Vektøkning

10 kg til nå.. og er bare litt over halvveis :wtf: Nå MÅ jeg ta noen grep her.
 
Jeg er 23+2 og har foreløpig ikke gått opp noe, noe som er veldig rart i forhold til hvor glad jeg er i is denne våren... Men har myyye ekstra fra før, så får være fornøyd så lenge det varer:happy:
 
Jeg trodde at «alt» var lov som gravid, men det var inntil legen fortalte meg at det er på tide å begrense matinntaket. Jeg spiser bare når jeg er sulten, men føler meg ekstra sulten som gravid. Har gått opp 16 kg til nå er 25+2. Startvekten var 58 kg og jeg er 171 cm høy og jeg føler meg helt fin. Ble litt satt ut da jeg fikk «tilsnakk» av legen. Folk har alltid fortalt meg det motsatte- at jeg må spise mer.
 
24+5 og 11 kg opp. Jordmor anbefalte meg å spise litt mindre og oftere, og bare spise godteri på lørdager (ikke at jeg spiser godteri hver dag nå, men det var vel mer generelle kostholdsråd :hilarious:). Hun sa det ikke er farlig for babyen at jeg legger på meg, blir bare mer for meg selv å jobbe med etter graviditeten. Så da slapper jeg litt mer av :)
 
Nå føler jeg kg kommer alt for fort, 8,5 kg nå. Er 26+5. De første ukene kom kg ganske fort, så roet det seg ned et par mnd, men nå føler jeg at jeg har gått opp hver dag når jeg går på vekta
 
Nå føler jeg kg kommer alt for fort, 8,5 kg nå. Er 26+5. De første ukene kom kg ganske fort, så roet det seg ned et par mnd, men nå føler jeg at jeg har gått opp hver dag når jeg går på vekta
Akkurat samme som her.. første mnd gikk jeg opp 4 kg,så stod det stille i 8-9 uker,og nå føler jeg det øker for hver dag! 25+ 5 og gått opp 9 kg
 
Her går det også fort, er 27+2 nå og ligger vel på 11-12 kg i pluss. Er normaltvektig fra før og har gått opp ca 16 i forrige svangerskap og 18 kg i første (men da veide jeg bare 57 kg da jeg ble gravid. Denne gangen var startvekt 62 kg).
Jeg tror det er litt vann som kommer nå, har ikke ødemer på en måte, men fingrene mine er hovne og jeg verker i håndledd og dovner bort i armer og hender. Så det er nok en del væske inni der.
 
Jeg trodde at «alt» var lov som gravid, men det var inntil legen fortalte meg at det er på tide å begrense matinntaket. Jeg spiser bare når jeg er sulten, men føler meg ekstra sulten som gravid. Har gått opp 16 kg til nå er 25+2. Startvekten var 58 kg og jeg er 171 cm høy og jeg føler meg helt fin. Ble litt satt ut da jeg fikk «tilsnakk» av legen. Folk har alltid fortalt meg det motsatte- at jeg må spise mer.
Sniker fra oktober. Jeg er i midten av uke 21 og har lagt på meg 14kg:p
 
Er 22+3 og har ca gått opp 10 kg! Hadde som plan å ikke gå opp like mye som sist, hadde da gått opp over 30 kg.. Veide 70 kg sist jeg ble gravid og slutta å veie meg på 100 kg et par uker før fødsel.. Fikk over 10 kg vann de siste ukene. Denne gangen veide jeg 71 kg når jeg ble gravid og nå var jeg 81 kg allerede er 179 cm høy.. Så den planen om vektoppgang gikk jo rett i dass :p jeg som skulle holde mage aktiv denne ganen, men uff så sliten man er om dagene etter arbeid
 
Jeg er 23+3 og har endelig begynt å gå opp i vekt (2kg). Gikk ikke opp i vekt før nå.
 
26+4 og gått opp ca 12-13kg :arghh: Startet med (øvre) normal Bmi, med startvekt 61kg og 160cm. Jeg må innrømme jeg stresser litt med det da jeg ikke føler jeg spiser så mye ekstra/annerledes ift før graviditet... Lege og jordmor har vært ganske avslappet med dette men jeg har vært på glukosebelastningstest i forgås og fikk resultat om svangerskapsdiabetes. Jeg har ikke rukket å høre med jordmor enda om hva som skjer videre men føler jeg er litt oppgitt nå.:(
 
28+1 hadde jeg gått opp 6,6 kg..
 
28 uker og 12 kg opp. Husk at vekta går fort ned etter fødsel da dere. Omtrent halvparten er jo til baby. Fostervann. Morkake osv.
 
I første trimester gikk jeg opp 800 gram.
I andre trimester gikk jeg opp 8000 gram (dvs 8kg) :hilarious:
Er 27+5 i dag.
Så jeg ligger ganske on track i forhold til forrige svangerskap, da gikk jeg opp totalt 13 kg. Og rakk å gå ned alle sammen til måneden før jeg ble gravid igjen, hehe.
 
28 uker og 12 kg opp. Husk at vekta går fort ned etter fødsel da dere. Omtrent halvparten er jo til baby. Fostervann. Morkake osv.

Baby, fostervann, morkake, livmora er større, vann i kroppen, 50% mer blod enn når man ikke er gravid, pluss kanskje litt ekstra fettlager fordi man rører seg mindre. Mye av det blir man fort kvitt ganske greit etter fødselen, ja.
Vil anbefale alle å ikke stresse så mye med det <3
Jeg har en slank venninne som gikk opp 30kg i sitt første svangerskap, og gikk ned nesten alt i løpet av det første året :)
 
26+5. Har ikke gått opp noe. Da jeg gikk på vekta sist hadde jeg gått ned også :wacky:
 
24+5, ned 3,5kg..
 
28+1 hadde jeg gått opp 6,6 kg..
29+1 (i går) hadde jeg gått ned 1 kg igjen, så nå er jeg på pluss 5,5 kg. Babyen ble målt til å veie 1670 gram nå:wideyed:
 
Opp 9 kg og 24+4 (25+0 i følge egen beregning og alle andre UL enn OUL). Håper vekten stabiliserer seg litt snart. Dere som har vært gravide før: stemmer det at man går opp mest mellom uke 17-24?
Jeg gikk i alle fall opp mye uke 20-25:p
 

Vedlegg

  • CDBAD149-F9D2-4BE7-AC58-6DC9B5833E48.png
    CDBAD149-F9D2-4BE7-AC58-6DC9B5833E48.png
    87,6 KB · Visninger: 39
Back
Topp