gravid 3 av 5 forsøk med IUI (fryst), men det ligger nok på meg at det ikke ble baby av de. Ikke helt inne i prosessen, men den renses nok ganske grundig. Vår hadde MOT20. Ikke ta det for 100 % sikker info, men tror de anbefaler høyere MOT ved IUI enn IVF. De ga oss en 23 % sannsynlighet for å lykkes med topp kvalitet, så det er vesentlig lavere enn IVF, but still. Jeg er fortsatt usikker på om jeg trenger IVF eller om vi bare burde vente til 'gullegget' fester seg og satse på IUI. Hadde vært lettere om vi visste hvor feilen ligger :oops:

Last edited:
Ja, stemmer! Blitt gravid 3 av 5 forsøk med IUI (fryst), men det ligger nok på meg at det ikke ble baby av de. Ikke helt inne i prosessen, men den renses nok ganske grundig. Vår hadde MOT20. Ikke ta det for 100 % sikker info, men tror de anbefaler høyere MOT ved IUI enn IVF. De ga oss en 23 % sannsynlighet for å lykkes med topp kvalitet, så det er vesentlig lavere enn IVF, but still. Jeg er fortsatt usikker på om jeg trenger IVF eller om vi bare burde vente til 'gullegget' fester seg og satse på IUI. Hadde vært lettere om vi visste hvor feilen ligger :oops:

Ja, ser du.
Så det er faktisk mulig med graviditet ved IUI.
Men ikke hos alle kvinner, ikke med alle "menn".

Du har nå undersøkt alt mulig som jeg har forstått? Kun hysteroskopi gjenstår?

Fantastisk! Gratulerer med vel overstått uttak, Dagni!!! ❤️❤️❤️ Kva er strategien til klinikken no? Blir det dyrking til blastocyst? Masse lykke til, me kryssar fingrar og tær! Desse dagane er så forferdeleg nervepirrande…! :eek:

Tusen takk! Det blir dyrkning til blasto - tror Medicus alltid gjør det? Jeg hadde stort frafall av egg underveis forrige gang så er spent på hvordan det går denne gangen. Oppdaterer dere i morgen!

Og jeg har fulgt deg også her inne. Fy søren, for en utrolig reise dere har begitt dere ut på! Jeg håper virkelig dere snart får innsett og forhåpentligvis en babis til slutt :Heartred

Ikke fordi det er viktig, men bare fordi jeg er nysgjerrig - får man vite kjønn på disse i Russland? Så på Instagram at noen hadde PGTA testet sine blastoer, og visste hvilke egg som hadde hvilket kjønn. Jeg er fascinert av dagens teknologi :wideyed:
Det er mogleg å finna ut både kjønn og kromosomantal ved PGT-A, så trur embryologen hos OLGA veit det. Men OLGA-klinikken informerer aldri om kjønn. Men veit at det blir gjort på visse klinikkar i USA, som mildt sagt er etisk problematisk med tanke på at det i ein del kulturar er eit problem at folk bruker assistert befruktning nettopp for å kunna velga kjønn - og då oftast for å velga bort jenter… :angry6 Iallfall i visse befolkningsgrupper. Men tilsvarande problemstilling gjeld jo også både NIPT og ultralydteknologi, at enkelte friske jentefoster blir abortert bort kun fordi dei er jenter i visse land. Grusomt!

Det er mogleg å finna ut både kjønn og kromosomantal ved PGT-A, så trur embryologen hos OLGA veit det. Men OLGA-klinikken informerer aldri om kjønn. Men veit at det blir gjort på visse klinikkar i USA, som mildt sagt er etisk problematisk med tanke på at det i ein del kulturar er eit problem at folk bruker assistert befruktning nettopp for å kunna velga kjønn - og då oftast for å velga bort jenter… :angry6 Iallfall i visse befolkningsgrupper. Men tilsvarande problemstilling gjeld jo også både NIPT og ultralydteknologi, at enkelte friske jentefoster blir abortert bort kun fordi dei er jenter i visse land. Grusomt!
Ja, veldig enig med deg, det er jo mange problematiske sider ved det. Jeg syns bare det er vanvittig spennende med alt de kan finne ut på et så tidlig stadie. Det er jo fint at klinikken har tatt stilling til det, og at det ikke er noe de gjør ❤

Ja, ser du.
Så det er faktisk mulig med graviditet ved IUI.
Men ikke hos alle kvinner, ikke med alle "menn".

Du har nå undersøkt alt mulig som jeg har forstått? Kun hysteroskopi gjenstår?
Ja, absolutt - og jeg kjenner opptil flere faktisk som har blitt gravide på første forsøk med IUI. Det er altså mulig, men mye lavere sjanse per forsøk så klart. Samtidig så rekker man kanskje 3 forsøk med IUI på tiden man ville rukket et IVF.

Vi har undersøkt det meste, tror jeg. Gjenstår hysteroskopi og evt litt kromosomsnask. Har mer tro på enten dårlige egg eller dårlig miljø i livmor, kanskje en kombinasjon enn at noe slår ut på kromosomer, men vi får sjekke det vi kan. Tror nok vi lander på et ivf nå, for å optimalisere, men er ikke sikker på om det er riktig avgjørelse heller. Tror uansett kroppen (og hodet) har godt av en tvungen pause nå. Jeg tar av meg hatten for alle dere her inne som går på med godt mot ved hver runde ❤

Følger med på ED også.
Artig å lese at det er flere som vurderer det.
Blir det samme dårlige stats på mine 3 neste planlagte forsøk, er jeg veldig klar for DE, selv uten psykolog.
Mannen har vært også klar og tydelig helt fra starten: donorsperm er ok (ikke behov, viser det seg nå), donoregg ok, også adopsjon er helt innafor, eller livet uten felles barn. Det er nok jeg som trenger mest å sortere tanker rundt alt dette.
Jeg er veldig usikker på ED, men mannen er helt åpen. Samtalen vi skal ha har jeg satt opp fordi jeg begynner å føle meg ganske motløs og sliten nå, men jeg regner med vi kommer til å pense samtalen inn på ED også, så kanskje jeg ser litt annerledes på det etterpå? Det store spørsmålet er når vi skal sette sluttstrek for forsøk med egne egg. Jeg vil jo prøve så lenge jeg orker, og bare tanken på å gi opp skremmer meg:arghh:

Ja, absolutt - og jeg kjenner opptil flere faktisk som har blitt gravide på første forsøk med IUI. Det er altså mulig, men mye lavere sjanse per forsøk så klart. Samtidig så rekker man kanskje 3 forsøk med IUI på tiden man ville rukket et IVF.

Vi har undersøkt det meste, tror jeg. Gjenstår hysteroskopi og evt litt kromosomsnask. Har mer tro på enten dårlige egg eller dårlig miljø i livmor, kanskje en kombinasjon enn at noe slår ut på kromosomer, men vi får sjekke det vi kan. Tror nok vi lander på et ivf nå, for å optimalisere, men er ikke sikker på om det er riktig avgjørelse heller. Tror uansett kroppen (og hodet) har godt av en tvungen pause nå. Jeg tar av meg hatten for alle dere her inne som går på med godt mot ved hver runde ❤
Hos OLGA seier dei at 80% beror på embryoet og 20% på mor og forhold i livmor. Så er nok størst sjanse for at embryoa har hatt feil antal kromosom eller noko anna ved seg. Men sjølvsagt også viktig å undersøka livmor med hysteroskopi og andre ting, altså! Det meiner jo OLGA også.

Nei, uff da. Går det bra med to-åringen? Jeg føler meg rimelig klar, og jeg/vi følte oss enda klarere etter samtalen med henne. Så nå står vi på liste :) Gled deg! :)

Jeg fikk svar fra Hausken igår, og kutter dem ut ifht prøve med egne egg. Jeg har tatt kontakt med gynekologen jeg hadde da jeg holdt på med Maigaard istedenfor.
Jada, det gikk bra, men skulle ikke sove mer i egen seng den natta :p vi har nettopp åpnet opp grindsenga, og som den akrobaten hun er om natta er det ikke rart at hun ruller ut stakkar.

Er spent på hva vi får ut av samtalen med Tone, kanskje er jeg mer motivert for å prøve videre med egne egg, eller kanskje mer innstilt på ED?

skjønner at dere kutter Hausken nå, men håper dere får noen gode svar etterhvert! Har du spurt Maigaard om det samme?

Selv skal jeg ha ny kontroll i morgen, veldig spent på hvordan det ser ut. Er på stimuleringsdag 9 i dag, så forventer egentlig uttak i starten av neste uke hvis det ikke blir avbrutt. Og jeg skal på jobbsamling tir-ons… :banghead: Er i tillegg involvert i programmet begge dager, så nå har jeg helt vondt i magen og lurer på hva jeg skal si om jeg får uttak eller innsett en av dagene. Terskelen er jo lav for å bli hjemme pga sykdom, men det føles ikke bra å ikke være ærlig…:sorry:

Hei fine folk! Kjapp oppdatering: Den gode nyheita er at embryoet vårt er blitt ein blastocyst, men den dårlege nyheita er at dette embryoet har fått karakteren 4BC… OLGA har tatt biopsi av blastoen og sendt til gentesting for å sjekka om det har eit normalt antal kromosom (PGT-A). Men sjølv om det skulle ha eit normalt antal kromosom, er det visst ein større fare for at ein 4BC-blastocyst ikkje vil overleva tining ved innsett enn eit embryo med bedre kvalitet (morfologi). Me får håpa på det beste og følgjer uansett råda til klinikken. Dei er veldig dyktige! Var ein veldig rar følelse å få denne beskjeden, veldig sånn i limboland-beskjed… :dead: Er iallfall evig takknemleg for at me har eit 4AA-embryo på frys frå før av!! ❤️ Lovar å oppdatera meir om status for hjerteutredning og alt anna seinare.

Alle må for øvrig ropa ut om det er ting eg ikkje har fått med meg i oversikten på første side. :anyone
For en reise dere er gjennom altså, håper håper håper det snart går rett vei! Blir helt svimmel av alt som skal klaffe! Enda godt dere blir ivaretatt og føler dere trygge på klinikken.❤️

Ellers kan du godt oppdatere at jeg er i stimulering på forsøk nr 9 (!) :confused:

3597989F-85FF-4B73-8166-E929E2EC6AD9.jpeg
Ref. til det eg skreiv over. Deler ein slide frå seminar hos OLGA. :p

Hos OLGA seier dei at 80% beror på embryoet og 20% på mor og forhold i livmor. Så er nok størst sjanse for at embryoa har hatt feil antal kromosom eller noko anna ved seg. Men sjølvsagt også viktig å undersøka livmor med hysteroskopi og andre ting, altså! Det meiner jo OLGA også.
Det er nok ikke så off det - samtidig vet man også at feks ved gjentatte SA, så øker det sannsynligheten for at det er noe annet enn embryoet. Jeg liker hvordan de tenker på klinikken din. De forsøker å få kontroll på alle mulige ting før de går i gang, slik at man får eliminert mest mulig med en gang. De ender sikkert opp med å 'overbehandle' noen, samtidig så er det en enorm belastning å gå gjennom tap etter tap eller mange mislykkede forsøk og lure på om man kunne gjort noe annerledes ❤

Jada, det gikk bra, men skulle ikke sove mer i egen seng den natta :p vi har nettopp åpnet opp grindsenga, og som den akrobaten hun er om natta er det ikke rart at hun ruller ut stakkar.

Er spent på hva vi får ut av samtalen med Tone, kanskje er jeg mer motivert for å prøve videre med egne egg, eller kanskje mer innstilt på ED?

skjønner at dere kutter Hausken nå, men håper dere får noen gode svar etterhvert! Har du spurt Maigaard om det samme?

Selv skal jeg ha ny kontroll i morgen, veldig spent på hvordan det ser ut. Er på stimuleringsdag 9 i dag, så forventer egentlig uttak i starten av neste uke hvis det ikke blir avbrutt. Og jeg skal på jobbsamling tir-ons… :banghead: Er i tillegg involvert i programmet begge dager, så nå har jeg helt vondt i magen og lurer på hva jeg skal si om jeg får uttak eller innsett en av dagene. Terskelen er jo lav for å bli hjemme pga sykdom, men det føles ikke bra å ikke være ærlig…:sorry:

Jeg skjønner, bra det gikk bra:)

Nei, jeg har ikke spurt Maigaard, da jeg syns det blir litt annerledes. Jeg sa at jeg ville ha IVF med assisted hatching. Så de har jo egentlig bare gjort det jeg har bedt dem om.

Åhh, ja det skjønner jeg så godt at du tenker på! Vil du at de skal vite det, så er jo saken grei. Ellers har du "lov" til å ta en "spansk en" i dette tilfellet. Dette er noe du må gå gjennom for å få et barn, og det er høyst privat. Jeg har måttet bruke flere spanske og sagt at jeg har legetime, noe som i og for seg stemmer!

Vet du; jeg ble enda mer motivert for ED. Det føles riktig, og jeg er glad for å ha denne muligheten :) Det eneste jeg tenker litt på, er at flere leger sier at jeg må mentalt innstille meg på at jeg kanskje blir lagt inn fra uke 25 pga tidligere historikk. Så det er en pris jeg må betale, men det er det verdt :) Jeg skal uansett gjøre det jeg kan for å unngå det.

Huff. Skikkelig frustrerende. Det har jo funka før. Og det er ikke så lenge siden. Hvorfor gjør det ikke nå? Håper virkelig at dere finner en grei forklaring og retter opp.

Jeg er veldig usikker på ED, men mannen er helt åpen. Samtalen vi skal ha har jeg satt opp fordi jeg begynner å føle meg ganske motløs og sliten nå, men jeg regner med vi kommer til å pense samtalen inn på ED også, så kanskje jeg ser litt annerledes på det etterpå? Det store spørsmålet er når vi skal sette sluttstrek for forsøk med egne egg. Jeg vil jo prøve så lenge jeg orker, og bare tanken på å gi opp skremmer meg:arghh:

9.forsøk.
Dere står virkelig på.

Ja, det er det. Når skal man sette streken og gå videre? Hos meg er det penger+alder/sjanser som avgjør. Så det blir lett på en måte. Har ikke råd til å drive med IVF til det uendelige uten gode nok utsikter. Men en vanskelig avveining, ja.

Har spurt om råd i surrogati gruppe. Er med bare av ren nysgjerrighet. Fordi dette er jo siste utvei for par hvor ingenting annet har fungert på mange år. Mange sterke historier der. Flere år, flere mislykkede forsøk. Og så får de til slutt barn vha av surrogatmor og kanskje med donoregg. Hvor lykkelige dem blir, hvor glade dem blir i de etterlengtede barna! Hvor mye spenning, forventninger, håp og smerte er i den prosessen. Det får meg til å tenke på at har man prøvd lenge nok, og funker ingenting annet, da er donoregg faktisk en relativt lettvint måte å få barn på, sammenlignet med surrogati for eksempel. Ingen forslag til din situasjon. Bare deler hvordan jeg tenker.

9.forsøk.
Dere står virkelig på.

Ja, det er det. Når skal man sette streken og gå videre? Hos meg er det penger+alder/sjanser som avgjør. Så det blir lett på en måte. Har ikke råd til å drive med IVF til det uendelige uten gode nok utsikter. Men en vanskelig avveining, ja.

Har spurt om råd i surrogati gruppe. Er med bare av ren nysgjerrighet. Fordi dette er jo siste utvei for par hvor ingenting annet har fungert på mange år. Mange sterke historier der. Flere år, flere mislykkede forsøk. Og så får de til slutt barn vha av surrogatmor og kanskje med donoregg. Hvor lykkelige dem blir, hvor glade dem blir i de etterlengtede barna! Hvor mye spenning, forventninger, håp og smerte er i den prosessen. Det får meg til å tenke på at har man prøvd lenge nok, og funker ingenting annet, da er donoregg faktisk en relativt lettvint måte å få barn på, sammenlignet med surrogati for eksempel. Ingen forslag til din situasjon. Bare deler hvordan jeg tenker.

Apropos surrogati - jeg mener å ha lest at det fort koster opp mot en million (i alle fall om det gjøres i USA). Det er en helt avsindig sum og gjør det selvfølgelig fryktelig vanskelig å gjennomføre for folk flest.

Apropos surrogati - jeg mener å ha lest at det fort koster opp mot en million (i alle fall om det gjøres i USA). Det er en helt avsindig sum og gjør det selvfølgelig fryktelig vanskelig å gjennomføre for folk flest.

Det er derfor folk reiser til billigere land som Ukraina og Georgia. Men selv der koster det fort opp mot 60-80k $ alt i alt etter kommentarer å dømme. Noe som er ikke så langt unna 1M. Ser der stadig folk som lager 2 barn på det viset. Husker ett par med 1+1+2 surro barn.
Det finnes mange måter å lage familie på.

Back
Topp