Vektøkning

Ser mange bekymrer seg for å ikke legge nok på seg. Så lenge man er frisk gravid og spiser variert så er det ingenting å bekymre seg for. For mye vektoppgang er heller ikke bra. Fokus på næringsrik mat og ikke gå helt amok i godteri avdeling. (Ser stygt på meg selv :-))

Jeg har nå gått opp 5 kg , 20 uker på vei. Passer veldig på og skal ikke mer opp enn en 5 kg tid. Var overvektig med 10 kg ved graviditet. (168 cm, 78 kg)

om man er overvektig så bør man ikke bekymre seg om for lite vekt oppgang sa man allerede har ekstra «mat» lagret til baby og kroppen ikke behøver å fokusere på det.

Fikk bare opp 800gram i første trimester, men gått opp 4kg så langt i andre. Er 21+0 i dag, og hadde gått opp noen kilo mer sist jeg var gravid. Stresser ikke med vekta, den kommer til å gå opp som den vil. Prøver å spise som normalt, og være i aktivitet når jeg har mulighet til det :)

Siden jeg ikke vet helt hva jeg veide før jeg ble gravid, så har jeg ikke noe startvekt å sammenligne med. Men mellom uke 12 og 20+4 har jeg gått opp 4,4 kg hvert fall. Som er 1,5-2 kg unna det jeg totalt gikk opp i forrige svangerskap.

Ser mange bekymrer seg for å ikke legge nok på seg. Så lenge man er frisk gravid og spiser variert så er det ingenting å bekymre seg for. For mye vektoppgang er heller ikke bra. Fokus på næringsrik mat og ikke gå helt amok i godteri avdeling. (Ser stygt på meg selv :))

Jeg har nå gått opp 5 kg , 20 uker på vei. Passer veldig på og skal ikke mer opp enn en 5 kg tid. Var overvektig med 10 kg ved graviditet. (168 cm, 78 kg)

om man er overvektig så bør man ikke bekymre seg om for lite vekt oppgang sa man allerede har ekstra «mat» lagret til baby og kroppen ikke behøver å fokusere på det.

Dette var en fin kommentar, synes jeg. Men det er lurt å ha en god dialog med lege/jordmor/sykehus om lav vektoppgang selv om en er overvektig. Selv gikk jeg ned rundt fem kg forrige svangerskap, altså i realiteten over ti mtp at baby, morkake osv. forsvant med fødselen. Jeg hadde på grunn av det ekstra oppfølging både av fastlege og Ullevål. De passet på at jeg fikk i meg nok av nødvendige næringsstoffer, passet på at babyen vokste som den skulle og at jeg hadde nok energi til fødselen. Dette svangerskapet ligger jeg foreløpig på -3 nå ved 19 fullgåtte uker. Jeg er overvektig denne gangen også, og litt mer avslappet siden jeg har vært gjennom denne tralten en gang før. Men jeg tipper Ullevål vil følge meg opp ekstra nå også, og fastlegen min er også veldig på. Det er også tøffere denne gangen fordi jeg har en hjemme som krever litt av meg, og å få i seg nok energi blir derfor viktigere.

Jeg har plutselig gått ned litt, så har gått opp ca 5 kg. Veier nå 66,7. Jeg veide meg ikke med engang jeg ble gravid, men tror jeg lå et sted mellom 61 og 62. Er 22+4 nå

20+2 og opp 4kg. Er overvektig fra før. Men lyster bare på mat og pink lady epler :hilarious: Ikke spist godteri på lenge! Gikk opp 17kg forrige gang. Håper på en del mindre nå!

Jeg veide meg idag. Også kjøpte jeg meg en is. For eh... bare å glemme. Jeg blir tjukk nå. Ferdig snakka. Skal selvfølgelig ikke gjøre det verre ved å stappe trynet fullt av dritt men kroppen min har tydeligvis lyst til å lagre alt jeg spiser. Kan være mye vann også men men.

Tar det etter baby er ute :shy:

Samme her :hungover::shifty: Men så godt å vite at jeg ikke er den eneste som har en kropp som lagret absolutt alt og at man er forskjellig :-) Jeg stresser stadig noe sykt med denne vekten, det raser jo opp til tross for mange lange turer og trening og greier ...

Samme her :hungover::shifty: Men så godt å vite at jeg ikke er den eneste som har en kropp som lagret absolutt alt og at man er forskjellig :) Jeg stresser stadig noe sykt med denne vekten, det raser jo opp til tross for mange lange turer og trening og greier ...

Når jeg ser på hvordan blant annet puppene har økt i størrelse... de er drit tunge. Så skjønner jeg jo at her er det snakk om mer enn bare ekstra fett på kroppen liksom. Men alikevel, det føles litt surt når man ikke hverken er spesielt usunn eller spiser mye. Jeg blir en god del mindre mobil pga bekkenet så jeg mister jo en del aktivitet. Vi får se hva som skjer.

Blir myyyye turgåing med mini for å si det sånn. Jeg savner det skikkelig.

5 kg nå. Begynner å bli stresset. Fått beskjed om at jeg ikke bør gå opp mer enn 5-10 kg denne gangen.

Jeg tenker å veie meg hver uke fremover istedenfor å utsette det slik jeg har gjort til nå, for å slippe sjokket :bag: hehe

24+1 og 4,5 kg opp. Hevet på seg noen kg de siste par ukene ja!

Hadde et massivt vekt hopp og veide meg idag :’( 8 kg opp, 21 uker. Helt krise for meg, men ikke rart. I forskjell til forrige svangerskap klarer jeg ikke p holde meg unns sukker :( blir en skive med Sjokade eller en kjeks eller liten skål is etc hver eneste dag. Har forsøkt iherdig strenghet men ryker. Sukk :( engstelig for å få syk baby pga usunt kosthold.

Opp 6 kilo og strålende fornøyd med det (22+2). Forrige gang hadde jeg gått opp 15 kilo da jeg var like langt på vei. Stresser egentlig ikke så veldig mye med vekten, det gikk veldig greit forrige gang selv om jeg gikk opp mye :).

Hadde et massivt vekt hopp og veide meg idag :’( 8 kg opp, 21 uker. Helt krise for meg, men ikke rart. I forskjell til forrige svangerskap klarer jeg ikke p holde meg unns sukker :( blir en skive med Sjokade eller en kjeks eller liten skål is etc hver eneste dag. Har forsøkt iherdig strenghet men ryker. Sukk :( engstelig for å få syk baby pga usunt kosthold.

Jeg er 22+0 i dag. Veide meg i forigårs eller i går, husker ikke helt når det var, og er gått opp 9-10 kg! :nailbiting: Fikk litt panikk da, men nå har det roa seg :angelic: Tenker å spise mindre usunt, drikke mer vann og gå en liten tur på midten av arbeidsdagen, så veie meg igjen om en måned og se om det fortsatt eksploderer :nailbiting: Men jeg gikk opp ganske masse sist gang også, 17-18 kg tror jeg. Fikk da en liten men frisk baby, så er sånn sett ikke stressa. Spiser ikke sånn sykt mye usunt syns jeg, mindre enn vanlig, så tror ikke (håper ikke) det er farlige mengder :woot:

Har så lite lyst til å veie meg.. Venter til jeg må, skal til kontroll 18 mai. Hadde noen kilo for mye ved starten av svangerskapet, så syns ikke det er så gøy å legge på seg denne gangen

Har så lite lyst til å veie meg.. Venter til jeg må, skal til kontroll 18 mai. Hadde noen kilo for mye ved starten av svangerskapet, så syns ikke det er så gøy å legge på seg denne gangen

21+4 nå, ca 9 kg opp. Hater det som pesten, fy søren jeg blir ikke komfortabel med denne raske vektøkningen. Det synes jo ikke så veldig godt, synes jeg - annet enn på magen. Men jeg gruer meg så enormt til tiden etter fødsel - hvor fort kan jeg komme tilbake til utgangspunktet, som jeg definitivt vil tilbake til :happy090

21+4 nå, ca 9 kg opp. Hater det som pesten, fy søren jeg blir ikke komfortabel med denne raske vektøkningen. Det synes jo ikke så veldig godt, synes jeg - annet enn på magen. Men jeg gruer meg så enormt til tiden etter fødsel - hvor fort kan jeg komme tilbake til utgangspunktet, som jeg definitivt vil tilbake til :happy090
Skjønner hva du mener og jeg klaget til både jordmor og lege, men de var kjempefornøyd med vektoppgangen :hilarious: Så etter det har jeg slått meg litt til ro med det. Leste et sted at det største økningen skjer mellom uke 17 og 24, så det er jo lov å håpe. :bag:

Back
Topp