Romjulsoppdatering
Leah er nå straks 8 måneder! Tenk, onsdag neste uke er det 8 måneder siden jeg ble innlagt! Tiden har gått både alt for fort og gørrsakte. Vi nyter tiden med Leah, men det har blitt alt annet enn hva vi har forestilt oss - på godt og vondt.
Vekt: 6130 gram (rett før julen)
Lengde: 60 cm (starten av desember)
Vår første jul som foreldre! Ja hvor skal jeg starte? I fjor på denne tiden var jeg 8-9 uker på vei. Kjempe dårlig, kastet opp alt av julemat og var i grunn ganske sengeliggende. Og i år har vi en liten frøken på snart 8 måneder
Julen i seg selv, og de siste månedene forøvrig, har blitt alt annet enn hva jeg så for meg. Leah sliter veldig med overstimulering og takler sosiale settinger dårlig. Blir det for mye for henne reagerer hun med voldsom skrik (nærmest panisk anfall) som varer opptil en halvtime uten at vi kan gjøre annet enn å bysse og trøste. Sovner gjerne av utmattelse med hulking. Utrolig vondt å se på.. I tillegg vil hun gjerne være med på alt og få med seg ting som skjer, så hun er ikke den flinkeste til å vise tegn på at nå er det nok. Går fra smiling til full skrik. Det gjør selv normale ting som rolige besøk hos familie en utfordring. Kjenner det begynner bli psykisk utfordrende for meg - jeg føler meg veldig alene og låst. Julaften startet bra, men endte opp med anfall og soverommet resten av kvelden hvor det tok 4 (!) timer å legge henne..
Attpåtil HATER Leah som oftest bilkjøring og selv korte turer kan ofte bli krise hvor vi må stoppe, trøste, bysse og amme flere ganger på veien tross småtur. Heldigvis går det som regel fint på formiddagen med korte turer (for eksempel tur/retur helsestasjonen), men lengre turer er det verre med. Og for å toppe det; vognen er også hat for øyeblikket (les: hele høsten/vinteren). Da er liksom alternativet enten å bli bært eller holde oss inne. Og første er litt håpløst nå som det både er surt, glatt, kaldt og vått.. Så da blir vi her da.
Med andre ord er ikke ting slik jeg så for meg og jeg får egentlig ikke gjort så mye annet enn å være med Leah, strikke og se på TV om dagen..
Vi har også begynt med prosjekt legging. Legger henne enten i sprinkelseng eller vognen inne etter at hun har sovnet på oss. Ligger der da alt fra 0-45 minutter alene. Ble litt ødelagt av julaften, men vi får komme i gang med det igjen.
Siste ukene har hun også fått litt smaksprøver. Vekten stagnerte litt (85 persentil ved termin til 25 persentil nå), så ble mast på av HS. Lagde derfor opp mye selv og puttet i fryseren. Søtpotet var greit (vanskelig å svelge), pære fikk hun vondt i magen av, mens grøt (Sinlac allergi) var nam. Smått begynt skjønne hvordan det skal svelges ned
Leah fikk tripp trapp stol til jul av mormor og igår fikk vi hentet nyfødtsetet til den; bedre sent enn aldri
Kommer godt med nå med smaksprøver!
Ellers er det full rulle med rulling, åling og føttene er plutselig veldig spennende. En voldsom pratefrøken har vi også fått!