Vektøkning

Noen som har erfaring med lav vektoppgang? Vekten har stått stille de siste 3 ukene selv om jeg føler at jeg spiser normalt. Er over 31 uker nå og har gått opp rundt 5kg til sammen.

Jeg gikk opp bare 5-6 kg i første svangerskap. Alt var bra med baby. :-) Spiste vanlig husker jeg, litt ekstra søtt ifht normalt.

Noen som har erfaring med lav vektoppgang? Vekten har stått stille de siste 3 ukene selv om jeg føler at jeg spiser normalt. Er over 31 uker nå og har gått opp rundt 5kg til sammen.
De siste to mnd har jeg bare gådt opp 1 kg veklser opp og ned med 1 kg:smug:

Jeg føler meg så utilpass i denne «nye» kroppen. Har lagt på meg en del kilo, og ser at det legger seg «overalt», ikke bare på magen, og det plager meg skikkelig, selv om jeg vet det er normalt. Spiser sunt og variert og er i en del fysisk aktivitet. Savner virkelig å være «tynn», og tenker mye på om jeg ikke kommer til å klare å gå ned i vekt etter fødsel osv. Noen råd for å håndtere dette bedre? :( det er jo veldig underordnet når jeg faktisk bærer fram et menneske, men likevel hater jeg det, og føler meg både stygg og ekkel.
Føler akkurat det samme som deg, har tilsammens gådt opp 16kg og har hadt stabilt i 2 mnd no, men føler meg så utilpass i den nye kroppen, med at klær ikke passer og ser og kjenner at alt har blid større:sorry: men prøver å tenke at alt skal fikses når hun er ute, og kan starte vekt nedgang og stramme kroppen på plass:smug:

Har gått opp ca. 10 kg nå, er 29+2. føler egentlig ikke at noe annet enn magen og puppene har blitt større.
Sist gikk jeg opp 20 kg tilsammen.

Forrige svangerskap gikk jeg først ned en god del, før jeg gikk opp igjen til -1kg fra start til slutt. Barnet var gjennomsnittlig i vekt. Denne gangen er det ganske likt, gikk ned 10 kg og er nå -3 kg siden start. Baby vokser fint og det er nok bare slik jeg er som gravid. Har nok å ta av så er ingen fare for meg eller babyen:hilarious:

Forrige svangerskap gikk jeg først ned en god del, før jeg gikk opp igjen til -1kg fra start til slutt. Barnet var gjennomsnittlig i vekt. Denne gangen er det ganske likt, gikk ned 10 kg og er nå -3 kg siden start. Baby vokser fint og det er nok bare slik jeg er som gravid. Har nok å ta av så er ingen fare for meg eller babyen:hilarious:
Har du da vært mye kvalm som har gått så mye ned, eller har du bare forbrent mer og levd sunnere? Kan jeg spørre hvor mye du da har født og ammet av deg i etterkant? Må jo være nydelig å gå ned endel i egenvekt når man har nok å ta av så lenge baby får det den trenger. Spør kun fordi jeg knapt går opp i vekt selv og aldri har vært gravid først, så bare positivt nysgjerrig her :)

Har du da vært mye kvalm som har gått så mye ned, eller har du bare forbrent mer og levd sunnere? Kan jeg spørre hvor mye du da har født og ammet av deg i etterkant? Må jo være nydelig å gå ned endel i egenvekt når man har nok å ta av så lenge baby får det den trenger. Spør kun fordi jeg knapt går opp i vekt selv og aldri har vært gravid først, så bare positivt nysgjerrig her :)
Jeg har en sykdom når jeg er gravid som nok hjelper en god del på forbrenningen, så den er nok økt store deler av svangerskapene mine. Aldri vært kvalm, men kastet opp en gang i ny og ne, og har dårlig matlyst i svangerskapene så det er nok en kombinasjon av alt. Barnet ble født prematurt av andre årsaker og hadde vokst normalt (ca 2kg i uke 33). Egenvekten økte en god del etter første fødsel grunnet psykisk påkjenning og dårlig kosthold. Jeg pumpet meg mye i 6 uker, men det tror jeg ikke gjorde noe utslag på vekten. Hadde barseltiden vært annerledes kunne nok pumpingen gitt betraktelig mer utslag hvis kostholdet hadde vært mulig å holde forholdsvis sunt. Egenvekten var høyere når jeg ble gravid denne gangen. Man hører jo som oftest om de som går opp de «anbefalte» kiloene og det er forventet til en viss grad at man går opp i vekt i varierende grad, så skjønner godt du lurer:happy:jeg synes det er helt fint, og vekta er ikke noe jeg tenkte på før jeg ble gravid denne gangen, det er nok bare slik min kropp fungerer og jeg lever godt med det:) jordmor var fornøyd når jeg hadde gått opp igjen noen kilo i uke 25 da:joyful:

32+4 og vekta har nesten stått stille i jula. Ikke så rart når jeg knapt har plass til mat føler jeg. Kjenner svært sjeldent på sultfølelse, og når jeg kjenner det, blir jeg fort mett. Må spise veldig små mengder nå, ellers så spyr jeg. Er på +10,5kg nå ca. Har veksla mellom +9-10 i flere mnd nå

På 26+1 hadde jeg bare gått opp 2,4 kilo.. men magen var gjennomsnittlig i størrelse og siden jeg ikke er undervektig sier jordmor at det ikke gjør noe så lenge baby vokser fint :)
Har ikke veid meg siden, nå er jeg 28+4 og det har vært jul så forventer at det er noen tall ekstra på vekta nå, de skal jeg bare ønske velkommen isåfall :smiley-ashamed004

Jeg har lagt på meg 7,5 kg til nå(31+6), gått ganske gjevnt oppover frem til uke 27-28, så økte jeg plutselig 1-1,5kg i uken. Har vært ganske fysisk aktiv, og spist sunt. Men skjønte da at jeg måtte bli litt mer selvkritisk hvis jeg ikke skulle forsette i samme tempo. Jeg så jo tilbake at jeg hadde slakket av mer og mer på maten, og selv om jeg enda var aktiv så var det mye mindre enn før uten noen spesiell grunn. Så bestemte meg for nyttårsforsettet skulle være å droppe sukker frem til babyen kommer, og økte med minst en fysisk økt i uka(3-4 økter i stede for 2-3) Jeg ser at det har hatt effekt, de siste to ukene har jeg gått opp 100g til sammen. Nå skal det sies at jeg har jo ikke hatt noen «vondter», så det begrenser meg jo ikke fysisk, men selv om jeg trodde jeg spiste relativt sunt så har ikke det vært helt tilfelle om jeg skal være helt ærlig med meg selv. Iallefall ikke fra uke 27-30. Tenker at folk legger på seg ulikt i forhold til gener, vondter og livsstil. Men forskning viser også at mange er flinke men slakker mer av på slutten av svangerskapet, noen ganger er dette naturlig, andre ganger går det gradevis slik st enn ikke tenker over det og tror enn fortsatt er «sunn». Men jeg har absolutt tregere forbrenning nå i svangerskapet enn ellers. Og så motiverer det litt å holde seg unna sukker når enn vet det er for en periode, og at svangerskapet kanskje blir lettere om jeg ikke legger på meg for mye. Har også lest at babyen smaker det mor spiser nå i fostervannet, så det motiverer også til å spise sunn mat, og ikke fore på med sukker❤️

Er 31+2 og gått opp nesten 14kg. Jm sa at hun var fornøyd med vektøkningen. (+5kg på de siste 7ukene, det er jo ganske mye men sikkert greit når man er normalvektig før svangerskapet og ganske rask gått ned igjen etter fødsel). Jeg fant mine helsekort fra de to tidligere svangerskapene og ser at siste månedene har jeg i prinsipp bare gått opp vekten til babyen. Blir jo mett så fort og har ikke mye apetitt heller. Håper det blir samme denne gangen. :)

Opp 15,1 kg fra start. 4 kg på 3 uker. Tror jeg synes det er litt mye, men tenker det er som det er. Lav BMI i forkant da. Skal prøve kutte litt med på sukker tho, har nok hatt overforbruk av det de siste ukene. Stakkar babyer kan ikke bare vokse på sukker :bag: 29+3.

Last edited:
34+0 å gått opp 6,3kg. Normalvektig fra før. JM syns det er en helt innafor vektøkning. Vi er jo alle forskjellige :)

33+2 og gått opp 6kg nå. Jeg gikk opp veldig mye med de to forige så er ganske fornøyd med økninga denne gangen :)

30+4 og bikla i dag 80 kilo på vekta. Startvekt 64 kilo.. Åssen skal detta gå? Ikke har jeg vann i bena, jeg er bare trillende rundt, både om magen og rævva.  Bikker sikker 90 kilo..

30+6 i dag og skal si meg veldig fornøyd med å ha gått opp bare 1 kg fra startvekt før svangerskapet. Skal sies at jeg har nok kg på kroppen fra før av, så lav vektoppgang er bare positivt i mitt tilfelle. Den lille vokser slik han skal og er ikke påvirket noe av det :happy:

Back
Topp