Vektoppgang - hvordan ligger dere an?

30+0 og har gått opp ca 7.5 kg
 
28 uker idag, og opp ca 4.4 kg. Er overvektig fra før, så prøver å gå opp minst mulig. :happy:
 
28+1 og opp 14 kg her... huhei hvor det går:wtf:fatter IKKE hvordan det i det hele tatt er mulig å kun ha gått opp 3-5 kg??? Tror jeg må holde meg unna denne tråden permanent:nailbiting:
 
28+1 og opp 14 kg her... huhei hvor det går:wtf:fatter IKKE hvordan det i det hele tatt er mulig å kun ha gått opp 3-5 kg??? Tror jeg må holde meg unna denne tråden permanent:nailbiting:

Du er ikke alene om å gå opp! Sneik meg opp på vekta idag, og er straks på +12,5 opp. Er 27+2.
 
28+1 og opp 14 kg her... huhei hvor det går:wtf:fatter IKKE hvordan det i det hele tatt er mulig å kun ha gått opp 3-5 kg??? Tror jeg må holde meg unna denne tråden permanent:nailbiting:
Kan ha noe med utgangspunktet å gjøre. Med ca 74kg fordelt på 159cm da jeg ble gravid hadde iallfall jeg mer enn det jeg trengte.

Uke 31+2 og ned ett kg. Legen mente at vekttap kunne også være redusert vannvekt pga blodsukker for min del, dvs med lavere blodsukker så blir det mindre vann i kroppen. Jeg tror mer på 27 uker med litt mindre mat enn vanlig og høyere forbrenning. Litt avtagende sf-kurve også. Så fra grensen mellom lys blått og for høyt sf til ned mot nesten mørkeblå.

Kjenner at det er greit med jevnlig vekstestimering selv om de ser mer etter for stort foster enn for dårlig tilvekst. Sprell er aktiv som fy, men like vel. Greit å følge med.
 
28+1 og opp 14 kg her... huhei hvor det går:wtf:fatter IKKE hvordan det i det hele tatt er mulig å kun ha gått opp 3-5 kg??? Tror jeg må holde meg unna denne tråden permanent:nailbiting:
Når jeg har nesten 35 i bmi så er det helt greit at jeg ikke har gått opp mer enn et par kg. Det er jo ikke anbefalt for noen normalvektig
 
28+1 og opp 14 kg her... huhei hvor det går:wtf:fatter IKKE hvordan det i det hele tatt er mulig å kun ha gått opp 3-5 kg??? Tror jeg må holde meg unna denne tråden permanent:nailbiting:
Vi er alle forskjellige (heldigvis), og har skjønt at det er vanskelig å kontrollere vekten i svangerskapet (til tross for alle mulige anbefalinger). Jeg har gått opp ca 8 kg nå, men pilen peker stadig brattere oppover, og likevel har jeg først nå begynt å bli skikkelig sulten hele tiden! Det kan bli interessant :p
Syns ikke du har noen grunn til å føle deg dårlig mtp vekten din i alle fall :happy: men om du føler det, så er det nok sunnere for den mentale helsen din å holde seg unna tråden ;) Jeg har sluttet å følge alle på Instagram som får meg til å føle meg dårlig!
 
Vi er alle forskjellige (heldigvis), og har skjønt at det er vanskelig å kontrollere vekten i svangerskapet (til tross for alle mulige anbefalinger). Jeg har gått opp ca 8 kg nå, men pilen peker stadig brattere oppover, og likevel har jeg først nå begynt å bli skikkelig sulten hele tiden! Det kan bli interessant :p
Syns ikke du har noen grunn til å føle deg dårlig mtp vekten din i alle fall :happy: men om du føler det, så er det nok sunnere for den mentale helsen din å holde seg unna tråden ;) Jeg har sluttet å følge alle på Instagram som får meg til å føle meg dårlig!

Takk for støttende svar, jeg synes det er skikkelig fælt å ha gått opp så mye. Det er jo ikke sånn at jeg noen gang har opplevd så stor vektoppgang tidligere, og i alle fall ikke på så kort tid. Skjønner at flere av de som har gått opp lite har vært overvektige fra begynnelsen og da gir det jo mer mening:)
 
Takk for støttende svar, jeg synes det er skikkelig fælt å ha gått opp så mye. Det er jo ikke sånn at jeg noen gang har opplevd så stor vektoppgang tidligere, og i alle fall ikke på så kort tid. Skjønner at flere av de som har gått opp lite har vært overvektige fra begynnelsen og da gir det jo mer mening:)
Skjønner jeg godt! Er ubehagelig at kroppen plutselig endrer seg så mye på kort tid. Selv om det er for en god og hyggelig grunn, så er det ikke så gøy å plutselig miste kontroll på kroppen!
 
Skjønner jeg godt! Er ubehagelig at kroppen plutselig endrer seg så mye på kort tid. Selv om det er for en god og hyggelig grunn, så er det ikke så gøy å plutselig miste kontroll på kroppen!

Nei akkurat sånn er det! Man skal liksom halleluja ta i mot alt som kommer med en graviditet fordi man skal være så takknemlig, men come on - å miste kontroll på ALT er jo ikke BARE gøy synes nå jeg;)
 
30 uker, opp 1,3kg. Svaiet mellom -5 i starten til +3 på det meste. Normal BMI, men vekta går ikke opp. Mini tar det hun trenger og jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å spise som jeg gjør. Så bør egentlig bare slutte å veie meg, for så lenge SF målet er fint så er alt bra :) Og der var hun perfekt på kurven :)
 
Den siste uken har jeg gått ned nesten 1 kg, det stusser jeg litt over... Kan jo være fordi jeg ikke klarer å proppe i meg like mye mat lenger fordi kroppen sier stopp. Og har lagt på meg ganske mye i 2. trimester, og ellers jevnt og trutt gjennom hele svangerskapet, så er kanskje ikke noe å bekymre seg over? Uke 29+4 i dag. Spent på hva vekten sier om en uke!

Oppdatering: Glemte å skrive selve vektoppgangen som er på +8,3 nå.
 
Last edited:
28+5 og opp totalt 9 kg (!) i fra startvekten. Har heldigvis ikke diabetes og babyen er større enn gjennomsnittet tydeligvis.
 
Har ikke veid meg én eneste gang i svangerskapet :smug:
 
her veies jeg på hver eneste kontroll hos gyn/jordmor + hos endo.

Sammme her, lege skal jo veie på svangerskapskontrollen....
Har faktisk ikke helt oversikt over startvekta mi ettersom vi ikke hadde vekt hjemme, og hadde allerede lagt på meg ved første svangerskapskontroll (det merket jeg godt på klærne). Men ca 8 kg er jeg gått opp og er 29 uker idag.
 
Først ned 5 kg første trimester
Nå ligger jeg på + 12 kg og er 29+4. Fornøyde med det.
 
Back
Topp