Vektøkning

Synes det er litt skummelt å sammeligne min vektoppgang med andres. Jeg var jo ganske solid i utgangspunktet så hadde godt av å bytte ut endel uvaner som å spise sjeldent og kose meg med vin. Men alle kommenterer hvor tynn jeg er blitt, Noe som ville gjort meg glad før, men bekymret nå. Gått opp 1,8kg og er uke 28+2. Skal til ekstra ultralyd på mandag og sjekke at lille trollet får det hun skal ha.

28+5 og har gått opp 10 kg. Stått stabilt siste ukene og håper inderlig å ikke bli vleidg mye tyngre.

Jeg håper også det slakker ned for fortsetter det i samme duren tipper jeg over til tresifret du gitt. Har gjort det før i svangerskapene mine og det går fort ned igjen men hadde håpet å unngå det denne gangen.

Jeg håper også det slakker ned for fortsetter det i samme duren tipper jeg over til tresifret du gitt. Har gjort det før i svangerskapene mine og det går fort ned igjen men hadde håpet å unngå det denne gangen.
Ja, det blir jo tungt for kroppen om man går for mye opp, selv om man går det av igjen.

idag har jeg hatt første opplevelse av sånn hovne vannbein, håper det er engangstilfelle. Leste noen anbefalte noe strømper for slikt så skal undersøke det litt

Synes det er litt skummelt å sammeligne min vektoppgang med andres. Jeg var jo ganske solid i utgangspunktet så hadde godt av å bytte ut endel uvaner som å spise sjeldent og kose meg med vin. Men alle kommenterer hvor tynn jeg er blitt, Noe som ville gjort meg glad før, men bekymret nå. Gått opp 1,8kg og er uke 28+2. Skal til ekstra ultralyd på mandag og sjekke at lille trollet får det hun skal ha.
Så bra du får ekstra oppfølging! Jeg fikk det i første svangerskap (som endte med -2,5 kg). Denne gangen er jeg langt mer avslappet med det. Straks 28 uker og -2 kg. Legen min klør seg i hodet, men jeg har bare innfunnet meg med at det er sånn jeg er gravid. Har litt å gå på, så litt å tære på etter fødsel uansett hva jeg ender på. :) Fødte en gutt til termin på 3,6 sist. Ultralyd og symfysemål tilsier snittbaby denne gangen også.

Så bra du får ekstra oppfølging! Jeg fikk det i første svangerskap (som endte med -2,5 kg). Denne gangen er jeg langt mer avslappet med det. Straks 28 uker og -2 kg. Legen min klør seg i hodet, men jeg har bare innfunnet meg med at det er sånn jeg er gravid. Har litt å gå på, så litt å tære på etter fødsel uansett hva jeg ender på. :) Fødte en gutt til termin på 3,6 sist. Ultralyd og symfysemål tilsier snittbaby denne gangen også.
Godt å høre. ☀️

Hadde vektoppgang på 3 kg med første men hadde også litt å gå på. Var helt normal.

Om man ikke er veldig slank med lite fett så trenger man ikke så stor vektoppgang enkelt og greit. Man har allerede reserve til ammende baby

29+5, har gått ned 5kg fra startvekt.

Jeg har så langt (29+4) gått opp 13kg, fra 54kg.... Mer blir det nok de neste 10 ukene :p Håper å få beholde 5-10kg av de slik at jeg legger meg på en rundt 60-63kg normalvekt.

30+0. Vekta viser snart -6 kg.

Vi har så forskjellige kropper, utgangspunkt, livsstil av det er håpløst å sammenligne, selv om det er noe vi gjør for å gjerne føle oss innenfor normalen. Jeg satser på en sunn jente med valker på lårene som gjør meg trøttere enn jeg noensinne har vært, så får kg være kg, så lenge alle er friske og det ikke går utover helsen❤️☀️

28+3 -0,5 kg fra høyeste vekt før/på starten i graviditeten, sa derimot litt mindre til jordmor på telefon da jeg ikke husket hvem som var først, så 1,5 kg opp på papiret :rolleyes:
Mer enn nåkk reserver å ta av, så ikke jeg eller jordmor er bekymret :)

Det er ikke unormalt å gå ned i vekt i løpet av svangerskapet, om man i utgangspunktet hadde noen kilo ekstra og man ikke har gjort store endringer i matinntaket sitt. Babyen stjeler alt den trenger fra oss uansett, så da er det mange som opplever å gå ned noen kilo. Kroppen forbrenner fettreservene man har, mens energien går med på å gro frem en liten skatt.

Men når vi bikker rundt 30 uker pleier de fleste å bremse opp i vektnedgangen, og også gå opp igjen. På dette punktet skal baby legge på seg et par kilo frem til fødsel, livmora er større, de fleste får vann i kroppen og brystene vokser (finnes unntak). Men ikke alle opplever å gå forbi startvekta igjen, fordi de har gått ned såpass i vekt først.

Så lenge dere som har gått ned vet at dere spiser bra, føler dere fine og målinger ved kontroller er bra, så burde dere ikke stresse med vekta :)

Jeg selv har gått opp 9 kilo så langt, er 31 uker i dag. Gikk ikke opp noe første trimester, så alt har kommet de siste månedene. Med nesten to kilo de siste to ukene. Forventer å gå opp ca en kilo i uka fremover også, blir ikke kult å se på vekta, men jeg vet av erfaring at det kan gå fort ned igjen etter fødsel også :)

Enig med kalinnea :)

har gått opp 9 kg, men det varierer litt faktisk fra 9 til 11 alt etter hva dagsformen tillater. Har spydd litt siste dagene og hatt lite matlyst og da går jeg fort ned.

så lenge baby gror er vekt ingenting å stresse med ^^

Det er ikke unormalt å gå ned i vekt i løpet av svangerskapet, om man i utgangspunktet hadde noen kilo ekstra og man ikke har gjort store endringer i matinntaket sitt. Babyen stjeler alt den trenger fra oss uansett, så da er det mange som opplever å gå ned noen kilo. Kroppen forbrenner fettreservene man har, mens energien går med på å gro frem en liten skatt.

Men når vi bikker rundt 30 uker pleier de fleste å bremse opp i vektnedgangen, og også gå opp igjen. På dette punktet skal baby legge på seg et par kilo frem til fødsel, livmora er større, de fleste får vann i kroppen og brystene vokser (finnes unntak). Men ikke alle opplever å gå forbi startvekta igjen, fordi de har gått ned såpass i vekt først.

Så lenge dere som har gått ned vet at dere spiser bra, føler dere fine og målinger ved kontroller er bra, så burde dere ikke stresse med vekta :)

Jeg selv har gått opp 9 kilo så langt, er 31 uker i dag. Gikk ikke opp noe første trimester, så alt har kommet de siste månedene. Med nesten to kilo de siste to ukene. Forventer å gå opp ca en kilo i uka fremover også, blir ikke kult å se på vekta, men jeg vet av erfaring at det kan gå fort ned igjen etter fødsel også :)

Vil også si at mange kan oppleve en stagnering i vektoppgang mot slutten. Jeg la ikke noe på meg fra uke 34 i sist svangerskap. Når baby begynner å ta all plassen i magen var det ikke plass til så mye mer, så mistet matlysten. Samme når alt ga halsbrann og sure oppstøt fristet mat lite :confused:

Opp 14 kg og i uke 32. Hadde håpet vekten skulle stabilisere seg snart, men går nesten opp 1 kg i uken fremdeles. Det positive er vel at jeg egentlig ikke klarer å se hvor alle de 14 kiloene har plassert seg og at jeg får tilbakemeldinger på at jeg ser så fin ut og kun har lagt på meg på magen. De skulle bare visst... haha.

Jeg er oppe i 14 kg pluss også nå, uke 33. Har vel lagt på meg ca 16 kg med de andre to, så det er innafor:p Håper at jeg ikke overstiger det, hehe. Men det gjør jeg sikkert:bag:

Gikk opp 20 kg med førstemann, foreløpig gått opp 4 kg med tvillinger nå (28+3). Er mye mer aktiv i dette svangerskapet enn i 2018 da, hadde ikke en toåring å løpe etter hele dagen

Her har jeg gått opp 10 kg, 28+3. Men er ikke rart, små snoker i skapet etter snop hver kveld :p

31+0. Fortsatt -6 kg.

28+5 +12 kg, men vektahar stått stille siste 4-5 ukene;) tror ikke jeg vil gå så mye mer opp nå som jeg må pase sånn på kostholdet.

Back
Topp