Velkommen til verden Leah

Gratulerer med 6 måneder Leah, og gratulerer med 6 måneder som mamma Victoria! Det har vært spennende å følge dere så langt, takk for at du deler :)
 
Gratulerer så mye med 6 måneder, lille Leah! ❤️ Tenk så fort tiden har gått, og så stor hun har blitt! :)
 
Sett i lys av at hun er født 13 uker før tiden så har vi vært svært heldige mht utvikling og prematuritet. Men noen dager merker vi tydelig at hun innerst inne er umoden. Idag var en sånn dag. Gikk egentlig rolig for seg til det bare sa stopp. Full panikk og hylgråt (ikke sånn vanlig gråt) i over 20 minutter før hun sovnet av utmattelse. Ganske tydelig at hun var overstimulert og utslitt, dessverre plukket vi det ikke opp. Navnefesten på lørdag var også en sånn dag hvor det bare ble for mye inntrykk og hun må skjermes. Jeg er veldig spent på hvordan hun vil takle situasjoner med mye mennesker og inntrykk - barseltreff fremover, julefeiring (vurderer bare avlyse hele greien), barnehagestart.. En del bekymringer der da hun blir så sliten av å gjøre annet enn en rolig dag hjemme.

Men det går seg nok til, bare bekymret for slike ting fremover og irritert over manglende veiledning ift blant annet overstimulering og hverdagen med prematurt barn. Folk rundt glemmer jo ofte at hun er såpass liten og skal ta hensyn til. Veldig veldig provoserende..
 
Utrolig at hun har blitt så stor, tenk 0,5 år allerede! Det er jo nesten ikke til å tro!

Det er nok mye folk rundt ikke tenker på rundt premature ja :( Folk er jo ikke nødvendigvis flinke til å ta hensyn til at terminfødte kan bli slitne, så ikke overraska at mange ikke tar hensyn til de ekstra sårbare små :(
 
Utrolig at hun har blitt så stor, tenk 0,5 år allerede! Det er jo nesten ikke til å tro!

Det er nok mye folk rundt ikke tenker på rundt premature ja :( Folk er jo ikke nødvendigvis flinke til å ta hensyn til at terminfødte kan bli slitne, så ikke overraska at mange ikke tar hensyn til de ekstra sårbare små :(

Nei, og det er sårt når det er familie. Venner er kjempeflinke! Får håpe det bare er unødvendige bekymringer jeg har, spesielt mht barnehagen.
 
Gratulerer med 6 måneder og vel overstått navnefest.
Nydelig kake dere hadde.
Huff, så ekkelt. Godt dere ble godt møtt og at alt gikk fint med Leah.

Bekymringer vil man alltid ha på vegne av barna sine. sannsynligvis vil de behovene for skjerming bli mindre etter hvert som Leah vokser til og barnehagen vil ta hensyn til de behovene hun har og så må dere prøve å tilpasse hvor mye hun er der utifra hva som er riktig for henne og mulig å få til
 
15. NOVEMBER 2017:
RUGER PÅ FINESTE BLASTOCYSTEN ❤️

F29FA043-9FC1-457D-A676-872BB290A193.jpeg

For ett år satte vi inn egget som skulle bli vår fine Leah ❤️ Og lite visste vi hvilken berg- og dalbane det neste året skulle bli. 27+3 rakk jeg gå gravid og idag har Leah vært ute av magen 27+3! Over 6 måneder blitt! 5,75 kilo mot 1182 gram ved fødsel og vokst fra 36 til 59 cm :)

Vi har også vært på første prematurkontroll på sykehuset idag. Klinisk ble hun godkjent og skrytt opp i skyene av legen som kun hadde få notater fra Ullevål før timen. Overrasket over hvor blid, våken, stor og perfekt (hans ord) hun var. Fikk bekreftet atter igjen at vi har lite å bekymre oss for rent utviklingsmessig. Men fikk snakket litt om overstimulering/skjerming og det blir fokuset vårt fremover. Spurte også angående fast føde og han ble helt sjokkert over at helsesøster ville ha henne på smaksprøver 4 mnd (1 mnd korrigert). Sa vi pent skulle vente til etter jul og ta det i et rolig tempo. Premature har en høyere risiko for spisevegring sa han, så viktig å være forsiktige og gå langsomt fram.

Fysio-timen på AHUS var det verre med. Motorisk helt fint, men hjelper lite når hun var overtrøtt og grinete. Nektet alt annet enn å skulle trøstes av oss. Egentlig litt idiotisk da jeg ringte AHUS og prøvde bytte om timene så det ikke skulle bli for mye på en gang, men det gadd ikke hun i telefonen høre på da timene "hang sammen" som hun sa. Enden på visa ble at fysioterapeuten må ringe hun vi går til på HS og snakke sammen for å kunne plassere Leah i skjemaet for utvikling mht oppfølging videre. Men vi skal jo tilbake i februar så antar Leah har en større kapasitet mellom sovingen. Nå går det sjeldent mer enn én time før det er sutring og sovetid igjen. Ikke lett å få gjort annet enn å være hjemme da med andre ord..
 
"6-måneders kontrollen" ble forøvrig gjennomført delvis på tirsdag. Legen var syk så skal til legen 4/12, men var hos HS.

Vekt: 5750 gram (lagt seg på 15 persentilen)
Lengde: 59 cm (15 persentil her også)
Hode: 40,4 cm (litt over 50 persentil)

Snakket litt om søvn, mat osv. Men må helt ærlig si at jeg ikke ble noe klokere. Blir liksom så rart å si at vi må øve på å sovne selv (noe vi er fullt klar over, men som ikke passer klistremerket Leah i det hele tatt) uten å gi eksempler eller veiledning på dette. Maser også om fast føde og der var jo som sagt i forrige innlegg barnelegen på AHUS helt sjokkert! Så vi begynner først etter jul med god samvittighet med mindre hun plutseleg daler veldig i vekt eller viser interesse. Syns hun må klare sitte med oppreist og ha bedre kontroll på kroppen sin først.

Og ang søvn får vi bare prøve oss ut med ting vi tror fungerer. Veldig tydelig at Leah trenger bevegelse og/eller nærkontakt. Så vi tenker sakte men sikkert venne henne til å sove i hengevugge på dagtid med å legge henne der dupp 2 i første omgang før vi utvider til flere etterhvert. Og fortsetter med leggerutiner rundt kl 21, noe før det er nok ikke vits. Må som oftes både ammes, bysses og bæres i sele før hun kan sove selv.
 
Det er visse ting mødre vet bedre enn forståaegpåere som ikke engang kjenner barnet :)

Er helt komisk på enkelte kontroller med M, så skryt over tillitsfull, blid, tydelig og godt fremme motorisk barn. Også «Hæ? Amme i søvn? Samsover??» med himling med øynene, som om alt det gode de nettopp sa er glemt :p Heldigvis er jeg høyere utdannet enn helsesøster på barns psykiske utvikling og i tillegg trygg som mamma, så det har vi alltid tatt i hans tempo :)
 
AHUS burde jo egentlig gitt deg skriftlig informasjon så du kunne tatt med til helsesøster og lært henne opp.

Følg mammahjerte. Hvert barn er unikt, og du kjenner Leah best. :Heartred Jeg hadde en gammel helsesøster som var full av "kjerringråd" for å ordne opp. Jeg hørte vel omtrent bare på halvparten av det hun sa, jeg silte ut alt jeg var uenig i. :p
 
Ah, helsesøstre! Har vært borti mye rart de siste 10 årene, gitt.
Enkelte helsesøstre burde tatt utdannelsen sin på nytt, det er mye rare råd å få..

Stol på deg selv, du kjenner Leah bedre enn hs! :)
 
Så bra med skryt og godord fra barnelegen da! :) Og godt at legen støtter dere når det kommer til fast føde.
 
Så bra at du stoler på deg selv Victoria! Det er tydelig at Leah vokser og trives med måten du håndterer henne. Du kjenner henne best! Fortsett sånn [emoji1303].

Vi har også en helsesøster som ikke er særlig tillitsvekkende. Tror egentlig hun er kjempeflink, men så får hun angst fordi vi er leger, og da tør hun ikke si noe. Men hun har sett tusenvis flere babyer enn oss, og vi lengter etter råd [emoji13]
 
Stol på deg selv sier jeg også. :) HS her snakker også om at de små ikke må bysses og bæres. Hun snakker også om at vi snart kan gå på søvnkurs. (Som vil si å vente så og så lenge med å gå inn til babyen når den gråter.) Blir litt provosert rett og slett.
 
Takk dere ❤️

Opplevde allerede på sykehuset at det beste er å følge instinktene. Jeg kjenner Leah best og ser hennes behov, HS ser henne som et barn på 4 mnd, ikke et individ. Hadde selvfølgelig vært deilig med egentid, men det får komme senere. Hun ligger nok ikke i kenguru resten av livet ;) Og om hun vil sove hos oss noen år så får hun lov til det. Kastet gjerne mannen inn på en gjesteseng på rommet hennes :hilarious:
 
Stol på deg selv og dine instinkter. Og gjør det som fungerer. Vi legger også A mellom 20 og 21. Fungerer utmerket. Ammer i søvn eller koser litt og gir smokk om han akkurat He spist. Og vi samsover og koser oss. Pappaen har flyttet inn på jenterommet med snart 5-åringen.

Jeg er stor tilhenger av å gi barna så mye nærhet de trenger. Storesøster har fått så mye hun har villet og er en selvstendig og super jente i dag. Hun sov med meg helt til fødsel (og litt etterpå til hun synes lillebroren bråka litt mye midt i natten).

Har i noen lange perioder sovet som en engel på eget rom, men på hennes premisser.
 
Vi hadde Theodor i vår seng, mellom oss frem til han var 1 år. Ammet hele veien! Da måtte jeg stoppe samsovingen fordi jeg aldri fikk sovet da han er en mark. Men vi koser i sengen sammen hver morgen med pupp og klem. Vi ammer masse enda! Og vi bytter på at han sover på rom med oss/eget rom, alt etter hans behov.

Kjenn på det du syns er tryggest og best, stol på deg selv. Helsepersonell ser ofte bare hva som står på papiret, ikke barnet de har foran seg.
 
15. NOVEMBER 2017:

Vis vedlegget 280648

For ett år satte vi inn egget som skulle bli vår fine Leah ❤️ Og lite visste vi hvilken berg- og dalbane det neste året skulle bli. 27+3 rakk jeg gå gravid og idag har Leah vært ute av magen 27+3! Over 6 måneder blitt! 5,75 kilo mot 1182 gram ved fødsel og vokst fra 36 til 59 cm :)

Vi har også vært på første prematurkontroll på sykehuset idag. Klinisk ble hun godkjent og skrytt opp i skyene av legen som kun hadde få notater fra Ullevål før timen. Overrasket over hvor blid, våken, stor og perfekt (hans ord) hun var. Fikk bekreftet atter igjen at vi har lite å bekymre oss for rent utviklingsmessig. Men fikk snakket litt om overstimulering/skjerming og det blir fokuset vårt fremover. Spurte også angående fast føde og han ble helt sjokkert over at helsesøster ville ha henne på smaksprøver 4 mnd (1 mnd korrigert). Sa vi pent skulle vente til etter jul og ta det i et rolig tempo. Premature har en høyere risiko for spisevegring sa han, så viktig å være forsiktige og gå langsomt fram.

Fysio-timen på AHUS var det verre med. Motorisk helt fint, men hjelper lite når hun var overtrøtt og grinete. Nektet alt annet enn å skulle trøstes av oss. Egentlig litt idiotisk da jeg ringte AHUS og prøvde bytte om timene så det ikke skulle bli for mye på en gang, men det gadd ikke hun i telefonen høre på da timene "hang sammen" som hun sa. Enden på visa ble at fysioterapeuten må ringe hun vi går til på HS og snakke sammen for å kunne plassere Leah i skjemaet for utvikling mht oppfølging videre. Men vi skal jo tilbake i februar så antar Leah har en større kapasitet mellom sovingen. Nå går det sjeldent mer enn én time før det er sutring og sovetid igjen. Ikke lett å få gjort annet enn å være hjemme da med andre ord..


Virker som dere går til en bedre lege på ahus enn hen vi har. Kommunikasjonen er så og si fraværende. Får aldri noe ordentlig svar selvom jeg prøver å spørre.
Samme gjelder fysio.
Jeg og mannen har sterkt vurdert å bytte sykehus. Men vil liksom ikke lage for mye rabalder rundt dette. Om vi velger å bytte lege og fysio internt på ahus så vil jo sikkert bli stemplet som de vanskelige foreldrene.

Godt å høre Leah utvikler seg normalt og legen er fornøyd :)
 
Herlige lille store Leah! [emoji173] SÅ bra med så mange fine tilbakemeldinger fra legen!

Og mammahjertet vet best. Som du sier; Så lenge Leah legger på seg fint er det ikke noe poeng i å påtvinge henne fast føde. Og den derre søvnskolen skal du få gratis av meg altså. Begynner da vel ikke med søvntilvenning 1 måned korrigert!! Ikke at jeg kan noe som helst om det, og mini her må også ammes i søvn hver kveld. Men det har da ikke falt meg inn å la henne gråte seg i søvn! Eller i det hele tatt! Jeg vet hun trenger mamma for å få sove, så da får hun det. Så får vi heller se på andre løsninger når hun er litt større.

Men så bra at dere har en lege som virker til å virkelig se Leah, og ikke bare et barn på et skjema. Kan jeg spørre hva han sa om skjermbruk og stimulering forresten?
 
Back
Topp