Vaksiner i graviditeten

Jeg kjørte munnbind på fly Trondheim - Oslo for et par dager siden, dagen før kikhostevaksinen. Var hosting OVERALT og jeg trenger ikke å bli syk nå Første gang siden covid jeg har brukt det, var et snodig flashback.
Lurt!!! Føles litt rart ut å følge det som var gamle covidanbefalinger, men det er for det beste spesielt når man er gravid og ønsker ikke å være redusert. Mye sykdom ut og går nå.

Det har vært eller er noe i lufta i trøndelag. Samboer jobber på trondheim lufthavn og for en måned siden var det covid-boom blant ansatte... Førte til 5 ukers sykdom her.

Blir kjekt med vaksiner innenbords.

Nettopp tatt Kikhoste, så skal jeg ta influensavaksinen en gang denne mnd ❤️Coronavaksine skal jeg aldri ta igjen, det er ikke farlig for meg og baby og jeg har hvertfall blitt ekstremt dårlig av corona selv om jeg har 3 vaksiner, så synes den er bare tull

Dropper også covid vaksinen og influensa , da de aller fleste gravide går greit gjennom uten komplikasjoner og uten at fosteret tar skade . Har hvert i tvil på influensa vax , men nå har jeg bestemt meg :bag:

Husker ikke om jeg nevnte det, men kom fram til at jeg blir å ta RSV vaksine til tross at det er dyrt. Har fått opp videoer med babyer som var rammet av RS virus som ligger med maske og har det ikke bra. Fikk så vondt av å se det. Iallefall vil unngå det mens lille er såpass liten når hun kommer til verden i vinter.

Husker ikke om jeg nevnte det, men kom fram til at jeg blir å ta RSV vaksine til tross at det er dyrt. Har fått opp videoer med babyer som var rammet av RS virus som ligger med maske og har det ikke bra. Fikk så vondt av å se det. Iallefall vil unngå det mens lille er såpass liten når hun kommer til verden i vinter.
Jeg vurderer også sterkt å ta den. Har jobbet på barneavdeling, og det var mange små babyer som ble ordentlig syke av RS-virus. De fleste blir jo selvfølgelig ikke så syke, men allikevel… Når skal du ta den?

Jeg er ikke veldig godt kjent med RS viruset, men tenker å ta det opp med jordmor. Jeg jobber på barneskole i 1 og 3 klasse og har nevøer i skole og bhg. Så sjansen for smitte kan jo være der Kommer ikke til å ta covid, men nå går influensa på jobb, så burde få tatt den ganske snart tenker jeg x)

Jeg er ikke veldig godt kjent med RS viruset, men tenker å ta det opp med jordmor. Jeg jobber på barneskole i 1 og 3 klasse og har nevøer i skole og bhg. Så sjansen for smitte kan jo være der Kommer ikke til å ta covid, men nå går influensa på jobb, så burde få tatt den ganske snart tenker jeg x)
Jeg har tatt influensa. Skal ta kikhoste og vurderer sterkt RSV. Covid tenker jeg ikke å ta heller. Vet ikke hvorfor jeg er så mye mer skeptisk til den enn andre vaksiner.. Har hatt corona mange ganger, og aldri vært så lite påvirket av en «forkjølelse».

Jeg har tatt influensa. Skal ta kikhoste og vurderer sterkt RSV. Covid tenker jeg ikke å ta heller. Vet ikke hvorfor jeg er så mye mer skeptisk til den enn andre vaksiner.. Har hatt corona mange ganger, og aldri vært så lite påvirket av en «forkjølelse».
Jeg har fått tatt kikhoste Tar ikke covid for ble dårligere av vaksine enn å ha covid. Jeg fikk også varig bivirkning av moderna, gikk fra null mensensmerter til drit vondt i puppene en uke før mens hver måned. Har vært deilig å slippe det nå som gravid. Har et lite håp at det ikke kommer tilbake etter fødsel og når mensen er tilbake

Jeg vurderer også sterkt å ta den. Har jobbet på barneavdeling, og det var mange små babyer som ble ordentlig syke av RS-virus. De fleste blir jo selvfølgelig ikke så syke, men allikevel… Når skal du ta den?
Jepp.. Tror jeg ville ikke vurdert å ta RSV-vaksine like mye dersom jeg fødte i sommer f eks. Men januartermin og samt jobber samboer på flyplass der han kan møte på alle slags typer for virus (husker hvordan det gikk nå nylig…).

Tenker å ta det rundt uke 30-36 et sted. Man kan ta det nå også hvis man ønsker det (mellom uke 26 og 36). Men skal ta kikhoste vaksine nå på onsdag og influensa vaksine om to uker først.

Tok covid idag og blir å bestille influensavaksina snart og samt ordne med resept på RSV-vaksine :D
Har lært å sette pris på alle sprøytene og blodprøvene under graviditet. Føler meg mye mindre engstelig for nåler og sprøyter enn jeg har vært i hele mitt liv.

Tok covid idag og blir å bestille influensavaksina snart og samt ordne med resept på RSV-vaksine :D
Har lært å sette pris på alle sprøytene og blodprøvene under graviditet. Føler meg mye mindre engstelig for nåler og sprøyter enn jeg har vært i hele mitt liv.
Ja samme her. Tok vaksinen i dag uten å grue meg.. før graviditeten hadde jeg vært nervøs før..selv om det ikke gjør vondt :laughing002 fortsatt ikke fan av blodprøver da men også de går lettere nå.

Hvor må man egentlig betale for influensa og ikke kikohoste og coronavaksine? Alle tre er jo anbefalt, så syns det er merkelig at det ikke er gratis, ikke at det er den store summen, men mer prinsippet. :bag:

Hvor må man egentlig betale for influensa og ikke kikohoste og coronavaksine? Alle tre er jo anbefalt, så syns det er merkelig at det ikke er gratis, ikke at det er den store summen, men mer prinsippet. :bag:
Jeg synes også det var rart. Hun som satte influensavaksinen dobbeltsjekket om den var gratis for gravide ogsåmen svaret var nei. Synes det er verre at RSV-vaksine koster over 2500kr når RSV er risiko for spedbarn...jeg har dessverre ikke råd til denne vaksinen :(

Leste at kikhostevaksinen er innført for gravide som en del av barnevaksinasjonsprogrammet, så med andre mer for baby enn for oss :D De to andre gis til alle i risikogrupper, så tipper det derfor blir et skille. Noen betaler for covid også, virker å variere litt etter hvor man tar den.

Jeg tenkte også å be om resept på RSV vaksine når jeg skal til legen neste uke. Har ikke bestemt meg 100% for om jeg skal ta den, men heller mot det. Den skal tas litt seinere?

Back
Topp