Vektoppgang

Frokostkaffe

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Denne graviditeten skiller seg en god del ut fra de forrige tre jeg har hatt. Og ser med bekymring at jeg nå i en alder av 10 uker på vei har gått opp 5 kg allerede!! :nailbiting: De andre graviditetene (3 gutter) gikk jeg opp ca 12-14 kg med hver. Men i uke 10 hadde jeg kanskje gått opp en halv kilo eller ingenting. Har kontroll hos legen i morgen for blodprøver, og kan sikkert regne med å få litt kjeft? :p Trodde de var litt opptatt av det der. Jeg har ikke spist noe annerledes denne gangen heller. Ikke lyst på snop eller sjokolade. Trener flere ganger i uka. Har BMI på akkurat 25. Klør meg litt i hodet og lurer på hvor dette skal ende når termin nærmer seg. Noen som har erfaringer med dette?
 
Sånn var det med meg min forrige graviditet! Gikk opp 21 kg :arghh: (gikk heldigvis alt ned igjen) Jeg husker jeg spurte jordmor flere ganger om det fordi jeg kunne ikke gjort noe annerledes jeg heller, trente jo og spiste ikke mye søtt og snacks. Jordmor reagerte ikke på det fordi jeg var normalvektig før svangerskapet og sa at noen går opp mer enn andre. Legen min derimot var skikkelig nedlatende og sa at jeg måtte passe på å ikke få «sukkerbarn»:shifty: Men hun klarte så vidt å måle magen min og fylle ut helsekortet så jeg tenkte ikke så mye over at legen sa noe. Jordmor jobber jo med gravide hver dag og kan litt mer på det området:happy:
 
Sånn var det med meg min forrige graviditet! Gikk opp 21 kg :arghh: (gikk heldigvis alt ned igjen) Jeg husker jeg spurte jordmor flere ganger om det fordi jeg kunne ikke gjort noe annerledes jeg heller, trente jo og spiste ikke mye søtt og snacks. Jordmor reagerte ikke på det fordi jeg var normalvektig før svangerskapet og sa at noen går opp mer enn andre. Legen min derimot var skikkelig nedlatende og sa at jeg måtte passe på å ikke få «sukkerbarn»:shifty: Men hun klarte så vidt å måle magen min og fylle ut helsekortet så jeg tenkte ikke så mye over at legen sa noe. Jordmor jobber jo med gravide hver dag og kan litt mer på det området:happy:
Tenker også at legen vil gi en pekefinger. Men jeg kan på en måte ikke gjøre så mye mer heller. Ei venninne av meg (som er 100% normalvektig) gikk opp 30 kg i hvert svangerskap. Så det er jo ikke unormalt. Men for meg er det veldig unormalt med en så brå kurve i starten av svangerskapet :nailbiting: Siden de andre tre ikke har vært slik. Og jeg har hatt ca det samme utgangspunktet hver gang.
 
Sist gikk jeg opp lite (mellom 10 og 11 kg), men denne gangen føles kroppen blåst opp allerede. Vekten har økt litt allerede, mens den på tilsvarende tidspunkt sist ikke hadde rikket seg. Spiser stort sett sunt og har trent en del, men kan ha litt sammenheng med sommerferie og mindre hverdagsaktivitet. Spent på hvor det ender den gangen her!
 
Sist gikk jeg opp lite (mellom 10 og 11 kg), men denne gangen føles kroppen blåst opp allerede. Vekten har økt litt allerede, mens den på tilsvarende tidspunkt sist ikke hadde rikket seg. Spiser stort sett sunt og har trent en del, men kan ha litt sammenheng med sommerferie og mindre hverdagsaktivitet. Spent på hvor det ender den gangen her!
Samme med meg. Jeg gikk ned først i forrige svangerskap. Deretter la jeg på meg rundt ti kg fra startvekt tror jeg det var. Nå har jeg lagt på meg to allerede (8+0). Men er treg i magen og har har to uker med ferie, så det kan være medvirkende :p
 
Eg burde sikkert følle litt med på vekta, men eg har ikkje peiling på kor mykje eg har gått opp til no Eg har heldigvis begynt å bli litt bedre, så matinntaket kan bli litt meir normalt igjen
 
Jeg må også være forsiktig med vekta,er overvektig. Legen har ikke sagt noe. Og skal til jordmor 9.Aug. Har foreløpig dårlig matlyst, kvalm og oppkast. Spiser ikke godteri eller mye sukker. Har ikke lyst på pluss må være forsiktig.
 
Jeg er normalvektig og har gått opp ca 3 kg allerede. Er 8+3 i hht siste mens, 8+5 i hht tul. Er veldig treg i magen og megaoppblåst, håper det har noe med saken å gjøre.. Spiser ikke noe snacks stort sett, for har ikke lyst på.

Har lest at ca 10% av total vektøkning skjer i første trimester, så det lover ikke godt :oops:
 
Jeg er litt overvektig, og er på ferie så er usikker på om/hvor mye jeg har gått opp. Lite mat som smaker, så selv om jeg ikke har spist mye usunt, så blir det litt sukkerholdig drikke for å holde kvalmen i sjakk. Det blir også litt mye pizza/pasta på ferie- siden det er vanskelig å finne noe annet som ungene liker og som er av grei kvalitet. :) gidder ikke ta noen sorger på forskudd.. kropp er kropp, og så lenge jeg fungerer ok så tenker jeg ikke mye over om det er noen kg opp..
 
Jeg veier 60 kilo og har vært stabil i vekta så lenge jeg kan huske, men jeg veide 85 kilo på slutten av svangerskapet med første.
Jeg spiste mer enn vanlig da, hadde cravings på sjokolade og fikk mye væske på slutten. Men jeg hadde aldri forventa så høy vektoppgang...

Denne gangen prøver jeg å ta sunnere valg ihvertfall og spise det jeg trenger. Og jeg håper jeg får vært mer aktiv også. Det hjelper at jeg bare har lyst på frukt og grønnsaker. :)
 
Jeg er normalvektig, mer mot undervektig egentlig. Gikk opp 18kg med datteren min og fikk beskjed av jordmor om at jeg ikke hadde gått opp så mye. Nå er jeg ca 2 kg lettere enn hva jeg var før svangerskapet med henne, men det er grunnet veldig lite matlyst og mye amming…
 
Jag har tyvärr gått upp myckt sista året, så jag har nog 30 i BMI, får se vad jordmor säger. Sedan u. 1 har jag gått upp 0.8 kg, så inte super mkt (vecka 9+7 imorgon). Är lite orolig jag med, så ska ta upp det på första hälsokontroll.
 
når reiser dere til jordmor første gang? jeg har bestilt time til fastlege for første kontroll som er i midten av september, uke 12 :)
 
Såvidt lagt på meg en kilo. Tjukk nok fra før av, håper jeg slipper å legge på meg så mye... Men når kvalmen gir seg blir det nok mer spising også :smiley-angelic006

La på meg 30kg sist graviditet, og har de på meg ennå....
 
Jeg er overvektig, BMI på 37. Hadde ikke gått opp noe frem til uke 9/10 i alle fall.. Får se ved neste legebesøk i uke 13 hvordan det ser ut da :p Tror ikke jeg kan ha lagt på meg mye i alle fall.
 
Jeg gikk opp 3 kg i sommer, etter å ha hatt en del høyere startvekt enn ved de andre graviditetene mine... Men så fikk jeg omgangssyke på fredag og gikk ned 2kg på 5 dager, så nå har jeg ikke økt med så mye allikevel :laughing002
 
Back
Topp