Vektoppgang

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er så mye mer opptatt av vekta mi dette svangerskapet, enn de tidligere. Jeg gikk opp 13 og 15kg i de to andre, og det er jo helt innafor og helt forventet oppgang egentlig. Nå har jeg gått 5.5kg og vil helst ikke gå opp mer. Gurer meg for å gå på vekta, og gruer meg til den kommer til å krype forbi min forrige maksvekt.

Føles idiotisk å være så opptatt av vekt, men samtidig ikke gjøre noe for å unngå å gå opp i vekt heller. De siste ukene har det blitt sjokolade og potetgull hver kveld, og det er jo heller ikke bra med så mye sukker og fett for baby heller..

Jeg har gått ned all vekt fra de andre svangerskapene i løpet av det første året, og jeg har venninner som gikk opp 30kg og klarte fint å gå de kiloene ned etterpå.. Men jeg føler meg ukomfortabel med vekta mi nå for tiden altså.
Så lenge du får i deg næringen både du og baby trenger, så tenker jeg det er heeelt innafor å kose seg med litt godis på kveldene! Og særlig nå i juletiden, tenker nå jeg:joyful: Hadde vært noe annet om godisen erstattet næringsrike måltider. Vekten din høres dessuten helt innafor ut (i mine ører selv om jeg ikke er noen ekspert). Har selv gått opp ca 6 kg totalt nå, men tenker at det er neimen ikke rart når man tenker på alt som fyller opp magehuset nå som ikke pleier å være der ellers! Prøv å ikke være så hard med deg selv :)
Det er fint og sunt å være obs på både vekt og søtsak-inntak, men alt med måte:Heartred
 
I motsetning til forrige svangerskap så har jeg denne gangen vært veldig dårlig, og veier nå -8kg fra startvekt. Er i uke 25+6. Har vært nede i -10kg fra startvekt så det har vell sånn sett tilkommet ca. 2kg. Dog forhøyet BMI i utganspunktet! Babyen og magen vokser imidlertid som de skal og er innenfor normalen så lege og jordmor er ikke bekymret
 
Var på kontroll hos jordmor denne uken (25+0), og ble ikke veid da. Hun nevnte det ikke i det hele tatt. Sist gang jeg veide meg var i starten av svangerskapet. Jeg har ikke vekt hjemme, så aner ikke hva jeg veier. Synes det var litt rart. Magen ble målt til under gjennomsnittlig stor (men innenfor normalen), håper jeg legger på meg nok. Hadde BMI på 21 ved start.
 
Var på kontroll hos jordmor denne uken (25+0), og ble ikke veid da. Hun nevnte det ikke i det hele tatt. Sist gang jeg veide meg var i starten av svangerskapet. Jeg har ikke vekt hjemme, så aner ikke hva jeg veier. Synes det var litt rart. Magen ble målt til under gjennomsnittlig stor (men innenfor normalen), håper jeg legger på meg nok. Hadde BMI på 21 ved start.
Fikk heller ikke spørsmål om vekt på kontroll 24+5. Kanskje de ikke sjekker på den kontrollen?
 
Gikk opp 8 kg i uke 24, men la om dietten for å få ned blodsukkeret pga svangerskapsdiabetes som nylig ble påvist så har gått ned 1 kg siden forige uke. Så +7 kg nå i uke 25+5.
 
Var på kontroll i dag (28+0), og har bare lagt på meg 1,6kg. Synes det høres veldig lite ut, og magemålet sakker litt akterut på kurven også. Hadde BMI på rundt 21 ved start, så har ikke noe ekstra. Trøster meg med at baby sparker og er aktiv, og hjertelyden høres bra ut. Skal heldigvis til jordmor igjen om en uke, skal be om ny måling da. Synes det er vanskelig å spise nok, føler meg ikke særlig sulten og blir stappmett av selv små måltider. Vil ikke sultefore babyen heller da. :-/
 
30+4 og har lagt på meg 10 kilo til nå. Det er mindre enn sist på dette punktet og håper virkelig jeg slipper å gå opp så mye som sist (20 kilo til sammen). Vi får se… :smiley-ashamed004
 
8kg i uke 27 :angelic: Pga. høy bmi før graviditet så «burde» jeg ikke gå opp mer enn 5-9kg. Det kan jeg se lenge etter haha, men jordmor var ikke spesielt bekymret. Hadde håpet vektøkningen stagnerte noe, men ser ut til å bare stige jevnt og trutt.
 
8kg i uke 27 :angelic: Pga. høy bmi før graviditet så «burde» jeg ikke gå opp mer enn 5-9kg. Det kan jeg se lenge etter haha, men jordmor var ikke spesielt bekymret. Hadde håpet vektøkningen stagnerte noe, men ser ut til å bare stige jevnt og trutt.
Skjønner ikke hvordan man skal klare å holde seg på 5kg, «babypakken» veier jo mer enn det, så da har man jo egentlig slanket seg da.
 
Kjenner en skam over vekta nå. 28 uker og opp 12 kg. Startet med bmi på 32, så burde jo ikke gått opp så mye i utgangspunktet, men har ikke sjans. Føles dritt å ikke passe inn i noen klær, bekymrer meg for at baby skal bli for stor, og er sint på meg selv for at jeg ikke klarer å være sunnere. Kjenner at jeg ikke vil gå opp et gram til, men vet at det ikke går uansett. Blæh.
 
Skjønner ikke hvordan man skal klare å holde seg på 5kg, «babypakken» veier jo mer enn det, så da har man jo egentlig slanket seg da.
Ja det er vel kanskje det de egentlig vil, at man faktisk skal ha gått litt «ned» i løpet av svangerskapet… Men uten at det er lov å kalle det slanking.
 
Kjenner en skam over vekta nå. 28 uker og opp 12 kg. Startet med bmi på 32, så burde jo ikke gått opp så mye i utgangspunktet, men har ikke sjans. Føles dritt å ikke passe inn i noen klær, bekymrer meg for at baby skal bli for stor, og er sint på meg selv for at jeg ikke klarer å være sunnere. Kjenner at jeg ikke vil gå opp et gram til, men vet at det ikke går uansett. Blæh.
Sniker
Baby blir nok ikke stor av en så liten vektoppgang, det er altfor stort fokus på vektoppgang I svangerskapet og lite teori som støtter dette. Jeg hadde 35 i bmi sist svangerskap og fødte en frisk gutt etter å ha gått opp 40 kg! Uten at jeg fikk noe pes fra lege og jordmor...
 
Her er vekten stabil. Samme siden uke 22. tvillingene har dobblet vekten sin på den tiden. De er 1200g hver og økt på percentilen.
 
Kjenner en skam over vekta nå. 28 uker og opp 12 kg. Startet med bmi på 32, så burde jo ikke gått opp så mye i utgangspunktet, men har ikke sjans. Føles dritt å ikke passe inn i noen klær, bekymrer meg for at baby skal bli for stor, og er sint på meg selv for at jeg ikke klarer å være sunnere. Kjenner at jeg ikke vil gå opp et gram til, men vet at det ikke går uansett. Blæh.
Hei. Jeg skjønner så godt hvordan du har det<3 Har omtrent like tall som deg og gruer meg til neste legetime. Ender ofte opp med å overspise på kvelden, og nå i jula så tar det jo helt av:( Gleder meg til hverdag og få «ryddet vekk» all godis og snacks. Like optimistisk hver mandag, og håper jeg går ned noen kilo ved å spise «normalt» før legetimen 4.jan.
 
Back
Topp