Vektoppgang

Veier det samme som jeg gjorde i uke 11, er veldig glad for det ❤️

Last edited:
Skulle skrive at jeg sniker fra april, men har blitt flyttet til 31.mars etter TUL, så teknisk sett hører jeg vel egentlig hjemme her da :D
Bekymrer meg en del for dette med vekt! Er overvektig fra før, hadde en bmi på 32,4 før jeg ble gravid. Har gått opp 1,7 kg allerede, er i uke 11+1. Har nok dessverre noe å gå på enda når det gjelder fysisk aktivitet, også blir det nok litt mye søtt. Er sulten heele tiden, og blir kvalm om jeg ikke spiser. Prøver å fylle på med gulrøtter, epler og litt sunnere ting. Ikke så lett dette med vekt, men har fått en ekstra jordmortime i uke 14 for å snakke om dette, så det blir fint.

Jeg er 12+2 i dag og foreløpig på -2 kg, men jeg regner meg kiloene kommer tidsnok så jeg bekymrer meg ikke for det! Jeg har en 7-8 kg ekstra fra før som bebisen gjerne må forsyne seg av og :joyful:

Har veid 75 kg de siste årene før graviditet, er 12+0 i dag og veier 74. Har altså gått litt ned pga kvalmen. Er heldigvis i øvre sjikt av "Normal kroppsvekt" på bmi-skalaen, så har litt ekstra å ta av og ikke noe ønske om å gå opp mange unødvendige kilo, så det er helt greit:)

Har utrolig nok gått ned 3 kg i vekt. Er overvektig, så er vel ikke så farlig. Mistet matlyst en stund i svangerskapet og orker ikke så mye mat som før. Men prøver å spise nok mat, og sunnere mat.

Jeg har nå gått opp ca 4kg, og bikket akkurat 70kg. Har ikke tenkt før at jeg har et anstrengt forhold til vekt, men kjente faktisk litt på det nå ettersom jeg aldri har veid 70 kg før. Det er som om hodet ikke er 100% tunet inn på at jeg faktisk er gravid enda, så det kommer en liten, irriterende stemme fra siden som klager over økningen når jeg jevnlig har holdt meg i aktivitet. Det gir jo INGEN mening, for vekten vil jo øke jevnlig, og det er BRA. Rart hvordan både kropp og sinn må tilpasse seg denne nye tilværelsen…

Last edited:
Jeg har lagt på meg ca 1,5kg. Men det var helt i starten av svangerskapet (ferieukene). Så ikke lagt noe på meg siste mnd. Veier nå det samme som jeg gjorde på samme tid i forrige svangerskap (men da veide jeg et par kg mer og gikk ned to kg først). Ser det er på dette tidspunktet vekten begynte å stige sist, så spent på hvordan det blir nå:)

Jeg har nå gått opp ca 4kg, og bikket akkurat 70kg. Har ikke tenkt før at jeg har et anstrengt forhold til vekt, men kjente faktisk litt på det nå ettersom jeg aldri har veid 70 kg før. Det er som om hodet ikke er 100% tunet inn på at jeg faktisk er gravid enda, så det kommer en liten, irriterende stemme fra siden som klager over økningen når jeg jevnlig har holdt meg i aktivitet. Det gir jo INGEN mening, for vekten vil jo øke jevnlig, og det er BRA. Rart hvordan både kropp og sinn må tilpasse seg denne nye tilværelsen…
Jeg har det på samme måte. Har antagelig gått opp 3-4 kg, og siden jeg ikke har fått noe gravidmage enda, kjennes det veldig rart ut. Jeg har derimot ikke vært så mye i bevegelse. Har vært utrolig sliten (og spist mye majones, hehe). Kanskje det blir lettere når magen "popper" og hodet klarer å ta innover seg _hvorfor_ vekta går opp ?

Last edited:
16 uker på vei og har gått opp 3.5 kg :) syns det er veldig greit at jeg ikke går så mye opp i vekt nå som jeg gjorde med første. Men spiser mere sundt nå enn da.

15 uker på vei, og har sannsynligvis gått opp 3-4kg. Tipper 2-3 av de skyldes sommerferien i Spania, hvor det ble mye sukkerbrus og bakst for å holde oppe energinivået og holde kvalmen i sjakk.

Jeg har det på samme måte. Har antagelig gått opp 3-4 kg, og siden jeg ikke har fått noe gravidmage enda, kjennes det veldig rart ut. Jeg har derimot ikke vært så mye i bevegelse. Har vært utrolig sliten (og spist mye majones, hehe). Kanskje det blir lettere når magen "popper" og hodet klarer å ta innover seg _hvorfor_ vekta går opp ?
Ja, vi får håpe det hjelper litt på tankene når magen er tydelig og minner oss på at her skjer det noe❤️

Forstår deg godt. Med min første bikket jeg både 80 og 90kg i løpet av svangerskapet, og det føltes ikke akkurat bra. Men jeg klarte også å gå ned alle de kiloene i løpet av det første året etter fødsel. Denne gangen var jeg allerede på 80-tallet da jeg ble gravid, så det skulle ikke overraske meg om jeg bikker 100kg..
Foreløpig bare lagt på meg 2 kilo da.

17 uker på vei og gått opp nesten 4kg. Har høy startvekt og burde ikke gå opp mer enn 5-9kg totalt står det. Merker de ekstra kiloene på kroppen, og er ikke egentlig helt komfortabel med disse endringene. Spiser normalt sunt til måltider, men vet det blir for mye søtt og for lite aktivitet. Jeg vet jo at jeg må gjøre noe med det, men motivasjonen er ikke på topp.

Når er det normalt å legge på seg mest i svangerskapet? Jeg er 19 uker på vei, men har ikke gått opp noe i vekt. Er egentlig litt redd for å gå opp mye i vekt da jeg allerede er overvektig.

17 uker på vei og gått opp nesten 4kg. Har høy startvekt og burde ikke gå opp mer enn 5-9kg totalt står det. Merker de ekstra kiloene på kroppen, og er ikke egentlig helt komfortabel med disse endringene. Spiser normalt sunt til måltider, men vet det blir for mye søtt og for lite aktivitet. Jeg vet jo at jeg må gjøre noe med det, men motivasjonen er ikke på topp.
Da er vi litt i samme båt. Jeg har fått samme anbefaling og jeg har gått opp 6 kg til no (19 uker). Jeg passer på kaloriinntaket, men vekta hopper plutselig opp en kg over natten og så bare blir den der. Jeg og er glad i søtt, ble avhengig av noe søtt da jeg spydde og var kvalm mellom uke 5 og 15, og det er vanskelig å snu trenden da motivasjonen er lav, fordi jeg kan jo ikke bli "tynn uansett".

Ned i startvekt etter 2+ måneder med kvalme og tilhørende avsmak på mat (spesielt sjokolade og annet godt). Håper jeg klarer å ikke gå helt amok på søtsakene nå som kvalmen så og si har gitt seg.

Da er vi litt i samme båt. Jeg har fått samme anbefaling og jeg har gått opp 6 kg til no (19 uker). Jeg passer på kaloriinntaket, men vekta hopper plutselig opp en kg over natten og så bare blir den der. Jeg og er glad i søtt, ble avhengig av noe søtt da jeg spydde og var kvalm mellom uke 5 og 15, og det er vanskelig å snu trenden da motivasjonen er lav, fordi jeg kan jo ikke bli "tynn uansett".
Skjønner så godt hva du mener, og kjenner meg veldig igjen med dette at det plutselig kommer et kilo ekstra «over natten», uten at jeg egentlig har gjort eller spist noe annet enn jeg bruker. Også dette du skriver med at man blir jo ikke tynn uansett… Vet ikke helt hvor jeg skal finne motivasjon, men ligger kanskje noe i å ikke ha lørdag hver dag.

Uke 19 her og 7 kg opp, og dette til tross for at jeg aldri har spist så sunt som nå :whacky011
Men samtidig har jeg jo aldri vært i så lite aktivitet som nå også da

Back
Topp