Vektoppgang

Første svangerskap gikk jeg opp 20 kg. Gikk faktisk mest opp i 1 og 2 trimester. Men jeg spiste en del usunn mat, også hadde jeg mye vann i kroppen. Jeg har alltid vært veldig slank så ble nesten som ett sjokk for meg når jeg gikk opp så mye i vekt. Jordmor sa at jeg mest sansynlig trengte det siden jeg var så lita. Men jeg fikk svangerskaps diabetes, og da måtte jeg kutte ut sukker og trappe ned på karbohydrater. Da slutta jeg å gå så fort opp i vekt,og vanne i kroppen forvant nesten. Nå så har jeg ikke gått opp mere enn 2 kg. Men sliter en del med ibs så kroppen rekker vel ikke ta opp så mye næring. Husk at når du trener så kan du også gå.opp i vekt på en god måte da :) tror ikke du har noe å bekymre deg for værtfall, tenker at når man spiser relativt sundt og hålder seg aktive så går det bra :)

Er 9+4, tror jeg har gått ned noen kg. Tror utgangspunkt-BMI var ca 21, så har ikke uendelige ressurser å tære på. Har fått så avsmak på nesten all mat at jeg sliter med å se for meg at jeg noengang kan klare å spise et normalt måltid igjen. Blir rett og slett deprimert av å ha det sånn, har ikke energi til noe annet enn å såvidt karre meg gjennom arbeidsdagen foran PCen, ligger i senga resten av dagen. Lurer på hvordan det blir med vektøkning utover i svangerskapet, har litt spiseproblematikk i bagasjen og føler denne mataversjonen er triggende. Skal heldigvis til jordmor om to dager, håper på oppfølging rundt dette. Noen som har opplevd å ikke klare å legge på seg nok?

Er 9+4, tror jeg har gått ned noen kg. Tror utgangspunkt-BMI var ca 21, så har ikke uendelige ressurser å tære på. Har fått så avsmak på nesten all mat at jeg sliter med å se for meg at jeg noengang kan klare å spise et normalt måltid igjen. Blir rett og slett deprimert av å ha det sånn, har ikke energi til noe annet enn å såvidt karre meg gjennom arbeidsdagen foran PCen, ligger i senga resten av dagen. Lurer på hvordan det blir med vektøkning utover i svangerskapet, har litt spiseproblematikk i bagasjen og føler denne mataversjonen er triggende. Skal heldigvis til jordmor om to dager, håper på oppfølging rundt dette. Noen som har opplevd å ikke klare å legge på seg nok?
Jeg har heller ingen matlyst og sliter med å få i meg mat pga kvalme. Er overvektig, men næring må vi jo ha. Eneste som ikke kommer opp igjen er suppe (koke gulrot, potet, hvitløk og stavmikser det. Så tilsette spinat. Litt salt. Evt buljong. Kan tilsette andre ting. Men ikke løk!!! Løk smaker grusomt) Pepsi hjelper litt. Klarer noen ganger å holde på nystekt små grov baguett med smør på...

Har lite energi selv, sykmeldt. Orker noe husarbeid innimellom. Mest på sofaen. Føler meg tom i hodet... 10+5 i dag

Prøver å utforske småting, finne opp craving, men vanskelig når man er grønn hele dagen. Tør ikke gå ut, spyr jo plutselig og tisser på meg samtidig. Stakkars oss :Heartpink

Shiiiit om dette stemmer er det ute med meg:nailbiting: er nå 12+3 og lagt på meg 5 kilo allerede! Så satser på at den ikke er reell:smiley-ashamed004

Jeg vet! Ble ikke veldig blid da jeg leste det :scared001 Satser på at vi kan ta det med en klype salt. Prøvde å finne igjen kilden nå, men klarte det ikke. Kanskje like så greit:p

Både siste graviditet og nå har jeg hatt enorm sultfølelse og blodsukkerfall flere ganger i døgnet. Legen anbefaler meg å spise annen hver time. Har gått opp ca 5-6 kg i 1.trimester til nå.
Samme sist. Det flatet faktisk ut i 2. og 3. når sulten roet seg og jeg endte med 16 kg totalt ca. Håper det blir slik denne gang også.
Tenker at det er rart om legen kritiserer dette, er det bedre for embryoets/fosterets utvikling å ligge flat ut med kvalme, migrene og skjelvinger fordi blodsukkeret faller?
Det er vel ikke når i svangerskapet kiloene kommer (hos noen i starten, hos noen på slutten) som teller, men allmenntilstand og at det er et sunnt/variert kosthold.

Vekta mi har stagnert, så har veid det samme i 2 uker nå :angelic:

Her virker vekten å være stabil. Er 9+1 i dag. Regner med vekten kommer snart men er glad den holder seg stabil enda.

10+0 og ikke gått opp 1 gram engang enda. Står nøyaktig på samme sted som jeg har gjort de siste årene, men det er ikke så rart når matlysten er fraværende kanskje. Har enda ikke kastet opp heldigvis, så holder på det lille jeg klarer å tvinge i meg hver dag bare.

Huff, jeg har gått opp 4 kg allerede, og er mellom 11+1 og 12+0 :hungover: Men jeg tror og håper noe av det er vann , fordi anklene mine er tjukke for tiden! Men det har blitt for mye søtt. Jeg har alltid værti en vektnedgangsreise, så å skulle gå opp i vekt har gjort at jeg har gitt litt blaffen dessverre- i tillegg til at fysisk aktivitet har gjortmeg kvalm :bored:

13+6 her, og gått opp 1,5 kg. Sulten har plutselig kommet den siste uka, etter å ha vært ganske småspist tidlig i svangerskapet. Stresser ikke så mye med det, kroppen gjør som den skal og craver det den skal, og man får ta så sunne og gode valg som man klarer etter forholdene.

Sist svangerskap gikk jeg opp over 30kg. Men det var midt i pandemien og jeg var litt ekstra mye hjemme med god mat :laughing021 15 av kiloene gikk jeg opp til uke 15..

Nå er jeg 11+0 og ikke gått opp noe enda. Så veldig fornøyd med det!

Er 13-ish på vei og gått opp 4kg. BMI på 23 før svangerskap. Tenker ikke så hardt over det enda, men kanskje etter hvert :wacky:

Back
Topp