Vaksiner i graviditeten

Jeg tenkte også å be om resept på RSV vaksine når jeg skal til legen neste uke. Har ikke bestemt meg 100% for om jeg skal ta den, men heller mot det. Den skal tas litt seinere?
Mener det stod at det er anbefalt å ta det mellom uke 32-36. Planlegger å ta det når jeg er et sted mellom 34-35 uker.

På nett står dette: Abrysvo (RSV-vaksine) er godkjent for bruk hos gravide mellom svangerskapsuke 24 og 36.

Jeg synes også det var rart. Hun som satte influensavaksinen dobbeltsjekket om den var gratis for gravide ogsåmen svaret var nei. Synes det er verre at RSV-vaksine koster over 2500kr når RSV er risiko for spedbarn...jeg har dessverre ikke råd til denne vaksinen :(
Er det virkelig sant at den er så dyr? Det hørtes rart ut, men jeg har ikke satt meg inn i den.

Jeg sendte melding til fastlegen og spurte (for egen del) om RSV-vaksinen var verdt «investeringen»/viktig, og han svarte at:

«Vanskelig spørsmål! Ja, du vil jo få immunitet til fosteret ved å ta den. Men det er ikke et MUST. Så det blir bare et individuelt valg/ønske... RSV er jo kjedelig, men som oftest helt ufarlig å få. Ikke godt å si noe objektivt om hva som er et godt/dårlig valg.»

Såååååå jeg sitter like på gjerdet som før :confused005xsmile9

Jeg sendte melding til fastlegen og spurte (for egen del) om RSV-vaksinen var verdt «investeringen»/viktig, og han svarte at:

«Vanskelig spørsmål! Ja, du vil jo få immunitet til fosteret ved å ta den. Men det er ikke et MUST. Så det blir bare et individuelt valg/ønske... RSV er jo kjedelig, men som oftest helt ufarlig å få. Ikke godt å si noe objektivt om hva som er et godt/dårlig valg.»

Jeg er på gjerdet selv om RSV, usikker på om jeg skal ta den. Skal få tatt influensa vaksinen i alle fall og har tatt kikhoste. Hørt rykter om at denne influensasesongen kan bli hard, så vi får passe på:love2

Min fastlege sa at hun ville tatt den hadde hun vært gravid, men syns det er vanskelig å anbefale den til alle grunnet prisen

Enig med deg i dette. Hadde prisen vært max 1000 kr hadde jeg nok tatt den, men 2500 er en veldig stiv pris for 70% beskyttelse. Når vi ikke har barn fra før tenker jeg at det også er mye lettere å beskytte babyen mot andre som er syk. Samboer får sove på eget rom hvis han blir forkjølet de første månedene etter baby er født, og folk får ikke komme på besøk om de er syk. Hadde jeg hatt et barnehagebarn fra før som har høy risiko for å dra med seg RS hjem, hadde jeg nok betalt for den. Satser på at når vi får barn nr 2 så er denne også innført som vaksinering av gravide på lik linje som kikhoste.

Sitter på legekontoret og venter nå. Skal spørre hva hun tenker om RSV vaksinen. Har tatt influensa til nå. Skal prøve å få tatt kikhoste til uka, også muligens RSV noen uker etter det igjen. Får se hva legen sier nå :) Noen som skal ta den?

Min fastlege sa at hun ville tatt den hadde hun vært gravid, men syns det er vanskelig å anbefale den til alle grunnet prisen
Er spent på hva min lege sier nå. Sitter og venter på legekontoret:)

Såååååå jeg sitter like på gjerdet som før

Del gjerne hva legen din sier. Troor jeg har landa på at jeg tar den
Min lege hadde ikke hørt om den engang, så ikke mye guiding å få der :p Jeg fikk resept i hvert fall, så kan vi tenke litt mer over det. De aller fleste babyer takler det nok greit å få RS virus, men det er nå slik at flere vil trenge sykehusinnleggelse. Har sett disse babyene selv, da jeg jobbet på barneavdeling. Det er virkelig ikke noe å spøke med for de som blir så syke.. Men de fleste vil jo ikke bli så syke..

Sitter på legekontoret og venter nå. Skal spørre hva hun tenker om RSV vaksinen. Har tatt influensa til nå. Skal prøve å få tatt kikhoste til uka, også muligens RSV noen uker etter det igjen. Får se hva legen sier nå :) Noen som skal ta den?
Jeg har bestemt meg for å ta den :) Har en 2-åring i barnehage, så for oss ble det slutt et enkelt valg. Har tatt kikhoste tidligere i svangerskapet og influensavaksine i går, så skal be om resept på RSV-vaksina når jeg har legetime neste uke

Jeg har bestemt meg for å ta de tre FHI anbefaler. Har tatt kikhoste og influensa, og skal ta covid neste uke.
Etter en helt ordinær forkjølelse varte i et par uker og jeg ble ordentlig tett og redusert orker jeg ikke en «ordentlig» covid-runde som gravid. Så jeg vaksinerer og håper på et evt mildere forløp :)
RS har vi ikke diskutert ennå, men samboer jobber på kontor og mye på hjemmekontor, og vi har ingen barn, så tror kanskje ikke vi prioriterer den, men får se. Hadde den vært billigere hadde jeg sikkert tatt den.

Jeg har bestemt meg for å ta de tre FHI anbefaler. Har tatt kikhoste og influensa, og skal ta covid neste uke.
Etter en helt ordinær forkjølelse varte i et par uker og jeg ble ordentlig tett og redusert orker jeg ikke en «ordentlig» covid-runde som gravid. Så jeg vaksinerer og håper på et evt mildere forløp :)
RS har vi ikke diskutert ennå, men samboer jobber på kontor og mye på hjemmekontor, og vi har ingen barn, så tror kanskje ikke vi prioriterer den, men får se. Hadde den vært billigere hadde jeg sikkert tatt den.
Jeg hadde nok ikke nødvendigvis tatt den med første barnet, da man har mer kontroll på smitteksponering. Men med storesøsken i barnehagen er jeg litt ekstra stressa :)

Jeg skal ta den :happy:. Synes det er trygt å vite at vi vil være mer beskyttet mot de mest alvorlige følgene av RS-viruset.

Dere som har tatt kikhostevaksinen, hvor lenge etterpå var armen øm? Holder på å tørne gæ'ærn her.

Back
Topp