Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Gjør en stor forskjell det jaOg det går så fryktelig sterkt utover oss som foreldre.. Kjenner avansert hjemmesykepleie fra uke 34 høres veldig flott ut akkurat nå.
Hæ!? Ikke få lov til å overnatte? Dummeste jeg har hørt! Ille nok som det er at man ikke får være med babyen sin hele tiden, men man må jo få lov til å være i umiddelbar nærhet hvis man vil det. Så man kan gå dit på natten hvis man ikke får sovet og er bekymra osv... Flinke mannen som sa i fra
Det verste er jo når de bygger nye sykehus med planer om enda kortere liggetider....Fordi sykehusene ikke ble planlagt og bygd for det og de fysiske rammene ikke tilfredstiller ift barns rettigheter på sykehus... Håpløst hvor langt etter alt henger
Idag har hu også gått ned til 4.0 på CPAP. Neste steg er dermed fri for pustehjelp eller eventuelt en highflow i nesen
Wow!! Jeg er misunnelig... her går det litt baklengs.
Misunner dere ikke den overnattingskrangelen. Skjønner vi lever litt i luxus med både rom i nabobygget her, og huset vårt 5 min kjøretur unna...
Skjønt det er litt ulike regler her og der. Men hun er såpass varm av seg at hun trolig skifter tidligere uansett Skrudd ned til under 30 grader og hun er likevel varm.Gratulerer med to uker! Og fantastisk med så gode lunger!
Rart de er så strenge på 1500g for seng, min ene på 1400g lå aldri i kuvøse, og minstemor var rundt 900g da hun kom over i seng. Men de var eldre da, kan ha noe med det å gjøre.
Blir enda mer press i andre enden, men litt begrenset hvor mye det påvirker i denne sammenhengen siden overnattingen på barsel sånn sett ikke henger sammen med overnatting ift barn som er innlagt.Det verste er jo når de bygger nye sykehus med planer om enda kortere liggetider....
Blir enda mer press i andre enden, men litt begrenset hvor mye det påvirker i denne sammenhengen siden overnattingen på barsel sånn sett ikke henger sammen med overnatting ift barn som er innlagt.
Ikke alle nyfødt-avdelinger som har den praksisen med senger uansett. Veldig store forskjeller rundt om i landetLitt vil det påvirke, for idet man er utskrevet fra barsel regnes man som arbeidende forelder på NFI, sengen ved siden av kuvøsen forsvinner og man må sitte i stol hele dagen.
Ikke alle nyfødt-avdelinger som har den praksisen med senger uansett. Veldig store forskjeller rundt om i landet
Tenker at fødsel- og barselomsorg definitivt ikke er et sted man skal trappe ned på ting. Men generelt misliker jeg tanken om å skulle tjene penger på offentlig helsevesen... Det henger liksom ikke sammenDet er nok store forskjeller, ja. Blir sikkert bra til slutt, men jeg kjenner jeg er skeptisk til planlagt organisering av det nye sykehuset i Bergen...
Det er jo ikke de samme plassene, men de henger jo tydelig sammen. I mitt tilfelle lå ungen min 5 døgn på intensiven. Hadde jeg fått 5 døgn på barsel hadde ikke overnatting som pårørende vært en utfordring. I og med at jeg var full av hinnerester, drev med febermålinger og måtte tilbake for kontroller og til slutt fikk disse restene dratt ut med verktøy, så hadde det kanskje ikke vært helt urimelig at jeg fikk noen ekstra dager på barsel. Men kapasiteten var sprengt, så skjønner jo at plassen min måtte gis videre slik forholdene var, men det kan jo diskuteres om syke mødre burde skrives ut så tidlig. Da mamma fikk storebroren min var det en hel uke på sykehuset til tross for at de begge var helt friske.Blir enda mer press i andre enden, men litt begrenset hvor mye det påvirker i denne sammenhengen siden overnattingen på barsel sånn sett ikke henger sammen med overnatting ift barn som er innlagt.
Liggetiden tidligere var jo hinsides andre veien igjen.Det er jo ikke de samme plassene, men de henger jo tydelig sammen. I mitt tilfelle lå ungen min 5 døgn på intensiven. Hadde jeg fått 5 døgn på barsel hadde ikke overnatting som pårørende vært en utfordring. I og med at jeg var full av hinnerester, drev med febermålinger og måtte tilbake for kontroller og til slutt fikk disse restene dratt ut med verktøy, så hadde det kanskje ikke vært helt urimelig at jeg fikk noen ekstra dager på barsel. Men kapasiteten var sprengt, så skjønner jo at plassen min måtte gis videre slik forholdene var, men det kan jo diskuteres om syke mødre burde skrives ut så tidlig. Da mamma fikk storebroren min var det en hel uke på sykehuset til tross for at de begge var helt friske.
Liggetiden tidligere var jo hinsides andre veien igjen.
En barselkvinne bør være innlagt på barsel så lenge hennes helsetilstand tilsier at det er nødvendig, uavhengig av hvordan barnet har det. Det kan ikke være sånn at man skal være innlagt på barsel den tiden barnet er innlagt på nyfødt, det finnes det ikke kapasitet til noe sted.
Det er ikke ukjent at barselkvinner skrives ut for tidlig ift hva helsetilstanden sier, eller at det er unødvendig utfordrende å få sjekket opp relaterte problemer etter utskrivelsen.
En annen greie er at alt er ulike budsjetter og ikke nødvendigvis sees i sammenheng samt at den største utfordringen ift foreldreovernatting er med barn innlagt på nyfødt og andre intensivposter. ligger de på "vanlig" barnepost skal de ha seng ved siden av barnet (ofte to barn og to voksne pr rom = to familier).
De fleste sykehus pr idag ble planlagt og bygget på en tid der foreldre ikke var så involvert og det er heller ikke mange år siden det var visitt-tid hvor foreldrene fikk besøke barna sine og ikke deltok. Det finnes vestlige land som fremdeles har det sånn
1334 var vekten idag, så trolig feil veiing igår. Ellers er det totalt kaos her. 7 barn lå inne her på samme rom plutselig til forskjell fra 3 stykk igår morges. Én er borte nå da, men fortsatt mye ut og inn. Vi får prøve bare leve i vår egen boble.
Hun er stadig veldig varm, så blir trolig åpen kuvøse veldig snart. Var varmt nå tross ingenting over seg og det blir jo litt problematisk mht å skjerme henne og leire for å hjelpe henne roe set ned. Det går jo ikke uten tepper/svøp. Så vi får se.
Igår hadde jeg ny rekord med melk. 220 ml totalt! 210 dagen før, så fornøyd med det. Idag har jeg pumpet totalt ut 185 ml og har igjen fortsatt 2-3 pumpinger før det er midnatt. Håper det fortsetter slik tross sprekker i begge brystvortene. Behandler med brystmelk, purelan og sånn kompress med salve.
Hurra for ny rekord! Håper det løsner nå og blir lettere for deg med pumpinga Du er flink!